• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery gwiazdki w logo trzygwiazdkowego hotelu. "To nasz znak towarowy"

Rafał Borowski
1 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 10:41 (2 lipca 2015)
  • Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Pomorskiego, z szyldu znajdującego się nad wejściem do hotelu Fahrenheit w Gdańsku już dawno zniknęła czwarta gwiazdka. Dlaczego nie zniknęła ze strony internetowej czy wizytówek hotelu?
  • Cztery gwiazdki są również widoczne na wizytówkach hotelu. Pan Paweł otrzymał tę wizytówkę w recepcji zaledwie kilka dni temu.
  • Ale na stronie internetowej hotelu, a właściwie w widocznym pośrodku logo, wciąż figurują cztery gwiazdki. Czy taka praktyka nie jest umyślnym wprowadzaniem klientów w błąd? Zrzut ekranu wykonany w dniu wczorajszym.
  • Czwarta gwiazdka zniknęła również z tabliczki znajdującej się obok głównego wejścia. Ślad po niej jest wciąż wyraźnie widoczny.

Okazuje się, że liczba gwiazdek przy nazwie hotelu nie zawsze określa standard usług. Zdaniem niektórych hotelarzy równie dobrze gwiazdki mogą być elementem znaku towarowego. A że hotel trzygwiazdkowy w znak wpisuje sobie jedną gwiazdkę więcej, to już problem niezorientowanego klienta. Czy aby na pewno?



Co sądzisz o umieszczaniu dowolnej liczby gwiazdek w logo hotelu?

Aktualizacja, 2 lipca godz. 10:40 Po naszym artykule Hotel Fahrenheit zmienił logo prezentowane na swojej stronie internetowej. Jak informuje Justyna Mielewczyk, stare logo widniało tam "przez niedopatrzenie administratora". Dodatkowo zwraca ona uwagę, że gwiazdki prezentowane w systemach rejestracyjnych HRS i Trivago wynikają z oceny użytkowników tych portali, a nie oficjalnej polskiej standaryzacji. - Nie mam pojęcia skąd pan Paweł posiadał stare materiały reklamowe z logiem czterogwiazdkowym - zapewnia Justyna Mielewczyk.


Zgodnie z rankingiem opublikowanym przez serwis rezerwacji hotelowych Trivago gdańskie hotele należą do najlepszych na świecie. Klienci nocujący nad Motławą są w zdecydowanej większość zadowoleni z usług świadczonych przez hotele. Innymi słowy - nasze hotele oferują warunki odpowiadające liczbie przyznanych gwiazdek.

Może się jednak zdarzyć, że zastany standard będzie się znacznie różnił od naszych oczekiwań, bo hotel ma mniej gwiazdek, niż się na pozór wydaje.

Z takim problemem spotkał się pan Paweł, który ubiegły tydzień spędził w hotelu Fahrenheit przy ul. Grodzkiej 19 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

- Hotel zarezerwowałem w systemie rezerwacyjnym HRS, gdzie występował jako hotel czterogwiazdkowy. Na stronie internetowej hotelu także widnieją cztery gwiazdki, podobnie jak na wizytówkach leżących w recepcji. Tymczasem z logo na fasadzie zdjęto czwartą gwiazdkę, ale nikt o tym nie informuje. Klient do końca jest przekonany, że dokonuje rezerwacji w hotelu czterogwiazdkowym - tłumaczył pan Paweł.

Czytaj także: Hotele w Sopocie najdroższe w Polsce

Różnica widoczna jest nie tylko na fasadzie: w pokojach nie ma - choć powinny być - indywidualnie regulowana klimatyzacja oraz mini bar. Kiedy zdezorientowany klient poprosił obsługę hotelu o wyjaśnienie, usłyszał że "gwiazdki przy nazwie hotelu nie są informacją o kategoryzacji hotelu lecz znakiem towarowym".

Gwiazdki przyznaje marszałek województwa

Gwiazdki związane ze standardem hotelu przyznają marszałkowie województw. Zapytaliśmy o przypadek Fahrenheita. Okazało się, że sprawa ta jest im dobrze znana.

- W 2012 roku przedsiębiorca świadczący obecnie usługi w hotelu Fahrenheit w Gdańsku, skierował do nas wniosek o zaszeregowanie obiektu do kategorii czterech gwiazdek. W trakcie postępowania, które miało zweryfikować standard hotelu, sam przedsiębiorca zrewidował złożony wcześniej wniosek. Poprosił o nadanie trzech gwiazdek, gdyż sam zrozumiał, że hotel nie spełnia standardów dla czterech - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Decyzja o kategoryzacji wydawana jest raz na trzy lata. Po tym czasie przeprowadzana jest kontrola, która potwierdza lub zmienia liczbę gwiazdek. Dodatkowo, właściciel w każdej chwili może złożyć wniosek o zmianę tej decyzji, o ile podniesie standard hotelu.

Właściciel hotelu Fahrenheit kolejnego wniosku nie złożył, a mimo to nad hotelowym wejściem zamieścił cztery gwiazdki.

- W lutym 2013 roku otrzymaliśmy informację o bezprawnym umieszczeniu czterech gwiazdek na budynku hotelu. Natychmiast wezwaliśmy tego przedsiębiorcę do uregulowania stanu faktycznego zgodnie z przepisami, co od razu uczynił - dodaje Małgorzata Pisarewicz.

Dozwolona praktyka czy naruszenie prawa?

Czy umieszczenie niewłaściwej liczby gwiazdek w logo hotelu nie jest naruszeniem prawa? Zdaniem radcy prawnego Pawła Galińskiego, specjalisty w zakresie m. in. prawa gospodarczego i prawa handlowego, niewątpliwie jest.

- Taka praktyka jest nieuczciwa i narusza interesy konsumentów. Jest nieuczciwa, ponieważ jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznaje za nieuczciwą taką reklamę, która wprowadza klienta w błąd. Logo tego hotelu niewątpliwie może sugerować konsumentowi, iż hotel jest czterogwiazdkowy - komentuje Galiński.

Hotelowe realia w Trójmieście

Czy opisywany problem jest odosobnionym przypadkiem czy jedynie jednym z przykładów powszechnej praktyki? O opinię poprosiliśmy osobę, która przez wiele lat pracowała w pięciogwiazdkowym hotelu w Trójmieście.

- Nie słyszałam, aby podobne przypadki miały miejsce w Trójmieście. Standardy są przestrzegane, gdyż często odbywają się audyty. Trzeba jednak mieć na uwadze inną kwestię. Zupełnie inaczej będzie się prezentował czterogwiazdkowy hotel zbudowany w 2012 roku, a inaczej hotel tej samej klasy wybudowany, powiedzmy, piętnaście lat wcześniej. Ilość gwiazdek absolutnie nie ma wpływu na jakość mebli, ich zużycie i np. zapach w hotelu czy jakość śniadań czy wygodne łóżka lub nie - tłumaczy.

O wiele powszechniejszym problemem jest sytuacja, gdy opis na stronie internetowej nie odpowiada hotelowym realiom.

- Może się to zdarzyć w sytuacji, gdy hotel ma kilka kategorii pokoi. To, czym hotel będzie się chwalił, wcale nie musi znajdować się we wszystkich pokojach. Dla przykładu: w trzygwiazdkowych hotelach połowa pokoi nie będzie miała lodówek czy minibarów, bo nie ma takiego wymogu. Mimo tego druga połowa pokoi będzie je mieć, bo właściciele hotelu podwyższają standard lub pretendują do kolejnej gwiazdki i stopniowo uzupełniają braki - dodaje nasza rozmówczyni.

Chcieliśmy w artykule zaprezentować stanowisko przedstawicieli hotelu Fahrenheit, ale mimo zapewnień z ich strony, żadnej odpowiedzi na naszą korespondencję nie otrzymaliśmy.

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • Pewnie takich przypadków jest więcej. (7)

    • 83 3

    • Takich że pan Paweł spędził tydzień przy Grodzkiej? (2)

      • 5 1

      • Echh

        To dlatego tam się interes nie kręci....?

        • 3 1

      • Albo w Kaliszu

        • 7 0

    • Kantory w Gdyni (1)

      na szyldzie BANK
      np BANKkier

      • 3 2

      • Stróże prawa nie pamiętają albo nie chcą pamiętać

        że nie można samowolnie napisać na swoim szyldzie BANK

        • 6 0

    • (1)

      To samo hotel Manor pod Olsztynem, 4 gwiazdki w nazwie a w realu nie wiem czy 3 im się należą

      • 4 0

      • MANOR SYF

        Ten hotel w Olsztynie powinien się nazywać MONAR. Syf jak nic. W spa śmierdzi grzybem. Remontu to nie było tam od wieków. No i Pan właściciel szanowny oszust. Nie polecam. Omijać z daleka, a szkoda bo miejsce fajne.

        • 2 0

  • Hotel bez nadzoru i pomysłu na siebie. (8)

    Tak to jest jak tatuś zorganizuje biznes dzieciom a te nie potrafią sobie z nim poradzić. Hotelem zarządzają osoby bez wiedzy hotelarskiej - uczą się. A to, że 4* lepiej się sprzedają, to chyba jest jasne dla każdego. Najweselsze jest to, że biorą się za budowę kolejnego hotelu w Gdańsku, więc biznes musi iść bardzo dobrze.

    • 118 11

    • a gdzie ten kolejny hotel?

      • 10 0

    • W tym przypadku to sam tatuś kombinuje...

      • 19 0

    • (2)

      Żal w d*pe ściska?

      • 5 45

      • nie, ktoś klientów w d*pę ładuje (1)

        i to bez mydła

        • 42 0

        • mydło kosztuje

          • 6 1

    • Niemiła obsługa

      Zajrzałem niedawno do środka z ciekawości. Jakiś gość (manager?) spytał mnie, czy jestem klientem hotelu, powiedziałem zgodnie z prawdą, że nie - chciałem zobaczyć wnętrze i zapoznać się z informacją turytyczną (jest tam taki ekspozer z ulotkami). Na co dostałem odpowiedź, że to nie jest informacja turystyczna z sugestią, żebym znikał. Po prostu żenada, brak słów. Wyszedłem, nie polecę.

      • 26 4

    • th01 coś tam wiesz ale....

      nie do końca jest tak jak piszesz... hotele 3* często sprzedają się dużo lepiej od 4*, szczególnie jak są to mocna 3* i Goście odczuwają dużo lepszy standard w dobrej cenie. Odwrotna sytuacja gdy są 4* ale naciągane - wtedy pojawia się rozczarowanie...
      Parę lat temu firmy farmaceutyczne czy banki nie interesowało nic poniżej 4* w dzisiejszych czasach dużo chętniej interesują się 3* bo mają inne(niższe) budżety. Swoją drogą gwizdki i kategoryzacje i tak nie oddają tego co zastaniemy na miejscu... dużo bardziej sprawdzają się opinie Gości, a jak zapewne wiesz w przypadku niezadowolenia, ludzie mają dużo większą motywację do podzielenia się swoim zdaniem z innymi.

      Ps. skoro w myśl Twoich słów dzieci "nie potrafią sobie z nim poradzić" to jak myślisz czemu budują kolejny hotel? I znów Twój cytat "biznes musi iść bardzo dobrze." Mniej ważne kto jest właścicielem - hotel to inwestycja a dla kogoś kto branży nie zna żadna przeszkoda, wystarczy zatrudnić odpowiednich ludzi, najlepiej z najbliższej konkurencji i oni już muszą być z branży :)

      • 4 5

    • zawiść ludzka niestety jest wszechobecna i jak widać nie zna granic ... Osoby zarządzające hotelem posiadają wykształcenie w dziecinie hotelarskiej.

      • 3 7

  • Może w skali Fahrenheita 3 gwiazdki to 4? :) (5)

    • 202 4

    • Zwykła samowolka i tyle...

      • 18 2

    • Ale zobaczcie jak Unia Europejska sie wywyższa (1)

      tyle gwiazdek na fladze :D

      • 19 2

      • Spadaj do Stanów Zjednoczonych ;)

        • 16 6

    • Przede wszystkim w artykule blad: (1)

      Liczba gwiazdek nie ilosc.

      Moze slownik nalezy kupic w prezencie redakcji... "Bynajmniej umieliby pisac" :P

      Licze, ze przypadkowy blad.

      Odpowiedź redakcji:

      Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

      • 11 4

      • hehehe

        ciekawa ta treść zawarta w nawiasie ;P

        • 0 0

  • Który trzygwiazdkowy hotel ma w pokoju klimatyzację? (1)

    Zwiedziłem dziesiątki hoteli z trzema gwiazdkami, ale klimę w pokoju miały jakieś ze dwa. Dlaczego nikt tego nie sprawdza i nie kontroluje?

    • 69 15

    • bo to nie prawda że musi mieć . się ktoś nie przyłożył do artykułu. za to są inne warunki . wszystko jest w ustawie .

      • 20 0

  • Gwiazdki (4)

    Ciekawe na jakiej zasadzie urząd przyznał hotelowi Podewils tyle gwiazdek? Gdzie tam winda gdzie tam spa? A hotel z artykułu niech do tych 4* dorobić piątą małą i drobnym drukiem wytłumaczy o co chodzi :)

    • 56 4

    • Podewils (3)

      W kwestii hotelu Podewils - kategoryzacja obiektów znajdujących się w budynkach zabytkowych ma inne wymagania, nie jest wymagane tam ani spa ani winda.

      • 31 0

      • Gwiazdki

        Dziękuję za wyjaśnienie

        • 13 0

      • ale i tak (1)

        5 gwiazdek dla tego malego budyneczku to przesada ...

        • 1 3

        • a

          a spałeś/aś tam kiedyś? Czy tylko z zewnątrz widziałeś/aś?

          • 0 0

  • Typowy cwaniaczek z katolickiej Bolandy. (7)

    • 56 63

    • Takie rzeczy tylko w polsce, jak powszechnie wiadmo, za granicą wszędzie wszystkie hotele są ogwiazdkowane bez ściemy.

      • 18 17

    • (5)

      Oj tak tak właściciel tego hotelu to niezły cwaniaczek

      • 20 2

      • (3)

        i do tego straszny katolik

        • 6 12

        • raczej "straszny" (2)

          Dorobił się na handlu "mydłem i powidłem" bez opodatkowania. A to oznacza, że nie oddał cesarzowi, co cesarskie (a tym bardziej Bogu, co boskie). Ale chałupę wypasioną pod Gdańskiem za co można mieć?

          • 11 2

          • jest taka piosenka (1)

            "i kaznodziei i złodziei co od niedzieli przeczą swej idei :)

            • 6 5

            • mój ś.p. Dziadek zwykł mawiać:

              "za pieniądze ksiądz się modli, za pieniądze świat się podli". A był bardzo wierzący, praktykujący, modlący itp.

              • 7 3

      • Typowy palikociarz z obsesjami

        • 5 1

  • Problemy zwykłych ludzi - ile gwiazdek ma hotel?

    • 47 50

  • Ludzie, o co robicie problem? (2)

    Nie można gwiazdek to dajcie księżyce :)
    A to, że wczoraj na dzielnicy ktoś zapier**** żarówkę z latarni, to tego nikt nie widzi.

    • 35 42

    • oj tam takie małe nieporozumienie (1)

      • 4 0

      • a tak żartem

        nie widzą bo i ciemno się zrobiło:)

        • 1 0

  • Myślę, że architektura obiektu najlepiej oddaje pewien stan umysłu właściciela. Skansen lat 90 prowadzenia biznesu.

    • 45 10

  • Myślę że wynik ankiety jest najlepszym barometrem w tej sytuacji...

    Oszuści i tyle.

    • 65 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane