• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Winnych jak zwykle brak... (9)

    PKM to jeden wielki bubel. Nic tylko czekać jak Unia powie "basta" i skończy się dzień dziecka...

    • 100 101

    • POwywalali kasiorkę w błoto i na swoje konta... reszta ich nie interesuje

      • 13 37

    • Będzie dobrze

      dla niektórych.

      • 9 13

    • Sila wyzsza. Opady ktore byly ponad norme. Czasem tak bywa, chociqz skutki moglyby byc usuwqne sprawniej

      • 32 8

    • czy te przystanki muszą być takie brzydko prowincjonalne? (2)

      • 4 18

      • (1)

        W miastach europy zachodniej przystanki buduje sie tak, aby laczyly elegancje, komfort uzytkowania i nie narzucaly sie, byly dyskretne. Projekt bpbk jest tego zqprzeczeniem. Strach pomyslec, jak te budy zaczna rdzewiec. Elegancji zero, komfortu zadnego (wieje, leje, skape zadaszenia, dlugie betonowe schody), zas krzykliwy czerwony kolor dewastuje miejski krajobraz, no ale... nawiazuje do ecs, a to bylo dla zamawiajacych najwazniejsze. I pewnie inne, mniej oficjalne kwestie.

        • 3 11

        • Specjalista

          od zabudowy:terenów wszelakich-) Takich tu lubimy!

          • 5 0

    • zarzadca (2)

      prosba do redakcji o zbadanie kiedy urzad marszalkowski zleci utrzymanie pkm do skm

      • 4 0

      • od zawsze to POwinno byc POloczone

        kto wymislil ta anomalie?? ni to tramwaj ni kolejka...

        • 2 5

      • Nie zleci, przeciez po to budowali specjalny biurowiec i zatrudniali sztab ludzi, oczywiscie wg jasnych kryteriow. Strach pomyslec co by bylo, gdyby kazda linia sbahn w Berlinie miala oddzielne spolki do zarzadzania. Tymczasem na odpowiednia ilosc polaczen pieniedzy nie ma i trzeba kasowac. Nie tu szukacie oszczednosci!

        • 4 0

  • PKM-ka niby w stanie rozkładu finansowego, (1)

    ale kasa zawsze się znajdzie, tylko z czasem prezesi będą się zmieniali.

    • 53 20

    • po co oni to budują jak i tak nikt tym nie będzie jeździć...
      buehehe kolejką na karwiny,co za bzdura.

      • 4 10

  • planowanie witualne (5)

    Osoba, która zrealizowała wizualizację przystanków nigdy nie była w tych miejscach, ani nie zapoznała się z rzeczywistymi mapami. Potem znowu wykonawca zostanie zaskoczony.

    • 43 7

    • Ale co konkretnie Ci nie pasuje?

      Ten cały węzeł będzie przebudowany. Obecnie nic co jest tam obecnie nie będzie tak wyglądało po przebudowie, wiec o co Ci człowieku chodzi?

      • 7 5

    • a co, myślisz, że wykonawca buduje na podstawie renderów?

      • 6 1

    • wizualizacja, a projekt to zupełnie co innego :)

      • 7 0

    • nowe osiedla tez tak wstawiaja

      na przyklad u nas na trawniku i boisku czy parku na Zaspie
      Widac, ze nikt tego nie projektue. Wybieraja tylko z szablonu najwyzsze co maja na dana dzialke. A infrastrukture musi im zapewniac i oplacac nasze osiedle

      • 1 1

    • Co to jest planowanie witualne?

      • 0 0

  • Budimdex budimex budime.... (7)

    ciekawe jaki jest skład akcjonariatu tej firmy

    • 34 16

    • radosny, a jaki ma być :)

      • 5 1

    • Budimex to jedyna duża firma, która radzi sobie w kolejowych kontraktach (1)

      • 8 6

      • do czasu az powstanie MTM Kolej.

        • 6 3

    • A co, według ciebie to tajne? Wejdź na stronę Budimexu, Giełdy, KNF i sobie zobacz a nie spisków szukasz.

      • 17 2

    • musiał to pisać kretyn pierwszego sortu. Są to informacje jawne :) (1)

      • 12 4

      • tak jak ilość mieszkań pewnego urzędnika

        pytanie jest bardzo konkretne a te tzw dane jawne tylko zaciemniają

        • 0 0

    • Pan Marszalek bardzo, ale to bardzo sobie ceni ta firme. Oczywiscie za fachowosc. Takie wzajemne przywiazanie i zaufanie.

      • 2 2

  • PKM Karwiny (2)

    Ale fikcja.

    • 15 27

    • druga fikcja (1)

      tramwaj w Brętowie
      kto go tam widział ??

      • 4 7

      • Nie wiesz jak wyglada teren pod PKM Karwiny to się nie wypowiadaj

        • 2 2

  • Budimex ??? (4)

    Nie MTM ??? Szok !

    • 31 6

    • nie mow hop...

      kolesie już atakują UM Gdynia

      • 11 3

    • myslisz, że w budimexie nie ma ludzi powiązanym z urzędem miasta Gdynia?? (2)

      to jeden wielki szczelny układ zamknięty.

      • 11 3

      • (1)

        Chyba bardziej z urzedem marszalkowskim

        • 2 0

        • trolek i tak nie zrozumie roznicy ;)

          • 2 0

  • nasypy rozmyło w Gdansku, ale to pociągi z Gdyni wstrzymano... (12)

    nie wiem ale albo PKM/SKM kierują idioci, albo jest to czysta złosliwość

    co do kryterium - dlaczego NIE ma takiego mówiacego o wykonywaniu zamówień w ustalonym CZASIE, bo akurat budimex zawalił wielokrotnie wiele (wszystkie?) przetargi a opóźnienia dochodziły do paru lat

    • 35 16

    • Wstrzymano, bo w Gdańsku się zaraz popsują na tych podmytych trasach i nasypach..

      czekają aż szcz*w mocniej zarośnie i wzmocni rozmyte konstrukcje nasypu.

      • 9 7

    • w Gdyni też rozmyło (7)

      np. przy wiadukcie na Wielkim Kacku. Tylko odpowiada za ten odcinek PLK a nie PKM..

      • 11 3

      • tyle że pociagi kursują - ale NIE na lotnisko (1)

        • 9 3

        • czy ktoś kto minusuje ma jakieś inne dane potwierdzające, że pociągi nie kursują?

          bo ja je widze codziennie na torze w kierunku Kaszub

          • 5 1

      • o boże, na starych nasypach/skarpach?

        czyli jednak nie bubel...

        • 4 1

      • no i co?

        • 0 0

      • rozmyło to mocno powiedziane, spłynęła warstwa trawy na nowej części nasypu (2)

        czyli nasypu zrobionego byle jak, stary nasyp, od strony lasu - bez najmniejszych uszkodzeń. Nie ma to jak najtańsze oferty przetargowe, a może to pośpiech jest przyczyną fuszerki?

        A pociągi do i z Kościerzyny jeżdżą i jeździł cały czas. Mieszkam w okolicy, więc widzę.

        • 3 1

        • kase wzieli za kamienie na konstrukcje nasypu a dali piasek

          mysleli, ze sie nikt nie POlapie..

          • 1 3

        • sugerujesz, ze za niemca lepiej budowali

          teraz i kamienie na nasyp ukradli i POstawili nasypy niczyn zamki z piasku

          • 1 2

    • a niby jak mają pociągi kursować z Gdyni? (2)

      jeden tor czynny na odc. Gdynia - Gdańsk Osowa - przepustowość spadła - priorytet otrzymały pociągi do/z Kościerzyny - logiczne? zwłaszcza że między Gdynią a Gdańskiem jest wiele innych alternatywnych możliwych dróg dojazdu! idiotą jest ten co pisał ten post - pewnie jakiś cukiernik albo piekarz (nie ubliżając tym zawodom bo są równie ważne jak inne) który nie ma zielonego pojęcia o prowadzeniu ruchu pociągów! żenada!

      • 2 1

      • chciałbym zauważyć, że nie ma problemu by istniało połaczenie z bodaj osowy na lotnisko

        nawet sama przesiadka byłaby lepsza, niż nic

        ale widac ty z tych, którzy uwazają ze wynalazek jaki ostatnio zafundowała PKM (przed ulewami) czyli połaczenie Gdynia-Wrzeszcz-Lotnisko jest sensowen

        a ponoć na trakcie trójmiejskim takze jest tłoczno

        • 1 0

      • idiotą jesteś ty skoro uwazasz że PKM to połaczenie Gdyni z Gdańskiem

        • 0 1

  • kto to zaprojektował?! kto podpisał i zatwierdził projekt?! nikt nie poniesie odpowiedzialności? (4)

    a druga rzecz dlaczego zlikwidowano połączenia po 23 z lotniska!!!! znowu mamy płacić za taksówki bo lobby taksówkarskie straciło kasiorkę jak ludzie się na PKM przesiedli? żądam przywrócenia kursów PKM po 23, a nie że znów mam być zmuszony czekać 40 lub więcej minut na nocny autobus. to jest pipidówka czy duże miasto, które powinno być do późno w nocy obsługiwane przez komunikację?!!! mało miasto ma milionów? komunikacja to podstawa.

    • 109 18

    • Żądać to semo możesz 500+
      Za cienki jesteś
      he he he

      • 6 13

    • Zlikwidowali bo każdy chciał, a nikt nie jeździł.

      • 14 2

    • Kto lata samolotem..... (1)

      Tego powinno stać na taksówkę

      • 1 13

      • ktos tu nigdy nie leciał samolotem :)

        • 4 0

  • Dla mnie to koniec PKM (7)

    Przed ulewą frekwencja ogólna była taka sobie. Ile osób po wznowieniu PKM do niej wróci? 50% wcześniejszych pasażerów? Dzisiaj jechałem z Kartuz do Wrzeszcza (z przesiadką na autobus zastępczy). Wiecie ile osób jechało w godzinach porannych? Około 8 razem z dwoma pracownikami SKM.

    • 61 31

    • tak się kończy biurkowe zarządzanie

      tym leszczom z PKM nie dałbym nawet mopa i szmaty do podłogi

      • 24 5

    • Wygoda

      Wiele osób woli jechać bez przesiadek. Gdy tak jedziemy koleją jak przed powodzią sprzyja nam stałość czasów dojazdu. Ze względu na korki na trasie do Kartuz przy jeździe autobusem czas przejazdu prawie wcale nie jest stały zwłaszcza przed dniami wolnymi. A to nie pozwala na planowany przejazd gdy trzeba się przesiadać w Kartuzach na inne linie. W godzinach wieczornych zaś często narażeni jesteśmy, na sytuację w której spóźniony autobus nie dowiezie nas na czas potrzebny do ostatniego istniejącego połączenia w danym dniu!!!

      • 10 0

    • bla bla bla

      Jak ktos z 3 razy w tygodniu postoi w korku, to uzna, ze moze lepiej wrocic do PKM (gdy ta juz bedzie jezdzic).

      Pytanie, czy to ostatni taki problem, czy poczatek prawdziwych problemow.

      • 8 6

    • (2)

      Koniec PKM? Drogi panie, taka inwestycja powstaje a dziesięciolecia. To że w pierwszym okresie nie cieszy się popularnością nie przekreśla danej inwestycji. A to, że po wznowieniu przewozów nie wszyscy od razu wrócą do PKM? Powtarzam, takie inwestycje są na dziesięciolecia, a ty piszesz jakby inwestycja była już na półmetku

      • 8 2

      • Gdyby ta linia miała sens... (1)

        To już przed wojną, gdy ją po raz pierwszy zbudowano, cieszyłaby jakąś popularnością (wtedy przecież transport kolejowy miał o niebo większe znaczenie) a po wojnie zostałaby szybko reaktywowana.

        Komuna nie raz przymierzała się do tego i zawsze wychodziło, że to jest bez sensu.
        Aż tu nagle pojawiła się potrzeba przemielenia unijnej kasy...

        • 2 5

        • Przed wojną ta trasa nie miała sensu z uwagi na brak lotniska w Rębiechowie. Od połowy ubiegłej dekady ruch lotniczy wzrasta i będzie wzrastał, a tym samy - jak sądzę - korzystanie z PKM (wiem, że PKM to nie tylko lotnisko). Musimy myśleć w perspektywie nie kilkuletniej a kilkudziesięcioletniej. Za 20 lat jak największe polskie porty lotnicze będą robić po 10-15 mln pasażerów, w tym i EPGD znacznie zwiększy się zapotrzebowanie na tego typu połączenia.

          A przesiadki tak naprawdę wcale nie są straszne, tylko trzeba je dobrze zorganizować. W Londynie zaliczasz czasami 2 przesiadki w ramach jednej trasy których praktycznie nie odczuwasz bo przechodzisz "suchą stopą" z pociągu do pociągu.

          • 5 1

    • No i wygral budimex, ktory powinien miec bana po czyms takim. Ale wowczas pewne osoby bardzo by sie zasmucili.

      • 1 3

  • Całkowita odporność na wiedzę nabytą... (2)

    Jakich jeszcze znaków trzeba?
    No nic, następnym podejsciem klątwa kościoła w Brętowie was zmiecie!
    Wszystkie pomrzeta!

    • 15 14

    • o co chodzi z ta klatwa? (1)

      • 2 0

      • O prawdę!!!

        Budując kościół w Brętowie zniszczono cmentarz, dlatego budowa nigdy nie zostanie ukończona. Budowniczowie PKM podnieśli dłoń na te same groby, dlatego inwestycja sczeźnie!

        Oto świadectwo głoszone na tych łamach, gdy był jeszcze czas upamiętania:

        2014-06-27 20:47

        Biada wam!
        Którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową, o biada wam!
        Dosięgnie was klątwa kościoła w Brętowie!
        Inwestycja nigdy nie zostanie ukończona!
        Wszystkie pomrzeta!

        Biada wam, którzy zniszczyliście najlepsze co było!
        Klątwa kościoła w Brętowie NIE spłowiała!
        Biada wam!

        2014-05-16 23:46

        Biada wam!
        Którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową!
        Klątwa kościoła w Brętowie sięgnie was do trzech pokoleń!
        Inwestycja nigdy nie zostanie ukończona!
        Wszystkie pomrzeta!

        Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!
        Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!
        Biada wam!
        Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!

        2014-09-06 23:34

        Los ich pokara!
        O biada tym, którzy świętokradczą stopą przybyli deptać ślady przeszłości! Dosięgnie was klątwa kościoła w Brętowie, wszystkie pomrzeta! Oto wydał znak wysoki trybunał NSA, zasię widzieliście świadectwo prawdy na tych łamach, jednak nie upamiętaliście się. I zgnieciony będzie świętokradczy balon, a ci, którzy podnieśli świętokradczą dłoń na substancję zabytkową w czeluście strąceni!

        Oto nadejdzie zapłata, owi, do Letnicy pognani, złotego cielca zębami aż do fundamentów rozgryzać będą. I będą szarpani od kruków ci, co sprowadzili Euro2012!

        Ludu, upamiętajta się, albo wszystkie pomrzeta!
        Biada tym, co lekceważą wyroki historii!
        Oto nadchodzi kara, już tam Boruta pod kotłem podkłada!

        2 lata temu

        To wszystko na nic.
        Codziennymi newsami nie zagadacie takiej klątwy jak klątwa kościoła w Brętowie. Biada wam, którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową! Widzieliście znaki jednak nie upamiętaliście się. Inwestycja sczeźnie! Wszystkie pomrzeta! Los was pokara albowiem zniszczyliście najlepsze co było.

        2 lata temu

        Nietutejszy?
        Patrz przeto na kościół w Brętowie i znaj jaka kara dosięga tych, co podnoszą świętokradczą dłoń na substancję zabytkową. Wydał znak wysoki trybunał NSA jednak oni nie upamiętali się. Ale nadejdzie zapłata! Inwestycja sczeźnie, organizatorzy Euro2012 osądzeni będą, złoty cielec w Letnicy zburzony!

        Duch przeszłości unosił się nad Koleją Kokoszkowską, biada tym, co zlekceważyli wyrok historii...

        2 lata temu

        Dobrze piszą! Piekło pochłonie tych, co podnieśli świętokradczą dłoń na substancję zabytkową! Wypełni się słuszna kara za Euro2012. Już tam Boruta podkłada pod kotłem...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane