• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Panie, a ile to pali? Ile wlejesz, tyle spali

Michał Jelionek
20 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy. Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy.

Ponoć najlepszym sposobem na obniżenie spalania samochodu jest... przesiadka do komunikacji miejskiej albo na rower. Coś w tym jest, jednak nie wszyscy mogą sobie na taką zamianę pozwolić. Jest jednak kilka sposobów, dzięki którym silnik waszego auta będzie miał mniejszy apetyt na paliwo, a wy rzadziej będziecie odwiedzać stacje benzynowe.



Średnie spalanie w twoim aucie wynosi (nie uwzględniając LPG):

Wskaźnik poziomu paliwa ponad stan - któż z nas, kierowców, nie lubi takiego widoku deski rozdzielczej swojego auta? Niestety, zazwyczaj sielanka nie trwa zbyt długo, bo przecież wskazówka w mgnieniu oka opada na sam dół, a na małym wyświetlaczu zapala się znienawidzona przez wszystkich kontrolka rezerwy paliwa. Duże spalanie to istna zmora zmotoryzowanych, bo przecież kolejny raz trzeba odwiedzić stację benzynową i zostawić pod dystrybutorem kilka stówek. A to bardzo boli. Można to jednak robić rzadziej, tylko jak?

Tak naprawdę podczas codziennej jazdy wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad, a z pewnością odczujecie, że paliwa z baku będzie ubywało wolniej. Oczywiście, nie liczcie na to, że auto zacznie nagle palić kilka litrów mniej. Pewnych rzeczy nie przeskoczymy, ale na pewno zaobserwujecie poprawę. Warto o tym pomyśleć, bo przecież paliwo do tanich nie należy.

Jedź płynnie

Można jak mantrę powtarzać: gwałtowne przyspieszanie i hamowanie oraz jazda na wysokich obrotach to woda na młyn dla dużego zużycia paliwa. Żeby obniżyć spalanie należy jeździć przede wszystkim płynnie. To fundamentalna zasada i absolutna podstawa ekonomicznej jazdy. Przewidujmy i analizujmy to, co zaraz może wydarzyć się na drodze, bez zbędnego naciskania na pedał gazu czy hamulca. Taka umiejętność pozytywnie wpływa również na żywotność hamulców i ogumienia.

Pamiętajmy także, aby zaraz po przekręceniu kluczyka nie żyłować jednostki napędowej. Rozpocznijmy od spokojnej jazdy. Dajmy silnikowi chwilę czasu na rozgrzanie i osiągniecie właściwej temperatury. Zimny silnik oznacza wyższe spalanie, gdyż układ wtryskowy pompuje do cylindrów większą ilość paliwa.

Jeśli zaś wybieramy się w dłuższą podróż - starajmy się utrzymywać na trasie równomierną prędkość. Pozwoli to obniżyć średnie spalanie auta.

Hamuj silnikiem

Dojeżdżanie, a w zasadzie toczenie się na biegu jałowym do skrzyżowania z zapalonym czerwonym światłem - to klasyka gatunku i niestety błąd wielu kierowców. Nie wrzucajmy na luz, hamujmy silnikiem. To podstawa ekojazdy. Zasada jest prosta, gdy dojeżdżamy do sygnalizatora - kilkadziesiąt metrów przed docelowym zatrzymaniem - zdejmijmy nogę z gazu przy załączonym biegu. Kiedy obroty spadną w okolice 1500 obr/min - zredukujmy bieg i kontynuujmy zatrzymywanie auta na niższym biegu. Gdy silnik pozostaje na biegu, elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W taki sposób spalanie podczas hamowania silnikiem wynosi... 0 litrów. Zapomnijmy więc o istnieniu biegu jałowego podczas jazdy.

Hamowanie silnikiem i jazda na wyższych biegach - to recepta na niższe spalanie. Hamowanie silnikiem i jazda na wyższych biegach - to recepta na niższe spalanie.
Wysokie biegi

Wysoki bieg przy niezbyt dużej prędkości obrotowej silnika - to klucz to niskiego zużycia paliwa. Co mówią nam zasady ekojazdy? Biegi zmieniajmy możliwie jak najszybciej. Tak, aby w miarę szybko rozpędzić auto i wspiąć się biegami do tego najwyższego. Mówi się, że dla "benzyniaków" zmiana na wyższy bieg powinna nastąpić przy 2500 obr/min, a przy dieslach przy 2000 obr/min.

Postój? Wyłącz silnik

Planujesz postój trwający ponad pół minuty? Zgaś silnik. Nowsze samochody wyposażone są w dość irytujący system Start/Stop, który każdorazowo przy zatrzymaniu pojazdu powoduje automatyczne przejście silnika w stan spoczynku. Oczywiście nie zaleca się wyłączania silnika na każdych światłach, ale warto o tym pomyśleć przy nieco dłuższych przerwach w jeździe, np. na przejazdach kolejowych.

Zbędny balast

Wpływ na większe zużycie paliwa ma oczywiście masa pojazdu. Wiadomo, im auto cięższe - tym spalanie wyższe. Dlatego też warto co jakiś czas zrobić mały przegląd bagażnika i opróżnić go ze zbędnego ekwipunku. Na większe spalanie gigantyczny wpływ ma wszystko, co wystaje poza obrys auta. Mowa o bagażniku czy też boksie dachowym, a nawet samym stelażu, które znacząco zwiększają opory aerodynamiczne. Już samo otwarcie szyberdachu czy okien przy większych prędkościach może mieć wpływ na zużycie paliwa.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Pamiętajmy, że wiele urządzeń, z których korzystamy podczas jazdy samochodem potrzebuje do działania prądu (np. ogrzewanie tylnej szyby, kierownicy, lusterka boczne czy fotele). A przecież ten nie jest darmowy i jakoś musi zostać wytworzony. Jak nietrudno się domyślić, jego produkcja zwiększa zużycie paliwa.

Ciężko wyobrazić sobie podróżowanie samochodem w okresie letnim bez użycia klimatyzacji. Niestety, ta ma ogromny wpływ na spalanie auta. Na pełnych obrotach klima może podnieść zużycie paliwa nawet o 2 litry na każde 100 km. Jeśli jej nie potrzebujemy - to po prostu ją wyłączmy.

Pamiętajmy o odpowiednim doborze ogumienia do modelu auta, ale również o właściwym ciśnieniu w oponach. Z pewnością na niższe spalanie wpłynie regularne serwisowanie naszego samochodu i wymiana podstawowych elementów eksploatacyjnych.

Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opinie (101) 1 zablokowana

  • ja leje za 5 dych (2)

    wiec te wszytskie wahania cen, czy włączona klima mnie nie opchodzi

    • 58 8

    • op co?

      • 4 1

    • geniusz !też tak bede

      • 1 0

  • 1.6 Hdi 90 KM 9HX(DV6ATED4) bez dwumasy bez zmiennej geometrii (10)

    Średnia 5,2. Miasto 6,2 (sroga zima + krótkie odcinki 6,5). Autostrada 140 km/h 4,3-4,5. Poza miastem do 90km/h nawet 3,5. Średnia urlopowa (4 tys. km) 5,0

    • 10 20

    • 1.9 TDI 90 KM (AGR) bez dwumasy bez zmiennej geometrii (4)

      miasto - odcinki 8 km 5,8 (zima do 6) poza miastem do 90 km/h 4,8. w dobrych warunkach nawet 4,2

      • 2 4

      • ale z turbiną, więc co z tego

        • 2 5

      • (1)

        LR Disco 2 2,5 TD - na autostradzie do 15l, w miescie min 12l i generalnie mam w pupie wszelkich miszczow oszczedzania

        • 2 0

        • Disco Ara w jastrżebiej górze

          0,5L wódki na półgodziny, takie mam spalanie

          • 3 0

      • 3,0 benzyna 16L w mieście

        Nigdy nie widziałem rezerwy.
        Pozdrawiam

        • 1 0

    • U mnie miasto 6.3456854299 a trasa 5,37690076432466. Wszystko na dwumasie z pełną geometrią. Mam jeszcze dzienne ledy zawsze włączone.

      • 19 1

    • Wyprzedzanie przy oszczednej jezdzie 5 minut 43 sekundy, bo spalanie skoczy....

      • 7 1

    • Audi A6 AWX
      Miasto: 6,8 l/100km
      Trasa: 5,5 l/100km
      Autostrada: Warszawa-Gdansk przy 150 km/h średnio 6,6 l/100km

      • 1 2

    • Najlepsza jednostka w P 307

      • 0 0

    • Bzdury wypisujesz.

      Przy normalnej, dość spokojne jeździe Peugeot 307 z takim silnikiem, spalał mi w mieście 7,5 l/100; za miastem 4,5 l/100 przy prędkościach 80-90 km/h, a autostrada przy 130-140 km/h to w zależności od wiatru od 6,5-8,5 l/100 km/h.

      • 2 0

  • Paliwa z lotosu są natchnione boziem, czyli są katologiczne.

    • 20 6

  • (3)

    Megane II 1.6 Pb miasto 10 l trasa 8l autostrada 10l
    Galaxy 1.9 ON miasto 8l trasa 6l autostrada 9l
    Clio III 1.2 Pb miasto 9l trasa 7l autostrada ?
    Normalna jazda bez udziwnień, jak chcę jechać to jadę, ale bez agresji

    • 17 3

    • (1)

      Jak można jeździć agresywnie czymś z silnikiem 1.2 ?

      • 9 4

      • wyjrzyj przez okno to zobaczysz

        im mniejszy silnik i starsze auto
        tym agresywniejsza jazda :)

        • 2 0

    • Te renaulty to na ołów (Pb) ?

      • 1 0

  • audi S8 4.2 LPG 360 Koni V-Max 250 km/h spalanie 12-14 LPG na 100 KM. Jestem zadowolony! (8)

    • 9 12

    • Takie spalanie?

      Chyba nie dusisz go nic. Do 90 km/h w trasie to się zgodzę.

      • 8 1

    • mam BMW z 3.5l i takie spalanie to osiaglane jest jezdzac 90kmph na 5-tym biegu :) (3)

      • 8 0

      • O panie (1)

        Takie spalanie przy 4,2 to chyba expert w eco driving albo stary dziadek co tylko muska pedal gazu

        • 10 1

        • 12-14 czy 22-24 ?

          cos chyba zle to skopiowales bo gdybys mial takie Audi to bys takich bredni nie pisal dzieciaku

          • 10 2

      • Z 3.5i z manualem czy na M5 ? Bo u mnie to średnia 14 litrów ;)

        • 0 0

    • (1)

      Tata dał na samochód, a na paliwo już nie, że LPG tankujesz?

      • 3 2

      • Paliwo to paliwo

        A wy zawsze lejecie 98 VPower czy E95 bo tansza?

        • 0 0

    • hyba na lawecie

      • 4 0

  • A4 1.9TDI 101KM AVB z dwumasą, ze zmienną geometrią (3)

    Miasto 7 litrów (zima i krótkie odcinki)
    Trasa 90-120km/h 5,7 litra.
    Średnio 6.5 litra
    Klimatyzacja włączona cały rok.
    Leję tylko ON dynamic/verva.
    Nie dlatego, że mniej pali czy moc większa, bo tego akurat nie czuję.
    Widzę, słyszę i czuję różnicę w kulturze pracy motoru, szczególnie rano na zimno. Nie telepie tak jak na zwykłym ON. Coś w tym jest.

    • 2 11

    • B5 1.9 TDI AFN średnio 4 litry czerwonego (2)

      • 3 2

      • Średnio? Zaczynają się historie wujka Miecia. (1)

        Może jeszcze 2.5 litra?
        W dodatku B5 .... 4.5 litra w trasie to bym zrozumiał.. w B4

        • 4 1

        • Na allegro w ogłoszeniu wyczytał.

          • 2 0

  • "Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy" (1)

    Serio?? Jakies badania mozecie przytoczyc w tej kwestii ?

    • 26 6

    • Ty innego widoku nie znasz, więc pewnie już polubiłeś :)

      • 4 4

  • (10)

    Mój samochód może spalić 10L/100km, a może spalić również 30L/100km. Wszystko zależy od stylu jazdy.

    "Biegi zmieniaj jak najszybciej". Gościu, od lat nowoczesne samochody mają automatyczne skrzynie biegów. Co prawda są przy kierownicy manetki, którymi można zmieniać biegi ręcznie, ale raczej się z nich nie korzysta - od czasu do czasu dla zabawy. Można zmienić tryb jazdy (np. ze Sport czy Sport+ na Comfort), wówczas zmieniają się także nastawy skrzyni biegów, ale to też automat decyduje (no, pośrednio kierowca poprzez pedał gazu). Porada zatem sprzed 20 lat jak na drogach królowały Polonezy.

    Poza tym, kogo tak naprawdę interesuje spalanie? Chyba tylko właścicieli firm transportowych i Januszy, których ledwo stać na samochód.

    Rozczulił mnie również tekst "aby zaraz po przekręceniu kluczyka" - kto jeszcze dzisiaj ma jakikolwiek "kluczyk", którym cokolwiek musi w samochodzie "przekręcać"? No właśnie. Znowu wracamy do epoki Polonezów.

    • 25 63

    • (1)

      Gościu, dawno takich bzdur jakie napisałeś nie czytałem....., Google nie powinno być dla ciebie jedynym źródłem tzw. "wiedzy".....

      • 16 2

      • W którym miejscu widzisz jakąkolwiek bzdurę? No chyba, że oceniasz artykuł, a nie mój komentarz. Jak chcesz dyskutować to merytorycznie i konkretnie, a nie wypisujesz jakieś pierdoły i mam się domyślać o co ci chodzi? Daruj sobie.

        • 2 13

    • Jesteś nowobogackim burakiem i ignorantem. Każdego stać na auto z automatem... no ta

      • 8 0

    • jesteś wielki (1)

      jak Ci zazdroszczę. Też tak bym chciał. Brawo ty?

      • 2 0

      • Po roku poleci mu olej ze skrzyni autom. lub padnie sprezarka to bedzie mial swoj nowy Bardzo Mozliwy Wydatek..

        • 2 0

    • Nuworysz

      Albo masz 10 lat albo straszny z Ciebie nuworysz. Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach- oni je mają :-)

      • 1 0

    • lol. (2)

      sporo ludzi, również kupujących nowe bmw, chce kluczyk zamiast systemu bezkluczykowego. i dostaje je:) podobnie z ręcznymi skrzyniami biegów, choć tu akurat przewaga automatów jest w dzisiejszych czasach kolosalna ( z drugiej strony- czytałem kiedyś, że część automatów zbyt szybko zmienia biegi, zwłaszcza w dieslach, poniżej bezbieczych obrotów, co prowadzi z czasem do uszkodzenia silnika.
      mnie spalanie w sumie interesuje, mam tylko 55 litrowy bak :( i zbyt często muszę zajeżdżać na stacje- a szkoda czasu :)

      • 0 0

      • (1)

        to źle czytałeś. automat dba lepiej o silnik niż właściciel :)

        • 1 0

        • Automat jest dla dzieci, którzy nie potrafią zmieniać biegów.

          • 0 3

    • 5 litrowy silnik i automatyczna skrzynia biegów.

      Wytłumacz mi proszę bo rzadko mam możliwość zapytać kogos takiego.
      Po co kupiłeś ogromny silnik to wiem bo sam mam taki.
      Ale dlaczego zdecydowałes sie na automatyczną skrzynię która kompletnie nie wie co ma robic i kiedy, w takim aucie?
      Tylko mi nie pisz że to skrzynie do szybkiej jazdy bo jakoś w wyścigach ich nie widać nawet na 1,4 mili gdzie zakrętów nie ma.

      • 0 1

  • (4)

    Należy jeździć płynnie ale przyspieszać do prędkości podróży należy zdecydowanie. Powolne rozpędzanie auta muskając pedał gazu powoduje wyższe spalanie. Po drugie jazda na zbyt niskich obrotach powoduje duże przeciążenia układu korbowo-tłokowego i nie jest to zdrowe dla silnika.

    • 25 2

    • (1)

      Dokładnie. Poza tym mniej samochodów przejeżdża na jednym cyklu zielonego światła jak oszczędne Mariany ledwo ruszają. Ruszać trzeba dynamicznie, osiągnąć prędkość przejazdu i tak się toczyć.

      • 16 2

      • i tak mi Matiz pali 6

        a na krótkich trasach jak padlinę cisnę i co chwilę czerwone albo jaki słój się pogubi (!) dochodzi do 9
        na A1 między 95 a 115 schodzę poniżej 5

        moja zdała prawko, czy jedzie miastem czy obwodnicą jeden uj 9/100
        rusza jakby ten złom ze 3 tony ważył

        kocham ją, ale nienawidzę z nią jeździć
        ale wolę to niż bym miał takim samym rzęchem za nią się kulać
        i nie wytłumaczysz !

        • 10 2

    • racja, niestety większość "eko poradników" o tym zapomina

      potem mamy takie blondyny potrzebujące pasa startowego do rozpędzenia sie do kosmicznych 80 km/h. Silnik po kilku latach zaj**** do granic wytrzymałości, ale "kobieta spokojnie do pracy jeździła"

      • 4 3

    • Nowe silniki przewidziane są na 100 kkm wiec im to nie robi he he

      • 0 1

  • Coś mi się widzi, że Jelonek w życiu nie miał do czynienia ze współczesnymi dizlami. (12)

    "Wysoki bieg przy najniższej prędkości obrotowej silnika - to klucz to niskiego zużycia paliwa. "

    "zmiana na wyższy bieg powinna nastąpić przy 2500 obr/min, a przy dieslach przy 2000 obr/min."

    "Planujesz postój trwający ponad pół minuty? Zgaś silnik."

    Fajnie - oszczędzaj na paliwie, kasa ci się przyda... na remont turbiny... albo wtryskiwaczy... albo przepustnicy...

    • 39 5

    • (1)

      A te niskie obroty na wysokim biegu szybko wykończą dwumasę.

      • 13 1

      • stać Cię na auto, to stać cię na nowe koło dwumasowe

        • 0 1

    • Dokładnie.

      • 4 1

    • przyganiał kocioł garnkowi (5)

      gdzie jest przepustnica w nowoczesnym dieslu?

      • 3 0

      • W takim sprzed 20 lat też nie ma ;-)

        • 3 1

      • jak gdzie? (3)

        pomiędzy intercolerem a kolektorem dolotowym jest przepustnica, której zamknięcie powoduje zwiększenie ciśnienia bezpośrednio przed kolektorem. Naciskając na pedał po prawej przepustnica się otwiera i już auto ciągnie do przodu nie czekając aż turbina napompuje ciśnienie.

        • 1 2

        • Podaj kod silnika, bo jeszcze nie spotkałem takiego rozwiązania. Oczywiście są klapy w dolocie, ale w zupełnie innym celu.

          • 5 0

        • To są klapy wirowe... (1)

          W dieslach nie ma w zasadzie przepustnicy, jest za to przepływomierz - znajduje się zaraz za filtrem powietrza.

          • 2 0

          • Przepustnice to raczej benzina rulez :-)

            • 0 0

    • (1)

      Teraz podobno nikt już nie kupuje nowych dizli poza flotą - typowe auto miejskie to benzyna lub hybryda, sam się zdziwiłem jak w 3 salonie mi to powtórzyli z rzędu. Generalnie sam poruszam się tylko benzyną bo często na krótkich strasach zasuwam ale myślałem że ten kraj trzyma węgiel i dizle - a tu spore zaskoczenie.

      • 5 0

      • Tylko benzyna

        I nie wiesz co to mechanik....
        Tylko mechanicy promują dizle bo na nich zarabiają.

        • 0 0

    • Miłoby było gdyby pan redaktor przypomniał po co są biegi:

      - moment obrotowy
      - moc nominalna
      - moc przy obrotach
      - OBCIĄŻENIE.

      No ale redaktor pewnie z fizyki był słaby, a z przyczepą nigdy nie jechał, więc te pojęcia i oczywiste ich związki są mu obce.

      Dziwi mnie jednak, że pomimo wyposażenia większości samochodów od kilkunastu lat w licznik spalania chwilowego, większość społeczeństwa twierdzi, że osobówki palą po 8 litrów / 100, a niektóre marki nawet i więcej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane