• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin gimnazjalny 2014 - arkusze i odpowiedzi cz. 1

Elżbieta Michalak
23 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (23 kwietnia 2014)
W środę 23 kwietnia sprawdzianem z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego gimnazjaliści rozpoczynają trzydniowy maraton - przed nimi łącznie sześć egzaminów. W środę 23 kwietnia sprawdzianem z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego gimnazjaliści rozpoczynają trzydniowy maraton - przed nimi łącznie sześć egzaminów.

W środę ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpi do egzaminu, który jest warunkiem ukończenia szkoły oraz szansą na zdobycie miejsca w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Sprawdzian składa się z sześciu egzaminów rozłożonych na trzy dni.



Czego szukasz w Internecie przy okazji egzaminów (szóstoklasistów, gimnazjalnych, maturalnych)?

Egzamin gimnazjalny 2015. Zobacz arkusze i odpowiedzi
Aktualizacja, godz. 12:10

Zobacz arkusz z zadaniami z egzaminu gimnazjalnego 2014 - język polski

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu z języka polskiego. Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - odp. D, Zad. 2 - B, Zad. 3 - A2, Zad. 4 - D, Zad. 5.1 - T, Zad. 5.2 - T, Zad. 6 - C, Zad 7 - A, Zad. 8 - B. Zad. 9 - C, Zad. 10 - C, Zad 11.1 - T, Zad. 11.2 - T, Zad. 12 - odp 1F, Zad. 13 - C, Zad. 14 - D, Zad. 15 - odp. 1F, Zad. 16 - B3, Zad. 17 - pytanie otwarte, Zad. 18 - A, Zad. 19 - A, Zad. 20 - C, Zad. 21 - B, Zad. 22 - rozprawka na temat: Ciekawość - ułatwia czy utrudnia życie?

Zobacz arkusz z zadaniami z egzaminu gimnazjalnego 2014 - Historia i WOS

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu z historii i WOS-u. Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - odp. 2, Zad. 2 - Prawda, Fałsz, Zad.3 - B, Zad. 4 - C, Zad. 5 - D, Zad. 6.1 - D, Zad. 6.2 - C, Zad.7 a 3 , Zad. 8.1 - A, Zad. 8.2 - D, Zad. 8.3 - B, Zad. 9 - Prawda, Fałsz, Zad. 10.1 -C, Zad. 10.2 - A, Zad. 10.3 - B, Zad. 11 - C, Zad. 12 - Fałsz, Fałsz, Zad. 13 - B, Zad. 14 - B, Zad. 15.1 - C, Zad. 15.2 - C, Zad. 15.3 - C, Zad. 16 - Prawda, Fałsz, Zad. 17 D, Zad. 18 Prawda, Fałsz, Zad. 19 - 2, Zad. 20 - Fałsz, Prawda, Zad. 21 - C, Zad. 22.1 - C, Zad. 22.2 - B, Zad. 22.3 - D, Zad. 23 - 3, Zad. 24 - D.

***

Zakończyła się druga część egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego. Zobacz, jak oceniają ją gimnazjaliści.

- To był łatwy egzamin. Większość to były pytania testowe jednokrotnego wyboru, a dwa albo trzy zadania pisemne. Dużo było zadań z rozumienia tekstu czytanego. - mówi Agata z klasy 3 A Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Do tego była rozprawka na temat "Ciekawość ułatwia życie czy utrudnia?" Trzeba było napisać coś na podstawie jednej z lektur, ja wybrałam książkę "Mały Książę". Rozprawka była na 36 linijek, żeby zaliczyć trzeba było napisać co najmniej na 19. Trzeba było też odpowiedzieć na pytanie czy książki elektroniczne są lepsze niż papierowe.

- Poziom egzaminu był moim zdaniem umiarkowany, a tematy do rozprawki bardzo ciekawe. Ciężko było tylko podać przykłady z literatury - mówi Kamila z kl. 3 H Gimnazjum nr 3 w Gdańsku. - Wykorzystałam w pracy lektury przeczytane z listy dodatkowej, hiszpańskiego pisarza, bo interesuje mnie i kultura i język hiszpański. Były to dwie książki: "Książę Mgły" i "Pałac Północy"

- Dla mnie wszystko było bardzo proste i poszło mi rewelacyjnie - mówi Wiktoria z gimnazjum nr 3 w Gdańsku. Podobne odczucia ma też jej kolega.

- Test bardzo łatwy, poradziłem sobie bez problemów. Jeśli chodzi o literaturę, postawiłem na tę z okresu drugiej wojny światowej, bo bardzo mnie ona interesuje - opowiada Bartek z Gimnazjum nr 3 w Gdańsku.

- Najwięcej problemów sprawiła mi rozprawka. Nie wiedziałam jakich argumentów użyć i na jakich lekturach się oprzeć - mówi Ewelina z klasy 3 B Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Ostatecznie przytoczyłam "Kamienie na Szaniec" i "Kamizelkę". Do tego trzeba było napisać swoje zdanie na temat różnic miedzy książką elektroniczną a papierową. Też miałam z tym problemy. Nie jestem przekonana, że mi poszło jakoś bardzo dobrze.

Tina z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni ocenia drugą część jako łatwą. -To był prosty egzamin, choć obawiałam się rozprawki, że odbiegnę od tematu. Ale oparłam się na jednej ormiańskiej powieści i na książce "Jeden dzień" Davida Nichollsa. Bałam się za to gramatyki, a z niej było tylko jedno zadanie, które dotyczyło spójnika i zaimka.

- Język polski pisało mi się o wiele lepiej niż historię. Dużo czytam więc nie miałem problemów z rozprawką - opowiada Rafał z Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - Oparłem się na "Hobbicie" i książce "Tunele". Rozprawkę napisałem najpierw na brudno i dosłownie 10 sekund przed końcem udało mi się skończyć przepisywanie. I na pewno mam źle pytanie o zaimek i spójnik.

Aktualizacja, godz. 09:52

Niektórzy uczniowie skończyli już pisać pierwszą część egzaminu gimnazjalnego. Jakie mają wrażenia po historii i wiedzy o społeczeństwie?

- Moim zdaniem było łatwe, więcej pytań z historii, z WOS-u zaledwie trzy, może cztery - mówi Klaudia, uczennica kl. 3 A Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Z historii było dużo pytań opisowych i pracy z tekstem. Pojawiły się też zadania zamknięte, które wymagały określenia, czy są prawdziwe, czy fałszywe. Było sporo pytań ze starożytności, pierwszej wojny światowej, pojawiły się też zagadnienia związane z emancypacją. Ogólnie wiele rzeczy udało się nam powtórzyć ostatnio w szkole, jestem więc zadowolona.

- Pytań było łącznie 24. Myślę, że ten egzamin poszedł mi lepiej niż próbny. Na pewno byłem lepiej przygotowany - mówi Michał z klasy 3 A Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Jedyne z czym miałem trudność to pytania z historii dotyczące XII i XIII wieku. Z WOS-em nie miałem problemów. Pytania dotyczyły głównie funkcji w państwie - kto czym się zajmuje. Do tego był plakat i trzeba było powiedzieć, o co w nim chodzi.

- WOS był moim zdaniem bardzo pokrętny, pytania dotyczyły trudnych zagadnień, wymagały znajomości funkcji pełnionych w państwie - opowiada Rafał z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - Historia była raczej typowa, taśmy chronologiczne, teksty historyczne, nic specjalnie trudnego. Najwięcej problemów sprawiła mi mapa Europy - patrząc na nią trzeba było odgadnąć, jakiego wydarzenia dotyczy.

- Historia nie wymagała dużej wiedzy, większość odpowiedzi na pytania można było wywnioskować z tekstu - mówi Tina z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - WOS był za to trudny, o wiele trudniejszy niż rok temu czy dwa lata temu. Pojawiły się pytania o to, czym zajmuje się rada gminy, czy np. kto ustala i narzuca podatki.

***


3 696 uczniów w Gdańsku, 2 170 w Gdyni oraz 213 w Sopocie przystąpi dziś do egzaminu gimnazjalnego, który sprawdzi wiedzę zdobytą podczas trzech lat nauki w szkole. Dla uczniów to nie tylko sprawdzian umiejętności, ale także wielka bitwa o punkty, które mogą zapewnić miejsce w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Łącznie z testów można zdobyć 100 punktów (oblicza się je mnożąc wynik z poszczególnych części razy 0,2).

Sam egzamin składa się z trzech części. Humanistycznej (która została podzielona na dwa egzaminy: z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego), matematyczno-przyrodniczej (również tu odbędą się dwa egzaminy: z przedmiotów przyrodniczych, jak biologia, chemia, fizyka, geografia oraz z matematyki) i z języka obcego nowożytnego, który w tym roku uczniowie muszą napisać zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym.

W całym kraju zdający będą rozwiązywać dokładnie takie same zadania, a testy sprawdzane będą przez zewnętrznych egzaminatorów. Egzaminy standardowo rozpocznie część humanistyczna, do której gimnazjaliści przystąpią 23 kwietnia. Egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie rozpocznie się o godz. 9 (będzie trwał 60 min.), natomiast z języka polskiego o godz. 11 (90 min.).

24 kwietnia odbywać się będą egzaminy z części matematyczno-przyrodniczej, która rozpocznie się o godz. 9 testem z przedmiotów przyrodniczych (60 min.), a zakończy egzaminem z matematyki, który trwać będzie od godz. 11 do 12:30.

W piątek, 25 kwietnia, czyli ostatniego dnia egzaminów gimnazjalnych uczniowie zmierzą się z arkuszami wybranego przez siebie języka nowożytnego. Tego roku wszyscy muszą napisać obie części, zarówno podstawę jak i rozszerzenie. Poziom podstawowy rozpocznie się o godz. 9 (60 min), a rozszerzenie o godz. 11 (60 min.)

Wyniki egzaminów znane będą pod koniec czerwca, a uczniowie otrzymają je w dniu zakończenia roku szkolnego, razem ze świadectwem szkolnym.

Gimnazjaliści, którzy teraz nie przystąpią do egzaminu, będą mogli podejść do niego w drugim terminie. 2 czerwca odbędzie się część humanistyczna, 3 czerwca część matematyczno-przyrodnicza, a 5 czerwca egzamin z języka obcego. Więcej informacji znaleźć można na stronie CKE. Uczeń, który nie podejdzie do egzaminu będzie musiał powtarzać ostatnią klasę gimnazjum i razem z trzecioklasistami raz jeszcze do niego podejść.

Arkusze egzaminacyjne znajdziecie na naszej stronie (w Serwisie Nauka) po każdym egzaminie - te z części pierwszej pojawią się tuż po godz. 12 (gdy tylko udostępni je Centralna Komisja Egzaminacyjna), arkusze z drugiej części ok godz. 14. Znajdziecie u nas także sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z wszystkich sześciu egzaminów.
Elżbieta Michalak

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • Muszę napisać jak najlepiej aby dostać się do lepszego liceum, które potem dobrze przygotuje mnie do matury i wtedy dostanę się na dobre studia, zdobędę tytuł magistra i będę BEZROBOTNA

    • 8 2

  • Wziął bym ją na biurku;)

    Pewnie nie jeden gimbus zamiast w zeszyt to na ciało. Hehe. I jeśli jest od matmy, to bym doszkolił linie równoległe. Hehe.

    • 2 10

  • Prawidłowe odp. do pierwszych 15. pytań: (1)

    Odpowiedzi do egzaminu gimnazjalnego 2014

    1. W wyniku przemian, które opisano w tekście doszło do powstania osiadłych wspólnot rolników - PRAWDA

    2. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące tekstu i mapy są prawdziwe. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.

    - W wyniku rady wyroczni część mieszkańców Tery opuściła wyspę - PRAWDA

    - Największym skupiskiem kolonii greckich były obszary, które Terejczykom wskazała Pytia - FAŁSZ.

    3. Dokończ poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

    Poniższy tekst opisuje zjawiska związane z kręgiem cywilizacji

    A) starożytnej Mezopotamii.

    B) starożytnego Rzymu. - PRAWDA

    C) starożytnego Izraela.

    D) starożytnego Egiptu.

    4. Dokończ poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

    Z islamem wiążą się

    A) symbol b. i tekst 2.

    B) symbol a. i tekst 1.

    C) symbol b. i tekst 3. - PRAWDA

    D) symbol c. i tekst 1.

    5. Dokończ poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

    Budowle, które powstały w epoce średniowiecza, są przedstawione na ilustracjach oznaczonych numerami

    A) 1 i 2

    B) 2 i 3

    C) 3 i 4

    D) 1 i 4 - PRAWDA

    6. Spośród poniższych wydarzeń oznaczonych literami A-D wybierz wydarzenie chronologicznie pierwsze i wydarzenie chronologicznie ostatnie. W tabeli zaznacz litery, którymi oznaczono wybrane wydarzenia.

    A) Koronacja Władysława Łokietka.

    B) Sprowadzenie Krzyżaków na ziemie polskie.

    C) Założenie uniwersytetu w Krakowie. - OSTATNIE

    D) Śmierć Bolesława Krzywoustego. - PIERWSZE

    7. Które państwo popierał mówca na soborze w Konstancji? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród podanych 1-3.

    A) Mówca popierał Królestwo Polskie gdyż (3.) pochwalił pokojowe metody nawracania pogan.

    8. Każdemu wydarzeniu podanemu w tabeli przyporządkuj jego skutek - wybierz go spośród oznaczonych literami A-D. W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą literę.

    8.1. Wyprawa Krzysztofa Kolumna w 1492 roku. - A

    8.2. Wyprawa Vasco da Gamy pod koniec XV wieku. - D

    8.3. Podróż Ferdynanda Magellana w latach 1519-1521. - B

    A. Zetknięcie się Europejczyków z kulturą Indian.

    B. Potwierdzenie tezy o kulistości Ziemi.

    C. Udowodnienie teorii heliocentrycznej.

    D. Rozwój handlu morskiego z Indiami.

    9. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące tablicy genealogicznej są prawdziwe. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.

    Albrecht Hohenzollern został księciem pruskim za panowania w Polsce króla Zygmunta I Starego. - PRAWDA

    Następcą Kazimierza Jagiellończyka został jeden z jego braci. - FAŁSZ

    10. Uzupełnij poniższy tekst - przyporządkuj do każdego zdania właściwą odpowiedź spośród oznaczonych literami A-C.

    Przedstawiony tekst dotyczy rozwoju 10.1........ Miało to miejsce w 10.2........ W wyniku opisanych zmian nastąpił wzrost znaczenia 10.3.......

    10.1

    A) administracji państwowej

    B) systemu podatkowego

    C) systemu parlamentarnego

    10.2.

    A) XVI wieku

    B) XVII wieku

    C) XVIII wieku

    10.3

    A) króla

    B) izby poselskiej

    C) senatu

    11. Dokończy poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

    Opisane w tekście rozwiązania ustrojowe zostały sformułowane w

    A) akcie unii w Krewie.

    B) konstytucji Nihil novi.

    C) artykułach henrykowskich. - PRAWDA

    D) Konstytucji 3 maja.

    12. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące mapy są prawdziwe. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.

    Mapa ilustruje konflikt Rzeczypospolitej z Turcją o panowanie nad Morzem Czarnym. - FAŁSZ

    Mapa ilustruje konflikt, którego przyczyną były demitriady. - FAŁSZ

    13. Dokończ poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

    Szereg, w którym uporządkowano chronologicznie wydarzenia dotyczące Rzeczypospolitej w dobie stanisławowskiej, to

    A) podpisanie II rozbioru Polski -> uchwalenie Konstytucji 3 maja -> zawiązanie konfederacji targowickiej

    B) uchwalenie Konstytucji 3 maja -> zawiązanie konfederacji targowickiej -> podpisanie II rozbioru Polski - PRAWDA

    C) zawiązanie konfederacji targowickiej _> uchwalenie Konstytucji 3 maja -> podpisanie II rozbioru Polski

    D) uchwalenie Konstytucji 3 maja -> podpisanie II rozbioru Polski -> zawiązanie konfederacji targowickiej.

    14. Wskaż tytuł poniższej mapy. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

    A) Europa przed wybuchem Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

    B) Europa w roku wyprawy Napoleona na Moskwę. - PRAWDA

    C) Podział Europy ustalony podczas kongresu wiedeńskiego.

    D) Europa w roku wybuchu I wojny światowej.

    15. Uzupełnij poniższy tekst - przyporządkuj do każdego zdania właściwą odpowiedź spośród oznaczonych literami A-C.

    Władca okreslony w tekście 1. jako "z Bożej łaski król Polski, Wielki Książę Litewski" to 15.1...... Tekst 2. to fragment aktu 15.2........ Władcy Rosji zostali przywołani 15.3........

    15.1.

    A) Zygmunt II August

    B) Jak Kazimierz Waza

    C) Stanisław August Poniatowski - PRAWDA

    15.2

    A) konfederacji

    B) abdykacji - PRAWDA

    C) detronizacji

    15.3

    A) tylko w tekście 1.

    B) tylko w tekście 2.

    C) w obu tekstach - PRAWDA

    • 1 9

    • Krzysztof Kolumna i Jak Kazimierz Waza

      Nowe postaci historyczne

      • 2 0

  • bardzo spoko milf na zdjęciu (1)

    szarpałbym jak reksio boczek

    • 2 5

    • do MILF

      To tej pani sporo brakuje.

      • 2 0

  • Ale lala - z taka tez moge zdawac egzaminy!

    • 4 1

  • kto pisal te odpowiedzi?

    czytajac je rozumiem ze wg klucza KE bedą poprawne bo te odpowiedzi są z d*py tak samo jak formularze,ktore na tescie bardzo sie roznily ukladem pytan.

    • 2 1

  • Pani ze zdjęcia (1)

    Haha....moja wychowawczyni z przed ponad 10lat

    • 2 2

    • ale chyba nie od polskiego?

      • 4 0

  • błąd

    zad 18.
    Powinno być 2x Prwda

    • 0 1

  • Co robi ta siatka pod ławką? Takich rzeczy nie wolno przynosić na egzamin. Powinien być unieważniony.

    • 3 0

  • (2)

    Ta w 2 ławce na egzamin humanistyczny wzięła przybory? Gratuluję szkole takich uczniów.

    • 1 1

    • to jest zdjęcie z zeszłego roku + nie może to być egzamin humanistyczny, bo pani nauczycielka widoczna na zdjęciu uczy właśnie polskiego

      • 2 1

    • to zdjęcie z egzaminu z matematyki z 2013roku

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane