• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezes Steny Line odwiedził Gdynię. Co z nowym terminalem promowym?

Wioletta Kakowska-Mehring
7 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Dan Sten Olsson, prezes Grupy Stena AB.
  • Na spotkaniu z władzami Stena Line rozmawiano m.in. o nowym terminalu promowym.
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.

W ub. tygodniu w gdyńskim porcie przebywała delegacja operatora promów Stena Line i to na najwyższym szczeblu, gdyż na czele z Danem Stenem Olssonem, synem założyciela Stena Line, prezesem Grupy Stena AB. Władze portu przyznają, że m.in. rozmawiano o nowym terminalu, ale terminu oddania obiektu wciąż nie podano.



Od kilku lat Port Gdynia pracuje nad projektem nowego terminalu promowego. Obecnie terminal znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyniw sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdynipoprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. O tym projekcie również rozmawiano przy okazji wizyty na najwyższym szczeblu. Oprócz prezesa Dana Stena Olssona, z wizytą do Gdyni przybyli także: Carl-Johan Hagman, dyrektor do spraw żeglugi Stena AB i Stena Rederi AB, Niclas Martensson, dyrektor zarządzający Stena Line i Marica Derenstrand, dyrektor finansowy Stena Line.

- Cieszymy się z faktu, iż wieloletnia obecność Stena Line w naszym porcie to przykład dobrej współpracy portu z operatorem promowym, która jest korzystna dla obu stron - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Port Gdynia stwarza bardzo dobre warunki do rozwoju biznesu, dlatego też przymierzamy się do kolejnych inwestycji, które ułatwią pracę Stena Line w Porcie Gdynia. Podkreślę jeszcze, iż pozytywne efekty naszego współdziałania zapisują na swoich kontach zarówno porty w Gdyni i Karlskronie, jak i Stena Line oraz regiony po obu stronach Morza Bałtyckiego.
Na jakim etapie w takim razie są prace nad tym projektem? Władze portu posiadają projekt budowlany z pozwoleniem na budowę. W trakcie opracowania są projekty wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy - z terminem na lipiec 2017 r.

- Jednakże w trakcie ostatnich prac przygotowawczych postanowiono jeszcze bardziej zwiększyć uniwersalność terminalu i w drugiej połowie roku opracowywany będzie projekt zamienny części odwodnej (rampy, cumowanie, galeria pasażerska), celem zwiększenia elastyczności dla szerszego spektrum potencjalnych jednostek pływających. W tym czasie będą jednak również przygotowywane postępowania przetargowe na prace budowlane. Planuje się wcześniejsze rozpoczęcie rozbiórek na terenie pod nowy terminal, aby wykonać je przed okresem lęgowym ptaków, tj. przed marcem 2018 roku - otrzymaliśmy informację z biura prasowego portu.
O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą jest deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Czy to udało się ustalić w czasie spotkania?

- Projektujemy publiczny terminal promowy dla wszelkiej wielkości promów morskich, tj. w przedziale ok. 175-245 m długości - poinformowano nas w biurze prasowym portu.
Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Nowy terminal Steny Line (19)

    będzie w Gdańsku.

    • 43 57

    • Pewne info od trolla gdańskiego. (12)

      • 17 13

      • (11)

        W Gdańsku niech kupią nowe tramwaje, rozwiążą problem szadółek i postawią toalety na plażach żeby ludzie nie sr*li do wody. Terminal promowy to za duże progi

        • 21 15

        • A ty troll z kad (6)

          A troll z kad z Kaszub zazdrościsz ze my mamy plaże tramwaje i wysypisko

          • 4 11

          • z kad :) dobre to!

            • 11 0

          • widać, że "rodowity gdańszczanin" - po polsku "z kąd" nie umie napisać, to może po niemiecku spróbuj (3)

            Zazdrościć wysypiska?? - słabo, tym bardziej, że kompostownia znowu odłożona na lata
            Poza tym jesteś w enklawie otoczony terenami kaszubskimi - od pradziejów

            • 8 6

            • moze byc niemiec (2)

              tyle ze gdansk byl wolnym miastem od dawna nigdy nie przeszedł w inne ręce
              rozbudował sie na tyle ze wchłoną wysypisko gdynia jako miasto jest malutka i zawsze leżała po za granicami wolnego gdańska
              nawet prawa miejskie macie od Wejcherowa więc jesteś zwykłym wieśniakiem pzd

              • 1 5

              • Danzig

                Down

                • 2 0

              • Może i wieśniakiem, ale nie analfabetą.

                • 0 0

          • Tramwaje już żeście prawie wszystkie wytłukli. Co tydzień to dzwon .Niedługo przesiądziecie się na furmanki.Faktycznie jest czego zazdrościć szczególnie motorniczych

            • 0 0

        • w Gdańsku jest terminal promowy Polferries (3)

          Skąd odchodzą promy do samej stolicy Szecji, a nie jakiejś 30-tysięcznej mieścinki. Ale co o tym może wiedzieć 'Gdynianin', który większość życia spędza w korku między Wejherowem a Trójmiastem?

          • 8 10

          • w bolkowie jest łajno (1)

            które Gdynianina nie interesuje

            • 8 4

            • Skąd możesz wiedzieć co interesuje Gdynianina, prostaczko spod Wejherowa?

              • 3 3

          • rB

            Szybciej dojedziesz z Karlskrony do Sthlm samochodem niz tym promem

            • 3 1

    • Pani Wioletto widzę ze ma pani poczucie humoru- w kurniku grzędy jedynie mogą zbudować nie terminal. (1)

      Oficjalnie ogłaszam że kaktus mi wyrośnie na dłoni jak ci brunatni sabotażyści zbudują jakiś element infrastruktury transportowej w tej oazie zabobonu i aktywnego religijnego tumanienia ludzi. Doskonale widać do czego zmierza gdynia porównująć zabytkowy dworzec morski-muzeum do ogromnych statków pasazerskich cumujących obok- dworzec ten wygląda przy tym porównaniu jak: hmmm kurnik! To tam było miejsce terminala pasażerskiego- zabytek można by doskonale wkomponować w nowoczesny terminal- stworzyć otwartą dla mieszkańców przestrzeń miejską w kontakcie z morzem. Nieeeee lepiej zbudować magazyn do skłądowania nawozów i idiotyczne muzeum emigracji. Znając naszych wyklętych samorządowców będzie jak z lotniskiem- może jakimś cudem i coś wybudują ale służyć ludziom to nie będzie- powtó©ka z lotniska jest możliwa będzie stało puste a kredyt będzie się spłacać.

      • 7 7

      • Ikar

        Lotnisko zbudował zupełnie kto inny dawno, dawno temu. Za czasów światłej PO dobudowano wieżę - najnowocześniejszą w Polsce. Logiczne było więc, że są warunki, aby część nieuniknionych kosztów funkcjonowania NATO-wskiego, doskonałego technicznie, lotniska zmienić w zysk dla tzw GA lub też linii niskokosztowych. Zbyt wiele wiosennych i jesiennych rejsów do Rębiechowa kończyło się w ...Bydgoszczy lub Poznaniu. Sytuacja poprawiła się dopiero w zeszłym roku po certyfikacji nowego systemu ILS. Sprawa terminalu w Gdyni nie jest wcale zero-jedynkowa, a środowiska lotnicze odbierają ją jako bardziej polityczną niż techniczną i rynkową.

        • 0 0

    • w bolkowie

      bedzie nowa filia śmietniska Szadółki 2

      • 8 8

    • (1)

      pewnie niestety i teraz Gdynia prześpi swoją okazje

      • 9 5

      • rozwiń tą złotą myśl

        • 3 2

    • szkoda

      w Gdansku stoi nowiutki, używany raptem kilka razy terminal promowy przy Westerplatte. Pływał tam prom do Kopenhagi. Niestety polska policja nie potrafiła dać sobie rady ze złodziejami okradającymi pasażerów na promie, w autobusie do miasta, a nawet w Kopenhadze. Promy były zapełnione, ale armator ponosił duże szkody wizerunkowe ... i się wycofał.

      • 0 0

  • Terminale tylko dla terminali!

    • 3 4

  • były prezez

    Jarosiński chciał sam budować nowy dworzec , aby byc niezaleznym od Szwedów..

    • 16 3

  • nowy terminal już jest

    na Babich Dołach przy pasie startowym

    • 38 5

  • Przecież każdy wie, że nowy terminal bedzie w Gdańsku (2)

    dla mnie jako przewoźnika to lepiej, ciężarówki będą miały 40 km bliżej w jedna stronę a do tego bez korków. Wszyscy oszczędzają!

    • 33 38

    • No już trollu nie podszywaj się pod przeowźnika. (1)

      Zaraz będziesz jeszcze spedytorem, w następnym komentarzu armatorem statków, a jeszcze następnym operatorem wycieczek do Szwecji. Wszystko ku chwale Gdańska.

      • 14 10

      • Troll

        Ty nie dorobienia palo macie swoj terminal to pływaj sobie o od miast gda z daleka

        • 3 2

  • (2)

    Zapraszamy do Gdańska :))

    • 29 26

    • nigdy do bolkowa

      • 11 19

    • po bilet do Gdyni?

      • 7 4

  • ciekawe czy zawieźli prezesa przez ul Wiśniewskiego która przy obecnym terminalu wygląda jak po bombardowaniu.

    • 17 2

  • Pracujcie nad projektem następne kilka lat, to przeniosą się do Gdańska, ta wizyta to prawdopodobnie takie ostatnie ostrzeżenie, a nie zwykła kurtuazja.

    • 27 8

  • Fajny wąsik

    dziewiczy wąsik p. Adama

    • 8 4

  • Tempo zawrotne. (6)

    Gdyby w takim tempie budowano port i miasto w dwudziestoleciu międzywojennym to dalej w Gdyni cumowałyby najwyżej łodzie rybackie a w miejscu ul. Władysława IV pasłyby się krowy...

    • 30 4

    • Niedługo gdynia powróci do swoich korzeni. (4)

      Ze wsi powstałaś w wieś się zamienisz.

      • 8 6

      • Dobrze mówisz (2)

        Kaszubskie niedobory. ...wiejskie głupki

        • 4 3

        • pusta zazdrość

          nienawiść PiSu do Polaków tylko dowodzi
          po której stronie stoi PiS i Kaczyński,
          Kaczyński stoi po stronie Putina

          • 1 2

        • Lepiej ci ? Czy zaczepki szukasz ?

          Dlaczego ublizasz wszystkim mieszkancom ? Wszyscy w Gdansku to patalogia smierdząca szadulkami ? Nie wydaje mi sie ;)

          • 3 1

      • ciebie idiotka z bolkowa urodziła

        i idiotą z bolkowa zostałeś

        • 3 1

    • Co za...

      A dlaczego porównujesz budowę portu do budowy terminala? Przecież budowa portu miała ogromne znaczenie dla całego kraju. To był ewenement.

      • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane