• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko jeden nowy profesor oświaty w województwie pomorskim

Ewa Palińska
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Tylko jeden nauczyciel z Pomorza - Ryszard Szubartowski (na zdj.), nauczyciel informatyki w III LO im. Marynarki Wojennej i Gimnazjum nr 24 w Gdyni, otrzymał w tym roku tytuł profesora oświaty. Tylko jeden nauczyciel z Pomorza - Ryszard Szubartowski (na zdj.), nauczyciel informatyki w III LO im. Marynarki Wojennej i Gimnazjum nr 24 w Gdyni, otrzymał w tym roku tytuł profesora oświaty.

Ryszard Szubartowski, nauczyciel informatyki w gdyńskim III Liceum Ogólnokształcącym, otrzymał, jako jedyny nauczyciel w województwie pomorskim, honorowy tytuł profesora oświaty - najwyższy stopień awansu zawodowego i najwyższe wyróżnienie w oświacie. Pięciu trójmiejskich nauczycieli znalazło się również w wąskim gronie nominowanych do nagrody "Nauczyciel Pomorza". Zwycięzcę poznamy 9 listopada, podczas uroczystej gali, odbywającej się w ramach V Forum Pomorskiej Edukacji.



Czy będąc dzieckiem marzyłe(a)ś o tym, żeby zostać nauczycielem?

Ścieżka kariery zawodowej nauczycieli nie jest w Polsce zbyt zawiła, jednak niełatwo jest przejść ją do końca - liczy się bowiem nie tylko staż pracy, ale i szczególne osiągnięcia.

Od stażysty do profesora

Nauczyciel może awansować na pięciu szczeblach zawodowych - od stażysty, poprzez nauczyciela kontraktowego, mianowanego, dyplomowanego, aż po profesora oświaty.

Tytuł ten Ministerstwo Edukacji Narodowej nadaje od 2008 roku, na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty. Od 1 stycznia 2011 może być nadany wyłącznie nauczycielom, którzy legitymują się co najmniej 10- letnim doświadczeniem w roli nauczyciela dyplomowanego, co najmniej 20-letnim stażem w pracy nauczyciela oraz znacznym i uznanym dorobkiem zawodowym.

Tylko jeden profesor oświaty z Pomorza

Dowodem na to, że niełatwo jest przejść nauczycielską ścieżkę kariery do końca, jest choćby fakt, że w gronie tegorocznych laureatów znalazł się tylko jeden nauczyciel z województwa pomorskiego - Ryszard Szubartowski, nauczyciel informatyki w III LO im. Marynarki Wojennej i Gimnazjum nr 24 w Gdyni.

- W tym roku, podczas specjalnej uroczystości, która odbyła się 14 października w Kancelarii Rady Ministrów w obecności premiera RP oraz Ministra Edukacji Narodowej, taki tytuł otrzymało dwudziestu nauczycieli z całej Polski. Oprócz nagrody każdy profesor oświaty otrzymał nagrodę w wysokości sześciu miesięcznych pensji nauczycielskich - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO i Gimnazjum nr 24 w Gdyni . - Ogółem, do 2016 roku, tytuł ten otrzymało 13 nauczycieli z Pomorza.
III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej w Gdyni może poszczycić się tym, że uczy w nim obecnie aż pięcioro z nich:

  • Wiesław Kosakowski - nauczyciel geografii, jeden z 10 pierwszych profesorów oświaty w Polsce (tytuł nadany w 2008 roku)
  • Wojciech Tomalczyk - nauczyciel matematyki / 2008r - jeden z 10 pierwszych profesorów oświaty w Polsce (tytuł nadany w 2008 roku)
  • Waldemar Kotowski - nauczyciel geografii i przedsiębiorczości, 2012 r.
  • Ewa Niwińska-Lipińska - nauczycielka języka polskiego, 2014r.
  • Ryszard Szubartowski - nauczyciel informatyki, 2016r.


Nauczyciel Pomorza

Lokalnych nauczycieli postanowił również docenić Sejmik Województwa Pomorskiego, organizując pierwszą edycję konkursu "Nauczyciel Pomorza". Przy wyborze najlepszego pedagoga będzie brana pod uwagę w szczególności umiejętność indywidualnego traktowania uczniów, dostrzegania ich zainteresowań oraz wspierania w rozwoju uzdolnień. Doceniane będą również umiejętności wychowawcze nauczycieli, przygotowujących uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym regionu.

W wąskim gronie nominowanych do nagrody "Nauczyciel Pomorza" znalazło się pięciu nauczycieli z Trójmiasta, reprezentujących różne typy szkół:

  • Tadeusz Chądzyński - nauczyciel geografii i podstaw przedsiębiorczości, wicedyrektor VIII Liceum Ogólnokształcącego im. KEN w Gdańsku
  • Waldemar Kotowski - nauczyciel geografii i przedsiębiorczości w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1, III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni
  • Anna Niemczynowicz - pedagog szkolny w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni
  • Ryszard Szubartowski - nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1, III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni
  • Agnieszka Tomasik - nauczycielka języka polskiego, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 im. Jana Pawła II w Gdańsku


Zwycięzcę, który otrzyma tytuł Nauczyciela Pomorza roku 2016, statuetkę oraz nagrodę pieniężną, poznamy 9 listopada podczas uroczystej gali odbywającej się w ramach V Forum Pomorskiej Edukacji.

Miejsca

Opinie (49)

  • ten tytuł niewiele daje. (4)

    mają czas na zdobywanie tytułów a pracują tylko 18 godzi w tygodniu...

    • 8 70

    • daje jakiś tam % do pensji i zaszczyt, wszystko masz w Karcie Nauczyciela

      • 4 2

    • (1)

      Policz ile godzin ty pracujesz tygodniowo odliczając np. swoje przerwy na papierosa, kawę , pogaduchy itp. Moja żona wraca z pracy w szkole i zasiada za komputerem do ok. 20 przygotowując różne pomoce dla dzieci, wpisując jakieś nikomu niepotrzebne dane do dziennika itd. I tak dzień w dzień. Jak ktoś twierdzi że nauczyciel pracuje 18 h to jest tępy albo złośliwy.

      • 27 8

      • LoL, a nauczyciele to nie mają przerw na papieroska, kawę i pogaduchy? No i oczywiście uważasz że do innej pracy nie trzeba się przygotowywać?
        Może żona nie chce Ci dać i "pomoce dla dzieci" są tylko wymówką ;)
        Co innego nauczyciel z pasją, a co innego większość głupich bab, które zostały nauczycielkami bo nic innego nie potrafiły a i do tego się nie nadają

        • 2 3

    • Nie doszedł do tego przypadkiem ale olbrzymią ilością rozsądnej pracy.

      Być może komentującego zdziwi, ale 'Szu' nie pracuje 18 godzin w tygodniu. Poza dodatkowymi (były dni gdy zaczynał o 7, prowadzil do godz 19) w tygodniu, organizował i nadzorował olimpijczyków w tak egzotycznych terminach jak sobota start o 5 rano - bo akurat wtedy startują zawody algorytmiczne w Azji.

      Ten nauczyciel to nie do końca człowiek. To maszyna.

      • 12 1

  • ten tytuł trochę chyba za 'wysługę lat' (4)

    co oznacza dorobek 'zawodowy'?

    czy wyprodukował jakieś artykuły naukowe?

    • 17 8

    • (1)

      artykuły naukowe w szkole? czytaj uważnie, to tytuł honorowy

      • 2 3

      • jedno drugiemu nie przeszkadza

        poza tym napisałem - wyglada że najwazniejszym kryterium jest długość stażu zawodowego

        • 5 0

    • Dorobek zawodowy (1)

      Być może wychował znaczną liczbę laureatów olimpiad, konkursów etc? Może jego uczniowie piszą najlepszematury?
      Tego autor nie dopytał, a szkoda.
      Bo jeśli tylko za "wysługę", to słabe kryterium.

      • 9 2

      • ucze od prawie 20 lat

        Trzeba miec tzw.szczescie aby moc uczyc klase dobra tzn.klasy do ktorych jest najwiecej chetnych. Tam zawsze sa zdolni.
        Pozostali n-le maja pozostalych uczniow.
        Wiec skonczcie z tymi olimpiadami bo to jest smieszne.
        Sa uczniowie zdolni-ida na olimpiady z tym badz innym n-lem.
        Pozostalych nawet geniusz nie wyuczy do olimpiad czy stypendiow.

        • 11 1

  • Niestety Pan profesor nie nadaje się do pracy z dziećmi (6)

    Wybitna wiedza techniczna to jedno a umiejętności pedagogiczne to dwie różne rzeczy. Z perspektywy byłego ucznia mogę jednoznacznie stwierdzić że Pan Sz. nie posiada podstawowych kompetencji wychowawczych, uczniów nie osiągających sukcesów w olimpiadach potrafił traktować jako przedmiot kpin i poniżania. Wspominam tego Pana jak najgorzej.

    • 48 13

    • Niestety to prawda

      doświadczyliśmy. Kontakt z dzieciakami - zerowy. Typowy prdukt III LO - liczy się tylko olimpijczyk. Reszta to tłuszcza.
      Nie gratuluje. Nie ma czego

      • 30 3

    • ela (1)

      A moja córka dałaby się za Niego pokroić.

      • 5 5

      • Nasza córka też.

        • 3 0

    • Jako były "wychowanek" Pana Szubartowskiego, potwierdzam słowa przedmówcy. Szubartowski całkowicie ignorował potrzeby uczniów nie nadążająych za olimpijczykami. Zdażało mu się takich uczniów nazywać "ograniczonymi" a rodzicom na wywiadówkach mówił iż "uczniowie pomylili szkoły". Nie trudno o doskonałe wyniki, gdy najzdolniejsi uczą się sami. Prawdziwym wyzwaniem jest zachęcić do nauki wszystkich uczniów, niezależnie od poziomu. Tego Szubartowski nie robił, a jedynie pogłębiał przepaść pomiędzy zdolnymi i "ograniczonymi".

      Dziesięć lat później, sam nauczam matematyki i programowania. Dzięki Szubartowskiemu, odkrycie powołowania w tej dziedzinie zajęło mi długie lata, podczas których pamiętałem wyniosioną z liceum "porażkę" z informatyką. W retrospekcji zauważam również, że człowiek ten nie posiada żadnej "wybitnej wiedzy technicznej", co być może tłumaczy dlaczego trzeba go tytułować "profesorem oświaty" ale zdobycie doktoratu już przerosło jego umiejętności tudzież możliwości czasowe. Przecież był zajęty szlifowaniem talentów.

      Ogromnie ciekawi mnie na jakiej podstawie taka osoba zostaje wybrana "profesorem oświaty". Polacy, co z tą Polską? ...

      • 9 2

    • profi (1)

      Gdyby tacy pedagodzy i placowki w ktirych pracuja nie robili selekcji na olimpijczykow to nigdy by nie byli profesorami. Latwo ma sie sukcesy z geniuszami w ilosci 90 procent a nie ze zwyklymi uczniami. Potem rodzice mysla ze jak ich dziecko pojdzie do takiej klasy to stanie sie geniuszem ale niestety tak nie jest i nie pasuje do modelu olimpijskiego i przezywa ponizenia i flustracje.

      • 3 2

      • W pierwszym zdaniu zakładasz że osobiste ambicje nauczyciela i "profesorskie" aspiracje to wartość nadrzędna.. osoby tak bardzo skupione na własnym rozwoju powinny realizować się np. w pracy naukowej na uczelni.
        Oczywiście każdy nauczyciel może natrafić na oporne w nauce dziecko, któremu bardzo ciężko pomóc, ale jeśli ktoś uważa że 3/4 dzieci w klasie to odpad to coś jest nie tak.

        • 0 1

  • (1)

    co to w ogóle jest profesor oświaty?
    mam nadzieję że chociaż zna się na oświetleniu...

    • 16 5

    • ile znaczy uwaga gościa, który nie istnieje?

      • 2 0

  • przecież nauczyciele obecnie to najwieksze głąby!! (1)

    • 9 49

    • Typowy amatory

      To kim ty jesteś jak miales takich nauczycieli

      • 2 3

  • pewnie PIS

    • 10 14

  • Oświata wymaga zmian i to porządnych (4)

    Polski system oświaty jest zagrożony przez wpływy ateistycznych pogańskich działaczy. Młodzież szkolna jest zachęcana do udziału w bardzo antykatolickich zabawach. Np. propagowanie koncertu satanisty i zespołu behemot to przejaw braku ochrony szkół przed taką zarazą. Kuratoria oświaty powinny mieć uprawnienia prokuratur w zakresie szkolnictwa. Powinny ścigać i oskarżać sprawców działań przeciw oświacie. To pomysł na umocnienie szkolnictwa. Minister edukacji narodowej powinien być generalnym kuratorem oświaty i powinien mieć uprawnienia prokuratorskie. Tylko stanie na straży katolicyzmu w oświacie da pozytywny efekt wychowania młodzieży. Wszelkie przejawy zagrożenia to efekt braku dyscypliny i twardego wychowania. Na uczniów którzy są podli i obelżywi kara chłosty i nagana. Możliwość stosowania aresztów dla takich chuliganów to dodatkowy element. Zobaczmy co robią w szkołach tacy chuligani wychowani liberalnie. Jestem emerytowaną nauczycielką i mam doświadczenie w szkolnictwie. Stwierdzam jasno że tylko dyscyplina da efekty.

    • 10 32

    • rozumiem, że to wypowiedź prześmiewcza ;)

      • 9 1

    • UF, jak super ,że jest Pani na emeryturze

      • 11 2

    • Emerytowaną nauczycielką religii

      na pewno Pani jest

      • 7 2

    • Z uczniami ,którzy są podli i obelżywi( jak to Pani nazywa) trzeba rozmawiać ,dojść do tego

      dlaczego tacy są ,a nie stosować katolickiej chłosty jak to Pani i kler chce, nie tędy droga ,bowiem przez bicie wyzwala się w nich coraz większą agresję . Byłem takim dzieckiem trudnym z powodu bardzo trudnej sytuacji w domu ,przemoc ,alkoholizm , molestowanie ,a uratował moje życie i stworzył nowego człowieka tylko jeden nauczyciel ,który dużo ze mną rozmawiał i miał ogrom w sobie mądrości życiowej . Dzisiaj tzn, rok temu skończyłem Politechnikę Gdańską cieszę się każdym dniem życia ,a co najważniejsze jestem spokojny i nie rzucam już jadem w stronę ludzi .,bo nie winię ich za moje dzieciństwo . Chore jest stosowanie przemocy ,chore jest to ,ze religia to popiera .

      • 13 0

  • Niestety (2)

    Trójka prosperuje na kilkunastu wybranych, których przygotowuje się do olimpiad. Reszta szarych jakoś ciągnie się za nimi.
    Tylko efekt, jak nie ma efektu to pa pa.

    • 25 8

    • Rozumiem, że wg ciebie, tych kilkunastu wybrańców tak wysoko ciągnie średnią maturalną? (1)

      Trolluj dalej.
      Napisz coś jeszcze o Szczurku, lotnisku etc.
      A może to ty byłaś tym ogonem, co zaniżał średnią i nie możesz tego przeboleć?

      • 4 2

      • nic trudnego z takimi uczniami

        średnią maturalną robi wyśrubowany nabór i korepetycje, ciekawe ilu olimpijczyków przygotowaliby ci "profesorzy" gdyby licea były rejonowe

        • 5 1

  • a to ciekawostka ;) profesor oświaty :) no proszę ;)

    ciekawe czymże są "szczególne osiągnięcia" w tym zawodzie?

    oraz na jakiej podstawie wiadomo, że nauczyciel posiada "umiejętność indywidualnego traktowania uczniów, dostrzegania ich zainteresowań oraz wspierania w rozwoju uzdolnień"

    ot ciekawostka ;)

    • 13 8

  • (1)

    Pamiętam Pana "profesora" z lekcji informatyki w VI LO Gdynia. Do dziś jest to dla mnie jedno z gorszych wspomnień z całego procesu edukacji.

    • 22 2

    • zastanawiam się nieraz dlaczego wtedy nie zareagowaliśmy na to jak nas traktował.. warto edukować dzieci żeby broniły swoich praw i nie godzili się na próby poniżania. Pamiętam jak kiedyś musiałem biec dla niego po gazetę żeby mieć w ogóle możliwość zaliczenia przedmiotu..

      • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nowe Trendy w Turystyce

399 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Atmosfera to:

 

Najczęściej czytane