• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gaz-System planuje pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Robert Kiewlicz
19 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W planach jest instalacja pływającego terminala regazyfikacyjnego (Floating Storage Regasification Unit), który ma być częścią podmorskiego gazociągu. Na zdjęciu pływający terminal LNG działający w litewskim porcie Kłajpeda. 
W planach jest instalacja pływającego terminala regazyfikacyjnego (Floating Storage Regasification Unit), który ma być częścią podmorskiego gazociągu. Na zdjęciu pływający terminal LNG działający w litewskim porcie Kłajpeda.

Gaz-System rozważa budowę terminalu regazyfikacyjnego w rejonie Zatoki Gdańskiej. Ma on przeładowywać do 10 mld m sześc. gazu rocznie. Ma być to gazowiec, zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage Regasification Unit). To kontynuacja projektu, którego plany sięgają 2008 roku.


Co uważasz za największe zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski?


Terminal gazowy na Pomorzu to odświeżony projekt, w którego budowę miało być zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 roku, a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 roku zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska.

- Historycznie, PGNiG za sprawą spółki Polskie LNG, było faktycznie zaangażowane w początkowym etapie budowy Gazoportu w Świnoujściu. W 2008 roku udziały w PLNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce - tłumaczy Rafał Pazura, rzecznik prasowy Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
Czytaj też: Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Rada Nadzorcza spółki pozytywnie zaopiniowała Strategię Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System do 2025 roku. W ciągu najbliższych dziesięciu lat spółka planuje koncentrować swoje działania na inwestycjach, które pozwolą zwiększyć przepustowość polskiej sieci przesyłowej gazu ziemnego oraz stworzyć techniczne możliwości do transportu gazu z różnych źródeł i kierunków.

Efektem realizacji strategii ma być budowa w kraju kolejnych ponad 2 tys. km nowoczesnych gazociągów przesyłowych do 2025 roku oraz zapewnienie dostępu do globalnych rynków gazu dzięki efektywnemu wykorzystaniu Terminalu LNG na polskim wybrzeżu. Powstaną nowe połączenia transgraniczne. Gaz-System chce stworzyć w kraju fizyczny hub gazowy, pełniący rolę regionalnego centrum obrotu gazem.

- Sytuacja, jaką mamy obecnie na polskim rynku gazu jest szczególna. Nowe inwestycje w infrastrukturę przesyłową w połączeniu z Terminalem LNG w Świnoujściu zupełnie odmienią funkcjonujący obecnie model importowy. Realizacja strategii spółki pełni kluczową rolę w tym procesie. Nasze zasadnicze cele koncentrują się już nie tylko na zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego i radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych. Obecnie projektujemy nowe techniczne zdolności przesyłowe systemu i tworzymy taki rynek gazu, na którym możliwa będzie pełna alternatywa w doborze dostawców gazu do Polski i  całkowita niezależność od dostaw z  któregokolwiek kierunku. Ambicją Gaz-System jest stać się silną, konkurencyjną spółką przesyłową w Europie Środkowo-Wschodniej, która posiada połączenia między różnymi źródłami produkcji gazu ziemnego i systemami ościennymi, gdzie prowadzą działalność potencjalni odbiorcy gazu. Liberalizacja, której podstawą będzie elastyczność wyboru surowca z różnych źródeł i kierunków zapewni naszym obecnym i przyszłym klientom optymalne, konkurencyjne warunki biznesowe - twierdzi Tomasz Stępień, prezes zarządu Gaz-Sytem.
Podmorski gazociąg jest już umoszczony w projekcie "Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030", który podlega właśnie konsultacjom. Podmorski gazociąg jest już umoszczony w projekcie "Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030", który podlega właśnie konsultacjom.

Pływający terminal regazyfikacyjny (Floating Storage Regasification Unit) ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Terminal ma w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m sześc. gazu.

Więcej: Pływający terminal. Wszystko zależy od zapotrzebowania na gaz

Podobne instalacje działają już u naszych sąsiadów. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec adaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU. Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża. Jednostkę nazwano symbolicznie "Independence", gdyż ma ona zagwarantować Litwie, a docelowo regionowi państw bałtyckich, niezależność energetyczną. "Indpendence" ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci.

Terminal LNG w porcie Kłajpeda.

Opinie (33)

  • Budować!!! (2)

    • 42 11

    • Ten projekt byłby znakomitym czynnikiem pobudzającym naszą gospodarkę morską... ! (1)

      Ten projekt byłby znakomitym czynnikiem pobudzającym naszą gospodarkę morską... !
      Nasze stocznie mogłyby zbudować pływający terminal który jest niczym innym jak tylko bardziej skomplikowanym gazowcem. (technologie zbiorników membranowych można zakupić i używać z powodzeniem do produkcji zbiornikowców LNG dla polskiego armatora np: Polska Żegluga Morska lub reaktywowania nowego armatora w trójmieście bo po upadku PLO w trójmieście mamy pustynie...
      Otrzymalibyśmy zarazem zwiększenie produkcji stoczniowej o nowoczesne i opłacające się w produkcji na eksport kompletne statki. Zwiększenie zatrudnienia w stoczniach produkcyjnych i remontowych (serwisy okresowe i remonty klasowe) + miejsca pracy dla załóg pływających na statkach dostawczych i samym pływającym terminalu. To wymaga dodatkowych specjalistów których trzeba wykształcić a więc rozwój szkolnictwa wyższego, zawodówek i techników okrętowych. Nie wspominając o zatrudnieniu kooperantów z regionu jak portowcy, maklerzy, strażacy, catering, medycy, informatycy, automatycy itp.
      Tylko nie mówcie że nie mamy technologii i stoczni! Sama Stocznia "Remontowa" zbudowała tak niedawno pływający statek FPSU a to też duża technologia. Do projektu dołączyłbym wszystkie polskie stocznie prywatne i państwowe. W jednej kadłuby tankowców w innej terminalu w jeszcze innych zbiorniki i manifoldy, osprzęt itp. Przy okazji można-by reaktywować stocznie szczecińską bo przed upadkiem mieli technologie budowy największych chemikaliowców... Wiem że większość specjalistów się rozjechała po świecie ale wrócą jak będą mieli gdzie...
      Projekt będzie opłacalny kiedy gaz sprowadzony naszymi statkami będzie sprzedawany krają europy środkowej to zapewni strategiczne bezpieczeństwo regionowi. Dodatkowo gazowce budowane w Polsce można eksportować co pobudzi nasze stocznie. Wiem że obecnie większość takich statków jest produkowana w Azji (Korea, Japonia, Chiny) ale przy zwiększonej automatyzacji produkcji oraz lepszej jakości znajdą nabywców...
      Może pobożne życzenia ale pomarzyć można;)
      Pozdrawiam:)

      • 5 2

      • Ales gupi

        Jakie polskie stocznie? Nie ma juz w polsce stoczni ktora dalaby rade zbudowac membranowy gazowiec. Nikt nie bedzie nawet myslal o stoczniach. Zbuduja nabrzeze, kawalek rury i oglosza przetarg na dostawe zgazyfikowanego lng. Wystartuje shell, bp, teekay...

        • 0 0

  • Zapomnijcie! (3)

    Zero tolerancji dla dalszej rozbudowy gazowej w Gminie Kosakowo! Bylo referendum!

    • 17 53

    • referendum sreferendum

      • 15 2

    • oszołomy (1)

      te pseudo ekologiczne towarzystwa z Kosakowa to oszołomy które były rządne wyłącznie władzy, po wyborach ich działania ucichły, próbują tylko przekonywać ludzi że w magazynie gazu będą odpady radioaktywne albo że wszystko wybuchnie

      • 11 2

      • Mosty

        Przecież ta gmina leży na zbiornikach gazu.

        • 0 0

  • Re: Gaz-System planuje pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej (5)

    "To kontynuacja projektu, którego plany sięgają 2008 roku."
    -co znaczy ze w 2008 ekonomicznie bylo to uzasadnione ,ale teraz czy jest to oplacalne?
    -cena produktu ?
    -transport?
    -cena leasingu taknkowca lng?
    -koszt budowy i obslugi terminala lng?

    • 7 14

    • skoro planują budować (2)

      to chyba se wcześniej policzyli mądralo, nie?

      • 8 3

      • a Ty myslisz że jak dziś jest tanio to za 5 lat też tak będzie? (1)

        Takie plany i inwestycje robi się na dekady nie lata. Koledzy ze wschodu przykręcą trochę kurek to zobaczysz jak będzie wtedy tanio.

        • 1 0

        • Rosja nie przykręci kurka

          wręcz przeciwnie, bo to ich jedyne źródło wpływów budżetowych. A możliwość importu gazu z Bliskiego Wschodu czy USA jeszcze wzmacnia naszą pozycję negocjacyjną. Gazoport w Świnoujściu będzie w wiekszosci zaopatrywany z transakcji spot czyli okazyjnych zakupów w najniższej cenie.

          • 3 1

    • Pierestrojka

      Facet ! Mowimy o zwiekszaniu zdolnosci do zaspokajania potrzeb na energie na poziomie kilku - kilkunastu mld 3 rocznie. Jasne, ze rachunek ekonomiczny jest niebotycznie istotny, ale chyba nie myslisz, ze taki temat jest wolny od polityki.
      Ludzie sa w stanie wywolywac wojny, aby zapobiegac takim inwestycjom i nie mowie o mieszkancach Polski.

      • 3 0

    • Przy chorej cenie jaka placimy za gaz gazpromowi, na pewno sie oplaca

      • 1 0

  • Całkiem pomysłowe rozwiązanie

    będziemy jeszcze bardziej niezależni energetycznie...

    • 28 3

  • Dziwne (5)

    Szkoda ze redakcja nie wpomniala o czym s bardzo ważnym.
    Mianowicie ze kilka lat temu zostalo przeprowadzone referendum w Miejscowościach gminy Kosakowo i wiecej niz polowa uprawnionych byla przeciwko planom.A to dlatego ze projekt ten ingeruje w w turystyczny wizerunek polozonych tam rezerwatow i plaz.Magistrala ma przebiegac Przez wies Mechelinki i Mosty -krotko mowiac pomiędzy domami!!!!
    A dobrze wiemy ze polscy projektanci drog i autostrad a za czym idzie jak rowniez gazowych magistrali sa czesto nieukami i pociotkami ktorzy dostali prace po znajomosciach a wtm wypadku o blad nie trudno.

    • 16 32

    • a jak to statek na środku zatoki ingeruje w jak to piszesz: (2)

      "turystyczny wizerunek polozonych tam rezerwatow i plaz."

      Co to jest turystyczny wizerunek????

      • 3 4

      • Masz pojecie o czym piszesz? (1)

        Widziales Storage Gas tankera kiedys? I to takich rozmiarow?
        Masz pojecie co sie wydobywa z niego? Gazy ,odpowietrzenia itd.Na 7 km tod plazy bedzie wygladal jak monstrum ship...ale wy ci ktorzy macie z Offshorami tyle co z hodowla swin na farmie wjecie tak wiele....zal.
        Tysiace plazowiczow w okolicy oraz turystow na codzien bede widzilei piekny widok.... No i te ruru biegnace wg wykonawcy pomiedzy domami na 6 metrach od posiadlosci.

        • 5 3

        • A co to przeszkadza

          W santa cruz gazowce wchodza do portu 500 m od najladniejszej plazy na teneryfie. Zupelnie mi to nie przeszkadzali, wrecz traktowalem to jako ciekawostke

          • 3 1

    • a jak statki cumują na redzie na zatoce to już nie przeszkadza? nie uderza w wizerunek plaż?

      tak ma to wyglądać: statek cumuje do dalb na środku zatoki i oddaje gaz do podziemnego rurociągu....czy to dla was taki problem?

      • 5 1

    • Ha,ha,ha

      Turyści na plażach w Mechelinki, rybka z Mostów ...ha,ha,ha a rura z oczyszczalni Dębogórze wam nie przeszkadza....myślicie że tam wody zdrojowe płyną, że w oczyszczalni Dębogórze wszystko oczyszczą. Cieszcie się MATOŁKI że taka firma chce inwestować i że kasa za podatki będzie. Lepiej wyduście z nich jakieś dodatkowe pieniądze na infrastrukturę turystyczną, na oczyszczanie plaż i ścieżki rowerowe. co wam przeszkadza rura która będzie wychodziła z wody o zajmie co najwyżej 60 m przestrzeni plaży?

      • 3 2

  • I bardzo dobrze....budować. (5)

    Otwieram popcorn i czekam na "argumenty" mieszkańców wiosek, kt. wydaje się, że żyją w parku narodowym :)

    • 30 8

    • (1)

      Słuchaj - argument jest prosty - kto może decydować co idzie przez Twoją działkę i co się tam znajduje - władza czy prywatna firma. Rurociąg w granicy mojej działki? Prywatnej korporacji? Bo jeśli decyduje prywatna firma - to moja działalność gospodarcza Iwona sp. zo.o. od jutra zajmuje lokal komunalny po Twojej teściowej a w Twoim ogródku w miejscu zamieszkania robię sr*cz dla psów. A ty masz w tej sytuacji gó____no do gadania...

      • 5 2

      • Zanim zaczniesz pociskać takie pierdoły to może zapoznaj się z przepisami.
        Decyduje "władza" wydając decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, a każda infrastruktura przesyłowa (gaz, prąd, woda, linie telekomunikacyjne) jest celem publicznym. Żaden prywatny inwestor nie może sobie wejść ot tak na działkę (nieważne czyją). Nastepnie jak inwestor ma decyzje celu publicznego to potrzebuje jeszcze umów służebności przesyłu. Jak właściciel gruntu sie nie godzi, to można wystąpić o sądowne ustanowienie służebności oraz wysokość opłat za nią.
        Więc ty nie możesz zająć czyjegoś lokalu pod swoje widzimisię, ale gdybyś kładł infrastrukturę celu publicznego, a właściciel nie wyrażałby zgody na tę służebność, to możesz występować do sądu o ustanowienie takowej.
        Dotarło coś do tej twojej pustej główki czy jeszcze nie?

        • 4 0

    • (1)

      Nie po to wprowadziłem się na wieś aby przemysł do mnie przychodził. Poza tym wejście gazowca na zatokę to ograniczenia w korzystaniu z akwenu i realne niebezpieczeństwo

      • 2 7

      • tankowce na redzie w Gdańsku nie są realnym zagrożeniem?

        ograniczenia w korzystaniu z akwenu? dla kogo? tramwaju wodnego?

        • 7 1

    • Nie mieszkasz tam więc nie wiesz że nie wszystko jest takie kolorowe jak przedstawiają to media.

      • 2 1

  • Budować jak najszybciej

    To kolejne miejsca pracy w naszym regionie i dodatkowe dochody dla miasta

    • 15 6

  • (1)

    Nigdy nie zrozumiem dlaczego interes jednych na być ważniejszy od interesu drugich. Nie obchodzą was mieszkańcy jakiejś tam wiochy, zresztą pięknej wciąż jeszcze. Co zrobicie jak wam te 2000 km rur z gazem zaczną wkopywać pod działkami, koło domów i bloków i nikogo to nie będzie obchodzić, bo przecież czyjś interes jest ważniejszy?

    • 4 10

    • "Nigdy nie zrozumiem dlaczego interes jednych na być ważniejszy od interesu drugich."

      Gdyby było tak, że jedna osoba może zablokować praktycznie każdą inwestycję, to nic by w tym kraju nie powstało.
      Jak odetną prąd w twojej wsi, bo jakiś właściciel działki, przez którą biegnie linia elektroenergetyczna uzna, że jego interes jest tak samo ważny jak interes jakiejś innej społeczności, to może zrozumiesz.

      "Co zrobicie jak wam te 2000 km rur z gazem zaczną wkopywać pod działkami, koło domów i bloków"

      Weź może zapoznaj się z wielkością stref kontrolowanych od gazociągów, a nie pierdoły pociskasz, że zaraz obok domu ci gazociąg wysokiego ciśnienia puszczą.

      • 0 1

  • dlaczego nie piszecie ze Lotos ma dosc zaawansowane przygotowanie terminalu

    do odbioru wszyskiego ,gazu i ropy i w sumie brakuje tylko poglebic tor wodny ,a do tego jest potzrebne wzmocnienie kamiennej grobli ...................................

    • 5 2

  • Bajkopisarze z tego PISu.

    A co zrobimy z tym gazem. Będzie najdroższy ze wszystkich źródeł. Roczne zapotrzebowanie Polski to 15 mld m3. Świnoujście 5-7,5 mld, Baltic Pipe 10 mld, roczne wydobycie w Polsce 4 mld, a Gdańsk kolejne 10 mld? Kupujemy gaz i ropę od Rosji; Jamał, via Niemcy itp. To gaz wydobywany na lądzie i transportowany po lądzie. Przy problemach gospodarczych w Rosji długo będzie to najtańszy gaz, Droższy będzie z Norwegii; wydobywany na morzu, potem Świnoujście gaz skroplony i najdroższy będzie z dzierżawionego pływającego terminala. A Lotos ma jeszcze dwa złoża gazowe do zagospodarowania na Bałtyku. Kto kupuje te bajki?

    • 7 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane