stat

Crist buduje prom dla Islandii

10 maja 2017, 10:00
VIK

Stocznia Crist rozpoczyna prace produkcyjne nad budową promu pasażersko-samochodowego dla islandzkiego armatora. Jednostka ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Będzie obsługiwać kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.



Prom o stoczniowym numerze budowy NB70 będzie miał prawie 70 m długości, 15 m szerokości. Będzie obsługiwać trasę pomiędzy Landeyjahöfn a Vestmannaeyjar - wyspami leżącymi w archipelagu Westmana, położonym 9 kilometrów od południowego wybrzeża Islandii. Prom obsługiwany będzie przez dziesięcioosobową załogę, pomieści także od 390 pasażerów w sezonie zimowym do 540 pasażerów w sezonie letnim. Różnica wynika z posiadanego zewnętrznego tarasu, z którego nie można korzystać zimą.

Czas podróży na tej trasie wyniesie zaledwie 20 minut. Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu jednostki zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego.

Nowoczesna konstrukcja NB 70 pozwala na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich - południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe - niskie temperatury oraz ulewne deszcze nie stanowią jednak wyzwania dla promu wyprodukowanego w stoczni Crist.

Całość prac projektowych, od dokumentacji klasyfikacyjnej po dokumentację roboczą powstaje w Polsce i jest kontraktową odpowiedzialnością Crist. Zamawiającym jest Vegagerðin - Islandzki Urząd Transportu Drogowego. Zarządza on blisko 13 tys. km dróg krajowych Islandii.

VIK