• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port wypięknieje dzięki projektom trójmiejskich studentów

Robert Kiewlicz
7 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy projekt opracowany w ramach studium poświęconego "Estetyzacji Portu w Gdańsku". Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy projekt opracowany w ramach studium poświęconego "Estetyzacji Portu w Gdańsku".

Gdański port ma być nie tylko nowoczesny, ale także uporządkowany i estetyczny. Temu służyć ma wspólny projekt Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i trójmiejskiego środowiska akademickiego - "Estetyzacja Portu Gdańsk". W poniedziałek zakończył się pierwszy jego etap i wyłoniono najlepsze prace przygotowane przez trójmiejskich studentów architektury.



Koncepcja "Estetyzacji Portu Gdańsk" zakłada uporządkowanie nabrzeży i zagospodarowanie wolnych przestrzeni z uwzględnieniem praw środowiska naturalnego. W zamyśle industrialny charakter portu ma stopniowo ustępować barwom i kształtom wyzwalającym pozytywne emocje, czerpiącym z naturalnego uroku krajobrazu. O pomoc w realizacji koncepcji ZMPG zwrócił się do środowiska akademickiego - Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych oraz Wydziału Architektury Sopockiej Szkoły Wyższej.

Głównym celem projektu jest stworzenie spójnej koncepcji estetycznego zagospodarowania przestrzeni wzdłuż kanału portowego, uwzględniając uporządkowanie istniejących budowli i instalacji przemysłowych. W przyszłości cześć terenów, które nie są na bieżąco eksploatowane, ma być udostępniona mieszkańcom oraz turystom.

- Naszą główną rolą jako zarządu portu jest rozwój jego infrastruktury i działalności oraz nowe inwestycje -
mówi Dorota Raben, prezes ZMPG. - Jednak równie ważne jest to, aby upiększyć port - tak by stał się wizytówką regionu i miejscem, do którego wszyscy będą chcieli wracać. Dzisiaj kończymy pierwszy etap naszego projektu estetyzacji, a już niedługo przejdziemy do kolejnych, tak aby jak najszybciej przystąpić do realizacji naszych planów.

W konkursie na projekt i wizualizację zagospodarowania zaniedbanych terenów portowych wystąpiło 14 zespołów złożonych ze studentów trójmiejskich uczelni. W efekcie komisja konkursowa złożona z reprezentantów: ZMPG SA, miasta Gdańska, Politechniki Gdańskiej, Akademii Sztuk Pięknych i Sopockiej Szkoły Wyższej, postanowiła przyznać dwie równorzędne nagrody główne, które trafiły do studentów Politechniki Gdańskiej. Pula przyznanych nagród wynosi 14 tys. zł.

Estetyzacja gdańskiego portu to:


Nagrodzono projekt Anny Czapiewskiej, Roberta Kowalczyka i Wiktora Magdziaka - "Modularny system elementów prefabrykowanych". Komisja doceniła rzetelne studium inżynierskie, łączące poczucie estetyki z uniwersalnością praktycznego zastosowania przy modernizacji i budowie nabrzeży.

Nagrodzono też projekt Juli Duch, Eweliny Jaszkowskiej i Ewy Marczewskiej - Rytm Portu - woda i wiatr". Projekt nagrodzono za wykorzystanie naturalnej w porcie energii wiatrowej i wodnej do napędu instalacji i rzeźb kinetycznych oraz zaproponowanie koncepcji wprowadzenia w tereny portowe cyklicznych wydarzeń artystycznych.

Komisja konkursowa postanowiła też przyznać cztery równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je: zespół studentów SSW - Anna Brzozowska, Natalia Dobosz, Agnieszka Gabrel i Maria Kołomańska; dwa zespoły z ASP - Marta Bzdel i Łucja Pawlicka oraz Marcin Kasprowicz, Marta Kłos i Agnieszka Śmigielska; zespół studentów Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Cywoniuk, Paulina Kowalik, Piotr Kurpiewski, Joanna Muczyńska, Paweł Nalewajski i Anna Narkowicz.

Jak zapewnia zarząd gdańskiego portu, jego podstawową działalnością pozostanie obsługa międzynarodowej wymiany handlowej drogą morską. Podjęte przez ZMPG działania sprzyjają jednak integracji środowiska biznesu, nauki, kultury i władz samorządowych.

Miejsca

Opinie (43) 2 zablokowane

  • Wystarczy że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (1)

    Po prostu posprząta swoje tereny, posadzi trawkę gdzieniegdzie...

    • 74 2

    • Jak widzę wizualizacje ASP to mi się niedobrze robi...

      Przykład "instalacji" na targu węglowym - ławki z palet - wygląda jak na wiejskim jarmarku, brzydkie i wogóle nie pasujące do otoczenia.

      Stawwiajmy na klasykę i będzie estetycznie. Jakie jest działanie ASP szukają czegoś nowego a pole do popisu z nowymi wizjami powoli się wyczerpuje i idzie w kierunku dziwolągów.

      • 4 0

  • Port nie jest od dostarczania wrażeń estetycznych, tylko od generacji przychodu, ale (2)

    1. Można go posprzątać i ustalić odpowiedzialnych za utrzymanie porządku. Posprzątany port, to bezpieczniejszy port.

    2. Niewielkim nakładem kosztów można rzeczywiście poprawić portową estetykę (tu i ówdzie odmalować, tam nieco oczyścić elewację, a jeszcze gdzie indziej zmienić blachę dachu lub zmienić oświetlenie portowe tak, aby dodatkowo pełniło rolę nocnej iluminacji); właśnie tutaj jest miejsce dla projektów studenckich i niewielkich konkursów.

    3. Tam, gdzie umożliwiają to zasady bezpieczeństwa fizycznego (zagrożenie dla zdrowia i życia) i przemysłowego (tajemnice przemysłowe) należy udostępnić fizycznie lub widokowo ciekawe obszary portowe. Piękne wkomponowanie się infrastruktury portowej w panoramę miasta daje podwójną korzyść, bo jest dobre i dla portu i dla całego miasta (autopromocja !).

    Oczywiście wszystko to dotyczy nie tylko portu gdańskiego, ale każdego obszaru o silnie zindustrializowanym charakterze.

    • 65 7

    • Port nie jest od dostarczania wrażeń estetycznych, tylko od generacji przychodu, ale

      Jeśli dobrze się wczytamy, to właśnie o to chodzi.

      • 3 0

    • generacja przychodu???

      Lubię jak ktoś się sili na inteligenta, ale mu nie wychodzi, bardzo mnie to bawi.

      • 3 3

  • Mam pytanie: (3)

    Którą część portu gdańskiego przedstawia zdjęcie w nagłówku artykułu?
    Dla zwycięzców Zarząd Portu na pewno przygotuje jakieś estetyczne nagrody :)))

    • 10 2

    • elewator Nb Oliwskie w Nowym Porcie, tylko maja zdjecie sprzed chyba 5lat :)

      • 1 0

    • Spichlerz Anker.

      • 0 0

    • Magrol

      Elewator jest prywatny i bez wielkich konkursów coraz piękniejszy przede wszystkim w sensie spełniania swojej funkcji a nie fasad >Port to port i wystarczy by było czysto i przynosił dochody dając ludziom pracę.

      • 0 0

  • Gdzie tu sens?

    Taki sposób zagospodarowania nabrzeża, jak na wizualizacji wyklucza na zawsze możliwość przeładunku towarów przy pomocy żurawi samojezdnych i ładowarek.
    A może właśnie chodzi o to, by zlikwidować port morski i wprowadzić przystanie dla WIELKICH PAŃSTWA, a grunty sprzedać deweloperom.
    Zamiast "estetyzować" port trzeba zapewnić przejazd ul. Kujawską i Przetoczną oraz dojazd na nabrzeże Bytomskie, lub Przemysłowe. Nawierzchnia tam jest znacznie gorsza, niż bezpośrednio po zakończeniu wojny.
    Zamiast cudować należy pobudować parkingi dla ciężarówek z toaletami, bo teraz kierowcy chodzą za potrzebą w krzaki i "estetyzują" okołoportowe tereny

    • 38 4

  • Patrzac na te dwa zurawie albo strusie (1)

    zwrocone w kierunku nieba to poroniony pomysl. Tak zwana radosna tworczosc nie zawsze mozna nazwac tworczoscia tylko durnymi wymyslami albo bazgroleniem na komputerze.

    • 32 3

    • ddd

      zrob lepszy projekt, skoro jestes takim madrym cebulakiem.

      • 0 3

  • Gdzie tu sens (1)

    Nie wiem, jak dla mnie estetyzacja terenów portowych czy też jak wczesniej mówiono " ścieżki wrażeń z dorgi wodnej" nie polega na zmianie betonowego nabrzeza w betonowe nabrzeze z kwadratów za co była została przyznana pierwsza nagroda.
    Ludzie jak wpływają do Gdańska mają ogladać betonowe nabrzeża a reszta jak była... chyba mija się z celem. No coż...

    • 18 2

    • Betonowy odbijak!!

      Byłem na ogloszeniu wyników i zostałem z ciekawości na prezentacji pierwszej grupy odnośnie "Modularnego systemu elementów prefabrykowanych". Myślałem, że grupa faktycznie sprzeda swój pomyśł, obroni go. Jednak zawiodłem się. A wysunięcie takiego betonowego elementu jako odbijaka ( zamiast obecnych opon) to już był szczyt... Betonowy odbijak !
      Już bardziej przypadła mi do gustu druga praca, choć też niczym zbytnio nie zachywca.

      • 15 1

  • A na zdjęciu (1)

    Stocznia Remontowa. Rzetelności wcale Redakcji nie brakuje.

    • 12 2

    • Nie tak łatwo odróżnić port od stoczni ;)

      Jak się okazuje nie tylko Zarząd Portu ma z tym problemy...

      • 1 2

  • "Estetyzacja gdańskiego portu to" (1)

    totalna głupota. Port to port. Zakład przemysłowy, a nie galeria sztuki. Tam przypływaja statki do załadunku czy wyładunku. Ma być bezpiecznie iwydajnie, a nie pięknie.
    Głupota nad Gdańskiem krąży niczym gołębica.

    • 27 3

    • a

      jakbys byl w temacie, to porty w nowym jorku, rotterdamie, hamburgu czy japonii sa tez nie nastawione wylacznie na zyski, statki ale tez na turystow dzieki ktorym port zyskuje poglos.

      • 1 1

  • Port JEST estetyczny

    na swój wyjątkowy sposób.

    Proszę sobie wyobrazić, że wielu ludziom bardzo odpowiada ta estetyka i ten specyficzny klimat. Podobnie są miłośnicy kolei, stoczni, fabryk, kopalni. A jak się komuś coś nie podoba, to nie chadza tam, gdzie mu brzydko.

    Nie rozumiem idei udziwniania wszystkiego. Może lasy też zaczniemy malować na jakieś ożywione kolory?

    • 18 3

  • Pieknosc portu nie jest tym co sie liczy .............

    to czy w porcie dokonuje sie przeładunku towarów to jest najważniejsze .uroda portu to rzecz malo istotna chyba ze zgodnie z najnowszymi trendami ,inowacje i uslugi ma byc ladnie w porcie bo beda panie świadczące usługi "portowe " .
    co za bezmuzgi sa w naszym UM

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane