stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

La Cetra Ensemble

Wydarzenie w ramach

muzyka poważna
Kup bilet
lis 22

piątek, g. 18:00, 20:00

La Cetra
Orkiestra barokowa z Bazylei, powstała w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Schola Cantorum w Bazylei, Dr. Petera Reidemeistra. Od tego czasu zespół szybko się rozwijał, zyskując opinię wiodącej orkiestry w szeregu ansambli muzyki dawnej. Dzięki udanej współpracy z Theater Basel przy produkcjach operowych, takich jak: Koronacja Poppei (2003) i Orfeusz (2008) Monteverdiego, La Calisto Cavalliego (2010), Ariodante Haendla (2012), Medea Charpentiera (2015), a ostatnio wraz z Baletem Basel Juditha triumphans Vivaldiego, La Cetra szybko zdobyła uznanie publiczności i krytyki. Odniosła także wielki międzynarodowy sukces koncertując z wybitnymi śpiewakami tej rangi co: Magdalena Kožená, Carlos Mena, Patricia Petibon, Nuria Rial i Andreas Scholl i instrumentalistami, wśród których znaleźli się Nicola Benedetti, Giuliano Carmignola, czy Maurice Steger.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Orkiestra La Cetra, swój dynamiczny rozwój zawdzięcza szczególnie Andrei Marconowi, pod którego kierownictwem pracuje od 2009 r. Andrea Marcon, wielokrotnie nagradzany za swą działalność jako klawesynista i organista, jest cenionym ekspertem w zakresie interpretacji dawnej muzyki włoskiej. Jako dyrygent pracował m.in. z Freiburg Baroque Orchestra, czy Filharmonią Berlińską. We współpracy z La Cetra dokonał premierowych płytowych rejestracji dzieł Antonio Caldary, Componimento teatrale i La Concordia de' pianeti oraz utworów Claudio Monteverdiego i jemu współczesnych. Z jego inicjatywy, powstał także przy orkiestrze zespół wokalny, działający od 2012 roku. Począwszy od sezonu 2015/2016 La Cetra zaczęła organizować własną serię koncertów w Bazylei, cieszących się ogromną popularnością wśród melomanów.

W minionych sezonach do najważniejszych występów zaliczyć należy koncertowe wystawienia oper Vivaldiego La fida ninfa i Catone in Utica, które zaowocowały zaproszeniami do Festspielhaus Baden-Baden i Concertgebouw w Amsterdamie. W Bazylei, z zachwytem przyjęto wykonanie Mesjasza, a także zainicjowane przez członków zespołu koncerty kameralne. Kompozycje, z wydanej ostatnio płyty Monteverdi, z udziałem Magdaleny Kožená, La Cetra prezentowała na tournée koncertowym w Niemczech, Luksemburgu, Anglii i Hiszpanii.

ROBERTA INVERNIZZI
Sopranistka urodzona w Mediolanie początkowo studiowała grę na fortepianie i kontrabasie, a następnie śpiew pod kierunkiem Margaret Heyward. Wyspecjalizowała się w repertuarze muzyki barokowej i klasycznej, tym samym stając się jedną z najbardziej znanych i cenionych solistek. Śpiewała w najbardziej popularnych teatrach w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie współpracowała z takimi kompozytorami jak Nikolaus Harnoncourt, Ivor Bolton, Ton Koopman, Gustaw Leonhardt, Jordi Savall, Franz Brüggen, Alan Curtis, Giovanni Antonini, Fabio Biondi, Antonio Florio, Rinaldo Alessandrini i Ottavio Dantone. Roberta regularnie koncertuje z zespołami Concentus Musicus Wien, Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Cappella de la Pieta dei Turchini, Venice Baroque Orchestra, Archibudelli, Concerto Italiano, Europa Galante i RTSI Lugano.

Ostatnio śpiewała partię Kleopatry w operze Handel'a pt.:"Juliusz Cezar", partię Vagaus z Orquesta Nacional de Espana w oratorium "Juditha Triumphans" Vivaldiego, a także partię Maddaleny w "La Resurrezione" Handel'a, którą dyrygował Nikolaus Harnoncourt w wiedeńskim Musikverein. Wykonała również recital Pergolesi/Mozart w Queen Elizabeth Hall z Orchestra of the Age of Enlightenment, śpiewała w "Ottone in Villa" oraz "Orfeo" Gluck'a w Teatro de la Maestranza w Sewilli z Orquestra Baroccca of Sevilla. Razem z Anima Eterna i Philippe Jaroussky odbyła tournee po Europie wykonując Arie e Duetti Handel'a. We wrześniu 2009 roku wystąpiła w "Orfeo" Monteverdiego w Teatro alla Scala pod batutą Rinaldo Alessandrini w reżyserii Roberta Wilsona.

Roberta zaśpiewała także w "Sant'Elena al Calvario" z Fabio Biondi i "Aci, Galatea e Polifemo" z Il Giardino Armonico na Festiwalu w Salzburgu, w "La Santissima Trinita" w paryskim Théâtre des Champs Elysées i w Palermo z Europa Galante, w "Trionfo del Tempo" z Martin Haselböck, jako Armida w "Rinaldo" w Teatro alla Scala w Mediolanie, Nerone w "Agrippina" z Alan Curtis w Teatro Real w Madrycie, "La Satira" w Teatro San Carlo w Neapolu; w Galuppiego "Olimpiade" z Andrea Marcon i Venice Baroque Orchestra w Teatro La Fenice.

Roberta Invernizzi wydała ponad 70 nagrań płytowych współpracując z największymi wytwórniami takimi jak Sony, Deutsche Grammophon, EMI/Virgin, Naive, Opus 111, Symphonia, Glossa, zdobywając liczne nagrody, tj.: Diapason D'Or de l'Année, Choc du Monde de la Musique, Goldberg's Five Stars, Grammophone Awards i Deutsche Schallplatten Preis.

Jej solowa płyta "Dolcissimo Sospiro" zdobyła renomowaną nagrodę Midem Classical Awards 2007 i Stanley Prize. Natomiast w 2010 roku kolejny raz za solowy album pt.: "Italian Cantatas" Handel'a przyznano jej nagrodę Stanley Prize w kategorii Najlepsze Handel Nagranie Roku. Roberta uczy śpiewu w Civica School w Mediolanie.