• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów pojawiły się fałszywe faktury za prąd

Rafał Borowski
7 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Oszuści podszyli się pod grupę Energa. Nadesłana przez nich fałszywa faktura do złudzenia przypominała oryginał. Różniła się jedynie numerem konta bankowego. Oszuści podszyli się pod grupę Energa. Nadesłana przez nich fałszywa faktura do złudzenia przypominała oryginał. Różniła się jedynie numerem konta bankowego.

Jest niemal identyczna jak oryginał, różni się jedynie numerem konta bankowego, na który należy przelać pieniądze. Pewien mieszkaniec Sopotu otrzymał pocztą fałszywą fakturę za prąd, której nadawca podszywa się pod grupę Energa. Policjanci apelują, aby dokładnie weryfikować wszystkie faktury, które otrzymujemy zarówno pocztą tradycyjną, jak i elektroniczną.



Czy zamierzasz ostrzec swoich bliskich i znajomych przed fałszywymi fakturami za prąd?

W zeszłym roku głośno było o fałszywych fakturach za prąd. Ktoś podszywał się pod Energę i rozsyłał je do jej klientów. Sprawa była na tyle poważna, że Energa sama informowała odbiorców prądu, w jaki sposób rozpoznać prawdziwe faktury. Wszystko wskazuje na to, że oszuści wrócili do tego sposobu naciągania ludzi.

Czytaj więcej o tym, jak rozpoznać prawdziwą fakturę za prąd

W środę do Komendy Miejskiej Policji w Sopocie zgłosił się mężczyzna, który odnalazł w swojej skrzynce pocztowej podejrzaną przesyłkę. W zaadresowanej do niego kopercie znajdowała się faktura od firmy sprzedającej energię elektryczną z przedsądowym wezwaniem do zapłaty.

Faktura opiewała na kwotę blisko 2,5 tysiąca złotych. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, dokument został rzekomo wystawiony w imieniu grupy Energa.

Sęk w tym, że mężczyzna nie miał żadnych zaległości w stosunku do tej firmy. Jednak najbardziej zaskakujący był fakt, iż na pierwszy rzut oka faktura nie budziła żadnych podejrzeń. Wyglądała niemal identycznie jak faktury, które mężczyzna otrzymywał w poprzednich miesiącach. Dopiero podczas sprawdzania zawartych w dokumencie danych okazało się, że nie zgadza się numer rachunku bankowego, na który należy przelać pieniądze.

- Mężczyzna zorientował się, że jest to oszustwo i ktoś próbuje wyłudzić od niego pieniądze. Aby zweryfikować tę informację, zadzwonił do swojego operatora energii. Tam pracownik firmy poinformował go, że nie zalega z opłatami, a podany w piśmie numer konta bankowego nie zgadza się z numerem konta prawdziwej firmy - informuje asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Sopocie.
Niestety, mężczyzna nie zdecydował się na złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. Z tego powodu stróże prawa nie mieli podstawy, aby udostępnić naszej redakcji skan fałszywej faktury.

Jak nietrudno przewidzieć, oszuści podszywający się pod Energę rozesłali zapewne więcej fałszywych przesyłek. W związku z tym policjanci proszą o szczególną ostrożność podczas opłacania faktur za prąd, przede wszystkim o weryfikowanie widniejącego na nich numeru konta bankowego. Zarówno tych faktur, które nadchodzą pocztą tradycyjną, jak i tych, które nadchodzą pocztą elektroniczną.

- Apelujemy do państwa o staranne weryfikowanie otrzymywanych faktur. Przed dokonaniem każdej wpłaty najlepiej dokładnie sprawdzić numer konta, na jaki przekazujemy swoje pieniądze. Warto korzystać ze stron internetowych danego usługodawcy celem sprawdzenia wspomnianych numerów kont lub - w przypadku braku takich możliwości - zadzwonić na infolinię czy też udać się pod adres określonej placówki i upewnić, czy podany numer konta jest prawdziwy - radzi asp. Kamińska.
Komentarz Andrzeja Lisa-Radomskiego z Biura Prasowego Grupy Energa

Nie dotarły do nas żadne informacje na temat, (...) ani od klientów, ani od naszych konsultantów, ani od sopockiej policji. (...) Jeśli potwierdzimy pojawienie się fałszywych faktur, poinformujemy o tym klientów oficjalnym komunikatem na naszej stronie internetowej - energa.pl. Poniżej nasze zalecenia co do tego, jak klienci Energi mogą sami zabezpieczać się przed oszustami.

Po otrzymaniu faktury od Energi Obrót prosimy o sprawdzenie danych klienta, takich jak numer rachunku bankowego, numer faktury i numer klienta. Każdy klient, który ma wątpliwości co do autentyczności faktury powinien:

- sprawdzić, czy prawidłowo podany jest jego numer klienta
- sprawdzić, czy numer konta do wpłaty jest właściwy (ostatnie cyfry numeru konta to początek numeru faktury)
- sprawdzić, czy faktura przyszła w kopercie firmowej Energa, fałszywe faktury są często wysyłane w białej kopercie ze znaczkiem
- sprawdzić, czy faktura została wysłana z Brodnicy z informacją : Nadano w UP Brodnica 1, dnia ...
- sprawdzić, czy podany na fakturze stan licznika jest zgody ze stanem faktycznym
sprawdzić czy na drugiej stronie faktury jest podany właściwy numer i adres Punktu Poboru Energii

W przypadku stwierdzenia, że otrzymana faktura jest fałszywa prosimy o niezwłoczne zgłoszenie tego faktu organom ściągania, a także kontakt z firmą Energa. Szczegółowe informacje dotyczące wyglądu faktur i prawidłowych numerów kont do dokonywania wpłat za energię elektryczną w firmie Energa dostępne są na stronie internetowej: http://www.energa.pl

W razie jakichkolwiek wątpliwości klienci mogą też zadzwonić na naszą infolinię pod numerem 555 555 555.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • Ci ludzie (złodzieje) to jednak k**wy (1)

    Obok jak najmniej osób się na to nabrało i oby ich złapali
    Miłego piątku !

    • 72 3

    • Zbierają na wynagrodzenie dla Misiewiczów

      • 6 6

  • Tylko drogą elektroniczną i na swoje konto w enerdze i (2)

    • 52 1

    • (1)

      Tworzysz stały przelew. Co miesiąc zmieniasz tylko kwotę i tytuł i mogą Cie cmoknac oszuści; ) proste ?

      • 4 0

      • Z tego powodu stróże prawa nie mieli podstawy, aby udostępnić naszej redakcji skan fałszywej faktury.

        Bardzo dziwne, wiadomo, że oszustwo ale pokazać nie można, ochrona oszustów ?

        • 0 0

  • Tylko starsze osoby można na to nabierać (5)

    Ciekawe czy za te 30-40 lat wychowamy sobie społeczeństwo podejrzliwych emerytów którzy wszędzie będą wietrzyli oszustwa, fałszywych wnuczków i garnkowych naciągaczy. Na razie jesteśmy na dobrej drodze.

    • 40 4

    • - Cześć dziadku, wszystkiego najlepszego z okazjii..
      - o ty gnojku, na pieniądze chcesz mnie naciagnąć! Nie jesteś moim wnuczkiem! Już dzwonie na policje, do prokuratury i..
      -ale dziadku, ja mam dopiero 8 lat..

      Tak będzie :)

      • 14 0

    • Ludziom starszym często zmienia się umysł i zapominają, (1)

      niezależnie od tego jak mądrzy byli w młodości i wieku dojrzałym.
      Wielu oszukanych "na wnuczka" to dawni nauczyciele, księgowe, pracownicy urzędów.

      • 8 0

      • Bzdura. Moj dziadek zawsze byl podejrzliwy i na starosc tylko sie zaostrzylo i wszedzie podejrzewa ze chca go oszukac, w sklepie pieniadze 3 razy przelicza, wnukow prawsziwych o kradziez oskarza...

        • 7 0

    • akurat pokolenie ludzi którzy obecnie są na emeryturach było znacznie bardziej podejrzliwym i uczulonym na różne oszustwa. A mimo wszystko w wieku starczym po prostu człowiek daje się nabierać. Myślę, że dzisiejsze młode pokolenie będzie znacznie bardziej naiwne.

      • 3 0

    • Prawdopodobnie tak, jednak i tak to nam niewiele da.

      Bo wraz z rozwojem techniki metody oszustów będą coraz bardziej podstępne i doskonałe. Kilka miesięcy temu firma Lyrebird pochwaliła się prototypowym oprogramowaniem do generowania głosu, generując głos Donalda Trumpa i tworząc swingowany dialog Trumpa z Obamą i Clinton na temat startupów.
      Według tej firmy już teraz ich algorytmy są w stanie wygenerować głos dowolnej osoby dysponując zaledwie 1 minutowym nagraniem, na którym przemawia dana osoba.

      Teraz wyobraź sobie, że za 30-40 lat taki przestępca namierzy ciebie, wytropi dowolnego członka twojej rodziny np. wnuczka, zdobędzie próbkę jego głosu, przepuści przez program i skontaktuje się z tobą podając się za twojego wnuczka i ty nawet nie będziesz w stanie odróżnić po głosie, czy to twój wnuczek czy nie.

      • 0 0

  • Dlatego właśnie... (3)

    ...tylko i wyłącznie rozliczenie rzeczywiste. Z tym jeszcze nie miałem problemów, a także nie słyszałem o owych ;)

    • 31 2

    • Parę dni temu dzwoniła do mnie jedna z Energi z propozycją roku. Oferowała zamrożenie stawki w razie podwyżki za kWh na 24 msc za jedyne 16,40 zł miesięcznie z darmową usługą usunięcia usterki :)

      • 4 0

    • (1)

      Tak, to prawda tylko rozliczenie rzeczywiste raz w miesiącu bez zadnych faktur. Tylko takie rozliczenia wyeliminowało by oszustów. Szkoda ze PGNIG nie wprowadziło takich rozliczeń.

      • 0 1

      • Jak to nie wprowadziło?

        Przecież sa! Korzystam od kilku lat.

        • 0 0

  • Dlatego trzeba budować u ludzi świadomość o zagrożeniu (2)

    Trzeba ludzi informować jak strzec nie tylko pieniądze ale i dane. Tylko świadomość zagrożenia jest najlepszą obroną przed nim. Mogą być setki zabezpieczeń ale to człowiek jest w nich najważniejszym i najsłabszym ogniwem.
    Co do faktur z energii to polecam korzystać i ich portalu i tam weryfikować rachunki.

    • 13 4

    • Popieram (1)

      1. Świadomość
      2. Świadomość
      I po 3. Świadomość.

      • 4 0

      • miej świadomość

        możesz robić co chcesz

        • 1 0

  • (5)

    Energa narobiła burdelu z niewysyłaniem faktur a złodzieje wykorzystują okazje a teraz święta i niewiinna

    • 66 2

    • Jest jak mówisz. (4)

      W tym wypadku wina leży po środku. Gdyby wysyłali faktury regularnie to nie byłoby takie problemów. Ale głupi korposzczur woli codziennie sączyć kawkę i do słuchawki mówić, że pracują nad problemem zamiast faktycznie się wziąć do pracy.

      • 11 2

      • tam nie ma juz korposzczurów. wolskie mongoły bez wykształcenia (3)

        poobsadzały stanowiska, więc burdel być musi.

        • 6 2

        • przypominam tylko, że w Enerdze zrobili bałagan z niewystawianiem faktur w połowie roku 2014 (1)

          wskaż kto wtedy obsiadał stanowiska?? Sprzątanie tego syfu to nie pstryknięcie palcami i różnej maści oszuści to wykorzystują

          • 1 2

          • w 2014stanowiska były poobsadzane przez mongołów z pierwszego rozdania PIS

            wspartych przez szumowiny z PO

            • 0 0

        • misiewicz zna się na zamiataniu mopem w aptece a nie w enerdze

          • 1 0

  • raz że każddy normalny człowiek wie jakie ma rachunki i że brak zaległóści to podpada (6)

    a dwa że większość płaci przelewem online gdzie jest jego numer OSOBISTY rachunku bankowegow Energii który jest stały i sie tylko kwotę wpisuje. Reasumując głupkiem byłby ktoś kto opłaciłby taka fakturę

    • 16 11

    • A babcia co tylko na pocztę chodzi bo (2)

      "Za stara na komputer" to też jest idiotką w Twoim rozumieniu? Oni głównie na takich żerują i tych co nie myślą.
      Tam ktoś dobrze napisał, że trzeba budować świadomość zagrożenia....

      • 11 1

      • babcia doskonale wie jakie kwoty rachunków płaci co 2 miesiące (bo tak teraz przychodzą)

        i w życiu nie zapłaci 2,5 tys jak płaci po 50 zł albo 100 zł a jak coś to pójdzie osobiście do BOK-u Energii wyjaśniać sprawę bo raz że nie było by jej stać nawet żeby zapłacić 2,5 tys. Taki przekręt to tylko może w apartamentach bardzo bogatych co nie patrzą wcale na to co, komu i ile płacą bo tam nie mieszkają a przyjadą z Warszawy na tydzień w roku i pomyślą że mają jakieś zaległości

        • 8 0

      • babcia to ma obliczoną każdą złotówkę

        i wżyciu się nie da na takie coś nabrać chyba że babcia ale Rydzyka co śpi na pieniądzach.

        • 4 3

    • A ja mam pytanie SKĄD na fakturze prawdziwe dane właściciela mieszkania? (2)

      bo rozumiem, że wszystko inne się zgadza poza kwotą i nr. konta

      • 28 0

      • No właśnie....
        czy "dziennikarze" nie potrafią o to zapytać?

        • 11 0

      • TRUDNO sprawdzić kto jest odbiorcą przelewu?

        na czyje konto idą pieniądze?

        • 10 1

  • :) (1)

    A ja posiadam prunt na karte i mam ich gdzieś :)

    • 12 0

    • Tez dobre.

      • 1 0

  • I dobrze im (23)

    Energa to zlodzieje. Mi licznik zle nabija kilowaty za dwa miechy niby zuzywam 3 tys kilowatow i rachunek jest 1500 zl. A powinno byc okolo 900 kilo watow i rachunek okolo 4 stowy. Licznik rozwalony i dzwonie od pul roku do energi i nikt nie przychodzi. A co dwa miechy 1500zl do zaplaty pogrzalo ich. Nie place czekam az mi wylacza. Zlodzieje. W sumie to nie wiem co mam robic

    • 11 9

    • Napisz oficjalne pismo (5)

      ... do Energi to będą musieli Ci odpowiedzieć.

      • 9 2

      • (2)

        To pewnie drugie pol roku bede czekal . Ale napisze bo okradaja mnie w bialych rekawiczkach. Masakra.

        • 3 4

        • Kodeks Postepowania Administracyjnego (1)

          nakazuje odpowiedziec w 30 dni. Nie ma co telefonowac, tylko polecone za potwierdzeniem odbioru słać.

          • 3 0

          • Ok dzieki za info

            • 0 0

      • Ja napisałam oficjalne pismo do Energii- mam potwierdzenie przyjęcia, dzwoniłam wielokrotnie w sprawie tego pisma, zero (1)

        odpowiedzi od Energii, pismo było z marca 2016.

        • 5 0

        • Tak samo miałem

          Mam pisma z potwierdzeniem przyjęcia, a oni potem twierdza że nic nie dostali. Tam jest niewyobrażalny burdel.

          • 2 1

    • rzuć czymś ciężkim w ten licznik... (1)

      zaraz będą

      • 6 1

      • Hehe i znowu koszta

        • 2 0

    • (1)

      Ale co to znaczy "i dobrze im"??
      Myślisz, że jak oszukany zapłaci fałszywy rachunek to będzie zwolniony z zapłaty prawdziwego? Podwójnie zapłacą oszukani, Energa nic nie straci, więc przestań pie*rzyć głupoty, bo raka oczu można dostać.

      • 9 1

      • Ta energa to jeden wielki syf. Nic dziwnego ze ludzie kombinuja pod ich szyldem. Szkoda tylko uczciwych ludzi

        • 0 0

    • wyjechać

      i wrócić jak w tym kraju skończy się karnawał głupoty (jeśli dozyjesz)

      • 4 1

    • (1)

      Hej, ja też miałam za dwa miesiące 1067 zł do zapłaty!!!!

      • 3 0

      • I jak to zalatwilas ??? Zalamka

        • 0 0

    • (1)

      Miałam tę samą sytuację. Musisz napisać oficjalną reklamację + prośbę o ekspertyzę licznika.
      Najgorzej, kiedy ekspertyza wykaże, że z licznikiem wszystko w porządku. W takim wypadku musisz bulić za przegląd techniczny.
      Nam usiłowano wmówić że z licznikiem jest wszystko w porządku. Rachunek i tak trzeba zapłacić, ale odkąd rozliczamy się co miesiąc ze stanu rzeczywistego poprzez portal, takich sytuacji już nie mamy.
      Nie radzę też jechać do siedziby Energi. Nic tam nie załatwisz. Szczytem było kiedy po kilku godzinach czekania w kolejce biurwa z okienka poleciła mi zadzwonić z telefonu za rogiem na infolinię bo ona nic sama zrobić nie może :D

      • 8 0

      • To sa jakies jaja . Rachunki jak bym mial fabryke w domu. Masakra. Dziekuje za info

        • 4 0

    • Ja mam co miesiąc (1)

      40 kilowatów. Szok.

      • 1 0

      • To grubo

        • 0 0

    • Prosimy o kontakt (3)

      Zachęcamy do odwiedzenia nas na facebooku (http://www.facebook.com gdzie podając nam swój numer klienta w wiadomości prywatnej, będziemy mogli sprawdzić szczegóły Twojej sprawy.

      • 0 0

      • (2)

        Tak tak znam te spiewki. Slysze to od paru miesiecy. Ma przyjsc elektryk z i sprawdzic licznik ale jakos go nie widze od pol roku smiechu warte

        • 1 0

        • (1)

          Postaramy się pomóc (nazwa strony FB: Energa w kontakcie). Pozdrawiamy.

          • 0 0

          • Te kilowaty tak nabija jak bym mial fabryke w domu masakra. Miloner by nie wyrobil przy was

            • 2 0

    • Liczniki źle mierzą

      Za dwa mce dostalem 840,00. Gdzie zawsze dostawalem max 250.

      • 1 0

    • kup sobie licznik i sprawdź to dokładnie

      • 0 0

  • (2)

    Gdzie stanowisko Energii????

    • 16 0

    • salowa z rady nadzorczej

      pracuje nad nim. na razie uczą ją obsługi edytora tekstu

      • 5 0

    • W czarnej d*pie

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane