- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (43 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (55 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 5 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Rośnie terminal PERN w Gdańsku. Pierwszy etap gotowy jeszcze w 2015 roku
Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowana jest pod koniec 2015 r. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
Pierwszy etap inwestycji, wartej w sumie 826 mln zł, ukończony jest już w 67 proc. W czwartym kwartale 2015 roku pierwszy etap budowy terminalu naftowego PERN ma być gotowy, a terminal zdolny do magazynowania i przeładunku ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 375 tys. m sześć. Po ukończeniu drugiego etapu inwestycji zdolność ta wzrośnie do 700 tys. m sześc.
PERN w 2013 roku rozpoczął na terenie Portu Gdańsk budowę pierwszego w kraju terminalu naftowego . Prace przy budowie terminalu rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku.
- W ciągu 32 miesięcy od rozpoczęcia inwestycji, łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę, powstanie kompletny hub morski, który w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwioobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym - powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa, podczas wizyty na terenie budowy terminalu naftowego i Naftoportu. - Budowa tego pierwszego w historii naszego kraju terminalu jest w znakomitej większości realizowana przez polskie firmy: od wyłącznie krajowych biur projektowych, poprzez znaczącą, ponad 70-proc. grupę dostawców, aż do niemal w 100 proc. polskich wykonawców. Szybka realizacja tej sztandarowej inwestycji PERN "Przyjaźń" to dobra wiadomość zarówno dla krajowej gospodarki, jak i całego regionu pomorskiego. Spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu dla budżetu państwa oraz spółek położonych w obrębie portu rocznie będzie wynosił od 70 mln zł do ponad 100 mln zł.
Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowana jest pod koniec 2015 roku. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
Pierwszy etap inwestycji obejmuje: wybudowanie sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, wraz z instalacjami technologicznymi, budynku administracyjno-technicznego (z wyłączeniem części przeznaczonej do obsługi logistycznej), pompowni wodnej i pianowej, oczyszczalni ścieków z kolektorem głównym, ogrodzenia terenu oraz pozostałych instalacji pomocniczych dla parku zbiorników wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Obecnie jest wykonana konstrukcja stalowa wszystkich zbiorników, trwają prace montażowe przy konstrukcji dachów pływających oraz przygotowania do rozpoczęcia rozruchu mechanicznego. Prowadzone są też prace wykończeniowe w budynkach.
- Wiemy, jakie znaczenie - szczególnie dziś - ma ta inwestycja dla Polski, dlatego zrobimy wszystko, żeby została zrealizowana w terminie i stała się ważnym składnikiem rozwoju naszego kraju, regionu i naszej firmy - mówi Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN "Przyjaźń".
Drugi etap inwestycji zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do terminalu naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.
Funkcjonowanie terminalu ułatwi też nowe stanowisko przeładunkowe T1 innej spółki z Grupy PERN - Naftoportu - które zostanie oddane do użytkowania do końca maja 2015 roku. Ta warta blisko 40 mln zł inwestycja - zrealizowana na potrzeby terminalu naftowego oraz Grupy Lotos- zapewni nie tylko zwiększenie zdolności przeładunkowej produktów o 2 mln ton, ale także odciążenie stanowisk P, R i T.
Prace przy budowie terminalu naftowego PERN rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku.
Miejsca
Opinie (17) 7 zablokowanych
-
2015-05-14 09:39
Znoszą sankcję na Iran. (1)
Będzie dużo taniej ropy na rynku, nie musimy napychać kieszeni Rosjanom.
- 24 1
-
2015-05-14 10:10
to nie jest tak ze nie oplaca się
supcio, już żęcha na gazie nie będę musial ganiać.
- 2 2
-
2015-05-14 10:39
Pływający dach (4)
Pływający dach - czy ulatniające węglowodory będę wyprowadzane na zewnątrz? Co to oznacza dla mieszkańców Gdańska? Już teraz w okolicy pojawił się dziwny odór.
- 7 24
-
2015-05-14 10:49
A czy w Dębogórzu gdzie są Bazy Paliw i ta sama technologia,unosi sie dziwny zapach??
- 6 0
-
2015-05-14 10:51
(1)
Pływający dach jest po to aby magazynowana ciecz nie miała nad sobą przestrzeni, do której mogłaby parować. Jest to raczej korzystne rozwiązanie.
- 13 0
-
2015-05-14 14:25
ale jak widzisz, paliwa tam jeszcze nie ma, a niektórzy czują zapach, Macierewicz w niektórych się budzi...
- 5 5
-
2015-05-14 17:17
Pływajacy dach właśnie eliminuje tworzenie się oparów.
- 4 0
-
2015-05-14 11:44
? (3)
Ilu pracuje tam na czarno, a ilu na śmieciówkach za 4 stówy - reszta pod stołem. Bo my na innej budowie tak właśnie ..budujemy.
- 5 11
-
2015-05-14 12:58
Myślę, żebyś zajął się śledzeniem pieniędzy które transferowane są przez SKOKI do Luxemburga (2)
ciekawsze zajęcie
- 2 5
-
2015-05-14 16:29
(1)
e? co mam piernik do wiatraka? W Polsce buduje się na czarno. Ludzi nie szanuje a ty pewnie pełowski parchu wyjeżdżasz z SKOKAMI którymi powinny się zająć niezawisłe sądy.
- 4 2
-
2015-05-15 16:07
ile
cv wyslales w tym tygodniu pisowski plastusiu?
- 1 4
-
2015-05-14 11:44
Szkiełko kontaktowe
Wczoraj pokazali migawkę z budowy w szkiełku, jeden redaktor nie wiedział co budują i gdzie ale miał pewność, że nie zdążą, drugi też nic nie wiedział, toteż szybko przeszedł do ważniejszego newsu o radnym z Pierdziszewa.
- 15 0
-
2015-05-15 21:41
(2)
jaka firma zajmuje się konserwacją tego wszystkiego, ktoś wie?
- 1 0
-
2015-12-30 11:58
Piaskarze do piaskownicy.
- 0 0
-
2019-04-21 06:48
Konserwacja i serwisem zajmuje się naftoserwis
- 0 0
-
2015-05-15 22:18
Fałsz
Pamiętam jak Ryży chciał sprzedać Lotos, bo pieniędzy nie ma, a teraz wstęgi przecina, by żyło się lepiej.
- 5 2
-
2015-12-30 11:57
Ale mamy już terminal PRERN-u na Krakowcu .To jakiś nowy?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.