• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska

Michał Stąporek
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska. Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska.

O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.



W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.

- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.

Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.

"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.

Jak oceniasz kursujące po Gdańsku tramwaje typu Dortmund?

Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km. Dodaje, że z tego powodu, zanim wejdą do użytku w Polsce, zostaną gruntowanie zmodernizowane.

"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."

Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.

Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.

Opinie (234) 6 zablokowanych

  • Moze...

    ...chociaz tu liczniki nie cofane...

    • 5 1

  • Strasznie śmierdzi śledziem na tych komentarzach

    • 3 3

  • Gdańsk systematycznie kupuje nowe tramwaje.

    Te N8C za parę lat się sprzeda jako złom i jeszcze się na tym zarobi bo cena zakupu była śmiesznie niska

    • 1 2

  • Prawda taka, że bardziej opłaca się kupić i odnowić starsze jednostki z Niemiec. (3)

    1 Pesa - 10,8 mln pln
    1 Dortmund - 31 tys euro co daje około 127 tys zł.
    Koszt modernizacji jednego dortmunda przy poprzedniej partii sprowadzonych tramwajów wyniósł 644tys pln (dane podane na stronie zkm.pl )

    Jeśli mielibyśmy brać te ceny przy wagonach z Kassel to wychodzi, że kupno oraz modernizacja 14 wagonów byłaby mniejsza niż kupno jednej Pesy. Nie spodziewałbym się dużych końcowych rozbieżności, bo tabor nabywany z Kassel niezbyt różni się wiekowo oraz wyposażeniem od tego z Dortmundu.

    I niech się nie burzą ci, co sądzą, że polskie przedsiębiorstwa na tym stracą. Modernizacją Dortmundów zajął się rodzimy, poznański Moderntrans, który zapewne zajmie się wagonami z Kassel.

    Na koniec - jednostki sprowadzane z Niemiec są w o wiele lepszym stanie, niż nasze tramwaje zbudowane w tym samym okresie. Bo o nie umieli bardzo dobrze zadbać. Niestety u nas z tym gorzej...

    • 3 3

    • (2)

      Wystrugałeś sobie patyk.
      Grzebałeś nim 30 lat w różnych ingrediencjach a to w GUANie, a to moczu, czasem w resztkach na śmietniku, czasem sobie na niego poplułeś itp, itd, etc
      Po 30 latach jego stan i status się nie zmieni.

      P.S.
      1.Tę bajeczkę o kosztach to można by i kupić, tyle że są to dwa różne pojazdy z różnych epok.
      2. Gdyby Adamowicz był szczery i prawdomówny, to nie wrzucałby Dortmundów w zestawy nowe jak i niskopodłogowe. Skoro jednak tak mówi, tzn że cała przeróbka Dortmundów to tylko bicie PR-owej piany.

      • 3 0

      • (1)

        To, co sobie prezydent miasta powie, to jest jego sprawa. Może nawet wykorzystać prywatne inwestycje do politycznej propagandy (jak w przypadku PKM) ale kogo to interesuje? Artykuł jest o zakupach tramwajów, a nie obrzucaniu się politycznym guanem. Idź z tym grzebać gdzie indziej.

        Zkm potrzebuje tramwajów niskopodłogowych, by te mogły obsługiwać nowe linie. Koszt nowych jest astronomiczny, więc trzeba brać to co jest. Nikogo w zkmie nie będzie interesować to, jak sobie władze miasta wykorzystają tą sytuację.

        • 0 0

        • Nie trudno chyba dojrzeć że Duewagi po poznańskiej przeróbce mają tej podłogi raptem 6 m2. Uznawanie zatem że to tramwaj niskopodłogowy, jest sporym nadużyciem. Rozumiem że cena Duewaga jest znikoma, że nawet z przeróbką to i tak wychodzi mniej niz 10% PESY, że ja te Dortmundy na swój sposób nawet i lubię, nie pojmuje jednak polityki miasta, że z jednej strony wydaje miliardy na projekty rodem z cesarza Konstantyna i służące nie do końca wiedzieć komu a z drugiej gdy mamy obszar ewidentnie społeczny, lokalny i skierowany dla wszystkich, nagle MUSIMY oszczędzać.
          Gdyby w innym sprawach niż komunikacja, też tak dbano o miejski grosz, to bym nie narzekał i nie krytykował ale skoro tu tniemy koszta a gdzie indziej jest rozpasanie, to NIE WOLNO MILCZEĆ, że mamy do czynienia z niegospodarnością.

          • 0 0

  • aż wstyd!!!! Budyń wydajemiliony na nikomu niepotrzebne ECS, stadion-widmo, itp

    a potem bierze stare trupy, przepocone przez Niemców!!!!!!!!!!!!

    • 6 1

  • stare bedzie zawsze stare nie ma co dorabiac filozofii
    to nie jajko fabergee ani znaczki z Muritiusu że odsprzedamy z zyskiem

    • 1 2

  • niemiec plakal

    jak sprzedawal :d

    • 5 1

  • Wy**bali kupę szmalu na rdzewiejący bunkier

    A pospólstwu stary tabor fundują.

    • 5 0

  • Dość ciekawe zjawisko da się odczytać z komentarzy jak i ocen.
    Kiedy mowa o zabytkach, to najczęściej "siekiery" lecą, że nie ma co sie przejmować starymi budynkami i że należy budować NOWE i na tym sie koncentrować.
    Tu jest na odwrót, powinniśmy się skupiać na nowym taborze a tu masz, mnóstwo ludzi chce stare sztrucle.
    Zjawisko zwane PO-lską, winno być zbadane dogłębnie a jeszcze lepiej puszczone w szambo na amen

    • 3 0

  • Jak w Krakowie

    Wiele lat temu Krakow dostal za darmo tramwaje od Niemcow.Okazalo sie,ze komfort jady byl o wiele wyzszy w starych niemieckich,niz w polskich kilkuletnich

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane