• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Delegacja pracownika do pracy za granicą

27 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szkolenie po nocnej zmianie. Czy to legalne?
W przypadku podróży służbowej umowa o pracę pozostaje w niezmienionym kształcie. W przypadku podróży służbowej umowa o pracę pozostaje w niezmienionym kształcie.

Podróż służbowa to wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy nie dłużej niż 3 miesiące w danym roku kalendarzowym. W takim przypadku pracownikowi przysługują dodatki, m.in. diety, zwrot kosztów przejazdów czy zwrot kosztów noclegów do określonej kwoty.



Pracodawca otwiera swój oddział w innym kraju i wysyła mnie tam żebym zajmowała się przez trzy miesiące wdrożeniem pracowników. Na jakich warunkach formalnych i finansowych powinno się to odbyć - zastanawia się nasza czytelniczka.

Odpowiedzi na to pytanie udzielił mecenas Wojciech Kawczyński z Kancelarii prawnej Kawczyński i Kieszkowski Adwokaci i Radcowie Prawni Sp.p. w Gdańsku.
Wojciech Kawczyński, radca prawny Wojciech Kawczyński, radca prawny

Czytelniczka poruszyła w swoim pytaniu ciekawy temat delegacji pracownika do pracy w zagranicznym oddziale pracodawcy. Zakładając, że praca będzie wykonywana przez okres nieprzekraczający trzech miesięcy i będzie się to odbywało na zasadzie wyjątku od zasady, którym jest świadczenie pracy w miejscu wskazanym w umowie o pracę, należy to uznać za odbywanie podróży służbowej.

Czy często odbywasz podróże służbowe?


Przez pojęcie podróży służbowej w myśl przepisu art. 77⁵ Kodeksu pracy (k.p.) należy rozumieć wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, w tym także w oddziale pracodawcy znajdującego się za granicą RP. Przepisy k.p. nie wskazują wprost jak długo może trwać odbywanie podróży służbowej, aczkolwiek posiłkując się w tym zakresie treścią art. 42 § 4 k.p. można przyjąć, iż nie powinna trwać dłużej niż 3 miesiące w danym roku kalendarzowym. Pamiętać przy tym należy, że nie powinno to prowadzić do obniżenia wynagrodzenia pracownika, a praca świadczona w jej ramach winna być zgodna z jego kwalifikacjami.

W takim przypadku, umowa o pracę pozostaje w niezmienionym kształcie, a pracownikowi przysługują dodatkowe uposażenia związane z odbywaniem podróży służbowej, takie jak: diety, zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, zwrot kosztów noclegów do określonej kwoty oraz innych udokumentowanych wydatków poniesionych w związku z odbywaniem podróży służbowej.

Warunki wypłacania ww. należności za podróże służbowe powinny wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania albo z umowy o pracę, przy czym nawet w przypadku pracowników zatrudnionych u tzw. prywatnych pracodawców warunki te nie mogą być dla nich mniej korzystne od tych, które zostały określone i zagwarantowane zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.I.2013 roku w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Rozporządzenie). W załączniku do Rozporządzenia została wskazana szczegółowo wysokość diety za dobę podróży zagranicznej, a także limitu dziennego na nocleg z rozróżnieniem na poszczególne kraje. I tak tytułem przykładu dla Niemiec jest to kwota 49 Euro (dieta) i 150 Euro (limit na nocleg), dla Francji 50 Euro (dieta) i 180 Euro (limit na nocleg) a dla Włoch 48 Euro (dieta) i 174 Euro (limit za nocleg). W przypadku, gdy brak jest takich unormowań w układach zbiorowych pracy, regulaminach i nie wynikają one z umowy o pracę lub są one mniej korzystne niż te które są w Rozporządzeniu, zastosowanie mają stawki określone przepisami Rozporządzenia.

Na marginesie dodać należy, że gdyby intencją pracodawcy było powierzenie wykonywanie pracownikowi pracy innej niż określona w umowie o pracę przez okres dłuższy niż 3 miesiące w danym roku kalendarzowym, wymagałoby to zmiany umowy na podstawie porozumienia stron lub dokonania przez pracodawcę wypowiedzenia zmieniającego, tj. jednostronnego wypowiedzenia dotychczasowych warunków pracy lub płacy.

Na koniec warto podkreślić, że diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych przepisach zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz wyłączone z podstawy oskładkowania.
Porady prawnika Porady prawnika

Masz wątpliwości dotyczące działań firmy, która cię zatrudnia? Nie wiesz jak postąpić w sporze z pracodawcą, jakie możliwości pozostawia ci prawo pracy? A może po prostu jest temat, który cię nurtuje i chcesz poznać zastosowanie bieżących przepisów? Prześlij swoje pytania mailem: serwispraca@trojmiasto.pl. Na pytania czytelników odpowiadać będą radcy z trójmiejskich kancelarii. Odpowiedzi na wybrane pytania publikowane będą w Serwisie Praca portalu Trojmiasto.pl

kawczynski i kieszkowski adwokaci i radcowie prawni sp.p.

Miejsca

Opinie (26) 1 zablokowana

  • art. 42 § 4 k.p. można przyjąć, iż nie powinna trwać .... (8)

    itd,itd ,otwieram przedstawicielstwo firmy na miejscu za granica i obchodze wszystkie w/w paragrafy....
    -zatrudniam na zasadach rynku lokalnego..., nie place diet,delegacji i noclegu.
    pozdrawiam .

    • 8 10

    • (5)

      czyli w Niemczech np musiałbyś mi dać ze 3000 euro, wchodzę w to

      • 13 5

      • 1850..płaca minimalna. (3)

        • 4 7

        • W Polsce, a nie za granicą.

          • 6 0

        • (1)

          jestem specjalistą a Stefan mówi o lokalnych warunkach zatrudnienia, min 3000 euro

          • 5 3

          • lokalnych warunkach zatrudnienia

            obcokrajowcow zgodnie z przepisami jakie narzuca arbeitzeint w niemcowie.

            • 1 2

      • 1850 euro brutto

        • 2 2

    • "miszcz"

      • 6 0

    • Już Ci Niemiec czy Anglik pozwoli zatrudniać za 1800 brutto w złotówkach. To nie Polska

      • 12 0

  • Nie ma nic o ubezpieczeniu poza granicami kraju. (1)

    Jak pracownik tam umrze to kto i na czyj koszt sprowadzi ciało? Czy pracodawca nie powinien wykupić dodatkowego ubezp pracownikowi od takich wypadkow?

    • 17 1

    • nasi maja ekuz,

      czyli,nic wszelkie koszty pokrywasz z wlasnej kieszeni,natomiast pozniej mozesz,ubiegac sie o ewentualnyzwrot

      • 4 0

  • Diety a ekwiwalent diety (1)

    Nie dajcie się namówić na wypłaty ekwiwalentu diety zamiast normalnego rozliczania delegacji. Diety z rozliczonej delegacji nie podlegają opodatkowaniu. Ekwiwalent już tak.

    • 14 1

    • diety

      chyba masz na myśli zaliczkę, a nie ekwiwalent.
      Ekwiwalent wypłacany jest w przypadku noclegów.

      • 3 0

  • Pięknie, "wyjątek od zasady", "szczególne potrzeby pracodawcy", "powinna" - jakie to polskie, czekam na ustawę według której każdy z zatrudnionych dostanie telefon i będzie dyspozycyjny 24h, będzie to zwieńczeniem współczesnego niewolnictwa

    • 11 1

  • (2)

    ..a co z ubezpieczeniem zdrowotnym, nnw, itp..? czy to tez zalicza sie do "innych udokumentowanych wydatków poniesionych w związku z odbywaniem podróży służbowej"?

    • 3 0

    • (1)

      mnie w takiej sytuacji pracodawca pyta czy posiadam własne ubezpieczenie ważne poza granicami kraju czy ma mnie ubezpieczyć na czas wyjazdu.

      • 1 2

      • dobry pracodawca..

        ..no wlasnie.. na mnie pracodawca jakby wymusza samodzielne ubezpieczenie sie na wyjazd - czy ma do tego prawo? czy jesli faktycznie powinienem sie sam ubezpieczyc, to czy pracodawca ma mi zwrocic koszty ubezpieczenia..?

        • 1 0

  • Ankieta

    Genialnie napisana ankieta:
    Czy *często* odbywasz podróże służbowe?
    Tak, *jednak rzadko*.

    Po prostu piękne.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Ankieta została poprawiona.

    • 5 2

  • A u nas w pracy jest inaczej

    A u nas w pracy przed wyjazdem podkładają do podpisania dokumenty o oddelegowaniu. Daja jakas kwote niby za diete delegacyjna przed wyjazdem a pozniej odciagaja to od wyplaty bo przy oddelegowaniu dieta delegacyjna sie nie nalezy. Czy moga tak postepowac?

    • 5 0

  • Rodzimy pracodawca

    To cwaniak kuty na cztery nogi... Zawsze obejdzie przepisy. Bo moze i nikt mu nic nie zrobi:)

    • 2 1

  • A gdzie jest przepisis, że (3)

    Diety nie mogą być mniej korzystne niż te które są w Rozporządzeniu? U mnie w pracy są niższe i twierdzą, że Rozporządzenie nas nie dotyczy w żaden sposób , bo nie jesteśmy instytucją publiczną.

    • 6 0

    • (1)

      przeczytaj to Rozporządzenie. Skierowane ono jest do instytucji publicznych, pracodawca prywatny może się tym sugerować lub nie, może dac mniejsza dietę lub wyższą. Dobra wola pracodawcy, którego ty wybierasz sam. Rozporządzenie określa poziom, do którego kwota diety jest zwolniona z opodatkowania i ozusowania.

      • 2 0

      • Czyli w artykule wprowadzają w błąd

        pisząc "W przypadku, gdy brak jest takich unormowań w układach zbiorowych pracy, regulaminach i nie wynikają one z umowy o pracę lub są one mniej korzystne niż te które są w Rozporządzeniu, zastosowanie mają stawki określone przepisami Rozporządzenia."

        • 1 0

    • ODPOWIEDŹ AUTORA NA ZARZUT ŻĘ TEKST WPROWADZA W BŁĄD

      Tekst nie wprowadza w błąd. Kwestii podróży służbowej poświęcony jest art. 77(5) k.p. który w §2 odsyła do treści Rozporządzenia Ministra Pracy z 29.I.2013 które rzeczywiście dotyczy pracowników zatrudnionych państwowej i samorządowej jednostce strefy budżetowej. Natomiast pracowników innych niż ci opisani w art.77(5) §2 k.p., czyli z innych zakładów pracy niż państwowe i samorządowe jednostki strefy budżetowej dotyczy art. 77(5) § 4 i 5 k.p. Z pierwszego z tych paragrafów wynika zakaz stosowania niższych diet u takich (prywatnych) pracodawców niż te opisane w Rozporządzeniu Ministra Pracy z 29.I.2013. Z drugiego natomiast wynika zasada, że jak pracodawca (prywatny) nie określił w ogóle w postanowieniach układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę należności na pokrycie kosztów podróży służbowej to stosuje się stawki z tegoż Rozporządzenia. Tak też Sąd Najwyższy w postanowieniu z 27.II.2013 sygn. II PK 285/12.

      • 1 0

  • macie wątpliwości to idzcie do inspekcji pracy !

    to jest tylko gazeta. Inspekcja Pracy zna się najlepiej na przepisach, lepiej niż jakikolwiek adwokat, czy radca.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane