• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Łezka" z Politechniki powalczy w Rotterdamie

Marcin Tymiński
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej. Zasilany wodorem i aerodynamiczny. Wystartuje w ekologicznym maratonie w Holandii. Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej. Zasilany wodorem i aerodynamiczny. Wystartuje w ekologicznym maratonie w Holandii.

Przejechać jak najwięcej kilometrów, najlepiej na jednym litrze paliwa lub jednej kilowatogodzinie - to marzenie każdego kierowcy, ale także wyzwanie w cyklicznym konkursie Shell Eco-Marathon. W tym roku studenci z Politechniki Gdańskiej wystawią do niego pojazd napędzany wodorem.



Shell Eco-Marathon to nie jest tradycyjny "rajd o kropelce". To uznany, międzynarodowy konkurs z trzydziestoletnim stażem, w którym spotykają się młodzi konstruktorzy z całego świata. Ich zadaniem jest samodzielne skonstruowanie jak najwydajniejszych pojazdów.

Duża konkurencja sprawia, że muszą to być naprawdę innowacyjne konstrukcje. Zastosowane w nich rozwiązania znajdują się później w seryjnych pojazdach lub nawet wyznaczają nowe kierunki w rozwoju motoryzacji.

W tegorocznym konkursie wystąpi aż dwieście drużyn, które powalczą w dwóch kategoriach: futurystycznej "Prototype" i bardziej konwencjonalnej "UrbanConcept". Futurystyczne pojazdy z 27 krajów spotkają się między 15 a 18 maja 2014 r. na torze w Rotterdamie.

Polska wystawi silną reprezentację aż dziesięciu ekip. Wśród nich znajdzie się zespół Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej, który tworzą studenci pięciu wydziałów, zrzeszeni w Międzywydziałowym Kole Naukowym "Eco CarPG".

Stworzyli oni pojazd, który startuje w kategorii prototypów.

- Konstrukcja nadwozia naszego pojazdu oparta jest na założeniu zmodyfikowanej "łezki", co daje minimalne straty aerodynamiczne - przedstawia pojazd Łukasz Świątkowski, prezes koła. - Przy wsparciu kadry naukowej naszej uczelni zaprojektowaliśmy także od podstaw napęd pojazdu, oparty o ogniwo wodorowe. Cała konstrukcja z włókna węglowego i aluminium jest niezwykle lekka, waży ok. 40 kg. Mamy nadzieję, że dzięki wielu innowacjom uda się nam powalczyć o konkursowe trofeum.

Trzykołowy studencki pojazd na wodór to jedyny samochód z Polski z tym rodzajem napędu, który wystartuje w konkursie. Nad projektem pracują łącznie 23 osoby. Studenci do współpracy zaprosili także lokalne firmy, które wspierają projekt finansowo.

Wyzwanie jest poważne. Najlepsze konstrukcje w konkursie potrafią przejechać prawie trzy tysiące kilometrów na jednym litrze paliwa lub jednej kilowatogodzinie. Co ciekawe, za sterami "naszego" pojazdu w Rotterdamie zasiądzie studentka Politechniki Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (13) 1 zablokowana

  • 3000 kilometrów (5)

    przy 50 km/h przejechanie tej odległości zajmie 60 godzin. biedna dziewczyna. no ale słyszałem że laski z polibudy są twarde...

    • 24 3

    • Ona ma już tyle na liczniku że byś się zdziwił (1)

      • 15 7

      • Nie bądź taki do przodu bo Cię z tyłu zabraknie - nie ładnie mierzyć innych swoją miarą. Ludzie, przecież nie będzie jechać 3 000 km... Zrobi parę kółek po torze i ze zużycia paliwa w cylindrze przeliczone zostanie, ile by przejechała na 1 litrze zasadą proporcjonalności.

        • 1 1

    • z tym 3tys km to chyba sie ktos pomyli o jedno zero (1)

      jaja

      • 1 6

      • nikt się nie pomylił, w artykule jest podana prawidłowa odległość - 3000km

        • 5 1

    • Otóż chodzi o to, żeby przejechać 16 okrążeń toru wyścigowego w czasie nie większym niż 30 min. jedno okrążenie ma niespełna 2 km. Podczas przejazdu (od chwili wyjazdu z Pit-stopu, gdzie rozgrzewane są opony, ogniwo i inne podzespoły, do chwili dojazdu na metę) mierzone jest zużycie paliwa (wodoru, benzyny, gazu itp.) Na miejscu kalkuluje się to na ilość km na jedną kWh tak, aby wszystkie pojazdy miały jednakową jednostkę obliczeniową.

      • 2 1

  • niech ktos napisze czy cos zbudowano na podstawie tych 30 lat eksperymentow ?

    wdrozono na swiecie jakis pomysl ktory wynikl z tych 30 lat eksperymentowania z tymi pojazdami ? czy to wylacznie zabawa nie przekladajaca sie na nic wiecej ?.. bo kompletnie sie na tym nie znam .Moze wojsko cos zastosuje np. do napedu dronow etc ?.

    • 8 3

  • Wygląda (1)

    Jak zielony wibrator

    • 12 2

    • Rocco, podobno miałeś adidasa ?

      • 0 0

  • 1 litr paliwa lub 1 kWh (1)

    Ciekawe, ile wodoru stanowi równoważność 1 litra paliwa lub 1 kWh?

    • 1 1

    • "Niewiele"...

      • 1 0

  • bo firmie shell

    najbardziej zależy na ograniczaniu zużycia paliwa...

    • 7 0

  • Pan Darek spoko gość ;) Zawsze na laborkach wesoło było ;)

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane