• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa sygnalizacja na Wielkopolskiej do końca roku

Patryk Szczerba
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
Prace przy montażu sygnalizatorów są już na finiszu. Prace przy montażu sygnalizatorów są już na finiszu.

Będzie tańsza, bo nie wejdzie w skład Tristara, ale wreszcie ma zapewnić bezpieczeństwo pieszym na przejściu w okolicach ul. Racławickiej zobacz na mapie Gdyni w Małym Kacku.



Całość ma poprawić bezpieczeństwo pieszych, którzy na przejściu pojawiają się dość często. Całość ma poprawić bezpieczeństwo pieszych, którzy na przejściu pojawiają się dość często.

Ustawiony w tym miejscu sygnalizator będzie skuteczny?

Terminów obiecanych przez urzędników było już kilka. Po tym, jak rok temu sygnalizator pojawił się na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, kwestią czasu miała być podobna inwestycja na skrzyżowaniu z Racławicką zobacz na mapie Gdyni. Tam, jak alarmowali radni dzielnicy i mieszkańcy, również często dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń, bowiem piesi, by przedostać się na drugą stronę, muszą pokonać w praktyce trzy razy jezdnie.

Do pierwszego przetargu nie zgłosił się żaden wykonawca, w drugim przypadku cena zaproponowana przez firmę Qumak - 460 tys. zł okazała się zbyt duża dla miasta. Zarząd Dróg i Zieleni na inwestycję miał bowiem zaplanowane 60 tys. zł mniej.

Ostatecznie zdecydowano się ograniczyć koszty na tyle, by nie organizować przetargu. Cała inwestycja z projektem ma kosztować ok. 200 tys. zł. Sygnalizacja zamontowana na ul. Wielkopolskiej będzie uznana za tymczasową, a koszty zmniejszyło to, że nie będzie działała pod systemem Tristar.

- Będziemy ją próbowali koordynować z całym ruchem w inny sposób. Zapewniam, że nie zmieni ona przepustowości w tym miejscu, więc nie ma obaw o zatory. Piesi po naciśnięciu przycisku będą musieli poczekać na zielone światło, nie pojawi się ono od razu "na żądanie" - wyjaśnia Jacek Oskarbski z biura inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni.

Założenie, by premiować pieszych, którzy po dojściu do krawędzi mieli czekać na przejście nie dłużej niż minutę było brane pod uwagę, jednak zdecydowano, że - póki co - zaproponowane rozwiązanie wystarczy.

Urzędnicy przypominają jednocześnie, że w tym miejscu i tak jest planowana gruntowna przebudowa skrzyżowania i wtedy przyjdzie czas na przygotowanie rozwiązań na lata.

- Nastąpi to wtedy, kiedy na inwestycję znajdą się pieniądze - dodaje Oskarbski.

Montaż sygnalizatorów ma się zakończyć jeszcze w listopadzie. Sygnalizacja powinna działać do końca roku.

Opinie (149) 8 zablokowanych

  • Już odchodzimy od tristara? (10)

    Szybciej niż myślałem, no ale wiadome to było od początku. Już po wyborach, więc mogą śmiało przyznać, jaki to niewypał.

    • 105 21

    • no to się popisałeś logiką

      • 12 28

    • (1)

      Nikt nie odchodzi od Tristara baranie

      • 8 16

      • Tridtar to lipa

        kolejne pieniądze wsadzone w błoto albo zapchała czyjeś pazerne łapy

        • 13 6

    • (2)

      jak nie będą te światła wlączone do tristara to spodziewajcie sie korkow..... tristar zrobi zielone a w tym miejscu czerwone i dzień dobry korki.....

      • 17 4

      • Póki co, to odkąd wprowadzono system Tristar, (1)

        czas dojazdu do i z pracy wydłużył mi się o około 5-10 minut. Trasa do pokonania to tylko 5km ;-(

        • 5 1

        • 5 km? Chyba szybciej niż samochodem dojadę rowerem

          • 0 0

    • to było ostatnie skrzyżowanie na odcinku tesco - orłowo, które ostało się bez świateł (1)

      Teraz brakuje już tylko progów zwalniających. Gratulacje dla bezmózgowców, którzy zatwierdzają takie pomysły, zamieniając w deptak główną arterię komunikacyjną, łączącą centrum z przedmieściami. Założeniem, jak rozumiem, jest tradycyjne spowalnianie ruchu, zamiast jego upłynnienia i rozładowania, a oddzielenie ciągów komunikacyjnych pieszych od kołowych to mrzonka, prawda? Przy takiej mentalności nawet Tristar nie pomoże...

      • 22 11

      • Możesz mieć pretensje tylko do siebie. Jakbyś Ty i wszyscy inni grzecznie ustępował pieszym na tym skrzyżowaniu, a nie wyprzedzał lewym pasem samochód ustępujący przechodzącym, nie byłoby potrzeby montażu świateł.
        Wolisz żeby zbierać trupy z tego skrzyżowania?

        • 2 1

    • tristar to jedna wielka lipa! (1)

      czasomierze świateł wprowadzić i będzie jeździło się płynniej.

      • 6 0

      • zgadzam się, przejazd Władka IV o tym przekonuje

        trzeba zaliczyć każde światła

        • 0 0

  • Piesi powinni móc włączać zielone w okienkach czasowych a nie na żądanie. (5)

    Wtedy nie zdezorganizują ruchu.

    • 46 30

    • piesi są też częścią ruchu (4)

      myślenie wyłącznie lub głównie o użytkownikach samochodów dusi miasto dosłownie i w przenośni.

      • 12 23

      • to pieszy przechodzi przez ulicę (3)

        a nie samochód przejeżdża przez chodnik

        • 14 4

        • Pieszy nie blokuje jezdni , a kierowca chodniki bardzo często . (1)

          • 4 5

          • A jak to się ma do świateł na Wielkopolskiej?

            • 3 0

        • pieszy przechodzi przez jezdnię, która jest częścią ulicy

          pieszy nie stwarza zagrożenia dla samochodu, samochód jadący po mieście z prędkością powyżej 30 km/h stwarza realne zagrożenie dla pieszych, przy większych prędkościach może stworzyć zagrożenie również dla innych samochodów, nie tylko pieszych.

          • 2 2

  • I dobrze. (6)

    Jeśli ma to poprawić bezpieczeństwo to jak najbardziej. Piesi nie będą musieli przebiegać przez jezdnię stwarzając niebezpieczne sytuację, bo auta nie zatrzymują się przed przejściem. Za to nadgorliwi teraz internauci napiszą "kolejne światła".

    • 36 20

    • Kolejne światła

      Szkoda, że problemy bezpieczeństwa rozwiązuje się najniższym kosztem finansowym oraz kosztem innych użytkowników. Przejazd znowu się wydłuży, zamiast usprawnić. Może kiedyś zaczniemy budować kładki lub tunele.

      • 13 11

    • Piesi wcale nie musieli przebiegać (4)

      300 m dalej jest tunel z przejściem podziemnym. Taki dystans idzie się 3 minuty, co w tym wypadku może być równe oczekiwaniu na zmianę świateł. Światła niewpięte w tristar to kompletny bezsens, który niweczy wszystkie cele tristara i wcześniejsze wydatki z tym związane. Czy ktoś w ogóle brał pod uwagę kładkę dla pieszych? Czy nie, bo "światła dobre na wszystko"? Jeśli za cenę krótszego oczekiwania na przejście przez ulicę wolisz mieć pod oknami smrodzący sznur aut, stojących w korku (teraz dzięki światłom korek będzie w obie strony), to gratuluję sprytu...

      • 11 13

      • (3)

        To przejdź sobie przejściem podziemnym z wózkiem bliźniaczym, albo jeszcze lepiej z inwalidzkim.

        • 4 2

        • (2)

          A to wina kierowców, że ktoś wybudował przejście podziemne nieprzystosowane dla wózków i osób niepełnosprawnych?

          • 4 3

          • (1)

            a to wina niepełnosprawnych, że kierowcy to debile, którzy jak widzą przejście dla pieszych to nie myślą, o tym żeby zwolnić tylko dodają gazu??? Ile razy zdarzało mi się tam zatrzymywać przed przejściem dla pieszych, a tu pędzi VW albo ford g..o wort i przelatuje przed nosem pieszego. Wobec tego kierowcy mają te światła na swoje własne życzenie

            • 1 1

            • I światła to jedyne rozwiązanie. Gratuluje kreatywności.

              • 0 1

  • Typowo po polsku (3)

    mamy piękne plany budowy, które następnie przekladamy, a na końcu budujemy prowizorke.

    • 38 7

    • Masz rację... (1)

      to typowo polskie - budujemy SYSTEM Tristar, który ma globalnie usprawnić komunikację w Trójmieście (przynajmniej w założeniach), a na jednej z głównych arterii jednego ze skrzyżowań nie wpinamy do tego systemu !!. Kiedyż wreszcie osoby odpowiedzialne zrozumieją, że jeśli buduje się SYSTEM, to wszystkie elementy muszą do niego pasować, bo inaczej cała robota będzie do kitu.
      No i kiedy wreszcie zacznie się rozliczanie osób winnych takich knotów?
      W przeciwnym razie będziemy mieli coraz więcej skandali typu system wyborczy, system sprzedaży biletów Intercity.

      • 11 1

      • no tak

        Ale niekoniecznie tymczasowa prowizorka...

        • 1 0

    • dla twojej bezmyślnej wiadomości to media i społecznicy WYMUSILI na UM

      szybką budowę tej sygnalizacji...więc twierdzenie, ze to prowizorka to głupota. w szczególności gdy UM zapowiadał w przyszłości przebudowę całego skrzyżowania....

      • 0 1

  • Brawo... w końcu ktoś poszedł po rozum do głowy. (3)

    jw.

    • 15 17

    • polakom nigdy nic nie pasuje... (2)

      ot taki durnowaty naród...ale można zawsze zwalić na pogodę bo jest szaro i do du... i jest powód do narzekań :)

      • 2 5

      • kogo obchodzą twoje źródła frustracji? (1)

        • 4 1

        • jak widać...

          ty jsteś sfistrowany bo mnie to bawi :) kmiotku

          • 0 1

  • Ile drożej byłoby z Tristarem? (1)

    Ktoś wie?

    • 10 10

    • 460, jest napisane

      • 7 3

  • Większe korki. (10)

    Znowu zrobione tak, żeby utrudnić ruch na i tak zatłoczonych ulicach. Powinno się w całej Gdyni budować kładki lub przejścia podziemne.

    • 45 19

    • (5)

      Piesi to nie szczury. Samochody do tuneli. W miescie rzadzi pieszy. Samochod jest tylko drogim dodatkiem

      • 19 19

      • Mogę jechać tunelem, no problem. Niech go jednak najpierw zbudują. I chociaż ciut lepszy, niż to cudo techniki w Sopocie.

        • 17 1

      • (3)

        Misiaczku, tunel dla ruchu samochodowego kosztuje wielokrotnie drożej niż przejście podziemne dla pieszych. Najtańsza jest oczywiście kładka...

        • 7 2

        • To niech zrobią tunel dla pieszych lub kładkę. Mi bez różnicy. Mogę jechać tunelem, jechać nad tunelem, jechać pod kładką :)

          • 3 0

        • (1)

          ale ta kładka musi mieć windę, a to już za drogo dla naszych włodarzy

          • 1 0

          • Niech sprzedadzą lotnisko :)

            • 1 0

    • zamiast marudzić... (2)

      Przesiądź się do komunikacji miejskiej. Bądź przykładem dla innych, a nie majaczysz na forum :)

      • 9 11

      • A autobus na tych światłach się nie zatrzymuje? Przeleci na czerwonym? Zauważ, że jak samochody stoją w korkach, to autobusy również. Autobus to taki większy samochód.

        • 11 2

      • Jak mi komunikacja zapewni konkurencyjny czas przejazdu - to bardzo chętnie

        Ale nie zapewni, bo busik co 400m ma przystanek, a SKMka lata nawet nie jak za komuny - wtedy w szczycie było co 6 minut ....
        Żadne buspasy i buspriorytety nie pomogą

        • 13 1

    • Te czasy już minęły. Pora się otrząsnąć.

      • 1 6

  • (11)

    W Portugalii, pieszy naciskając guzik przywołujący zielone światło, czeka na to światło około 2-3 sek. Czy to dobrze dla systemu czy źle oceńcie sami.

    • 10 21

    • (2)

      źle bo jak sytuacja się powtórzy co minutę to droga będzie miała za małą przepustowość i wszystko utknie w korkach
      na takie światło pieszy powinien czekać 1-2 minuty i zielone, jak będzie większy czas oczekiwania to zaczną przelatywać na czerwonym.

      • 10 4

      • minuta to max

        na Chwarznieńskiej cykl trwa do 2 minut i mało kto czeka na zielone

        • 9 2

      • Zawsze przelatują, bo na "niektórych" skrzyżowaniach to sobie można czekać i 10 minut. Choć i tak samochody mają czerwone.

        • 10 0

    • (1)

      2-3 sekundy to bardzo nie dobrze - ruch za szybko i za często trafi płynność, tworzą się korki i pewnie stłuczki

      • 5 4

      • żeby wyeliminować stłuczki, trzeba promować inny styl jazdy

        wolniej ale płynniej. U nas wielu kierowców próbuje wyprzedzić wszystko co się rusza by zdążyć zatrzymać się na zielonym świetle. Myślenie systemowe polega na myśleniu o płynności ruchu wszystkich użytkowników dróg - również pieszych.

        • 5 3

    • (4)

      Celowo nie napisałem, że dotyczy to ścisłego centrum lub uliczek osiedlowych :). Nikt o zdrowych zmysłach nie robi kolizyjnego przejścia dla pieszych czy skrzyżowania na arterii typu ul. Wielkopolska w Gdyni. To tylko w Polsce możliwe. W cywilizowanych krajach są przejścia podziemne, estakady bądź inne bezkolizyjne rozwiązania. W Polsce co 300 metrów światła.

      • 15 7

      • w cywilizowanych krajach przejścia podziemne dla pieszych się likwiduje (2)

        oraz prowadzi kampanie uspokojenia ruchu: wolniej ale płynniej. Uspokojenie ruchu zwiększa przepustowość korytarzy drogowych - brzmi to może zaskakująco, ale jest faktem.

        • 7 9

        • w Niemczech czy Francji jest tak jak pisze @marian koniuszko

          więc nie pieprz głupot

          • 8 4

        • Nie brzmi to zaskakująco

          ale co z tego że płynniej, jak dłużej.

          • 0 3

      • Nie w Polsce w Gdyni

        szczurko kamery

        • 3 1

    • zacznijmy od tego, że w Portugalii nikt nie czeka na zielone światło... wszyscy chodzą na czerwonym

      • 5 0

  • Zróbcie coś ze skrzyżowaniem Starodworcowej i Wielkopolskiej (jezdnia w stronę Gdyni). Zjeżdżające samochody dzień w dzień tratują tam pieszych, bo żaden kierowca nie spodziewa się, że pieszy też ma zielone!! Ruch pieszy jest tam spory, bo ludzie idą do sklepów.

    • 8 4

  • A odcinkowy pomiar prędkości to dla kogo tam jest? (4)

    Jakoś nie zauważyłem aby się tym przejmowali sami dobrzy kierowcy, bo tylko tacy są w Gdyni. Wyścigi trwają do świateł przy bocianie, bo przecież wstyd tam dojechać za kimś.

    • 18 9

    • Jeszcze info dla aptekarzy. Odcinek zaczyna się kawałek za tym przejściem.

      • 3 0

    • Tak za leszczem co z góry chamuje (1)

      jedzie taki melepeta i chamuje i utrudnia ruch bo jedzie sobie po marchewkę na plac

      • 2 6

      • Wracaj do podstawówki

        Taaa.... Chamuje. Rurzowym rowerem hyba.

        • 8 0

    • to co tam jest nie ma żadnego zastosowania prawnego. Nawet gdybys teraz dostał mandat z tego odcinka, to możesz tym d..ę podetrzeć. Nie jest to dopuszczone przez ITD, nie ma nawet odpowiedniego oznakowania (żółtego)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane