stat

Dojrzali mężczyźni podbijają świat mody

12 grudnia 2016, 8:00
Monika Sołoduszkiewicz

Myśląc o modelkach zazwyczaj przywołujemy obraz długonogiej, szczupłej młodej dziewczyny. W kampaniach reklamowych coraz częściej widujemy jednak mężczyzn w średnim wieku. Nobliwi panowie na wybiegach to zdaniem niektórych znak czasów i odpowiedź świata mody na realia życia w starzejącym się społeczeństwie.



Nasz stosunek do piękna zmienia się z każdą dekadą. Jeszcze 20 lat temu w pokazach mody nie widywaliśmy ludzi w średnim wieku, ciał pokrytych licznymi tatuażami albo albinosów. Modele na dobre zagościli na wybiegach za sprawą kolekcji Calvina Kleina, Ralpha Laurena i Giorgio Armaniego w latach 70. ubiegłego wieku.

- Granica "starości" przesunęła się znacznie. Mężczyzna 50+ jest doskonałym celem dla branży mody: walczy jak lew o własną atrakcyjność, przedłużenie młodości, seksualności. Dobry wygląd pomaga mu w tym, a jego dojrzały wiek - często w przeciwieństwie do kobiet rówieśniczek - to jego niezaprzeczalny atut. Młodość szybko przemija, co nie oznacza wcale, że uroda także. Zmienia się na różnych etapach naszego życia, a czasami nawet w wersji dojrzałej zyskuje coś, czego trudno dopatrzeć się w młodości. Tym czymś jest piękno dojrzałego wieku, mądrość życiowa, sprawność fizyczna i umysłowa oraz siła, która uderza nie tylko z samej twarzy, ale i całej postawy - mówi Grażyna Paturalska, autorka kolekcji ubrań oraz książki poświęconej męskiemu stylowi.
Utarło się, że kobiety w modelingu pracują znacznie krócej niż mężczyźni. Poza nielicznymi wyjątkami, lata świetności ich karier przypadają między 20. a 30. rokiem życia. Zarabiają więcej od swoich kolegów, ale to modele dłużej pozostają w zawodzie. Przekonał się o tym m.in. Tony Spineli, który gościł na okładce męskiego Vogue'a w 1978 roku i z sukcesem powrócił do zawodu po ponad 20-letniej przerwie.

Mężczyźni po pięćdziesiątym roku życia to najbardziej zamożna i szybko rozwijająca się grupa demograficzna. Doświadczeni i posiadający określony kapitał, stali się ważnymi odbiorcami kampanii marek luksusowych. I tutaj, odwrotnie niż w przypadku marketingu skierowanego do kobiet, kosmetyków do cery dojrzałej z pewnością nie reklamują dwudziestolatkowie.

- Warto zastanowić się do kogo ma dotrzeć kampania promowana przez dojrzałych mężczyzn. Przede wszystkim trzeba zauważyć, że styl dzisiejszych pięćdziesięciolatków zmienił się w pewnym stopniu. Dzisiaj panowie w tym wieku coraz częściej zwracają uwagę na to, co noszą i chcą wyglądać dobrze. W dalszym ciągu na ulicach spotkamy więcej niewyróżniających się mężczyzn w podeszłym wieku, jednak coraz częściej okazuje się, że mężczyźni również interesują się tym, co chcą na siebie włożyć. Dlatego też kampanie - szczególnie produktów luksusowych - promowane przez dojrzałych mężczyzn mogą dodatkowo umocnić pozycję marki związanej z tradycją, czy z podstawowymi wartościami. Może to być w pewnym stopniu uzyskanie nowej grupy docelowej osób, które wyznają te wartości. Ale może to również zachęcić osoby w podobnym wieku do zaczerpnięcia inspiracji. Ponieważ zwykle taka osoba jest świadoma tego kim jest, jej styl jest ukształtowany i jest odzwierciedleniem jej osobowości, jest więc bardziej przekonujący. A co może bardziej skłonić do zakupu potencjalnego klienta niż właśnie autentyczność? - podkreśla Aneta Bronka, Junior Account Manager w Personal PR.

Marketingowcy zwracają uwagę, że ludzie lepiej reagują na zdjęcia reklamowe, które odzwierciedlają ich grupę docelową. Modele - seniorzy pojawiają się w kampaniach kosmetyków, marek odzieżowych i produktów luksusowych. Znakomita większość odbiorców kampanii nie będzie się identyfikować z młodym mężczyzną prowadzącym Aston Martina i pijącym koniak wart kilkanaście tysięcy dolarów. Co innego, gdy w podobnej reklamie obsadzi się kogoś dojrzalszego.

- Mężczyzna po 50-tce w kampanii produktów luksusowych, to najlepszy z możliwych wyborów. Nikt nie będzie bardziej wiarygodny! Dojrzały, interesujący mężczyzna sprzedaje wizerunek człowieka sukcesu, którego na te luksusowe dobra stać. W przeciwieństwie do marzeń i dążeń młodego mężczyzny, przed którym najczęściej daleka i niełatwa droga do ich realizacji. Mężczyzna dojrzały staje się często symbolem stabilizacji, która imponuje i nęci młode kobiety - zwraca uwagę Grażyna Paturalska.
Urodzony w 1936 roku Wang Deshun robi karierę w zawodzie modela. Energii i sylwetki mógłby mu z pewnością pozazdrościć niejeden trzydziestolatek. Chiński aktor zadebiutował na wybiegu w wieku 79. lat stając się inspiracją dla mężczyzn na całym świecie. Atrakcyjność fizyczna osób starszych jest wciąż rzadko podejmowanym tematem. Wang udowadnia, że to nie metryka, a stan ducha i witalność decydują o tym jak wyglądamy.

- Początkowo szokowały zarówno starsze panie, jak i starsi panowie. Jednak wraz z upływem czasu ich obecność szokuje coraz mniej. Ludzie zdają sobie sprawę z tego, że obecnie moda nie zna granic terytorialnych, rasowych ani wiekowych. Starsi panowie potrafią szokować pomysłami i jednocześnie inspirować swoim podejściem do mody. Połączenie wiedzy, którą zdobyli podczas swojego dotychczasowego życia oraz obowiązujących trendów sprawia, że otrzymujemy coś fajnego, świeżego, ponadczasowego i wyjątkowego. Doceniła ich także branża modowa. Blogi starszych panów obserwuje wielu młodych mężczyzn. Natomiast zainteresowanie modą wynika z pewnością z faktu, że w dzisiejszych czasach moda jest dla wszystkich, można się nią bawić i eksperymentować. Co więcej mamy blogi i media społecznościowe, które pozwalają dzielić się swoimi pomysłami, stylizacjami i wiedzą o modzie. Mężczyźni po 50. nie mieli takich możliwości jeszcze kilkanaście lat temu. Dlatego spełniają się teraz - mówi Agnieszka Świst-Kamińska, właścicielka Szkoły Męskiego Stylu.
Antony Fitzgerald to aktor i tancerz, który rozpoczął karierę w branży mody, gdy dobiegał pięćdziesiątki. Philippe Dumas po wielu latach pracy w branży filmowej i reklamowej w wieku 60. trafił do agencji modeli. Rosnącą popularność w mediach społecznościowych zawdzięcza swojej imponującej brodzie. Jak podkreśla Francuz, styl nie ma nic wspólnego z metryką, a modelki - seniorki Iris Apfel i Carmen Dell'Orefice uważa za piękne kobiety.

Czytaj także: Dojrzałe piękno. Świat mody obala stereotypy dotyczące wieku

Poszukiwanie stylu i zabawa modą nie są zarezerwowane dla młodych ludzi. Zdaniem Grażyny Paturalskiej w pewnym wieku możemy pozwolić sobie na większą nonszalancję:

- W "pewnym wieku" nie tylko możemy, ale i powinniśmy pozwolić sobie na większą nonszalancję i odrobinę szaleństwa. Nonszalancja to styl nie tylko ubierania się, ale przede wszystkim sposób bycia. Jeśli więc w młodości nie podobał się nam styl "nobliwego, starszego pana" w kamizelce, koszuli w kratę i spodniach w kant, to tym bardziej nie będzie się on nam podobał, kiedy już osiągniemy "pewien wiek". Styl, jeśli się go ma, nie rozróżnia wieku, podlega ciągłej ewolucji i idzie z nami tak długo, jak długo czujemy smak życia.
Dojrzali mężczyźni i moda:
6%

powinni unikać nadmiernej ekstrawagancji

28%

najlepiej, gdyby trzymali się klasyki

64%

mają prawo do eksperymentowania ze stylem

2%

zabawa modą jest dobra dla młodzieży

łącznie głosów: 212