- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (193 opinie)
- 2 "Zakaz dla rowerzystów na Sopockiej" (432 opinie)
- 3 Bruk nie zniknie, ale będzie remont (66 opinii)
- 4 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (33 opinie)
- 5 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (234 opinie)
- 6 Schody samoróbki zastąpi chodnik (47 opinii)
Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska
O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.
W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.
- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.
Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.
"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.
"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."
Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.
Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.
Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.
Opinie (234) 6 zablokowanych
-
2014-04-17 00:28
Moze...
...chociaz tu liczniki nie cofane...
- 5 1
-
2014-04-17 02:39
Strasznie śmierdzi śledziem na tych komentarzach
- 3 3
-
2014-04-17 02:45
Gdańsk systematycznie kupuje nowe tramwaje.
Te N8C za parę lat się sprzeda jako złom i jeszcze się na tym zarobi bo cena zakupu była śmiesznie niska
- 1 2
-
2014-04-17 04:19
Prawda taka, że bardziej opłaca się kupić i odnowić starsze jednostki z Niemiec. (3)
1 Pesa - 10,8 mln pln
1 Dortmund - 31 tys euro co daje około 127 tys zł.
Koszt modernizacji jednego dortmunda przy poprzedniej partii sprowadzonych tramwajów wyniósł 644tys pln (dane podane na stronie zkm.pl )
Jeśli mielibyśmy brać te ceny przy wagonach z Kassel to wychodzi, że kupno oraz modernizacja 14 wagonów byłaby mniejsza niż kupno jednej Pesy. Nie spodziewałbym się dużych końcowych rozbieżności, bo tabor nabywany z Kassel niezbyt różni się wiekowo oraz wyposażeniem od tego z Dortmundu.
I niech się nie burzą ci, co sądzą, że polskie przedsiębiorstwa na tym stracą. Modernizacją Dortmundów zajął się rodzimy, poznański Moderntrans, który zapewne zajmie się wagonami z Kassel.
Na koniec - jednostki sprowadzane z Niemiec są w o wiele lepszym stanie, niż nasze tramwaje zbudowane w tym samym okresie. Bo o nie umieli bardzo dobrze zadbać. Niestety u nas z tym gorzej...- 3 3
-
2014-04-17 07:44
(2)
Wystrugałeś sobie patyk.
Grzebałeś nim 30 lat w różnych ingrediencjach a to w GUANie, a to moczu, czasem w resztkach na śmietniku, czasem sobie na niego poplułeś itp, itd, etc
Po 30 latach jego stan i status się nie zmieni.
P.S.
1.Tę bajeczkę o kosztach to można by i kupić, tyle że są to dwa różne pojazdy z różnych epok.
2. Gdyby Adamowicz był szczery i prawdomówny, to nie wrzucałby Dortmundów w zestawy nowe jak i niskopodłogowe. Skoro jednak tak mówi, tzn że cała przeróbka Dortmundów to tylko bicie PR-owej piany.- 3 0
-
2014-04-18 02:59
(1)
To, co sobie prezydent miasta powie, to jest jego sprawa. Może nawet wykorzystać prywatne inwestycje do politycznej propagandy (jak w przypadku PKM) ale kogo to interesuje? Artykuł jest o zakupach tramwajów, a nie obrzucaniu się politycznym guanem. Idź z tym grzebać gdzie indziej.
Zkm potrzebuje tramwajów niskopodłogowych, by te mogły obsługiwać nowe linie. Koszt nowych jest astronomiczny, więc trzeba brać to co jest. Nikogo w zkmie nie będzie interesować to, jak sobie władze miasta wykorzystają tą sytuację.- 0 0
-
2014-04-18 07:20
Nie trudno chyba dojrzeć że Duewagi po poznańskiej przeróbce mają tej podłogi raptem 6 m2. Uznawanie zatem że to tramwaj niskopodłogowy, jest sporym nadużyciem. Rozumiem że cena Duewaga jest znikoma, że nawet z przeróbką to i tak wychodzi mniej niz 10% PESY, że ja te Dortmundy na swój sposób nawet i lubię, nie pojmuje jednak polityki miasta, że z jednej strony wydaje miliardy na projekty rodem z cesarza Konstantyna i służące nie do końca wiedzieć komu a z drugiej gdy mamy obszar ewidentnie społeczny, lokalny i skierowany dla wszystkich, nagle MUSIMY oszczędzać.
Gdyby w innym sprawach niż komunikacja, też tak dbano o miejski grosz, to bym nie narzekał i nie krytykował ale skoro tu tniemy koszta a gdzie indziej jest rozpasanie, to NIE WOLNO MILCZEĆ, że mamy do czynienia z niegospodarnością.- 0 0
-
2014-04-17 06:45
aż wstyd!!!! Budyń wydajemiliony na nikomu niepotrzebne ECS, stadion-widmo, itp
a potem bierze stare trupy, przepocone przez Niemców!!!!!!!!!!!!
- 6 1
-
2014-04-17 06:53
stare bedzie zawsze stare nie ma co dorabiac filozofii
to nie jajko fabergee ani znaczki z Muritiusu że odsprzedamy z zyskiem- 1 2
-
2014-04-17 07:02
niemiec plakal
jak sprzedawal :d
- 5 1
-
2014-04-17 07:28
Wy**bali kupę szmalu na rdzewiejący bunkier
A pospólstwu stary tabor fundują.
- 5 0
-
2014-04-17 07:36
Dość ciekawe zjawisko da się odczytać z komentarzy jak i ocen.
Kiedy mowa o zabytkach, to najczęściej "siekiery" lecą, że nie ma co sie przejmować starymi budynkami i że należy budować NOWE i na tym sie koncentrować.
Tu jest na odwrót, powinniśmy się skupiać na nowym taborze a tu masz, mnóstwo ludzi chce stare sztrucle.
Zjawisko zwane PO-lską, winno być zbadane dogłębnie a jeszcze lepiej puszczone w szambo na amen- 3 0
-
2014-04-17 07:55
Jak w Krakowie
Wiele lat temu Krakow dostal za darmo tramwaje od Niemcow.Okazalo sie,ze komfort jady byl o wiele wyzszy w starych niemieckich,niz w polskich kilkuletnich
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.