stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Ella Fitzgerald - 100 lat, Jan Konop Big Band Opinie (5)

Przeboje Elli Fitzgerald - pierwszej damy światowej wokalistyki jazzowej - zabrzmią w Teatrze Szekspirowskim 29 kwietnia.

Podczas koncertu w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim utwory Elli Fitzgerald wykonają cztery utalentowane wokalistki: Joanna Knitter, Jolanta Szczepaniak, Magdalena Wilento oraz Izabela Krasucka, towarzyszyć im będzie Big Band pod dyrekcją Jana Konopa.

jazz - koncerty w Trójmieście


W koncercie udział wezmą:
Joanna Knitter - wokal
Jolanta Szczepaniak - wokal
Magdalena Wilento - wokal
Izabela Krasucka - wokal
Jan Konop - dyrygent

ORKIESTRA:
Saksofony: Michał Jan Ciesielski - alt, flet; Aleksander Kamiński - alt, klarnet; Szymon Łukowski - tenor, klarnet; Marcin Stefaniak - tenor, klarnet; Łukasz Juźko - baryton.
Puzony: Paweł Niewiadomski, Łukasz Rakalski, Artur Ostrowski, Dawid Klahs - basowy.
Trąbki: Szymon Gwóźdź, Emil Miszk, Piotr Szlempo, Dawid Lipka, Robert Bracki.
Sekcja rytmiczna: Jakub Hajdun - fortepian; Michał Zienkowski - gitara; Krzysztof Słomkowski - kontrabas; Sławomir Koryzno - perkusja

Jan Konop Big Band jest orkiestrą założoną z inicjatywy trójmiejskich muzyków, wykonującą oraz propagującą muzykę jazzową i bigbandową. Powstały na początku 2009 roku w Gdańsku zespół to najzdolniejsi studenci i absolwenci Wydziału Jazzu AM w Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu oraz Łodzi. Liderem orkiestry jest Jan Konop, doświadczony muzyk, puzonista i dyrygent, dawniej członek orkiestr jazzowych: Big Bandu Gdańsk - Jerzego Partyki, Big Bandu Katowice -Zbigniewa Kalemby, Andrzeja Zubka, Teatru Rozrywki w Chorzowie, Big Bandu PSJ w Bydgoszczy, Big Warsaw Band, Kukla Band - Zygmunta Kukli oraz słynnego Alex Bandu Aleksandra Maliszewskiego.

Kariera Elli Fitzgerald trwała sześć dekad, w czasie których jej głos brzmiał z niemal tą samą siłą i świeżością. Przeboje takie jak Love for Sale czy How High The Moon zapewniły jej nieśmiertelność. Otrzymała 13 nagród Grammy i sprzedała ponad 40 milionów płyt.

Obdarzona niebywałymi warunkami wokalnymi, głosem obejmującym trzy oktawy i perfekcyjną dykcją, była odpowiednio wyposażona, by zostać jedną z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych wokalistek w historii. Śpiewam, jak czuję - mówiła Ella i być może w tym tkwił jej klucz do serc słuchaczy. Ella Fitzgerald w mistrzowski sposób operowała techniką scat, polegającą na improwizowaniu głosem bez tekstu. W ciągu kilku lat stała się gwiazdą, a jej płyty osiągały milionowe nakłady.

W 1934 roku Ella zadebiutowała w Apollo Theater w Harlemie. Po wygranej w konkursie talentów współpracę zaproponował jej Tiny Bradshaw, jednak jej kariera rozpoczęła się na dobre po spotkaniu z Chickiem Webbem. Ich wspólny utwór A - Tisket, A - Tasket okazał się hitem. W 1942 Ella zaczęła występować solo, pojawiając się na koncertach Jazz at the Philharmonic. Wraz z nadejściem ery swingu nastąpiła zmiana w sposobie śpiewania Elli - jej głos brzmiał inaczej i zaczęła bardziej z nim eksperymentować. Wpływ na te zmiany miał także Dizzy Gillespie i jego orkiestra. Przełomem okazał się roku 1945, kiedy płyta Flying Home opisana została w New York Times jako najbardziej wpływowe jazzowe nagranie ostatniej dekady.

Współpracowała z największymi artystami swoich czasów: Colem Porterem, Bennym Goodmanem, Natem King Cole'em, Frankiem Sinatrą czy Louisem Armstrongiem. Z tym ostatnim spotkała się dwukrotnie - powstały wówczas płyty Ella and Louis i Ella and Louis Again. Ta dwójka muzyków, zwana "jazzowym dream teamem" nagrała wspólnie takie hity jak Cheek to Cheek, The Nearness Of You, Tenderly, Gee Baby Ain't I Good To You czy Stars Fell On Alabama. Równie ważną płytą w karierze Elli były nagrania Gershwina zawarte na krążku Ella Swings Gershwin wydanej w 1950 roku. Pięć lat później Ella rozpoczęła współpracę z wytwórnią Verve. Dzięki temu powstało 8 krążków, które weszły w skład kanonu określanego jako Great American Songbook.

Życie prywatne Elli było mniej udane niż życie zawodowe. Nieprzerwanie w trasie, koncertując na całym świecie skupiała się głównie na śpiewaniu. Na koncie miała dwa nieudane małżeństwa. Pod koniec lat 90. zaczęła mieć problemy ze zdrowiem, przeszła atak serca i operację wszczepienia bypassów, chorowała też na cukrzycę. Ella zmarła w 1996 roku w swoim domu w Beverly Hills w wieku 79 lat.

Informacje o wokalistkach:

JOANNA KNITTER - wokalistka działająca czynnie w kilku stylistykach muzycznych. Wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Koncertowała na największych festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie, m.in.: Rawa Blues Festiwal (PL), Gevarenwinkel Blues & Roots Festival (BE), Rockabilly Day (HOL), Baltic Music Festival (SWE), Letni Festiwal Jazzowy w Krakowie (PL), Blues Alive (CZE). Wyróżniona przez Billyego Harpera na szczecińskich Zmaganiach Jazzowych, wg. czytelników pisma Twój Blues - druga wokalistka bluesowa w Polsce w roku 2014. Wydała, pod różnymi szyldami, 8 albumów, w tym 4 z własnymi tekstami i kompozycjami.

JOLANTA SZCZEPANIAK - wokalistka jazzowa, pedagog, dyrygent, z zamiłowania również kompozytor i aranżer. Absolwentka wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Akademii Muzycznej w Poznaniu, poznańskiego Studium Piosenkarskiego im. Czesława Niemena. Stypendystka Berklee College of Music w Bostonie oraz Prezydenta Miasta Szczecin. Laureatka Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych (Zamość, 1992), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Rozrywkowej (Elbląg 1994), Festiwalu Piosenki Francuskiej (Poznań 1994), Festiwalu Jazz nad Odrą (Wrocław 1996), finalistka Debiutów w Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej (Opole 1995). Na swoim koncie ma blisko tysiąc koncertów i projektów w Polsce jak i za granicą. W 2010 r. ukazał się doskonale przyjęty debiutancki solowy album wokalistki Babagada.

MAGDALENA WILENTO - absolwentka wydziału edukacji muzycznej szczecińskiej Akademii Sztuki oraz europeistyki na Uniwersytecie Szczecińskim. Umiejętności wokalne kształciła m.in. w berlińskiej szkole Academy Noisy School oraz na warsztatach jazzowych prowadzonych przez takich artystów jak: Newman Taylor Baker, Barbara Włodarska, Grażyna Łobaszewska, Cornelia Moore czy Kuba Badach. Zagrała główną rolę (Maureen) w musicalu "Rent" wystawianym przez Operę na Zamku w Szczecinie, wzięła w udział w nagraniu albumu muzycznego Columbus Jazz Coffee u boku takich jazzmanów jak: John Betsch, Francesco Angiuli, Piotr Wojtasik czy Joanna Gajda. W marcu 2014 wraz z Szymonem Orłowskim roku nagrała debiutancki album pt. "Jedyny". Ponadto, wystąpiła w spektaklach muzycznych "Dobranoc Mr Blues" (opartego na twórczości Andrzeja Zauchy) oraz "Jutro Będzie Dobry Dzień" (opartego na twórczości Heleny Majdaniec z którą jako dziecko miała okazję wystąpić).

IZABELA KRASUCKA - właścicielka charakterystycznego, subtelnego, przyjemnego głosu o szczególnych walorach estetycznych oraz szerokich możliwościach barwowych, ciekawie brzmiąca w wielu różnych stylach muzycznych - na co dzień działa w kilku projektach, wykonuje i tworzy muzykę jazzową, żydowską, francuską, poezję śpiewaną, pop, hip-hop, gospel. Ukończyła wokalistykę jazzową i rozrywkową na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Odebrała cenny warsztat wokalny i artystyczny od takich autorytetów, jak: Michał Urbaniak, Anna Serafińska, Grażyna Auguścik, Mietek Szcześniak, Grażyna Łobaszewska, Elżbieta Zapendowska, Grzegorz Karnas, Anna Stępniewska, Anna Domżalska, Sonia Lachowolska, Brian Fentress.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    60, 80, 100 zł
Bilety: 100 zł parter – miejsca siedzące, 80 zł galerie frontowe, 60 zł galerie boczne
Bilety dostępne w kasie GTS, ul. W. Bogusławskiego, w godz. 14:00 – 19:00
oraz online: http://teatrszekspirowski.pl/kup-bilet/