• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

100 rektorów przyjedzie na PG

Elżbieta Michalak
15 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Debata ponad 100 rektorów uczelni polskich odbędzie się w dniach 16-18 października na Politechnice Gdańskiej. Debata ponad 100 rektorów uczelni polskich odbędzie się w dniach 16-18 października na Politechnice Gdańskiej.

Przez trzy dni Politechnika Gdańska gościć będzie ponad 100 rektorów uczelni wyższych z całej Polski. Spotkają się, by dyskutować m.in. nad programem rozwoju szkolnictwa wyższego do roku 2020 i kwestiami większej autonomii szkół wyższych oraz zmiany ich finansowania.



Czy rektorzy uczelni polskich powinni mieć wpływ na zapisy ustawy o szkolnictwie wyższym?

Rektorzy uczelni polskich nie są zadowoleni z zapisów dwukrotnie już nowelizowanej, a co za tym idzie obszerniejszej ustawy "Prawo o szkolnictwie wyższym" (pdf). Tym razem nie liczą jednak na kolejne nowelizacje, a na nową ustawę, której założenia opracować mają eksperci pod kierownictwem szefa Fundacji Rektorów Polskich.

- Przygotowujemy "Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku", który obejmuje cztery projekty poświęcone: deregulacji w systemie szkolnictwa wyższego, diagnozie jego stanu, misji społecznej i nowej służebności uczelni w XXI wieku oraz zasadom finansowania szkół wyższych ze środków publicznych - informuje Jerzy Woźnicki, prezes Fundacji Rektorów Polskich. - Prace nad nimi zostaną zakończone jeszcze w tym roku, a raporty z realizacji tych projektów złożą się na zbiorczy dokument programowy, który zostanie ogłoszony i przekazany do wykorzystania w pracach rządu po wyborach w 2015 r. Znajdą się w nim propozycje istotnych zmian.

Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP, który jest organem uczelni akademickich właściwym w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki - przyp. red.) w nowelizacji ustawy zauważa kilka bardzo ważnych dla uczelni zmian. To m.in. przepisy pozwalające prowadzić certyfikację doświadczeń zawodowych (czyli możliwość zaliczenia kompetencji uzyskanych przez daną osobę poza uczelnią, a co za tym idzie - prawo do uzyskiwania dyplomów przez ludzi, którzy są fachowcami, a nie mieli możliwości ukończenia szkoły wyższej), wprowadzenie elastycznej formuły komercjalizacji wyników badań naukowych, czy regulacje dotyczące możliwości prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademickim (będą mogły być prowadzone tylko przez wydziały, które mają prawa do nadawania stopnia doktora habilitowanego, a te, które tych praw nie mają, będą mogły prowadzić jedynie studia o profilu praktycznym).

Wciąż dostrzega jednak konieczność dyskusji nad przepisami, które wymagają deregulacji. Obrady Zgromadzenia Plenarnego, które odbędą się na PG w dniach 16-18 października, mają stanowić doskonałą ku temu okazję.

- Obrady stanowią integralną część jubileuszu 110-lecia Politechniki Gdańskiej - zauważa Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej. - Tematem trzydniowego spotkania będą kluczowe problemy szkolnictwa wyższego i nauki. Będziemy rozmawiać m.in. o partnerstwie publiczno-prawnym, programach międzynarodowych i współpracy zagranicznej, a także o niezwykle istotnej cyfryzacji uczelni.

W jakim zakresie rektorzy domagają się deregulacji ustawy "Prawo o szkolnictwie wyższym"? M.in. podejścia i sposobu przygotowywania ustaw dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki, a co za tym idzie - uzyskania przez uczelnie jeszcze większej autonomii.

- Jednym z wielu projektów, nad którym KRASP aktualnie pracuje, a który będzie omawiany podczas posiedzenia Prezydium oraz Zgromadzenia Plenarnego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich na Politechnice Gdańskiej, jest propozycja zmian w finansowaniu szkół wyższych - mówi prof. Wiesław Banyś, przewodniczący KRASP. - Wśród wielu wariantów finansowania szkolnictwa jest m.in. propozycja utrzymania wysokości dotacji na cały cykl kształcenia i odejście od corocznego przekazywania jej do uczelni w funkcji zmieniającej się liczby studentów. Każdy z proponowanych wariantów będzie szczegółowo analizowany.

Obecny algorytm, według którego obliczana jest wysokość dotacji, jest krytykowany w środowisku rektorów. Dotacja dla uczelni oparta jest bowiem o algorytm zbudowany na podstawie wskaźników liczbowych, a nie jakościowych. Obecnie średnia roczna kwota dotacji na jednego studenta w Polsce to ok. 3 tys. euro. Dla porównania, w krajach UE wynosi ona średnio ponad 6 tys. euro.

Udział w obradach na Politechnice Gdańskiej zapowiedzieli m.in.: prof. Lena Kolarska-Bobińska, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. Bogdan Dombrowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, prof. Jerzy Woźnicki, Przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. Antoni Tajduś, Przewodniczący Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, prof. Michał Karoński, Przewodniczący Rady Narodowego Centrum Nauki, dr Zygmunt Krasiński, Dyrektor Krajowego Punktu Kontaktowego do Programu Ramowego Horyzont 2020 oraz prof. Patrice Neau, rektor Uniwersytetu Francusko-Niemieckiego.
Elżbieta Michalak

Miejsca

Opinie (23) 1 zablokowana

  • Ci nie zlustrowania będą mówić o przyszłości (6)

    szkolnictwa wyższego ?!

    A od ilu lat te osoby współtworzą ten system ? Gdzie są gdy należy oponować przed systematycznym niszczeniem systemu szkolnictwa w Polsce ?

    Powiem wam gdzie są: większość z nich siedzi na bezpiecznych państwowych stołkach - bezpiecznych, bo finansowanych z państwowej kasy i w pełni niezależnych od prezentowanych wyników danej jednostki edukacyjnej.

    Gdzie zamiast jakości istotniejsze staje się przyjęcie, jak największej liczby studentów (bo przecież jak jest dużo chętnych to jest to prestiż; dziwne że w przypadku pewnych popularnych sieci sklepowych już ten czynnik nie ma znaczenia), bo jak jest to wskazane w artykule:
    "Obecnie średnia roczna kwota dotacji na jednego studenta w Polsce to ok. 3 tys. euro. Dla porównania, w krajach UE wynosi ona średnio ponad 6 tys. euro."

    Wg mnie 85% grupy wykładowców na uczelniach państwowych to relikt i jeden z fundamentów ustroju, który istniał przed Okrągłym Stołem i zmienił formę po Okrągłym Stole (i wciąż trwa pod inną nazwą).

    A co do postulatu autonomii dla uczelni to wg mnie: albo uczelnia jest państwowa i tym samym zależna od państwa, albo prywatna i w pełni autonomiczna (ale to oznacza brak dotacji i wtedy będzie trzeba sprzedać wyniki swojej pracy, a to już może być ...)

    • 32 3

    • (3)

      Zgodzę się w tym, że III RP jest nadal państwem postkomunistycznym

      • 7 5

      • Czy "postkomuna" jest właściwym okresleniem ? (2)

        To określenie świadczy o tym, że jedno się skończyło a drugie rozpoczęło.

        A III RP to nic innego jak PRL tylko z nowym nazewnictwem (czyli kontynuacja starego):
        większość ustaw pozostała bez zmian, jedynie wniesiono nowelizacje by zagmatwać i rozmyć odpowiedzialność; np.: CAŁY WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI opiera się o ustawy z PRLu,

        Wystarczy spojrzeć na grupy, które nie zostały zlustrowane a w nich wszyscy ogólnie i zgodnie przyznają, że Państwo nie działa dobrze:
        - środowisko lekarzy,
        - środowisko sędziów,
        - środowisko akademickie,
        - środowisko spółek państwowych,
        - środowisko polityków i urzędników najwyższego szczebla,
        - środowisko mediów publicznych.

        Moim zdaniem:
        "transformacja" ustrojowa pozwoliła jedynie na przejęcie przez beneficjentów PRLu majątków państwowych i ucieczkę przed odpowiedzialnością karną.

        • 10 0

        • (1)

          Te zawody które wymieniłeś na całym świecie opanowane są przez rozmaite sitwy, rodzinne klany itp. jedyną różnicą (jak dla mnie w sumie mało istotną) jest "pochodzenie" sitwy. Lustracja może by i pomogła ale na chwilę. Postkomunistyczny układ zastąpiłby za chwilę inny i dalej było by tak samo.

          • 1 3

          • jeżeli zawód jest "licencjonowany"

            to będzie tak jak piszesz - zastępowanie jednego klanu drugim
            ale gdy jest on otwarty to na rynku pozostają skuteczni a ci nieskuteczni szybko znikają lub zmieniają nazwiska, jak większość polskich polityków

            • 5 0

    • (1)

      Na ETI są ciągle nauczane prehistoryczne technologię, bo wykladowcy nic innego nie umieją lub nie chcą się nauczyć czegoś innego.

      • 9 0

      • nie wiem, co konczyles na ETI

        Ja konczylem informatyke i jestem zadowolony.

        Jesli uwazasz, ze konkretna technologia jest wazna i chcesz w jednej technologii pracowac przez 30 lat, to gratuluje. Bedziesz mogl podlaczac klawiatury w banku pani Krysi i Zosi.

        Na studiach masz nauczyc sie sposobu myslenia. Masz nauczyc sie tego, aby byc w stanie szybko przystosowac sie do zmian. A nie Javy czy C#. Sama technologia to lopata.

        To tak, jakbys sie skarzyl, ze na kursie dla zawodowych kierowcow ucza Cie na 3-letnim samochodzie i nie ma tam klimatyzacji. Przeciez jej obsluga jest najwazniejsza dla zawodowego kierowcy...

        Wspolczuje podejscia. Wspolczuje plusujacym, ktorzy nie maja bladego pojecia o co w ogole chodzi w nowoczesnych technologiach...

        • 2 4

  • No i co z tego? (3)

    od mieszania herbata nie staje się słodsza...

    Niestety nauka w Bolandzie upada. Ilu emerytów pracuje na PG? 30%?
    czy już więcej?

    • 15 1

    • emeryci bez tytułu profesora zostali zwolnieni, jeżeli tylko istniała możliwość zastąpienia ich inną osobą (2)

      • 1 0

      • I w ten sposob Politechnika Gdanska stracila wybitnego trenera judo (1)

        6 dan w judo. Wieloletni trener Wybrzeza, praca za granica przez kilka lat. Wspaniale umiejtnosci, wielkie doswiadczenia i niezwykly czlowiek.

        Zastapiono go jakims mlodym trenerem. Nie wiem, co umie, a czego nie. Niestety pewnych rzeczy sie nie da nauczyc na studiach. Ponad 50 lat na macie, dziesiatki medali z mistrzostw Polski. Wybitny dorobek.

        No tak, ale 67 lat, wiec nalezy podziekowac. Wstyd, ze zyjemy w kraju, gdzie wyrzuca sie kogos z pracy z powodu wieku. Takie cos nie powinno miec miejsca.

        • 0 3

        • Jakaś gwiazda studium WF?

          z ciekawości pytam

          • 0 0

  • Niestety mam jak najgorsze zdanie o absolwentach tzw. wyższych uczelni,

    w tym PG. Generalnie stado matołów. Nie mam pojęcia jak toto jeszcze się kręci.

    • 14 15

  • To dziwne ze nie wybrali miejsca zlotu gdzieś w Wiedniu czy Paryżu !

    • 14 3

  • A co mnie to gdyby np. taki lord wader przyjechał to co innego.

    • 6 3

  • Dobra okazja...

    Dobra okazja by pozbierac wpisy w indeksie! (Czy indeksy wciaz istnieja?)

    • 4 0

  • Darmozjady

    p.

    • 2 0

  • 100 rektorów (2)

    to znaczy że mamy co najmniej 100 uczelni wyższych. Nie przypominam sobie żadnych statystyk, danych, czy nawet prognoz, aby Polska Nasz przemysł, administracja, biznes, badania, rozwój kiedykolwiek stwarzał zapotrzebowanie na dr, mgr, inż, lic, w takiej ilości żeby 100 uczelni wyższych mogło przyjmować tysiące studentów. Fałszywy pogląd, produkcja bezrobotnych i ludzi na eksport. Nikomu nie zabraniam studiowania, ale umożliwianie zepsucia instytucji szkolnictwa wyższego odgórnymi nakazami (od tylu i tylu studentów są takie a takie dopłaty) jest karygodne, naumyślne, celowe i zwyczajnie cyniczne.

    • 8 0

    • Większość tych szkółek poupada lub się zdegraduje (1)

      Z zeznań pracowników PG wynika, że w tym roku po raz pierwszy na dobre trzepnął ich niż demograficzny. UG nie uruchomił kilku kierunków. Jeżeli nawet takie regionalne "lokomotywy" mają problemy, to co dopiero Wyższe Szkoły Lansu.

      • 0 0

      • A która niby nie jest Szkołą Lansu?

        Np. Uniwersytet Warszawski ostatnio stał się słynny
        bo 77 letni zatrudniony tam dziad z pomocą kolegów wybitnych-inaczej
        "profesorów" usiłował przepchnąć kupę góvvna jako doktorat

        To ja już wolę prywatne, przynajmniej nie trzeba do tego
        dziadostwa aż tak dużo dokładać...

        • 0 1

  • "certyfikację doświadczeń zawodowych" - to sobie skorzystają publiczne szkółki, płacisz i zdajesz, następny w kolejce proszę!

    • 2 0

  • Wyższa szkoła parzenia kawy-nowy kirunek!

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane