- 1 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (14 opinii)
- 2 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (85 opinii)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (33 opinie)
- 4 150 mld zł na elektrownię jądrową (181 opinii)
- 5 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
- 6 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (91 opinii)
Strategiczny terminal za 412 mln już gotowy
Terminal Naftowy w Gdańsku, budowany przez PERN "Przyjaźń" SA otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Realizacja tej wartej 412 mln zł inwestycji, która jest strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego państwa, trwała 22 miesiące. Obecnie trwają próby technologiczne.
- Zdawaliśmy sobie doskonale sprawę jak ważna to jest inwestycja dla zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości dostaw ropy naftowej dla polskiej gospodarki stąd rekordowe tempo prac, które były prowadzone także w nocy oraz w weekendy. Warto podkreślić, że tą skomplikowaną pod względem inżynieryjnym inwestycję realizowały, według projektów rodzimych zespołów projektowych, niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane, wykorzystując przy tym własne innowacyjne rozwiązania - mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN "Przyjaźń".
Terminal naftowy w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. m sześciennych każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i przeciw pożarowe (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKPiA.
Jego budowa kosztowała 412 mln zł, czyli nieco poniżej planowanej wcześniej sumy 415 mln zł.
Terminal naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata, na które wyraźnie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Zainteresowanie tego rodzaju działalnością największych światowych potentatów branży - jest ogromne. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie terminalu Wolny Obszar Celny.
Materiał archiwalny z 2014 r.
Relacja z wmurowania kamienia węgielnego na budowie terminalu PERN.
Opinie (16) 1 zablokowana
-
2015-12-30 08:54
Zdjęcia żenada... (3)
Zdjęcia z początku roku. Terminal obecnie jest dużo bardziej... Hmm... Biały i ukończony :P
- 23 10
-
2015-12-30 12:04
zbiornik (2)
a czy zbiorniki takie jak te muszą być zadaszone? zamknięte? szczelne ?
\pytam z czystej ciekawości- 0 0
-
2015-12-30 12:47
konrad (1)
zbiorniki są zamknięte tzw Dachem pływającym szczelnym
- 4 0
-
2015-12-30 12:52
dach
dzięki kolego bo własnie się zastanawiałem jak dach na tej konstrukcji będzie się trzymać :) teraz już wszystko jasne :)
- 1 0
-
2015-12-30 10:43
PSP Florian pozdrawia
Wszystkiego najlepszego w nowym roku!
- 17 4
-
2015-12-30 11:06
Polska w ruinie... (2)
jw
- 37 9
-
2015-12-30 11:11
(1)
nudzisz juz
- 3 16
-
2015-12-30 11:58
Nie pasuje?, zmien portal...
..ten jest dla normalnych
- 7 3
-
2015-12-30 11:25
takie tam
1. oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną oraz AKPiA. AKPiA to niezależna infrastruktura od elektrycznej.
2. czy ja dobrze widzę, że zabezpieczeniem przed przelaniem są otwory przelewowe umiejscowione w najwyższej cardze?- 1 10
-
2015-12-30 14:45
brawo, barwo (2)
Wyszło trochę drożej niż muzeum ii wojny światowej .... No może nawet trochę taniej :-) czy nie lepiej realizować takie projekty niż kolejne muzeum za bezcen..... ? Jak zarobimy kasę będzie i na muzeum
- 25 8
-
2015-12-30 18:09
Adm (1)
I kto to mówi, mieszkaniec miasta które zbudowało pusty kosmodrom, kolejkę na Mount Kamienna i szkołę filmową, przyganiał kocioł garnkowi...
- 6 2
-
2015-12-31 12:23
Do adm
Co ma piernik do wiatraka? Czy ważne kto gdzie mieszka? Chyba żyjemy w jednym regionie. Trzeba pozbyć się takiego małomisteczkowego myslenia
- 2 1
-
2015-12-30 20:13
(1)
A mnie zastanawia kiedy znajdzie się prywatny zagraniczny właściciel terminala, choć teraz są inne rządy i nie powinno do tego dojść.
- 4 8
-
2015-12-30 22:01
Sadzac po logice chaosu ktory obecna zmiana nam oferuje przystapia predzej do rozbiorki
Zbiornikow
- 4 2
-
2015-12-31 19:34
Ten terminal jest zlokalizowany bezpośrednio przy linii wodnej a nie posiada stanowisk przeładunkowych.jest kulowy.
- 1 0
-
2016-01-24 13:00
strategiczny terminal
uważam, że terminal LNG w Świnoujściu i ten naftowy w gdańsku to dwie najważniejsze inwestycje ostatnich lat! japa mi się cieszy na myśl o tym, że teraz będziemy mogli sprowadzać gaz nie z Rosji, ale praktycznie całego świata. nareszcie jest jakieś działanie w stronę bezpieczeństwa energetycznego! polecam poczytać sobie tez o tym co to znaczy na plus na dla naszej gospodarki http://lng.edu.pl/wp-content/uploads/lng/attachments/DZIENNIK%20GAZETA%20PRAWNA_odc_3_Polska%20w%C5%82%C4%85cza%20si%C4%99%20w%20%C5%9Bwiatowy%20rynek.pdf
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.