• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie terminal PERN w Gdańsku. Pierwszy etap gotowy jeszcze w 2015 roku

Robert Kiewlicz
14 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowana jest pod koniec 2015 r. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Pierwszy etap inwestycji, wartej w sumie 826 mln zł, ukończony jest już w 67 proc. W czwartym kwartale 2015 roku pierwszy etap budowy terminalu naftowego PERN ma być gotowy, a terminal zdolny do magazynowania i przeładunku ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 375 tys. m sześć. Po ukończeniu drugiego etapu inwestycji zdolność ta wzrośnie do 700 tys. m sześc.



PERN w 2013 roku rozpoczął na terenie Portu Gdańsk budowę pierwszego w kraju terminalu naftowego zobacz na mapie Gdańska. Prace przy budowie terminalu rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku.

- W ciągu 32 miesięcy od rozpoczęcia inwestycji, łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę, powstanie kompletny hub morski, który w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwioobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym - powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa, podczas wizyty na terenie budowy terminalu naftowego i Naftoportu. - Budowa tego pierwszego w historii naszego kraju terminalu jest w znakomitej większości realizowana przez polskie firmy: od wyłącznie krajowych biur projektowych, poprzez znaczącą, ponad 70-proc. grupę dostawców, aż do niemal w 100 proc. polskich wykonawców. Szybka realizacja tej sztandarowej inwestycji PERN "Przyjaźń" to dobra wiadomość zarówno dla krajowej gospodarki, jak i całego regionu pomorskiego. Spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu dla budżetu państwa oraz spółek położonych w obrębie portu rocznie będzie wynosił od 70 mln zł do ponad 100 mln zł.

Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowana jest pod koniec 2015 roku. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Pierwszy etap inwestycji obejmuje: wybudowanie sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, wraz z instalacjami technologicznymi, budynku administracyjno-technicznego (z wyłączeniem części przeznaczonej do obsługi logistycznej), pompowni wodnej i pianowej, oczyszczalni ścieków z kolektorem głównym, ogrodzenia terenu oraz pozostałych instalacji pomocniczych dla parku zbiorników wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Obecnie jest wykonana konstrukcja stalowa wszystkich zbiorników, trwają prace montażowe przy konstrukcji dachów pływających oraz przygotowania do rozpoczęcia rozruchu mechanicznego. Prowadzone są też prace wykończeniowe w budynkach.

- Wiemy, jakie znaczenie - szczególnie dziś - ma ta inwestycja dla Polski, dlatego zrobimy wszystko, żeby została zrealizowana w terminie i stała się ważnym składnikiem rozwoju naszego kraju, regionu i naszej firmy - mówi Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN "Przyjaźń".

Drugi etap inwestycji zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do terminalu naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.

Funkcjonowanie terminalu ułatwi też nowe stanowisko przeładunkowe T1 innej spółki z Grupy PERN - Naftoportu - które zostanie oddane do użytkowania do końca maja 2015 roku. Ta warta blisko 40 mln zł inwestycja - zrealizowana na potrzeby terminalu naftowego oraz Grupy Lotos- zapewni nie tylko zwiększenie zdolności przeładunkowej produktów o 2 mln ton, ale także odciążenie stanowisk P, R i T.

Prace przy budowie terminalu naftowego PERN rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (17) 7 zablokowanych

  • Znoszą sankcję na Iran. (1)

    Będzie dużo taniej ropy na rynku, nie musimy napychać kieszeni Rosjanom.

    • 24 1

    • to nie jest tak ze nie oplaca się

      supcio, już żęcha na gazie nie będę musial ganiać.

      • 2 2

  • Pływający dach (4)

    Pływający dach - czy ulatniające węglowodory będę wyprowadzane na zewnątrz? Co to oznacza dla mieszkańców Gdańska? Już teraz w okolicy pojawił się dziwny odór.

    • 7 24

    • A czy w Dębogórzu gdzie są Bazy Paliw i ta sama technologia,unosi sie dziwny zapach??

      • 6 0

    • (1)

      Pływający dach jest po to aby magazynowana ciecz nie miała nad sobą przestrzeni, do której mogłaby parować. Jest to raczej korzystne rozwiązanie.

      • 13 0

      • ale jak widzisz, paliwa tam jeszcze nie ma, a niektórzy czują zapach, Macierewicz w niektórych się budzi...

        • 5 5

    • Pływajacy dach właśnie eliminuje tworzenie się oparów.

      • 4 0

  • ? (3)

    Ilu pracuje tam na czarno, a ilu na śmieciówkach za 4 stówy - reszta pod stołem. Bo my na innej budowie tak właśnie ..budujemy.

    • 5 11

    • Myślę, żebyś zajął się śledzeniem pieniędzy które transferowane są przez SKOKI do Luxemburga (2)

      ciekawsze zajęcie

      • 2 5

      • (1)

        e? co mam piernik do wiatraka? W Polsce buduje się na czarno. Ludzi nie szanuje a ty pewnie pełowski parchu wyjeżdżasz z SKOKAMI którymi powinny się zająć niezawisłe sądy.

        • 4 2

        • ile

          cv wyslales w tym tygodniu pisowski plastusiu?

          • 1 4

  • Szkiełko kontaktowe

    Wczoraj pokazali migawkę z budowy w szkiełku, jeden redaktor nie wiedział co budują i gdzie ale miał pewność, że nie zdążą, drugi też nic nie wiedział, toteż szybko przeszedł do ważniejszego newsu o radnym z Pierdziszewa.

    • 15 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budowa bazy PERN

    (2)

    jaka firma zajmuje się konserwacją tego wszystkiego, ktoś wie?

    • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Budowa bazy PERN

      Piaskarze do piaskownicy.

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Budowa bazy PERN

      Konserwacja i serwisem zajmuje się naftoserwis

      • 0 0

  • Fałsz

    Pamiętam jak Ryży chciał sprzedać Lotos, bo pieniędzy nie ma, a teraz wstęgi przecina, by żyło się lepiej.

    • 5 2

  • Ale mamy już terminal PRERN-u na Krakowcu .To jakiś nowy?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane