• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin gimnazjalny 2014 - arkusze i odpowiedzi cz. 1

Elżbieta Michalak
23 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (23 kwietnia 2014)
W środę 23 kwietnia sprawdzianem z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego gimnazjaliści rozpoczynają trzydniowy maraton - przed nimi łącznie sześć egzaminów. W środę 23 kwietnia sprawdzianem z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego gimnazjaliści rozpoczynają trzydniowy maraton - przed nimi łącznie sześć egzaminów.

W środę ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpi do egzaminu, który jest warunkiem ukończenia szkoły oraz szansą na zdobycie miejsca w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Sprawdzian składa się z sześciu egzaminów rozłożonych na trzy dni.



Czego szukasz w Internecie przy okazji egzaminów (szóstoklasistów, gimnazjalnych, maturalnych)?

Egzamin gimnazjalny 2015. Zobacz arkusze i odpowiedzi
Aktualizacja, godz. 12:10

Zobacz arkusz z zadaniami z egzaminu gimnazjalnego 2014 - język polski

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu z języka polskiego. Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - odp. D, Zad. 2 - B, Zad. 3 - A2, Zad. 4 - D, Zad. 5.1 - T, Zad. 5.2 - T, Zad. 6 - C, Zad 7 - A, Zad. 8 - B. Zad. 9 - C, Zad. 10 - C, Zad 11.1 - T, Zad. 11.2 - T, Zad. 12 - odp 1F, Zad. 13 - C, Zad. 14 - D, Zad. 15 - odp. 1F, Zad. 16 - B3, Zad. 17 - pytanie otwarte, Zad. 18 - A, Zad. 19 - A, Zad. 20 - C, Zad. 21 - B, Zad. 22 - rozprawka na temat: Ciekawość - ułatwia czy utrudnia życie?

Zobacz arkusz z zadaniami z egzaminu gimnazjalnego 2014 - Historia i WOS

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu z historii i WOS-u. Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - odp. 2, Zad. 2 - Prawda, Fałsz, Zad.3 - B, Zad. 4 - C, Zad. 5 - D, Zad. 6.1 - D, Zad. 6.2 - C, Zad.7 a 3 , Zad. 8.1 - A, Zad. 8.2 - D, Zad. 8.3 - B, Zad. 9 - Prawda, Fałsz, Zad. 10.1 -C, Zad. 10.2 - A, Zad. 10.3 - B, Zad. 11 - C, Zad. 12 - Fałsz, Fałsz, Zad. 13 - B, Zad. 14 - B, Zad. 15.1 - C, Zad. 15.2 - C, Zad. 15.3 - C, Zad. 16 - Prawda, Fałsz, Zad. 17 D, Zad. 18 Prawda, Fałsz, Zad. 19 - 2, Zad. 20 - Fałsz, Prawda, Zad. 21 - C, Zad. 22.1 - C, Zad. 22.2 - B, Zad. 22.3 - D, Zad. 23 - 3, Zad. 24 - D.

***

Zakończyła się druga część egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego. Zobacz, jak oceniają ją gimnazjaliści.

- To był łatwy egzamin. Większość to były pytania testowe jednokrotnego wyboru, a dwa albo trzy zadania pisemne. Dużo było zadań z rozumienia tekstu czytanego. - mówi Agata z klasy 3 A Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Do tego była rozprawka na temat "Ciekawość ułatwia życie czy utrudnia?" Trzeba było napisać coś na podstawie jednej z lektur, ja wybrałam książkę "Mały Książę". Rozprawka była na 36 linijek, żeby zaliczyć trzeba było napisać co najmniej na 19. Trzeba było też odpowiedzieć na pytanie czy książki elektroniczne są lepsze niż papierowe.

- Poziom egzaminu był moim zdaniem umiarkowany, a tematy do rozprawki bardzo ciekawe. Ciężko było tylko podać przykłady z literatury - mówi Kamila z kl. 3 H Gimnazjum nr 3 w Gdańsku. - Wykorzystałam w pracy lektury przeczytane z listy dodatkowej, hiszpańskiego pisarza, bo interesuje mnie i kultura i język hiszpański. Były to dwie książki: "Książę Mgły" i "Pałac Północy"

- Dla mnie wszystko było bardzo proste i poszło mi rewelacyjnie - mówi Wiktoria z gimnazjum nr 3 w Gdańsku. Podobne odczucia ma też jej kolega.

- Test bardzo łatwy, poradziłem sobie bez problemów. Jeśli chodzi o literaturę, postawiłem na tę z okresu drugiej wojny światowej, bo bardzo mnie ona interesuje - opowiada Bartek z Gimnazjum nr 3 w Gdańsku.

- Najwięcej problemów sprawiła mi rozprawka. Nie wiedziałam jakich argumentów użyć i na jakich lekturach się oprzeć - mówi Ewelina z klasy 3 B Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Ostatecznie przytoczyłam "Kamienie na Szaniec" i "Kamizelkę". Do tego trzeba było napisać swoje zdanie na temat różnic miedzy książką elektroniczną a papierową. Też miałam z tym problemy. Nie jestem przekonana, że mi poszło jakoś bardzo dobrze.

Tina z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni ocenia drugą część jako łatwą. -To był prosty egzamin, choć obawiałam się rozprawki, że odbiegnę od tematu. Ale oparłam się na jednej ormiańskiej powieści i na książce "Jeden dzień" Davida Nichollsa. Bałam się za to gramatyki, a z niej było tylko jedno zadanie, które dotyczyło spójnika i zaimka.

- Język polski pisało mi się o wiele lepiej niż historię. Dużo czytam więc nie miałem problemów z rozprawką - opowiada Rafał z Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - Oparłem się na "Hobbicie" i książce "Tunele". Rozprawkę napisałem najpierw na brudno i dosłownie 10 sekund przed końcem udało mi się skończyć przepisywanie. I na pewno mam źle pytanie o zaimek i spójnik.

Aktualizacja, godz. 09:52

Niektórzy uczniowie skończyli już pisać pierwszą część egzaminu gimnazjalnego. Jakie mają wrażenia po historii i wiedzy o społeczeństwie?

- Moim zdaniem było łatwe, więcej pytań z historii, z WOS-u zaledwie trzy, może cztery - mówi Klaudia, uczennica kl. 3 A Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Z historii było dużo pytań opisowych i pracy z tekstem. Pojawiły się też zadania zamknięte, które wymagały określenia, czy są prawdziwe, czy fałszywe. Było sporo pytań ze starożytności, pierwszej wojny światowej, pojawiły się też zagadnienia związane z emancypacją. Ogólnie wiele rzeczy udało się nam powtórzyć ostatnio w szkole, jestem więc zadowolona.

- Pytań było łącznie 24. Myślę, że ten egzamin poszedł mi lepiej niż próbny. Na pewno byłem lepiej przygotowany - mówi Michał z klasy 3 A Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Jedyne z czym miałem trudność to pytania z historii dotyczące XII i XIII wieku. Z WOS-em nie miałem problemów. Pytania dotyczyły głównie funkcji w państwie - kto czym się zajmuje. Do tego był plakat i trzeba było powiedzieć, o co w nim chodzi.

- WOS był moim zdaniem bardzo pokrętny, pytania dotyczyły trudnych zagadnień, wymagały znajomości funkcji pełnionych w państwie - opowiada Rafał z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - Historia była raczej typowa, taśmy chronologiczne, teksty historyczne, nic specjalnie trudnego. Najwięcej problemów sprawiła mi mapa Europy - patrząc na nią trzeba było odgadnąć, jakiego wydarzenia dotyczy.

- Historia nie wymagała dużej wiedzy, większość odpowiedzi na pytania można było wywnioskować z tekstu - mówi Tina z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - WOS był za to trudny, o wiele trudniejszy niż rok temu czy dwa lata temu. Pojawiły się pytania o to, czym zajmuje się rada gminy, czy np. kto ustala i narzuca podatki.

***


3 696 uczniów w Gdańsku, 2 170 w Gdyni oraz 213 w Sopocie przystąpi dziś do egzaminu gimnazjalnego, który sprawdzi wiedzę zdobytą podczas trzech lat nauki w szkole. Dla uczniów to nie tylko sprawdzian umiejętności, ale także wielka bitwa o punkty, które mogą zapewnić miejsce w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Łącznie z testów można zdobyć 100 punktów (oblicza się je mnożąc wynik z poszczególnych części razy 0,2).

Sam egzamin składa się z trzech części. Humanistycznej (która została podzielona na dwa egzaminy: z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego), matematyczno-przyrodniczej (również tu odbędą się dwa egzaminy: z przedmiotów przyrodniczych, jak biologia, chemia, fizyka, geografia oraz z matematyki) i z języka obcego nowożytnego, który w tym roku uczniowie muszą napisać zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym.

W całym kraju zdający będą rozwiązywać dokładnie takie same zadania, a testy sprawdzane będą przez zewnętrznych egzaminatorów. Egzaminy standardowo rozpocznie część humanistyczna, do której gimnazjaliści przystąpią 23 kwietnia. Egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie rozpocznie się o godz. 9 (będzie trwał 60 min.), natomiast z języka polskiego o godz. 11 (90 min.).

24 kwietnia odbywać się będą egzaminy z części matematyczno-przyrodniczej, która rozpocznie się o godz. 9 testem z przedmiotów przyrodniczych (60 min.), a zakończy egzaminem z matematyki, który trwać będzie od godz. 11 do 12:30.

W piątek, 25 kwietnia, czyli ostatniego dnia egzaminów gimnazjalnych uczniowie zmierzą się z arkuszami wybranego przez siebie języka nowożytnego. Tego roku wszyscy muszą napisać obie części, zarówno podstawę jak i rozszerzenie. Poziom podstawowy rozpocznie się o godz. 9 (60 min), a rozszerzenie o godz. 11 (60 min.)

Wyniki egzaminów znane będą pod koniec czerwca, a uczniowie otrzymają je w dniu zakończenia roku szkolnego, razem ze świadectwem szkolnym.

Gimnazjaliści, którzy teraz nie przystąpią do egzaminu, będą mogli podejść do niego w drugim terminie. 2 czerwca odbędzie się część humanistyczna, 3 czerwca część matematyczno-przyrodnicza, a 5 czerwca egzamin z języka obcego. Więcej informacji znaleźć można na stronie CKE. Uczeń, który nie podejdzie do egzaminu będzie musiał powtarzać ostatnią klasę gimnazjum i razem z trzecioklasistami raz jeszcze do niego podejść.

Arkusze egzaminacyjne znajdziecie na naszej stronie (w Serwisie Nauka) po każdym egzaminie - te z części pierwszej pojawią się tuż po godz. 12 (gdy tylko udostępni je Centralna Komisja Egzaminacyjna), arkusze z drugiej części ok godz. 14. Znajdziecie u nas także sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z wszystkich sześciu egzaminów.
Elżbieta Michalak

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • (4)

    Test powinien składać się z pytań dotyczących obsługi facebooka , może wtedy podniesie się poziom wykształcenia dzisiejszych gimbazów. Bo w innych dziedzinach nie liczę na wysokie loty .

    • 50 21

    • poziom wypowiedzi wskazuje, że mówisz to z własnego doświadczenia;)

      • 10 4

    • (2)

      współczesne dzieci to głąby

      • 15 3

      • pokolenie DYS... (1)

        DYSgrafia, DYSortografia, DYSleksja, DYSkalkulia.. A później DYSpraca.

        • 10 2

        • DYSmózgi

          • 4 1

  • (1)

    mama mojego kolegi pracuje w CKE i to podobno sa tegoroczne egzaminy gimnazjalne razem z odopwiedziami polecam sie ich nauczyc, nie zaszkodzi :)

    • 2 14

    • po nitce do kłębka....

      ...

      • 0 0

  • Jaka piekna Pani (5)

    .. ja chce na wywiadówkę !

    • 96 3

    • brałby

      jak rolnik dotację :)

      • 24 2

    • trochę za grube nogi ;/ (2)

      ale ta w czeciej ławce już lepiej :)))

      • 4 27

      • (1)

        za grube nogi????? Co ty pleciesz człowieku

        • 16 4

        • grube nogi -> jezdzi komunikacja miejska (stoi) -> klepie biede

          • 1 4

    • Szarpałbym jak Reksio szynkę

      • 4 1

  • Wiedza, umiejętności, postawy- trzy filary nauczania/uczenia się (1)

    Edukacja opiera się na trzech równorzędnych filarach, a jej jakość można ocenić dopiero po przetestowaniu wszystkich trzech filarów.
    czy egzamin gimnazjalny sprawdza umiejętności manualne? Jak ocenia rozwój fizyczny? W jaki sposób sprawdza kompetencje społeczne, choćby umiejętność pracy w grupie?
    śmiem twierdzić, że egzamin gimnazjalny nie sprawdza dwóch z trzech pól, które powinien sprawdzać. Sprawdza tylko wiedzę. Czyli z definicji jest egzaminem niekompletnym, bo nie testuje aż 2/3 z tego, co testować powinien.

    kiedy w końcu zrozumiemy, że egzamin przeprowadzany w takiej formie jest "złym egzaminem"?

    • 18 3

    • Wiedzy też nie sprawdza, skoro bez znajomości historii Polski jesteś w stanie go zdać. Większość zadań ogranicza się do wyłapywania właściwych informacji z podanych tekstów/map/tabelek. Są oczywiście zadania, przy których trzeba coś wiedzieć z zakresu historii/społeczeństwa, ale stanowią tylko niewielką część całości.

      • 1 0

  • Pani jest cudna.. (2)

    • 40 4

    • brawo leming własnie potwierdziłes lemingoze (1)

      i tobie podobni tez :)

      • 0 6

      • kaczor, idź pogłaskaj kotka lepiej.

        • 5 0

  • Mój wnuk dzisiaj zdaje. (12)

    Przez ostatnie dwa miesiące powtarzaliśmy materiał z WOŚ i historii. W międzyczasie rozwiązywał testy z ostatnich lat, które mu podsuwałem. W ostatnim miał 100%. Cały jestem nerwowy, bo dziś na szali leży mój autorytet:-)))
    Z tego co zauważyłem, to najistotniejszą sprawą jest czytanie ze zrozumieniem, albowiem większość odpowiedzi znajduje się w tekście bądź w mapach.

    • 10 12

    • No właśnie, testy, lajki, łapka w górę, łapka w dół, białe czarne, odpowiedz a czy b (4)

      Idiotele. Za kilka lat będziemy mieć tu druga Amerykę (90% społeczeństwa ma zerową wiedzę o świecie) a nauki ścisłe jako tako zna 1-2% (w tym rzadko kiedy ichni prezydent)

      • 13 3

      • nie krytykuję tezy, że obywatele USA mają zerową (albo prawie zerową) wiedzę o świecie, ale trochę się zapędziłeś.
        Przeciętny obywatel tego kraju może nie wie gdzie leży Polska czy Irak, ale nie oszukujmy się - a ile% Polaków wymieni nazwy wszystkich stanów USA, albo choćby wszystkich prezydentów USA?
        Ba! Ile % Polaków wymieni wszystkich prezydentów Polski :)

        • 5 4

      • Amerykanie to debile (2)

        Angielskiego chce uczyć się większośc polskich uczniów. Ile amerykańskich uczniów chce uczyć się polskiego?
        Przeciętne PKB per capita w Ameryce to 48 100 $ (2011). Jakie ono było dla przeciętnego Polaka?
        Najlepsze uniwersytety świata to uczelnie ze Stanów. W której setce jest najlepszy polski uninwerek/politechnika?
        Tranzakcje na międzynarodowym rynku finansowym przeprowadzone są przede wszystkim w dolarach. Dlaczego nie w złotówkach?

        • 5 3

        • tia...

          z tym pytaniem o chęć uczenia się amerykanów j. polskiego to pieprznąłeś jak łysy warkoczem o beton

          • 1 1

        • Angielski to jest język z Wielkiej Brytanii. Więc to oni się uczą języka europejskiego.

          • 0 1

    • czyli potwierdzasz, że egzamin testuje "małpią wprawę" w wyszukiwaniu odpowiedzi (4)

      a nie poszukiwanie kreatywnych rozwiązań.
      Uczeń po przerobieniu kilkudziesięciu testów nauczył się, że "większość odpowiedzi znajduje się w tekście bądź w mapach".

      Czyli czego się w rzeczywistości nauczył? Nauczył się jak rozwiązywać test. Nie nauczył się rozwiązywania problemów.

      • 8 4

      • "Małpią wprawę" to można mieć w cyrku. (3)

        Właśnie dzwonił wnuk, jest już po teście, poszło mu BARDZO DOBRZE:-)
        Co do samych testów, to niestety, ale wiedzę trzeba posiadać. Np. w teście trzeba było znać datę założenia UJ (przez którego króla) i w tym przypadku "małpia zręczność" zda się psu na buty.

        • 3 8

        • psu na buty?

          A nie psu na kucharek sześć?

          • 3 2

        • Sedno!

          Istnieje hierarchia w dziedzinie wiedzy:
          1. Znajomość faktów.
          2. Rozumienie faktów.
          3. Zastosowanie faktu w sytuacji typowej
          4. Analiza/ewaluacja/warościowanie
          5. Kreowanie nowych faktów z użyciem tych znanych.

          CO sprawdzało to pytanie? Jaki poziom hierrchii zastosowano? Najniższy (1-2), średni (3-4) czy najwyższy(5)? Co w rzeczywistości było TESTOWANE tym pytaniem? Czy czasem nie wyłącznie zdolnośc do zapamiętywania faktów? (poziom najniższy).
          W jaki sposób można przetestować pytaniem zamkniętym z jedną odpowiedzią analizę/porównanie/wnioskowanie/wartościowanie?

          Egzamin gimnazjalny w obecnej formie nie przystaje do realiów współczesnego świata. Współcześnie wiemy już dużo więcej o uczeniu się niż w epoce oświecenia, kiedy powstawał taki model kształcenia.

          • 5 1

        • Co w tym niezwykłego?

          Jestem typowym ścisłowcem. Moja wiedza historyczna jest porównywalna do małpy. W liceum miałem po dwa sprawdziany na semestr i uczyłem się na dzień przed, a jednak wiem, kiedy i przez kogo został założony UJ. Nie myśl, że to coś wyjątkowego, co wymaga wysiłku. To taka małpia, niepotrzebna wiedza, która na głupawe testy w sam raz się przyda... Tylko co będzie po tych testach, kiedy się okaże, że nie umie zrobić nic przydatnego?

          • 0 0

    • No właśnie czytanie ze zrozumieniem

      Może powinieneś zrozumieć że to jest jego test nie TWÓJ

      • 7 1

    • Od wnuka

      No dziadek, ciezka praca się oplacila. 78-84% :)

      • 0 0

  • No to przybędzie dyplomowanych dziennikarzy...

    • 6 0

  • okulary z kamerą i słuchawka w uchu takie jest współczesne wyposażenie na egzamin;))

    technika górą!

    • 7 3

  • Pani ze zdjecia (9)

    Sliczna ta Kobieta ze zdjecia ma ktos namiary ? :D

    • 39 3

    • 70-50-80 wymiary :)

      • 4 0

    • Ale ktora, bo tam są cztery (3)

      • 1 6

      • Mylisz się.. (1)

        .. kobieta jest jedna, reszta to DZIECI.

        • 13 0

        • Jakie tam dzieci, ty widzisz jakie mają cycki?

          • 0 0

      • ksiądz jesteś?

        • 8 2

    • ładne nogi i uśmiech to nie wszystko bo jako człowiek moze byc zwykła zołzą (3)

      nie oceniaj ludzi powierzchownie .

      • 3 3

      • ale on o cechach charakteru się nie wypowiadał.

        • 8 0

      • jest zołzą to pani zmojej budy. (1)

        • 0 3

        • Pewnie nie pozwala korzystać z I-Phona w czasie lekcji

          i nie można jeść i pić, grać w karty i robić beki. Dodatkowo zadaje zadania domowe... Zołza jakich mało.

          • 10 0

  • Powodzenia

    Powodzenia gimbuski!

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane