• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo. Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo.

Remontowa Shipbuilding nie zbuduje sześciu holowników dla Marynarki Wojennej, przynajmniej nie w wyniku przetargu rozstrzygniętego pod koniec ub. roku. Ten bowiem został unieważniony.


Czy popierasz zaangażowanie państwa w przemysł stoczniowy?


Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że postępowanie zostało unieważnione. Na pytanie o powód otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia.
Zapytaliśmy też o dalsze losy tego zamówienia, czyli co z holownikami. Na to "dyspozycji" widocznie nie było, bo w odpowiedzi w ogóle nie poruszono tej kwestii.

W Remontowa Shipbuilding konsternacja

Oficjalnie władze Remontowa Shipbuilding nie chcą komentować decyzji Inspektoratu Uzbrojenia MON, zresztą oficjalnie nie zostały jeszcze o tym powiadomione. Dowiedzieliśmy się jednak, że są bardzo zaskoczone takim obrotem sprawy, bo nic na to nie wskazywało. Z dalszymi decyzjami czekają na otrzymanie wyjaśnień ze strony MON. Okazuje się bowiem, że stocznia rozpoczęła już przygotowania do realizacji tego kontraktu związane m.in. z dokumentacją.

Czytaj też: Holowniki dla MW. Oferta Remontowa Shipbuilding najlepsza

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku rozstrzygnięto przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Proces trwał długo, bo postępowanie rozpoczęto w grudniu 2014 roku. Oferta Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam wówczas Katarzyna Jakubowska, cz. p.o. rzecznika prasowego MON.
Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. Ten drugi oferent złożył odwołanie, ale Krajowa Izba Odwoławcza w styczniu tego roku uznała, że jest ono bezzasadne.

Remontowa Shipbuilding liczyła na holowniki, liczy wciąż na kontrakt na dwa kolejne niszczyciele min. Pierwszy już zbudowała. Co będzie z następnymi?

Polska stocznia w starciu z państwowymi

Sprawa unieważnienia przetargu na holowniki wywołała poruszenie w branży. Pojawiły się opinie, że nie o przesłanki merytoryczne chodzi, a o to, żeby kto inny budował. Przypomnijmy, że na początku lutego PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupiła Stocznię Marynarki Wojennej (proces zakupu trwa). Pod koniec stycznia z kolei państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia.

Czytaj też: Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy konkuruje ze stoczniami państwowymi o państwowe kontrakty, m.in. o budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego czy przebudowę, a potem remont platformy wydobywczej dla Petrobaltiku należącego do Grupy Lotos. W obu kontraktach nie obyło się zresztą bez kłopotów. Sprawy trafiły do prokuratury.

Na wolnym rynku spowolnienie

To nie jest łatwy moment dla Remontowa Shipbuilding, jak i dla całej branży stoczniowej. Na początku lutego ujawniliśmy, że z powodu spowolnienia na rynku off shore i przewozów dwóch armatorów nie odebrało czterech statków z Remontowa Shipbuilding. Firma Siem Offshore Contractors na przyszły rok przesunęła odebranie dwóch statków PSV. Z kolei duński armator Royal Arctic Line, który zamówił w sumie pięć kontenerowców arktycznych, nie odebrał dwóch najmniejszych jednostek. Dobra informacja jest taka, że Stocznia dopina rozmowy z innym armatorem, który chce kupić te dwa statki.

Stocznia realizuje budowę i dostawy kilkunastu jednostek z dotychczasowego portfela produkcyjnego. Ostatnio przekazano drugi prom LNG dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, a wkrótce zostanie oddany armatorowi także m.in. drugi prom dla Portu Tallinn (Piret). Rozpoczęto też budowę dwóch promów o napędzie elektrycznym dla armatora Transport for London. Stocznia ma też wciąż szansę na budowę czterech lodołamaczy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Niestety, o ten kontrakt Remontowa Shipbuilding znów walczy z państwową stocznią. Tym razem Gryfią ze Szczecina.

Nowe holowniki nie wiadomo kiedy

Co dalej z przetargiem na holowniki - nie wiadomo. MON w ostatnim czasie przekładał wiele przetargów na sprzęt dla wojska. W ramach poprzedniego zamówienia miało powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Miały zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy miały być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki miały mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Opinie (103) 1 zablokowana

  • Zwolnienia (7)

    No to teraz będą zwalniać :/

    • 58 4

    • Kogo!? (2)

      Tych ukrańców pracujących na czarno?
      Nie rozśmieszaj mnie. Remontowa lider biznesu, jak Wyborcza. Bez publicznych zamówień, znaczy tyle co nic.

      • 12 26

      • (1)

        Pracują na czarno, to zgłoś do PIP-u.

        • 11 3

        • Zgłosiłem,

          i co? Po chwili spokoju, pracują kolejni.

          • 5 6

    • Tym bardziej (1)

      że te promy dla Londka ponoć też jakieś niepewne !

      • 2 1

      • Estonia

        A jak z promami dla Tallina

        • 2 1

    • Ciekawe plany Administracji Państwowej

      Stocznia ,która dobrze sobie radzi na rynku przez wiele lat stawiana jest w trudnej sytuacji - bo Państwo ,które powinno dbać o wszystkich a zwłaszcza o solidne Firmy właśnie robi coś dokładnie odwrotnego ?
      Zabiera jednym by dać drugim nie licząc się z konsekwencjami !
      Gratulacje za wybitne zdolności destrukcyjne

      • 15 3

    • Obsesja

      Tych których dotkną obsesje prezesa holdingu i jego za przeproszeniem doradców zwanychbgrabarzami stoczni

      • 2 0

  • Dobra zmiana, przykre (9)

    ...

    • 118 19

    • diagnoza (4)

      Oto kolejny objaw ataku odwetowego na niepokorny Gdańsk, kurdupla i jego pachołka szalonego Antka, ale co tam, wybudują w Radomiu i przewiozą holowniki Dronami.

      • 46 4

      • odstaw już ten klej idioto (3)

        • 3 26

        • (1)

          Czekałem kiedy wyczołga się z rynsztoka menel nasłany przez plaszczaka i wydali odchody.Nic ci to nie da, bo mam preparat do dezynfekcji takiego odpadu.

          • 11 1

          • w d...ę se wsadź ten preparat

            nie jestem zależny od nikogo, ale jak widzę te pierdo_lamento pisane bez sensu, to muszę reagować

            • 0 3

        • On

          On się już obudził a Ty ?

          • 3 0

    • Gawron

      GRATULACJE już na horyzoncie widzę kolejne Gawrony budowane 14 lat za pieniądz e podatników

      • 23 0

    • rozbrajają polską armię dla Putina (2)

      najpierw zlikwidowali helikoptery, zwolnli generałów
      a teraz likwidują statki

      • 21 3

      • Ale holownik jaką wartość (1)

        bojową ma, że piszesz o rozbrajaniu?

        • 3 13

        • ...

          Holowniki zabezpieczają okręty w trakcie manewrow i nie tylko nasze okrety

          • 6 0

  • Przecież MW potrzebuje nowych uzbrojonych okrętów. (1)

    A tu tylko trałowce (szumnie zwane niszczycielami min) albo holowniki. A co te holowniki mają holować? Dowódca takiego holownika to chyba kapitan co najmniej albo komandor porucznik.

    • 31 17

    • błyskawicę będą holować, będą medale i stołki

      • 12 1

  • SKR

    Tak Spóldzielnia Kółek Roliniczych wybuduje holowniki i natchnie traktory do latania jak helikoptery. skandal to mało. To niszczenie podmiotów ,które są świadectwem dobrego standingu kilku polskich stoczni a przemysłu stoczniowego w całości. Zmierza to do likwidacji prywatnych przedsiębiorstw,na rzecz centralnie sterowanych podmiotów ,które wykończą kraj finansowo i definitywnie rozwalą przemysl stoczniowy. A marzenia o budowie statków są jak zwykle dobre w power poincie w/g Morawieckiego-nawiedzonego i durnego.

    • 79 9

  • nie dziwi mnie to (5)

    lepiej sprawdzic wszystkie przetargi organizowane przez POprzednia ekipe

    • 23 137

    • tak jak ten z zabezpieczeniem światowych Dni Młodzieży, która wygrała firma krzak powiązana z księgową PiS i wyprowadziła pieniądze?

      • 54 4

    • (3)

      O czym bredzisz debilu? Przetarg rozstrzygnięty został 4 miesiące temu, więc za obecnej ekipy. Ponadto mieli rok czasu (od końca 2015 r.) aby sprawdzić ewentualne nieprawidłowości, więc gdyby wystąpiły, to było dość czasu na unieważnienie przetargu. Odwołanie było rozpatrywane na początku tego roku i też nie znaleziono podstaw do uznania tego odwołania.

      • 36 4

      • odpowiem ci debilu chociaz mysle ze to zbedne bo wscieklizna u was likwiduje myslenie (2)

        kiedy wymieniono sztab glowny odpowiedzialny za takie wlasnie przetargi?

        • 1 31

        • laki

          To już ty tłuku nie jaki?

          • 4 0

        • Po pierwsze Sztab Generalny WP a nie główny głąbie jeden.
          Po drugie za organizację, nadzór, realizację i rozstrzyganie przetargów na uzbrojenie polskiej armii odpowiada Ministerstwo Obrony Narodowej (a konkretnie Inspektorat Uzbrojenia) a nie Sztab Generalny ciulu jeden.
          Doucz się najpierw o kompetencjach poszczególnych organów państwa a potem dopiero zabieraj głos.

          • 17 2

  • no to teraz stocznia gdańska wie, że nie należy angażować się w państwowe przetargi (4)

    zwłaszcza za rządów PiS i macierewicza

    taka mała nauczka

    • 98 12

    • (3)

      Tak jak za rządów PO :)

      • 7 26

      • Jaworski i Rydzyk dobili stocznie (2)

        to Jaworski z Pisu wykończył stocznie, jak można ja było uratować; Rydzyk ukradł pieniądze z cegiełek na stocznie a Jaworski nie ruszył palcem jak był dyrektorem stoczni żeby ja uratować, chociaż można było...

        • 27 2

        • (1)

          Bredzisz.

          • 0 20

          • Dobrze gada.

            Co Jaworski zrobił po za podniesieniem sobie pensji? nic.
            I gdzie są pieniądze z cegiełek na ratowanie stoczni?
            Zawinął toruński szaman.
            I przypominam że to PiS sprzedał stocznie ukraińcom.

            • 24 1

  • Polityka właściciela (13)

    taka właśnie powinna być. Skoro Państwo ma kilka stoczni, które tak samo dotyczy kryzys jak prywatne to powinien lokować swoje zamówienia w swoich zakładach a nie pompować pieniądze do prywatnych kieszeni. Prywatni właściciele a w szczególności Remontowa i tak już mieli dużo szczęści ze za prawie darmo stocznie najlepszą w kraju dostali. To teraz jeszcze im pomagać ?

    • 24 108

    • (3)

      I te kormorany tez do SMW dadza. Coś tam trzeba robic aby ruszyc z miejsca.
      prywatne sobie same poradza

      SMW

      • 14 12

      • I dobrze (1)

        Państwowa stocznia powinna dostawać zlecenia od państwa a prywatna powinna o nie walczyć na rynku prywatnym.

        • 2 14

        • Tylko ze panstwowa stocznia

          Nie jest zainteresowana Zbudowaniem. Oni chca tylko budowac. Najlepiej 20 lat

          • 9 0

      • Wizytówka SMW to Gawron / Ślązak

        Jedyne co dociera do opinii publicznej, to info o kolejnych opóźnieniach budowy. I tak od kilkunastu lat, a nasza kasa leci i wielu na tej budowie doczeka emerytury

        • 8 1

    • Oczywiście!

      Państwo powinno kupować drogo u siebie przecież to nie ich pieniądze więc nie mają się czym przejmować.
      a kto za to zapłaci? Pan zapłaci, pani zapłaci itd...

      • 41 3

    • (1)

      A jeśli prywatna zbuduje lepiej i taniej? Powinniśmy dopłacać do państwowych z własnych kieszeni? Może zaczniemy budować socjalizm?

      • 37 2

      • ironia

        słowo klucz do mojej wypowiedzi to : IRONIA

        • 4 0

    • Skoro Państwo ma kilka stoczni (2)

      Gdzie, w Radomiu? nie ma to jak błyskotliwość ciemnego luda, każde g..o kupi i powie, że to papu.

      • 18 1

      • (1)

        Uczepiłeś się jak rzep psiego ogona tego Radomia. Poczytaj o funduszu inwestycyjnym MARS, a wtedy się wymądrzaj jasny ludu.

        • 1 2

        • Mars .... temu tworkowi dopiero PiS powinien sie przyjrzeć

          Tu jest dopiero pompowanie państwowe kasy w nieudolnie zarządzane spółki przynoszące straty kilkunastu do kilkudziesięciu milionow rocznie każda...

          • 1 0

    • Tylko, że ta prywatna Remontowa (2)

      przez kilka ostatnich lat odprowadziła KILKASET MILIONÓW złotych podatków do państwowego budżetu zarobionych od ZAGRANICZNYCH armatorów. Ile złotych podatków zapłaciły państwowe stocznie?

      • 26 1

      • Gupis chlopie (1)

        Eksport z zero vatem

        • 2 5

        • ale podatek dochodowy to z pewnością nie 0. Chłopie.

          • 2 0

  • Upadek (1)

    To gwóźdź do trumny dla Gdyni.

    • 9 19

    • remontowa jestw gdansku

      niekoniecznie
      beda meic komfort by nie realizowac zbyt wielu kontraktow na raz

      • 3 0

  • (2)

    tak wygląda ten reklamowany PiSowski "patriotyzm" i "troska o obronność"
    nie tylko zresztą tu karabiny snajperskie kupione zagranicą nie w Polsce, pociski "szybujące" JASSM kupione bez przetargu za przepłacona kwotę, likwidacja badań półprzewodników na azotku galu...
    po tej POPiSowskiej koalicji nic nie będzie...

    • 72 10

    • likwidacja gdańskiego laboratorium Instytutu Elektrotechniki

      chcesz coś zbadać - kupuj aparaturę sam. Co z tego, że to dziesiątki milionów euro.

      • 6 1

    • Przecież

      MON nie potrafi glupich długopisów kupić a co dopiero coś bardziej wymagającego.

      Przecież działania Antoniego są na szkode Państwa.

      • 0 0

  • dobra zmiana (10)

    500+ zjadło holowniki

    • 56 12

    • (9)

      Tobie zjadło mózg peowcu

      • 4 22

      • Przytocz jakąkolwiek inwestycję która powstaje za nowych rządów (4)

        Tylko nie pisz proszę o tym co jest w planach......które i tak ciągle rotują i są przesuwane gdy nadvhodzi czas realizacji

        • 18 0

        • Antoni kupił niewidzialne śmigłowce. (1)

          Teraz kupi niewidzialne holowniki.
          A pisowiec myśli że pieniądze rosną na krzaku w banku.

          • 15 0

          • Oba

            • 1 0

        • najpierw trzeba posprzatać po takich chachmętach jak wy (1)

          a później dopiero budować, nigdy na odwrót, bo się rozleci

          • 0 16

          • Co za tluczek spalinowy

            Juz nie tylko ci wyprali ale jeszcze vizirem potraktowali

            • 5 1

      • Ale taka jest prawda pisuarze. (3)

        • 12 0

        • (2)

          Twoja prawda POkrako.

          • 0 15

          • Prawda jest tylko jedna. (1)

            Dziś ją mówili w reżimowej TVPiS.

            • 11 0

            • Czyli ta trzecia: g...o prawda.

              • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane