stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wystawa Równoległa rzeczywistość

Zapraszamy na multimedialną wystawę, przybliżającą życie codzienne oraz kulturę materialną Nepalu widziane oczami polskiej projektantki, dr Marty Flisykowskiej.

OPIS WYSTAWY:

To, gdzie się rodzimy i przebywamy, nasze otoczenie i rzeczywistość, to punkt startowy. Każde kolejne doświadczenie będzie porównywane do tych pierwszych. Warunki geograficzne, historia, dostęp do wiedzy to czynniki wpływające na różnice kulturowe. Mamy te same potrzeby, zbudowani jesteśmy z tej samej materii, różnimy się lokalnie i w detalu.

Znając tylko swoje otoczenie, przyjmujemy je automatycznie za wzór i wykładnię. "Równolegle" nie znaczy "tak samo". Odległa kultura to inne tradycje, rytuały, język, mentalność. Tam wagę zyskują sprawy, które mogą być dla nas niezauważalne. Jak możemy dowiedzieć się o sobie czegoś nowego? Jak możemy rozwijać cywilizację? Zmieniając perspektywę patrzenia, dostrzegamy i przez to rozumiemy więcej.

Wystawa "Równoległa rzeczywistość/ Paralell Reality" jest podsumowaniem pewnego etapu prac w ramach projektu badawczego pt. "Futurologia w praktyce projektowej", realizowanego na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa przez dr Martę Flisykowską.

Partnerem projektu jest Uniwersytet Artystyczny w Kathmandu (Kathmandu University School of Arts Center for Art and Design).

Wystawę wspiera Marszałek Województwa Pomorskiego.

Nepal/Polska
Polska/Nepal

Wystawa "Równoległa rzeczywistość/ Paralell Reality" składa się z trzech części.

Instalacja ze zdjęć reportażowych
Znane z naszej codzienności przedmioty, sytuacje to markery rodzimej rzeczywistości, dzięki którym domyślamy się kontekstu. Jest on jednak inny od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Prezentujemy zdjęcia wykonane przez Martę Flisykowską podczas pobytu w Nepalu w 2016 roku z komentarzem autorki.

Prezentacja multimedialna kultury materialnej
Projekt realizowany ze studentami Uniwersytetu Artystycznego z Katmandu. Studenci prezentują przedmioty, rytuały kultury materialnej i niematerialnej Nepalu i tłumaczą, dlaczego niektóre z nich przetrwają próbę czasu. Pokazują również takie, które ich zdaniem już niebawem odejdą w zapomnienie.

Interpretacja mandali
Materializacja założeń futurologii w praktyce projektowej. Silny symbol kultury, znany z dwuwymiarowej postaci. Mandala jest idealnym pretekstem do eksperymentów z pogranicza projektowania parametrycznego i generatywnego. W najszerszym znaczeniu mandale są diagramami, które ukazują w jaki sposób chaos przybiera harmonijną formę. Są idealnym przykładem zbliżającym świat symboliczny i humanistyczny do tego parametrycznego.

dr Marta Flisykowska - projektantka niezależna, kuratorka, pracownik naukowy. Pracuje na Wydziale Architektury i Wzornictwa w pracowni Designu Eksperymentalnego. Interesuje się różnymi aspektami projektowania, szczególnie w kontekście społecznym. Swoje pasje związane z kosmosem, antropologią i futurologią wykorzystuje w projektach, wystawach i publikacjach. Design traktuje holistycznie jako spotkania lokalnych i globalnych przestrzeni kultury. Ceni rolę eksperymentu w designie, w swoich projektach często łączy tradycyjne techniki rzemieślnicze z nowymi technologiami jak druk 3d, projektowanie generatywne.
Aktywnie uczestniczy w różnych przedsięwzięciach projektowych jest kuratorem wystaw, prowadzi kursy i warsztaty, jej prace były wystawiane na międzynarodowych targach i wystawach m.in w Mediolanie, Paryżu, Monachium, Las Vegas, Pekinie.

Autorka i pomysłodawczyni panelu dyskusyjnego "Tematy TREND'owate" w Centrum Designu Gdynia. (2012-2014) Od początku współpracuje przy powstawaniu projektu i wydawnictwa Trend Book (2011 - 2017), gdzie publikuje teksty i projekty. Autorka monografii "DESIGN W KULTURZE GLOKALNEJ" 2014, a także współautorka innych tekstów o tematyce projektowej. Uczestniczka i panelistka konferencji naukowych, chętnie współpracująca z przemysłem.

Obecnie pracuje nad tym, aby realizować marzenia związane z projektowaniem dla przemysłu kosmicznego. Prywatnie kocha podróże, zbiera kamienie i lubi kminek.

PARTNERZY:
- Muzeum Miasta Gdyni
- Wydział Architektury i Wzotnitwa Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku
- Uniwersytet Artystyczny w Kathmandu
- Marszałek Województwa Pomorskiego

Zrealizowano dzięki pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.

Przeczytaj także