• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Licytacja majątku Maritim Shipyard i zaległości spółki wobec gdańskiego portu

Robert Kiewlicz
23 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Maritim Shipyard na rynku istnieje od 1992 roku i przez wiele lat była jedną z największych, w 100 proc. prywatną (kapitał polski) firmą budującą statki w Gdańsku. W maju 2013 roku spółka złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości układowej. Maritim Shipyard na rynku istnieje od 1992 roku i przez wiele lat była jedną z największych, w 100 proc. prywatną (kapitał polski) firmą budującą statki w Gdańsku. W maju 2013 roku spółka złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości układowej.

Kolejne kłopoty spadły na stocznię Maritim Shipyard. W lutym część majątku spółki ma zlicytować komornik. Dodatkowo zaległych opłat domaga się od Maritim Shipyard Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Spółka w 2013 roku złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości.



W maju 2013 roku spółka Maritim Shipyard złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości układowej. Jednocześnie sąd ustanowił w spółce nadzorcę tymczasowego. Spółka od dłuższego czasu miała trudności ze spłatą wierzytelności. Zaległości w wypłatach dotknęły także jej pracowników. Skarżyli się oni, że Maritim nie wypłaca im należnych wynagrodzeń za ostatni przepracowany miesiąc, odpraw i odszkodowań należnych zgodnie z Kodeksem Pracy.

Same władze stoczni nie komentowały sytuacji w jakiej znalazł się zakład. W branży plotkowano jednak o tym, że "gwoździem do trumny" była rezygnacja części dużych norweskich klientów ze współpracy z Maritim Shipyard. Norwegowie częściowo znaleźli kooperantów poza granicami Polski. Natomiast kontrakt na budowę kadłuba jednostki PSV dla firmy Hellesøy Verft AS przejęła Stocznia Remontowa Nauta, a stocznia Simek AS zleciła budowę kadłuba jednostki typu Subsea Vessel Grupie Vistal.

Obecnie o zaległe opłaty upomniał się Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Pojawiły się też informacje, że w związku ze sporymi zaległościami, Straż Ochrony Portu pilnuje terenów, które Maritim Shipyard dzierżawi od gdańskiego portu. Port jednak zaprzecza i nie chce komentować tej sprawy.

- Kwestia obecnych relacji między ZMPG SA, a Maritim Shipyard mieści się w kategorii ustaleń formalno-prawnych i byłoby nieelegancko dyskutować o niej publicznie - tłumaczy Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG SA. - Posterunek Straży Ochrony Portu Gdańsk na skrzyżowaniu ulic: Ku Ujściu, Przetocznej i Promowej zobacz na mapie Gdańska jest standardowym posterunkiem, jakich wiele w Porcie Gdańsk. Chroni majątek portowy, znajdujący się na zapleczu Nabrzeża Krakowskiego zobacz na mapie GdańskaNabrzeża Bytomskiego zobacz na mapie Gdańska oraz zabezpiecza dostęp do następujących firm: Malteurop, Forma i Maritim-Shipyard.

Dodatkowo komornik sądowy przy Sądzie Rejonowym w Gdyni wszczął egzekucję ze statku morskiego należącego do spółki Maritim. Chodzi o ponton do transportu konstrukcji stalowych "Maritim Shipyard I". Licytacja pontonu, który obecnie znajduje się na terenie gdyńskiego portu odbędzie się już w lutym.

Spółka Maritim Shipyard na rynku istnieje od 1992 roku i przez wiele lat była jedną z największych, w 100 proc. prywatną (kapitał polski) firmą budującą statki w Gdańsku. Specjalizowała się w budowie kadłubów stalowych oraz sekcji, doków i barek. Prowadziła prace w trzech największych portach w naszym kraju - Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie. Swoje produkty dostarczała do największych stoczni w Niemczech, Norwegii i w krajach arabskich. Klientami stoczni były m.in. Ulstein, Hellesøy Verft czy Simek AS.

Jednym z założycieli stoczni i jej wieloletnim prezesem był Janusz Baran. O spółce głośno zrobiło się w 2007, kiedy stocznia Maritim złożyła wstępną ofertę na nową emisję akcji Stoczni Gdańsk. Oferta Maritim wzbudziła jednak niepokój i głosy protestów wśród pracowników kolebki "Solidarności" i ostatecznie SG trafiła w ręce ISD Polska.

Branża stoczniowa w Polsce to:


Maritim wypłynęła ponownie przy prywatyzacji Stoczni Gdynia. To właśnie Janusz Baran stał za tajemniczym inwestorem katarskim, który miał uratować zakład. Majątki Stoczni Gdynia SA i Stoczni Szczecińskiej Nowej zostały zakupione na drodze licytacji przez spółkę Stichting Particulier Fonds Greenrights, działającą na rzecz funduszu United International Trust NV. Właściwym inwestorem była jednak spółka QInvest - największy bank inwestycyjny Kataru. Wartość obu transakcji wynosiła ponad 381 mln zł. Pomimo obietnic resortu skarbu i inwestora, transakcji jednak nie sfinalizowano i konieczne było rozpisanie kolejnego przetargu.

Janusz Baran - wbrew wszystkim - postanowił jednak robić interesy z krajami arabskimi. Jeszcze w 2010 roku informował, że jego stocznia jest bliska dopięcia kontraktu na 10 małych, luksusowych promów pasażerskich, które pływałyby między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi. Dzięki arabskim kontaktom Janusza Barana kilka pomorskich firm miało też trafić na tamtejszy rynek.

Jednym z ostatnich prestiżowych kontraktów spółki był zwodowany w listopadzie 2010 roku kadłub dwumasztowego żaglowca wzorowanego na jednym z najsłynniejszych statków na świecie, "Rainbow Warrior", dla organizacji Greenpeace. W kolejnych latach stocznia powoli traciła na znaczeniu, a Janusz Baran wszystkie udziały w spółce przekazał bratu. Obecnie właścicielem 100 proc. udziałów w Maritim Shipyard jest Albin Baran.

W międzyczasie w tarapaty popadły także inne spółki firmowane przez Janusza Barana. W 2013 roku gdański hotel Dwór Oliwski stanął na skraju bankructwa. Początkowo właściciel przekonywał, że trudności są jedynie przejściowe, a sama spółka szykuje się do dużych inwestycji. Jedynym wyjściem okazało się jednak wydzierżawienie hotelu firmie zewnętrznej. Janusz Baran jest także prezesem spółki Molo, do której należała gdańska restauracja "Wielki Błękit", znajdująca się przy wejściu na molo w Brzeźnie. Obecnie restauracja już nie istnieje, na jej miejscu otwarto lokal o nazwie "Gruba Ryba". Pełnił też funkcję prezydenta Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Miejsca

Opinie (42)

  • Dobre bo polskie. (2)

    • 8 0

    • Vistal

      Słyszałem że VISTAL ostrzy zęby na majatek MARITIMU. To mogłoby uratowac produkcję w tym miejscu... oby

      • 0 0

    • Robercik

      Jak chcesz pujść z torbami to zatrudnij robercika

      • 9 0

  • (3)

    To Maritim w końcu przyjmuję do pracy czy nie? Podobno na bramie jakiś czas temu były informacje, że można zostawiać swoje zgłoszenia.

    • 8 1

    • tak (2)

      Tajk przyjmuja od ręki ....:-)tylko mały psikus robisz za free...jak biały mudzina:-)

      • 9 0

      • (1)

        nie

        • 3 1

        • tak

          • 0 0

  • bzdura

    Bzdury na maksa!! Ktos nie orientuje sie w sytuacji a pisze, zeby miejsce zapełnic. Panie redaktorze...Niech pan zmieni "informatorów".

    • 15 14

  • co jest bzdurą? tylko nie pisz że wszystko, bo to że na pontonie łapę położył komornik to prawda.

    • 13 2

  • Dziwny jest ten świat (2)

    Mnie od lat dziwi fakt, że w Gdańsku, nad Martwą Wisłą działają prywatne stocznie budujące duże statki pod namiotami ,dosłownie "w krzakach" na prymitywnie uzbrojonych terenach, pontonach, balonach.. Tak jest na terenie dawnej stoczni jachtowej, na Górkach, tak działał Maritim. Tymczasem tereny stoczniowe, wyposażone w dźwigi, pochylnie, hale, instalacje elektryczne, gazowe, oświetlenie świadomie się rujnuje, by ponosząc potem wielkie koszty rekultywacji, zbudować jakiś apartamentowiec czy biurowiec w dzikim otoczeniu. Ciężko było to sprzedać albo z sensem wynająć? To je po je ....

    • 42 1

    • i tak właśnie są niskie koszty produkcji a na teranach po stoczniowych snują się
      zmory guzikowe i kto tam zainwesruje chyba IDIOTA

      • 4 0

    • Dziwny jest ten świat

      prawda

      • 2 0

  • Bandyta i tyle!!!

    Wystawić tyle ludzi i im nie zapłacić a samemu być rozrzutnym ale z tego co mówią to winny jest rosjanom a to nie przelewki i teraz się chowa jak szczur......

    • 17 3

  • przekret (2)

    ale paru ludzi jeszcze zatrudnia na terenie byłego zntk na czarno.

    • 18 2

    • a (1)

      ja znam jednego co tam pracuje na czarno

      • 1 0

      • nic nowego

        bi ja znam kilku którzy tam pracują na czarno. Np. nijaki blacharz-lakiernik mirek

        • 2 0

  • rada

    nosił wilk od 92 aż ponieśli wilka

    • 6 0

  • Maritim

    Czyli wpadka na całego. Smutne, zabrakło rozwagi i nadmuchany balon pękł.

    • 7 1

  • NA DNO !!!!! (4)

    Z Baranami nie robi się interesów.

    • 9 6

    • (3)

      Wiadomo, że nie robisz bo jesteś tylko pieniaczem internetowym, a takim jak Ty to Barański by ręki nie podał. Interes m nie wypalił, no cóż tak bywa. Jak ktoś ma pretensje to niech założy własną firmę to zobaczy. To jego prywatny majątek, a nie państwowy. Fajne, że przez te ponad 20 lat chociaż parę osób miało zatrudnienie.

      • 3 5

      • Niech podziękuje żonie

        Za Dwór Oliwski za to co z nim zrobiła....a raczej NIE zrobiła......miała duży domek z żywymi lalkami .

        • 3 1

      • odpowiedź dla debila

        Debilu przerobiłem z nimi 10 lat i mam swoją firmę.

        • 2 3

      • A ja potwierdzam,że złodziej

        Nie masz racji.
        Ja mam firmę i uważam baranów za złodzieii.Kupili towar i nie zapłacili.Od ilu takich jak ja kupili,z zamierem niepłacenia?!A ten niby nowy zarząd to lipa.Przeciez ten nowy to stary zarząd w osobie byłej i obecnej dyrektor wilczyńskiej.
        A może ktoś powie,ile pod zastaw dworu baran wziął pożyczki?!Kupi sobie teraz 3 takie hotele,albo odkupi przez słupa Dwór i będzie bez długów!?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane