- 1 Mała uliczka, duży problem (171 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (443 opinie)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (119 opinii)
- 4 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (52 opinie)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (281 opinii)
- 6 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (170 opinii)
Gdański port wypięknieje dzięki projektom trójmiejskich studentów
Gdański port ma być nie tylko nowoczesny, ale także uporządkowany i estetyczny. Temu służyć ma wspólny projekt Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i trójmiejskiego środowiska akademickiego - "Estetyzacja Portu Gdańsk". W poniedziałek zakończył się pierwszy jego etap i wyłoniono najlepsze prace przygotowane przez trójmiejskich studentów architektury.
Głównym celem projektu jest stworzenie spójnej koncepcji estetycznego zagospodarowania przestrzeni wzdłuż kanału portowego, uwzględniając uporządkowanie istniejących budowli i instalacji przemysłowych. W przyszłości cześć terenów, które nie są na bieżąco eksploatowane, ma być udostępniona mieszkańcom oraz turystom.
- Naszą główną rolą jako zarządu portu jest rozwój jego infrastruktury i działalności oraz nowe inwestycje - mówi Dorota Raben, prezes ZMPG. - Jednak równie ważne jest to, aby upiększyć port - tak by stał się wizytówką regionu i miejscem, do którego wszyscy będą chcieli wracać. Dzisiaj kończymy pierwszy etap naszego projektu estetyzacji, a już niedługo przejdziemy do kolejnych, tak aby jak najszybciej przystąpić do realizacji naszych planów.
W konkursie na projekt i wizualizację zagospodarowania zaniedbanych terenów portowych wystąpiło 14 zespołów złożonych ze studentów trójmiejskich uczelni. W efekcie komisja konkursowa złożona z reprezentantów: ZMPG SA, miasta Gdańska, Politechniki Gdańskiej, Akademii Sztuk Pięknych i Sopockiej Szkoły Wyższej, postanowiła przyznać dwie równorzędne nagrody główne, które trafiły do studentów Politechniki Gdańskiej. Pula przyznanych nagród wynosi 14 tys. zł.
Nagrodzono projekt Anny Czapiewskiej, Roberta Kowalczyka i Wiktora Magdziaka - "Modularny system elementów prefabrykowanych". Komisja doceniła rzetelne studium inżynierskie, łączące poczucie estetyki z uniwersalnością praktycznego zastosowania przy modernizacji i budowie nabrzeży.
Nagrodzono też projekt Juli Duch, Eweliny Jaszkowskiej i Ewy Marczewskiej - Rytm Portu - woda i wiatr". Projekt nagrodzono za wykorzystanie naturalnej w porcie energii wiatrowej i wodnej do napędu instalacji i rzeźb kinetycznych oraz zaproponowanie koncepcji wprowadzenia w tereny portowe cyklicznych wydarzeń artystycznych.
Komisja konkursowa postanowiła też przyznać cztery równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je: zespół studentów SSW - Anna Brzozowska, Natalia Dobosz, Agnieszka Gabrel i Maria Kołomańska; dwa zespoły z ASP - Marta Bzdel i Łucja Pawlicka oraz Marcin Kasprowicz, Marta Kłos i Agnieszka Śmigielska; zespół studentów Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Cywoniuk, Paulina Kowalik, Piotr Kurpiewski, Joanna Muczyńska, Paweł Nalewajski i Anna Narkowicz.
Jak zapewnia zarząd gdańskiego portu, jego podstawową działalnością pozostanie obsługa międzynarodowej wymiany handlowej drogą morską. Podjęte przez ZMPG działania sprzyjają jednak integracji środowiska biznesu, nauki, kultury i władz samorządowych.
Miejsca
Opinie (43) 2 zablokowane
-
2014-07-07 16:16
Wystarczy że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (1)
Po prostu posprząta swoje tereny, posadzi trawkę gdzieniegdzie...
- 74 2
-
2014-07-08 08:49
Jak widzę wizualizacje ASP to mi się niedobrze robi...
Przykład "instalacji" na targu węglowym - ławki z palet - wygląda jak na wiejskim jarmarku, brzydkie i wogóle nie pasujące do otoczenia.
Stawwiajmy na klasykę i będzie estetycznie. Jakie jest działanie ASP szukają czegoś nowego a pole do popisu z nowymi wizjami powoli się wyczerpuje i idzie w kierunku dziwolągów.- 4 0
-
2014-07-07 16:47
Port nie jest od dostarczania wrażeń estetycznych, tylko od generacji przychodu, ale (2)
1. Można go posprzątać i ustalić odpowiedzialnych za utrzymanie porządku. Posprzątany port, to bezpieczniejszy port.
2. Niewielkim nakładem kosztów można rzeczywiście poprawić portową estetykę (tu i ówdzie odmalować, tam nieco oczyścić elewację, a jeszcze gdzie indziej zmienić blachę dachu lub zmienić oświetlenie portowe tak, aby dodatkowo pełniło rolę nocnej iluminacji); właśnie tutaj jest miejsce dla projektów studenckich i niewielkich konkursów.
3. Tam, gdzie umożliwiają to zasady bezpieczeństwa fizycznego (zagrożenie dla zdrowia i życia) i przemysłowego (tajemnice przemysłowe) należy udostępnić fizycznie lub widokowo ciekawe obszary portowe. Piękne wkomponowanie się infrastruktury portowej w panoramę miasta daje podwójną korzyść, bo jest dobre i dla portu i dla całego miasta (autopromocja !).
Oczywiście wszystko to dotyczy nie tylko portu gdańskiego, ale każdego obszaru o silnie zindustrializowanym charakterze.- 65 7
-
2014-07-07 17:11
Port nie jest od dostarczania wrażeń estetycznych, tylko od generacji przychodu, ale
Jeśli dobrze się wczytamy, to właśnie o to chodzi.
- 3 0
-
2014-07-08 09:40
generacja przychodu???
Lubię jak ktoś się sili na inteligenta, ale mu nie wychodzi, bardzo mnie to bawi.
- 3 3
-
2014-07-07 16:51
Mam pytanie: (3)
Którą część portu gdańskiego przedstawia zdjęcie w nagłówku artykułu?
Dla zwycięzców Zarząd Portu na pewno przygotuje jakieś estetyczne nagrody :)))- 10 2
-
2014-07-08 00:13
elewator Nb Oliwskie w Nowym Porcie, tylko maja zdjecie sprzed chyba 5lat :)
- 1 0
-
2014-07-08 10:19
Spichlerz Anker.
- 0 0
-
2014-07-10 17:37
Magrol
Elewator jest prywatny i bez wielkich konkursów coraz piękniejszy przede wszystkim w sensie spełniania swojej funkcji a nie fasad >Port to port i wystarczy by było czysto i przynosił dochody dając ludziom pracę.
- 0 0
-
2014-07-07 17:11
Gdzie tu sens?
Taki sposób zagospodarowania nabrzeża, jak na wizualizacji wyklucza na zawsze możliwość przeładunku towarów przy pomocy żurawi samojezdnych i ładowarek.
A może właśnie chodzi o to, by zlikwidować port morski i wprowadzić przystanie dla WIELKICH PAŃSTWA, a grunty sprzedać deweloperom.
Zamiast "estetyzować" port trzeba zapewnić przejazd ul. Kujawską i Przetoczną oraz dojazd na nabrzeże Bytomskie, lub Przemysłowe. Nawierzchnia tam jest znacznie gorsza, niż bezpośrednio po zakończeniu wojny.
Zamiast cudować należy pobudować parkingi dla ciężarówek z toaletami, bo teraz kierowcy chodzą za potrzebą w krzaki i "estetyzują" okołoportowe tereny- 38 4
-
2014-07-07 18:07
Patrzac na te dwa zurawie albo strusie (1)
zwrocone w kierunku nieba to poroniony pomysl. Tak zwana radosna tworczosc nie zawsze mozna nazwac tworczoscia tylko durnymi wymyslami albo bazgroleniem na komputerze.
- 32 3
-
2014-07-08 12:08
ddd
zrob lepszy projekt, skoro jestes takim madrym cebulakiem.
- 0 3
-
2014-07-07 19:44
Gdzie tu sens (1)
Nie wiem, jak dla mnie estetyzacja terenów portowych czy też jak wczesniej mówiono " ścieżki wrażeń z dorgi wodnej" nie polega na zmianie betonowego nabrzeza w betonowe nabrzeze z kwadratów za co była została przyznana pierwsza nagroda.
Ludzie jak wpływają do Gdańska mają ogladać betonowe nabrzeża a reszta jak była... chyba mija się z celem. No coż...- 18 2
-
2014-07-07 19:51
Betonowy odbijak!!
Byłem na ogloszeniu wyników i zostałem z ciekawości na prezentacji pierwszej grupy odnośnie "Modularnego systemu elementów prefabrykowanych". Myślałem, że grupa faktycznie sprzeda swój pomyśł, obroni go. Jednak zawiodłem się. A wysunięcie takiego betonowego elementu jako odbijaka ( zamiast obecnych opon) to już był szczyt... Betonowy odbijak !
Już bardziej przypadła mi do gustu druga praca, choć też niczym zbytnio nie zachywca.- 15 1
-
2014-07-07 21:05
A na zdjęciu (1)
Stocznia Remontowa. Rzetelności wcale Redakcji nie brakuje.
- 12 2
-
2014-07-07 21:36
Nie tak łatwo odróżnić port od stoczni ;)
Jak się okazuje nie tylko Zarząd Portu ma z tym problemy...
- 1 2
-
2014-07-07 21:20
"Estetyzacja gdańskiego portu to" (1)
totalna głupota. Port to port. Zakład przemysłowy, a nie galeria sztuki. Tam przypływaja statki do załadunku czy wyładunku. Ma być bezpiecznie iwydajnie, a nie pięknie.
Głupota nad Gdańskiem krąży niczym gołębica.- 27 3
-
2014-07-08 12:10
a
jakbys byl w temacie, to porty w nowym jorku, rotterdamie, hamburgu czy japonii sa tez nie nastawione wylacznie na zyski, statki ale tez na turystow dzieki ktorym port zyskuje poglos.
- 1 1
-
2014-07-07 22:26
Port JEST estetyczny
na swój wyjątkowy sposób.
Proszę sobie wyobrazić, że wielu ludziom bardzo odpowiada ta estetyka i ten specyficzny klimat. Podobnie są miłośnicy kolei, stoczni, fabryk, kopalni. A jak się komuś coś nie podoba, to nie chadza tam, gdzie mu brzydko.
Nie rozumiem idei udziwniania wszystkiego. Może lasy też zaczniemy malować na jakieś ożywione kolory?- 18 3
-
2014-07-07 23:16
Pieknosc portu nie jest tym co sie liczy .............
to czy w porcie dokonuje sie przeładunku towarów to jest najważniejsze .uroda portu to rzecz malo istotna chyba ze zgodnie z najnowszymi trendami ,inowacje i uslugi ma byc ladnie w porcie bo beda panie świadczące usługi "portowe " .
co za bezmuzgi sa w naszym UM- 13 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.