• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Tramwaj w pasie drogowym to pomyłka, gdyż obowiązują go wtedy ograniczenia predkosci do 30km/h

    • 29 10

    • i torowisko szybko się zużywa - patrz Mickiewicza

      • 4 0

    • ale może tak: (1)

      na odcinku grunwaldzka - matejki zostawić tylko tramwaj (i ew. busy), zostawić wszystkie budynki, uliczki poprzeczne do matejki, a ruch samochodowy wyprowadzić choćby z wylotu al. hallera i dalej traugutta

      • 2 1

      • to jest NAJLEPSZE WYJSCIE

        I kiedys byly takie plany. Ulica Nowa Politechniczna miala kontynuowac Hallera i po to wybudowano Wezel Kliniczna. Od tego wezla ulica miala przechodzic nad Grunwaldzka i wzdluz Traugutta

        • 0 0

    • a ile

      a ile ma ten tramwaj zasuwać po tej do studzienki? 80 km/h? I tak 30 byłoby ok, jak będzie jeździć szybciej, to mieszkańcy zaczną narzekać że jest głośno.

      • 5 1

  • trzeba budować z poszanowaniem starego (6)

    miasto to nie tylko drogi, miasto to przede wszystkich HISTORIA!!! Jeśli zabudują miasto jedynie torami, drogami i galeriami to przestanie ono być miastem - będzie betonową pustynią. Mam nadzieję, że Mieszkańcy i Rada już się biorą do roboty by powstrzymać ten proces degradacji.

    • 46 13

    • To dlaczego Gdańsk nie wygląda jak 1000 lat temu.

      Ochrona zabytków to wymysł ostatnich 100-150 lat. Wcześniej cokolwiek starego przebudowywano wedle uznania.

      • 8 5

    • Czas powrócić do słomiano-błotno-nawozowych lepianek! Precz z cegłą i dachówką!

      • 6 5

    • tja... (3)

      w teorii i górnolotnych hasełkach wszystko spoko, ale w praktyce już nie bardzo... Byłeś tam na do Studzienki? Widziałeś te rudery które będą wyburzać? Fasady może i ciekawe (tylko niektóre bo większość to zwykłe klocki) architektonicznie, ale to są budynki, które powinny być wyburzone, bo od środka się to wszystko sypie.
      Wszystko dzięki dziwacznej polityce osiedlania największej żul-menelni w pięknych kamienicach - np. wspomiane dostudzienki, np. okolice Jesionowej... Piękne budynki niszczeją. To samo z resztą jest w innych miastach. Ciężko pojąć czemu.

      • 11 5

      • ciekawe skąd takie info??? (2)

        Większość kamienic na trasie nowa Politechniczna to zabytkowe kamienice z 1900 roku z piękną fasadą ale równie pięknym wnętrzami, być może ich stan techniczny nie jest w najlepszej formie ale zapewniam, iż mają się lepiej niż nowe blokowiska. Te domy mają dusze ....Jestem mieszkanką jednej z tych kamienic i od dłuższego czasu zachodzę w głowę gdzie będziemy teraz mieszkać.?!!! Bo plany planami ale czy ktoś przewidział co się stanie z mieszkańcami?

        • 5 4

        • mbpost peel - powolny dzień w pracy?

          trzecie zdjęcie pokazuje jak "piękne"są to fasady... Najlepsze jest to, ze te ze zdjęcia to faktycznie najlepsze co ta część do Studzienki ma do zaoferowania. Za skrzyżowaniem z Matejki jest tylko gorzej - baraki z jakimś tam drobnym handlem, potem nieciekawe budownictwo, kilka warsztatów samochodowych i to wszystko. Gdzie Pani Jasia ma te piękne fasady to ja nie wiem. A gdzie Pani będzie mieszkać to mnie akurat mało interesuje. Mieszkanie nie na swoim prędzej czy później musi się tak skończyć. Zapraszam do kupna mieszkania na własność, pełno teraz tego na sprzedaż.

          • 4 2

        • A teraz zerknij co mają wyburzyć

          Bo wyburzyć mają 2 kamienice po jednej stronie i to te co są w najgorszym stanie.

          • 4 0

  • Takie jest typowe myślenie gdańskich urzędników (4)

    Wybudować linię tramwajową,a obok jezdnię z wieloma pasami dla samochodów. Ciekawe ilu przesiądzie się na tramwaj,jeżeli samochodem będzie szybciej.Nie staje on na przystankach, a dla pieszych światła tak ustawią (sprawdź przystanek przy Chałubińskiego na Chełmie), że czekanie na zielone światło będzie trwało 3,5 minuty. W tym czasie samochód już dawno będzie na miejscu.

    • 53 2

    • (1)

      Ciekawe ma Pani hobby , mierzenie czasu świateł na przejściu. Może Pani wie ile trzeba czekać na światłach na ulicy . Rybaki dolne na Gdańsmiej starówce?

      • 1 17

      • Właśnie raz stanęłam ze stoperem, po tym gdy uciekły mi dwa tramwaje, a nie jechały oba na tym samym zielonym dla siebie.Po prostu dla samochodów nastąpiła kilkusekundowa przerwa,ale tylko po to aby mógł przejechać tramwaj.Po tym samochody ruszyły, a piesi dalej stali.
        Z ulicy, jaką jest Al.Sikorskiego (nazwa mocno na wyrost,bo nie posadzili przy niej ani jednego drzewa) zrobili miejską autostradę, a światła ustawili wyłącznie dla wygody kierowców.

        • 6 0

    • Światła na Chałbińskiego nie były zmieniane od lat

      Tu problem jest zupełnie inny, bo po prostu należy przestroić światła, bo obecnie droga już nie jest tak oblegana przez auta i należy się zastanowić nad częstszym zielonym dla ruchu pieszego.

      A co do nowej politechnicznej to miasto póki co chce wybudować drogę o dwóch pasach czyli po 1 w każdą stronę więc nie przesadzaj.

      • 2 0

    • kto się przesiądzie ten się przesiądzie

      nie kumam problemu... To nie można budować jednocześnie linii tramwajowej i drogi? Musi być jedno albo drugie? Chyba lepiej dać obecnym kierowcom alternatywę w postaci tego tramwaju niż im jej nie dawać? Jakiś tam procent z nich się przesiądzie na tą komunikację miejska, chociażby ze względu na niższy koszt.

      • 6 2

  • A ja proponuje wprowdzic ruch relacji pl.Komorowskiego-Traugutta pod ziemię. (1)

    A relacje skrętne i tramwaj na powierzchni.

    • 24 0

    • ta

      już ci budyń zbuduje kolej podziemną... na ecsy i inne zabawki kasa się znajdzie, ale to akurat będzie za droga inwestycja... Z resztą może i słusznie. Nie do końca dla mnie jest pojęte ładowanie tylu pieniędzy w tramwaje. Lepsze byłyby linie autobusowe z wydzielonym pasem ruchu dla nich (i ew. taksówek).

      • 0 7

  • a kiedy Nowa Świetokrzyska??? (9)

    Świętokrzyska to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska. Jesli ktos nie wierzy zapraszam z rana i popołudniu aż do 19, korki zapewnione....

    • 16 11

    • ale to nie jest miasto, tylko jego daaalekie przedmieścia (7)

      trzeba było się nie wyprowadzać na wygnaniowo

      • 11 8

      • Świętokszyska jest gdańską ulicą (6)

        Gdańsk to nie miasto?

        • 5 7

        • (5)

          Wyprowadziłeś się na zadupie bez infrastruktury to pretensje miej do siebie. Miłego marnowania życia w korkach !

          • 8 9

          • To "zadupie" to obecnie drugie najbardziej ludne okolice tego miasta (4)

            A mieszkający tam GDAŃSZCZANIE mają prawo domagać się lepszego skomunikowania. Kto wie: może za 10 lat, sam będziesz musiał dojeżdżać w drugą stronę.

            • 8 7

            • hahahaha

              a po co będzie tam jeździł? na zakupy, na rozrywkę czy do pracy?

              • 3 1

            • Błagam cię... :) (2)

              Łostowice najbardziej ludne ? Te kilka osiedli rozrzuconych po polach jak gnój ? A Kowale i Borkowo to już nie Gdańsk i ciężko oczekiwać żeby miasto budowało dla nich drogę. Wybrali wieś to niech żyją jak na wsi.

              • 7 4

              • w jednym falowcu mieszka więcej ludzi niz na Łostowicach (1)

                • 7 1

              • Gdańsk - Południe mieszka 75 tys gdańszczan, na Przymorzu 70 tys

                wiec przestań szczekać
                sprawdz sobie w UM

                • 0 0

    • Jednak tu winne jest tylko jedno felerne skrzyżowanie

      Jednakże miasto popełniło jeden błąd podczas budowy Havla, bo wystarczyło pociągnąć drogę o 1,2km drogę z torami tramwajowymi pomiędzy pętlą a ulicą Niepołomnicką i wszystkie problemy by rozwiązały się same. Dla przypomnienia droga szłaby w pustym pasie, gdzie nie ma żadnych przeszkód.

      Nie byłoby koniecznej żadnej przebudowy, a tylko zrobienie np ronda na ulicy Niepołomnickiej. Bo nie ma co ukrywać korki na świętokrzyskiej robią mieszkańcy tej części, gdyż skręt Niepołomnicka/Świętokrzyska jest źle wykonany.

      • 4 0

  • Jak można utrudnić ruch samochodów, to należy to zrobic (11)

    Idealnie jak właśnie ulice są ograniczane na rzecz tramwajów czy buspsow, powinno się odejść od budowania przelotowych ulic w centrum miast, to był błąd poprzednich pokoleń, niszczący tkankę miejska. Jak ktoś tak kocha jazdę samochodem, to nie w weekend sobie na tor jedzie, rozładować energię, jak chce mieć czyste i bezpieczne miasto z jak najmniejsza liczba samochodów

    • 35 20

    • :) tkanka sr*nka (9)

      co to za głupie podejście? Miasto nie potrafi zapewnić dobrej i atrakcyjnej komunikacji miejskiej dla kierowców samochodów, więc zamiast ją polepszać i uatrakcyjniać, to trzeba dowalić kierowcom i utrudnić im życie... to przecież prostsze i tańsze niż polepszanie komunikacji miejskiej, tak żeby sami chcieli się na nią przesiąść... No super podejście masz gościu.

      • 11 16

      • hehe, tramwaje prawie same nówki, sieciówka za 88 zł (8)

        A temu komunikacja miejska nie pasi...

        • 12 5

        • mi nie pasi (7)

          i nie tylko mi. Póki co wolę samochód. Jak będzie kiedyś połączenie komunikacyjne z mojego miejsca zamieszkania do miejsca pracy, które pozwoli mi dojechać w sensownym czasie i komforcie to się zastanowię nad przesiadką. Póki co drogę którą pokonuję samochodem w 12 minut, musiałbym komunikacją pokonać w ponad 40 minut. No ale jakbyście doszli do głosu, to pewnie byście tak zniszczyli miasto, że samochodem by się wyrównało do 40 minut... wtedy byłby sukces co? Zamiast polepszać ludziom dojazd, to dowalmy tym którzy mają lepiej i zrównajmy do niższego poziomu.

          • 15 8

          • słusznie!

            • 4 1

          • "jak będzie kiedyś połączenie", (4)

            a tymczasem przeniosę się na zadupie, bo mi deweloper powiedział, że to 15 minut od centrum

            • 10 3

            • mówię o komunikacji w ścisłym gdańsku cwaniaczku (3)

              głupiś i przemądrzały... Mówię o komunikacji między jelitkowem a wrzeszczem. A skoro żeś poruszył dojeżdżających z żukowa, to napisz jeszcze jak komunikacja miejska jest dla nich lepsza niż samochód. Na pewno się ucieszą z Twojego wpisu.

              • 7 4

              • Zależy dokąd. Z Żukowa do Gdyni jeździ kolej i jeździ bezpośrednio autobus np. do PPNT. Do Gdańska trochę gorzej,ale PKM ma szanse to poprawić.

                • 2 1

              • Nie warto (1)

                z fanatykiem dyskutować. Chodzi o fanatyków zbiorowej komunikacji.

                • 3 3

              • socjalistow konkretnie

                • 2 1

          • sedno

            I trafiłes chłopie w sedno. Dzis to nie jest juz czas, zeby podniecać się super-szybkimi tramwajami. To tez fajne.To było trendy 20 lat temu Ale dzis podstawa komunikacji zbiorowej jest "drzwi w drzwi". Dla mniej kumatych.. wisi mi czy tramwaj przejedzie trasę w 15 czy 8 minut.
            Ważne dla mnie jest bym do przystanku nie miał 20 min. z kapcia i na odbiorze to samo. Jeśli tego mi nikt nie zapewni, wsiadam w samochód. Bo nie mam wyboru. i darujcie sobie debilne, lewackie brednie religino-rowerowe, ekologiczne itd.

            • 4 3

    • pryszczaty

      ot, kolejne mądrości pryszczatego niedojrzałego małolata. Ale pewnie zna angielski :-) :-)

      • 2 1

  • KOPROWSKI (2)

    panie Koprowski, naucz się pan zasad pisowni, o mówieniu nie wspomnę. Słyszałem pana w wystąpienu w Oliwie. Takiego zakompleksionego kogos dawno nie widziałem. Pan mówic nie potrafisz. Jąkasz się, spelenisz. A wystarczy nie być takim bucem.
    Izastanawiam się jakim pan jest specjalistą od tramwajów? Marzy się panu etacik w ZKM? Dobre są plotki po mieście krążące...
    Mieszkaniec Dolnego Wrzeszcza

    • 7 22

    • Panie Janek, Pan chcesz kogoś uczyć "niespelenić", to Pan chociaż wklej tę potwarz pierw do Łerda i odpal sprawdzanie pisowni!

      • 14 1

    • Nawet jak sepleni, to nieprzypadkowo jest w portalu, gdzie nie musi mówić, a jedynie pisać, czego ty krytykancie nie potrafisz

      • 8 0

  • przebieg tramwaju ta trasa to zadna nowosc (3)

    juz w latach 60 xx wieku byl na to zarezerwowany teren ,

    • 22 3

    • ale teraz w pakiecie (2)

      będzie wyburzanie pół dzielnicy pod kolejną autostradę śródmiejską

      • 6 6

      • (1)

        proces wyburzania w tym kwartale ulic zaczol sie jeszcze w latach 70 xx wieku , bez wyburzania nie powstałby gmach PG , a później Jantar , dalej 115 konczyl by jazdę na pętli na Hibnera , a nie Do Studzienki .

        poza tym najbardziej wartościowe elementy architektury sa w dolinie Królewskiej .

        • 0 0

        • Dolina Królewska to nazwa całego tego obszaru Wrzeszcza

          od potoku, który przepływa pomiędzy do Studzienki a Boh. Getta (jest ukryty pod płytami)

          • 0 0

  • Linia tramwajowa. (1)

    Na trasie tej linii nie skorzystają jedynie mieszkańcy Suchanina, komu będzie się chciało iść z przystanku około 2 km pod górkę w rejony ulicy Liszta i Paderewskiego, o położonych wyżej ulicach nawet nie ma co wspominać.

    • 5 8

    • Na tej trasie łączącej się z Nową Bulońskąj zyskają również Jasień i Ujeścisko. Dostaną ekspresowe połączenie do Wrzeszcza.

      • 13 2

  • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście! (1)

    W okolicach pętli tramwajowej przy Nowej Warszawskiej powinna być zajezdnia tramwajowa, albo rezerwa terenowa pod przyszłą zajezdnię tramwajową.

    Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego - linie tramwajowe powinny przekraczać wyłącznie na wprost, przystanki przesiadkowe.

    Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?
    Na razie wystarczy tylko tramwaj z tym, że odcinak od Placu Komorowskiego do ul Traugutta powinien być realizowany jako drogowo-tramwajowy - wtedy auta nie staną w korku przed wjazdem do Wrzeszcza.

    • 11 8

    • idealnie by było, gdyby dwa pasy jezdni i linia tramwajowa na Grunwaldzkiej przecinałaby Nową Politechniczną górą, po estakadzie

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane