• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • miast upada ludzie wyjeżdżają

    niestety , jak tyle zakładów tu zlikwidowano a ludzie pracują w Anglii, Norwego, to kto ma korkować TIRy nie jadą bo nikt nic nie zamawia oprócz biedronki, ruscy mają embargo i nie kupują , pust bez ruskich w dużych sklepach, miasto marazmu i upadku, tylkko paru kolesi budynia na zamówieniach ublicznych fechtuje,

    • 0 5

  • Ratuje nas SKM-ka ,jak dojdzie PKM-ka korki będą jeszcze mniejsze . Mimo wszystko w Trójmieście brakuje przejść podziemnych dla pieszych .Światła co 200 m. i brak lewoskrętów ogranicza płynny ruch samochodów !

    • 1 2

  • mieszkam w gdańsku ponad 25 lat.już takie głupoty co się tu wypisuje to aż przeraża.

    korki są tu od lat 90 tych i to coraz to gorsze,centrum jest zapchane każdego dnia,wrzeszcz masakra,ludzie czy naprawdę jesteście tak otumanieni czy naćpani,co się dzieje z tym narodem,nic nie widzicie,nic nie obserwujecie,najważniejsze dla was to chyba tylko picie i palenie.

    • 0 3

  • spacerowa normalnie pusta.

    jak to czytam to jestem przerażony głupotą ludzi którzy nie mogą przedostać się przez miasto i piszą że korków nie ma.

    • 0 1

  • Kto k...wa zarabia niecałe 4500 zł na miesiąc? (6)

    "Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji"

    • 0 3

    • (5)

      Całkiem sporo ludzi, którzy coś potrafią, nie mierz wszystkich swoją miarą.

      • 1 0

      • Potrafią... (4)

        ...ale dorabiać się cudzym kosztem i masz rację - jest ich całkiem sporo. Ja jestem po prostu uczciwy.

        • 0 4

        • (1)

          Jakim cudzym kosztem debilu? Czy dla ciebie każdy, kto zarabia więcej od ciebie jest złodziejem? Jest mnóstwo ludzi, którzy zarabiają dobrze dzięki swojej pracowitości, wykształceniu i inteligencji i robią to w sposób uczciwy. To, że ty nie posiadasz żadnej z tych cech nie oznacza, że każdy tak ma.

          • 3 0

          • coś takiego

            Powiedz mi w jakiej firmie, to też tam zatrudnię się. Naprawdę jesteś aż tak zarąbisty?

            • 0 0

        • (1)

          Wyemigruj do Korei Północnej, tam wszyscy (poza aparatem władzy) mają po równo, dla ciebie raj, nie bolszewiku jeden?

          • 0 0

          • kapitalisto

            Lepiej być wykorzystywany przez władzę, niż przez prywaciarzy. To bardziej godne.

            • 0 0

  • napisali specjalni umysłowo "specjaliści" z Deloitte (1)

    przecież ten raport to jakaś porażka, poziomem równa do raportu PWC o lotnisku w Gdyni....

    Tak to jest, jak asy po 5 letnim zarządzaniu biorą się za tematy, o których nie mają pojęcia.

    • 0 0

    • Wiem, wiem, ty byś napisał lepszy raport ze szwagrem.

      • 0 0

  • Zamiast chwalić się największym systemem zarządzania ruchem w kraju - udaje się od dwóch lat, że go nie ma. Jest - i istotnie wpływa na ten właśnie ruch i poprawę jaką zobrazowano w raporcie. Z drugiej strony - pamiętacie jak jeździło się np. na Miszewskiego, czy na Hucisku? Pamiętacie jak wszyscy jeździli tam "na raz" - nie uważacie, że teraz jest bezpieczniej? Zawsze jest coś za coś. Brak informacji płynącej od władz miasta o systemie i korzyściach z niego płynących kończy się komentarzami jak poniżej - "tristar i tak nie pomoże". Już pomógł. Więc może zanim skomentujesz jako wielki znawca materii - zechcij się dowiedzieć co i jak. Panie redaktorze, to również do Pana...

    • 2 0

  • Dlaczego drożeje paliwo?

    Przy okazji korków wypada zauważyć o zmowie cenowej producentów paliwa.Ropa nie drożeje a paliwa tak.Jaki to piękny kraj ta nasza Polska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane