• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 mln baryłek irańskiej ropy płyną do Lotosu

Robert Kiewlicz
5 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już w sierpniu do Gdańska trafi pierwszy ładunek irańskiej ropy naftowej. Tankowiec Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu. Już w sierpniu do Gdańska trafi pierwszy ładunek irańskiej ropy naftowej. Tankowiec Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu.

Tankowiec Atlantas płynie do Gdańska z ładunkiem 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej. Dotychczas ani Lotos, ani PKN Orlen nie przyznawały się do ładunku. Tajemnice zdradził jednak przedstawiciel National Iranian Oil Company. Okazuje się, że odbiorcą jest gdańska Grupa Lotos, a strony planują kolejne dostawy ropy do Polski. Atlantas jest spodziewany w Gdańsku w połowie sierpnia.


Czy powinniśmy zwiększyć dywersyfikację dostaw ropy do Polski?


27 czerwca z głównego irańskiego terminalu eksportowego Kharg Island wypłynął tankowiec Atlantas z ładunkiem 2 mln baryłek ropy naftowej. Tajemnicą owiany był kontrakt, a także odbiorca ładunku w Polsce. Największe krajowe koncerny naftowe - Grupa Lotos oraz PKN Orlen - nie udzielały w tej sprawie komentarzy. Wątpliwości rozwiała jednak strona irańska.

- Polska Grupa Lotos kupiła 2 mln baryłek ropy z Iranu. Była to transakcja jednorazowa. Podpisanie kolejnej, długoterminowej umowy będzie zależeć od sytuacji obu krajów - stwierdził, cytowany przez irańską agencję prasową SHANA Mohsen Ghamsari, dyrektor ds. międzynarodowych National Iranian Oil Company.
Atlantas to tankowiec klasy VLCC. To jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Warto podkreślić, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu. Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładuje ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship transfer). Oba tankowce wpłyną następnie do gdańskiego Naftoportu. Zanim to nastąpi Atlantas przepłynie ponad 12 tys. mil morskich (22.261 km) okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez Kanał Sueski). Atlantas spodziewany jest w Naftoporcie w połowie sierpnia.

Czytaj też: Ropa z Arabii Saudyjskiej sensacją? Tankowce od lat przypływają do Gdańska

Iran wydobywa ok. 3,9 mln baryłek ropy dziennie. Jeszcze w 1974 roku Iran był w stanie wydobywać ponad 6 mln baryłek dziennie. Brak nowych technologii oraz starzejące się pola roponośne spowodowały, że obecnie wydobywa prawie dwa razy mniej surowca. Dzięki 137,68 mld baryłek ropy, Iran plasuje się na trzecim miejscu w skali światowej jeśli chodzi o rezerwy tego surowca. W kartelu OPEC miejsca ustępuje jedynie Arabii Saudyjskiej.
Atlantas to tankowiec klasy VLCC. To jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas to tankowiec klasy VLCC. To jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę.

Przypomnijmy. W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Otwarcie tamtejszego rynku może się przyczynić do zwiększenia potencjału wydobywczego naszych spółek - Lotosu, Orlenu, czy PGNiG.

Więcej: Otwarcie rynku irańskiego szansą dla Lotosu?

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę "Rozewie", wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic (3,3 mln ton w latach 2008-14). Ostatnio zaczęto też przerób ropy z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie.

W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1

Opinie (63) 1 zablokowana

  • (9)

    Super.A więc czekamy w końcu na obniżkę paliwa.Przy tym poziomie zarobków litr Pb95 powienien kosztować max 3 złote.Póki co tankuję w Auchan bo Lotos i Orlen to jedne z najdroższych stacji.

    • 60 17

    • Hey

      Przeprowadź się jeszcze do Francji i będziesz mógł cały czas kupować wszystko co francuskie

      • 14 9

    • tak, tak, a przy tym poziomie zarobków (3)

      samochód powinien kosztować w salonie 15 tysięcy złotych, tylko dlaczego nie kosztuje?

      • 15 4

      • Nie kosztuje tyle,ponieważ będąc w unii europejskiej (2)

        jako polak jesteś obywatelem drugiej kategorii.Masz kupować używane auta w większości od niemców umożliwiając im tym samym zakup nowego samochodu.Masz tym starym samochodem bardziej zatruwać środowisko w Polsce,a odpady po jego złomowaniu utylizować też w Polsce.Natomiast metale uzyskane z kasacji auta,mają być przetopione w hutach również w Polsce ale znajdujące się w rękach kapitału zagranicznego znowu zatrują środowisko w naszym kraju.Mało tego bo za brak filtrów i nadmiar emisji szkodliwych gazów z tego procesu unia nałoży kary finansowe naszemu państwu czyli wszystkim jego obywatelom.

        • 30 8

        • Niestety, a na odleglosc widac to bardzo.

          • 5 0

        • a to poza Unią auto w salonie kosztuje 15 tysięcy?

          w jakiejś Turcji albo Maroku?

          • 13 6

    • Ja tankuję przy Eleklerku na przymorzu

      z n.portu blizej niz dla mnie na 2gi koniec gdanska

      • 1 2

    • i co myslisz ze paliwo do auchana przywoza z francji? :) (2)

      • 3 0

      • (1)

        A Ty myślisz, że paliwo w Orlenie i Lotosie pochodzi w całości z polskich złóż ropy?

        • 0 0

        • Co ma ropa do gotowego produktu jakim jest benzyna i on i lpg?

          • 0 0

  • (2)

    Podpisanie kolejnej, długoterminowej umowy będzie zależeć od sytuacji obu krajów.
    Ciekawe jak będzie wyglądać kasa państwa za 2-3 lata?

    • 18 11

    • na pewno nie gorzej niż wtedy kiedy Balcerowicz

      drukował pieniądze bez pokrycia.

      • 16 8

    • Bardziej o wojne chodzi.

      • 4 1

  • (3)

    Polska kupuje rope od Iranu, USA zabierają ją sobie z Iraku.

    • 32 4

    • Pytanie brzmi - co Iran kupuje od nas ;-) (2)

      • 2 0

      • Iran kupuje broń. (1)

        • 2 0

        • Ale nie od nas tylko od ruskich zakoszoną z Ukrainy.

          • 0 1

  • zawsze to mniej pieniędzy wydane w Rosji

    • 53 4

  • Dlaczego nie wpływa do Gdyni? Byłaby praca na BCT a tak zostało nam tylko widmo grupówek. (5)

    • 11 37

    • ooo idiota się pojawił

      • 21 8

    • tankowiec w BTC- normalnie wydarzenie roku i to nie tylko w PL.

      • 15 1

    • i co bys z ta ropa w btc zrobil? co ty myslisz ze oni ja w konterach wioza?

      • 6 0

    • Bo BCT czyli terminal kontenerowy nie jest przystosowany do przeładunku ropy

      • 4 0

    • Wy tam nawet dni otwartych nie potraficie zorganizować a co dopiero sieci odbioru ropy i związanej z tym infrastruktury :D

      • 1 0

  • No patrz Pan (2)

    Szach perski Reza Pahlavi był w Gdańsku 1974r
    Coś nie śpieszyło im się zbytnio
    Ale, ale. Czy to nie obecnego przywódce Iranu odmalowywano w "naszej" prasie jako krwawego kata i zakałę ludzkości?
    Skąd ta zmiana? Nowe wiatry powiały?
    Okazuje się że diabeł nie jast czarny tylko żółty.

    • 16 1

    • Szach Iranu Mohammad Reza Pahlawi zlozyl w Polsce

      dwie wizyty oficjalne. Pierwsza odbyla sie w dniach 13-19 września 1966 (wtedy tez byl w Trojmiescie) a druga 22-26 sierpnia 1977.

      • 4 0

    • polskojęzyczna prasa drukuje tylko to co jej niemieccy czy amerykańscy właściciele pozwolą
      stąd też wczorajszy "diabeł" jest dzisiejszym "aniołem"
      a swoją drogą współpraca z Iranem to dobra sprawa

      • 12 2

  • Brawo Gdynia! (1)

    • 5 14

    • co:)?

      • 9 2

  • Teraz ma 21 m zanurzenia (1)

    Wpłynie jak trochę odlichtuja.

    • 14 3

    • Odlichtować - piękne, acz zapomniane słowo w dzisiejszej żegludze

      • 10 0

  • Nie cieszcie się... (1)

    Lotos kupuje z Iranu ropę aby utrzymać stałe ceny na stacjach a wew. obniżyć ceny kosztów działalności. Na stacjach cena za litr paliea będzie taka sama lub będzie rosnąć zgodnie z inflacją.

    Polakowi jak zwykle wiatr w oczy...buehehehe

    • 32 4

    • Nie kupuj, może obniżą ;)

      • 5 1

  • (11)

    Czy będzie paliwo w cenie przystępnej dla przeciętnego człowieka, czy dalej tylko dla wybranych?

    • 22 7

    • Stoją takie wybrańce potem, 10 tys wybrańców, w korku na obwodnicy (8)

      • 12 3

      • (6)

        1/5 pensji wydaje na paliwo, aby do pracy dojechać. A te gnojki z orlenu i lotosu chwalą się ile to nie zarobili i czego to nie sponsorują. Pijawki na zdrowej tkance społecznej w majestacie prawa.

        • 10 5

        • (1)

          Najlepszy był ten rudy popaprsniec król europy, który chciał nam zrobić benzynę po 6pln po wyborach.

          • 20 6

          • Ale pisowski zafajdańcu Donalda Tuska to ty szanuj.

            • 2 11

        • Pretensje do rządu (2)

          przy obecnej cenie ropy naftowej ponad połowa ceny na stacji to podatki.
          Obecna marża rafinerii to około 6$ / baryłka, czyli ok 15gr/litr.
          Orlen zarabia tyle co każda firma - kilka procent kapitalizacji rocznie.
          Lotos nie zarobił od nie pamiętam kiedy (miałem kiedyś ich akcje) - wszystko inwestują w rozwój.

          • 3 5

          • (1)

            a tobie w upie z tej wiedzy sie poprzewracało

            • 4 2

            • Merytorycznie

              bardzo:)

              • 3 0

        • A to sobie może sam idioto sprowadź ropę i ją przetwarzaj. Bez tych "pijawek" byś miał wciąz 1/5 pensji i byś łaził piechotą

          • 3 1

      • Większość stojących to LPG.

        • 1 0

    • (1)

      A dlaczego cena ma spadać? Cena spadnie tylko jak podaż zmaleje - a się nie szykuje na to - samochodów pełne korki, znaczy się ludzi stać. Jakby ludzie oszczędzali i nie kupowali paliwa to cena zaczęłaby spadać.

      • 1 2

      • Ludzie będą żreć parówki z biedronki w zupce chińskiej na obiad a z samochodu nie zrezygnują. Życie to szuka kompromisu.

        • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane