• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dojrzałe piękno. Świat mody obala stereotypy dotyczące wieku

Monika Sołoduszkiewicz
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Carmen Dell'Orefice (84 lata) dziś żartuje, że w ciągu ostatnich piętnastu lat była fotografowana częściej niż przez całą karierę. Carmen Dell'Orefice (84 lata) dziś żartuje, że w ciągu ostatnich piętnastu lat była fotografowana częściej niż przez całą karierę.

Różnorodność to słowo klucz dzisiejszego świata mody. Przemysł miał dotąd poważny problem z zaakceptowaniem faktu, że moda nie powinna mieć określonego rozmiaru, wieku, płci czy koloru skóry. Pod koniec ubiegłego roku przyszedł czas na przewartościowanie problemu wieku. Celine, Dolce & Gabbana, Saint Laurent czy Louis Vuitton, to tylko niektóre światowe marki angażujące eleganckie, starsze kobiety do swoich wysokobudżetowych kampanii reklamowych.



Co sądzisz o kampaniach z udziałem dojrzałych modelek?

Ageizm to pojęcie utożsamiane z dyskryminacją ze względu na wiek. Krzywdzące przekonania i postawy dotyczące seniorów i seniorek obecne są we wszelkich aspektach życia społecznego. Chociaż najbardziej widoczne przykłady dotyczą sfery zatrudnienia czy edukacji, to obserwujemy je także w kulturze i środowisku mody.

Obsesja młodości

Kult młodości tak długo był światową obsesją, że przestały nas dziwić młode kobiety w kampaniach kremów przeciwzmarszczkowych albo przesadnie szczupłe nastolatki reklamujące ubrania i dodatki za dziesiątki tysięcy dolarów. W ciągu kilku tygodni poprzedzających otwarcie sezonu wiosna-lato, jedna po drugiej, pojawiały się kolejne kampanie z udziałem dojrzałych modelek, często ikon stylu i kultury. Dojrzałość stała się trendem 2015 roku, czy jednak zabiegiem marketingowym, który trąci cynizmem? Głównymi klientkami luksusowych marek odzieżowych są przecież zamożne kobiety w wieku 40-60 lat. Czy projektanci wreszcie zrozumieli, że piękna dwudziestokilkulatka niekoniecznie jest najbardziej intrygującym wabikiem dla dojrzałej klientki o szerokich horyzontach?

- Silver tsunami, czyli trend, którego tendencję wzrostową możemy obserwować w Polsce od niedawna, a na świecie już od kilku sezonów, nie jest wymysłem marketingowców, ale naturalną konsekwencją zmian społecznych. Statystyki są nieubłagane - starzejemy się. Kiedyś najbardziej atrakcyjną, bo liczną i zamożną, grupą konsumentów były osoby w wieku 25-40 lat. Teraz ta granica się przesunęła. Obecnie największą i najbardziej skłonną do wydawania pieniędzy grupą jest pokolenie "rewolucji" lat 70. Z tym że obecni i przyszli babcie i dziadkowie mają już nieco inne oczekiwania niż ich poprzednicy. Ci ludzie (zwłaszcza za granicą) dysponują największymi funduszami i chcą wydawać je na dobrze zaprojektowanie produkty - na pewno nie takie piętnujące ich wiek. W związku z tym naturalną koleją rzeczy jest fakt, że marki, przynajmniej te myślące długofalowo, zaczęły swoją ofertę kierować również do tej grupy konsumenckiej. Polega to przede wszystkim na odpowiednio dostosowanym designie. Branża mody rządzi się jednak swoimi prawami. To dlatego coraz więcej firm decyduje się na marketing skierowany również do leciwego klienta. Otwarcie się na nowego konsumenta ma swoje pozytywne skutki w postaci coraz większej tolerancji i uważności. To znacząco wpływa na otwieranie się hermetycznej branży mody na osoby z różnych powodów wykluczone społecznie - tłumaczy Agnieszka Polkowska, doktorantka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych w dyscyplinie sztuki projektowe, autorka bloga poświęconego tematyce trendów trendspot.pl.
Piękno bez metryki

Na początku roku pojawiła się znakomita kampania Celine. Phoebe Philo, słynąca z estetyki wysmakowanego minimalizmu postawiła na 80-letnią powieściopisarkę, dziennikarkę i eseistkę Joan Didion. Wśród dominujących pozycji o tematyce społeczno - politycznej wyróżnia się powieść "Rok magicznego myślenia", która doczekała się musicalowej wersji na Broadwayu, a także monodramu w interpretacji Ewy Błaszczyk w 2008 roku. Jak Joan Didion wpisuje się w surowy styl domu mody Celine? Do legendy przeszła już przyklejona wewnątrz szafy ascetyczna lista rzeczy niezbędnych dziennikarce w podróżach służbowych, obejmująca m.in. dwie spódnice, dwie koszulki lub trykoty, pulower i dwie pary butów.

Trend podchwycił Saint Laurent, angażując piosenkarkę Joni Mitchell (lat 71) do kampanii utrzymanej w klimacie boho. Anonimowe starsze panie były hitem sesji duetu Dolce & Gabbana. Zainspirowana flamenco kampania łączy młodość i dojrzałość, podkreślając pogodę ducha siwowłosych dam pozujących z najnowszymi modelami torebek. Nieco wygładzony portret ikony kina Catherine Deneuve podziwialiśmy w kampanii jesień - zima 2014 Louisa Vuittona. Ikona mody Iris Apfel w wieku 93 lat wciąż jest chętnie zatrudniana w kampaniach marketingowych. Największe wrażenie robiła reklamując linię kosmetyków MAC. W tym roku możemy znaleźć ją w sesji dla Kate Spade, marki produkującej akcesoria.

  • Helena Norowicz i Magdalena Jasek.
  • Daphne Selfe "Naznaczona zmarszczkami twarz, to historia mojego życia".
  • Dojrzałe kobiety z kampanii Dolce & Gabbana robią prawdziwą furorę.
  • Joan Didion w głośnej kampanii Celine.
  • Wyjątkowy pokaz Łukasza Jemioła z udziałem Bogny Sworowskiej, Katarzyny Butowtt, Małgorzaty Brochockiej, Agnieszki Martyny, Lidii Popiel i Pauliny Smaszcz - Kurzajewskiej.
  • Bohoboco wiosna-lato 2015.
  • Joni Mitchell, kanadyjska piosenkarka w kampanii Saint Laurent.


Daphne Selfe, Ines de la Fressange, Linda Rodin, Eveline Hall, China Machado aż wreszcie zjawiskowa Carmen Dell'Orefice. Modelki w wieku 57 - 87 lat, wciąż czynne zawodowo, pojawiają się nie tylko w sesjach największych magazynów traktujących o modzie, ale też na wybiegach światowych projektantów. Carmen Dell'Orefice (84 lata) dziś żartuje, że w ciągu ostatnich piętnastu lat była fotografowana częściej niż przez całą karierę. Daphne Selfe, która nie poddała się operacjom plastycznym podkreśla, że naznaczona zmarszczkami twarz to historia jej życia, a siwe włosy mogą być interesującym atutem.

- Rzeczywiście, tendencje zarówno na wybiegach, jak i w kampaniach reklamowych są krzepiące. Obok młodziutkich, modnych jak zawsze nastoletnich modelek obserwujemy ikony mody i supermodelki z lat 90. Nadal podziwiamy Kate Moss, Claudię Schiffer, Christy Turlington, Evę Herzigovą, Helenę Christensen, Cindy Crawford, Naomi Campbell i Lindę Evangelistę... Ich obecność w reklamach uwiarygadnia marki, sprawia, że dojrzałe i wymagające konsumentki mogą utożsamić się z nieprzemijającym pięknem, sukcesem oraz dojrzałością. Takie zabiegi marketingowe nie dziwią. Najlepiej sprzedają się produkty, w których zarówno córka, jak i matka, a nawet babcia mogą czuć się modnie. Co ciekawe, nierzadko dojrzałe modelki wyglądają lepiej od swoich następczyń. Oby tylko nie była to zasługa wyłącznie zabiegów kosmetycznych, ale również zdrowego i uczciwego spojrzenia na kobiece ciało, jako na piękne także wtedy, gdy staje się dojrzałe, ale i później, gdy naturalnie zaczyna się starzeć - mówi Malwina Smętek, właścicielka agencji modelek MalvaModels oraz dojrzała, czynna zawodowo modelka po 35 roku życia.
Polskie marki łamią stereotypy

Trend zwany "age plus" zawitał także nad Wisłę. Na pokazie kolekcji wiosna-lato 2015 Łukasza Jemioła widzieliśmy modelki, które największa karierę robiły w latach 80 i 90. Katarzyna Butowtt, Małgorzata Brochocka, Bogna Sworowska, Agnieszka Martyna czy Lidia Popiel udowadniają, że w modzie nie obowiązują już sztywne standardy, a kariera modelki nie kończy się wraz z przekroczeniem trzydziestego roku życia.

- Pojawianie się na wybiegach coraz bardziej dojrzałych modelek ma swoje wielkie uzasadnienie. W codziennym życiu: na ulicach, w sklepie osiedlowym, w pracy, stosunkowo rzadko spotykamy "chodzące doskonałości", kobiety piękne w każdym calu. Zawód modelki to ciężka i pełna wyrzeczeń praca, a sylwetka profesjonalnej modelki z wybiegu to marzenie niejednej kobiety, bez względu na wiek i figurę. Dlatego właśnie pojawienie się na wybiegach dojrzałych kobiet o "dojrzałych sylwetkach" to największy ukłon w stronę kobiecości, a zarazem świetny i skuteczny krok marketingowy wielkich światowych marek mody. Kobiety w modelkach wreszcie widzą siebie. Prawdziwą, bez głodowych diet i niekończących się wyrzeczeń, bez sztuczek wygładzających każdą, nawet niewielką zmarszczkę. Łatwiej w takim wydaniu zobaczyć i pokochać siebie taką, jaką jest się naprawdę - komentuje Grażyna Paturalska, kreatorka mody i wizerunku.
Kolejną marką, która zaprosiła do współpracy dojrzałą kobietę było Bohoboco. W kampanii wiosna-lato 2015 wzięły udział aktorka Helena Norowicz i Magdalena Jasek. Panie dzieli 60 lat różnicy, ale łączy zjawiskowa uroda. Helena Norowicz wystąpiła także na pokazie najnowszej kolekcji projektantów i została twarzą kampanii marki Nenukko.

Szeroko komentowane, nieretuszowane zdjęcia pokazują, że oprócz standardowego zareklamowania ubrań i dodatków, marki podejmują próbę przekonania odbiorców, że równie mocno liczy się w modzie idea, inteligencja, dojrzałość i charyzma. Te wartości obronią się same i nie wymagają żmudnej pracy grafika. Projektanci starają się pokazać, że moda nie ma granic. Na takie kampanie wciąż zdarza nam się patrzeć z lekkim zdumieniem, a czasem traktujemy je jako ciekawostkę. Tam, gdzie jedni zobaczą zmarszczki, drudzy dostrzegą dojrzałe piękno.

  • Eveline Hall dla Huber Watches.
  • Iris Apfel w kampanii Kate Spade, wiosna-lato 2015.
  • Linda Rodin, modelka i stylistka.
  • Iris Apfel, prawdziwa ikona stylu i projektantka wnętrz Białego Domu. Kampania reklamowa kosmetyków MAC.
  • Dolce & Gabbana, wiosna - lato 2015.
  • Daphne Selfe w kampanii "Odważ się założyć" z 2014 roku.
  • Helena Norowicz w kampanii Bohoboco.
  • Catherine Deneuve dla Louis Vuitton, jesień-zima 2014.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (32) 2 zablokowane

  • cóż, starość nadciąga z każdym dniem (1)

    ważne aby siebie akceptować, reszta to bardziej lub mniej udana maskarada

    • 66 5

    • Z pułapki marketingu nie wyrasta się w każdym wieku.

      • 0 1

  • tolerancja

    szokować bo już wszystko było

    • 8 13

  • Poprawnosc poprawnoscia

    Ale mowa tu o starcach. Dojrzały tomjest 40 latek

    • 15 38

  • ze starych to dobre jest tylko wino i skrzypce (4)

    nie robi sie liceum z muzeum i tyle...
    Wazna jest elegancja ale jak widze takie modnisie na ulicy to strzelam smiechem!!!

    • 15 53

    • nawet się nie obrócisz i też będziesz stary, sprawa jest nieunikniona.....

      • 23 1

    • Zab

      Całe życie nie bedziesz człowieku młody -niedługo tez będziesz staryani sie nie obejrzysz i w tedy fajnie ci będzie -jak ktoś strzeli ci śmiechem???Ha!! Ha!!Życzę ci tego!!!!-wspomnisz mnie kiedyś!!Pamięęęęęęęęęęętaj!!

      • 1 0

    • LI

      Ale są!!I co z tym zrobisz-musisz zaakceptować ich-sa!!

      • 1 0

    • Kapelusz z piórkiem

      A co, powinno się w pewnym wieku zarzucić całun na głowę i czołgać w kierunku cmentarza? Jeśli całe życie nosiłam ramoneski, to teraz mam włożyć kapelusz z piórkiem?

      • 6 0

  • 60 + (1)

    Nie zdążycie się obejrzeć jak i Wy się zestarzejecie zobaczymy co wtedy będziecie opowiadać. Czas leci jak błyskawica.

    • 70 1

    • i to jest przerażające :)
      ale dojrzałość też może być piękna

      • 13 0

  • (2)

    Pięknie to wygląda jak dojrzała kobieta jest zadbana i elegancka.
    Tylko nie mogę pojąć takich, które przesadzają i udają, że mają lat 25 (mam na myśli ubiór np., a raczej przebranie). Często ten problem zaczyna się już około 40.

    Nie ma co na siłę udawać, że ma się kilkanaście lat mniej, bo to nienaturalne i jeszcze bardziej podkreśla prawdziwy wiek.

    Trzeba akceptować swoją metrykę!

    • 39 1

    • Prosze odpowiedz (1)

      Co oznacza że przesadzają: zwyczajnie jestem ciekawa co Masz na myśli ?

      • 4 3

      • nie ja się wypowiadałam, ale tak jak widzę na ulicy to:

        to panie po 50, 60-tce chodzą w mega obcisłych getrach jasnego koloru,
        wcina im się wszystko w krok, odznacza się cellulit na pośladkach ( nie mam cellulitu na pośladkach, ale i tak nosze dłuższe 'góry"), odstaje brzuch, wylewają się "oponki"
        noszą wydekoltowane głęboko obcisłe bluzki, gdzie "kreska" między dużymi piersiami jest b.widoczna, - ok- ale skóra dekoltu b.pomarszczona i wcale nie budzi to zachwytu,
        uważam, że główny grzech to zbyt obcisłe ciuchy i jaskrawe kolory tego lata, które podkreślają zmarszczki, cienie pod oczami, zmęczenie cery

        • 11 0

  • jedyne co obala to poziom obrzydlistwa

    • 2 16

  • nic nie ma granic, nie ma pojęcia norma lub przyzwoitość, każdy z nas jest "ikoną mody"

    • 7 4

  • ...... no i widać niezbicie.........

    Że lato roku pańskiego 2015 - nieuchronnie : zbliza sie do końca !

    • 3 3

  • Sorry, starsze kobiety nie są atrakcyjne, jakkolwiek politycznie poprawni chcą ubierać w słowa (6)

    • 6 38

    • Ale z całą pewnością interesujące !

      • 16 0

    • były atrrakcyjne za młodu, pewnie tak do okresu okołomenopauzalnego

      to normalne

      • 3 18

    • ty tez bedziesz stary a...

      • 3 0

    • To zależy, o jaką atrakcyjność chodzi

      Jeśli masz na myśli atrakcyjność w sensie erotycznym, to masz rację, tyle że wyważasz otwarte drzwi - nikt tu przecież niczego na siłę nie udaje. Chyba żadna z tych pań nie jest zainteresowana uwodzeniem Ciebie. Myślę, że w całym tym trendzie chodzi raczej o zdjęcie odium "niewidzialności". Starsze kobiety (i mężczyźni zresztą też) są atrakcyjną i bardzo liczną grupą np. jako klienci. I żadna poprawność polityczna lub jej brak niczego tu nie zmieni: wygrają ci spośród projektantów, producentów, sprzedawców, fryzjerów i wielu innych usługodawców, którzy przyjmą ten fakt do wiadomości. A przy niekończącym się niżu demograficznym niedługo sieciówki oferujące wyłącznie szmatki dla atrakcyjnych dwudziestolatków mogą zacząć odczuwać skutki myślenia, że - sorry - starsze kobiety nie są atrakcyjne...

      • 10 0

    • Kobieta jest zawsze piękna

      Kobieta jest zawsze piękna, bo tak została zaprojektowana. To tylko niektórzy nie potrafią tego dostrzec.

      • 8 1

    • Sorry

      To podobnie jak niekiedy młode kobiety i młodzi mężczyźni. Nie ma reguł, niestety

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja