• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odnoga tramwaju na Morenę o 7 mln zł droższa niż zakładano

Krzysztof Koprowski
21 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trasa powstanie w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Docelowo będzie przedłużona aż do rejonu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Trasa powstanie w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Docelowo będzie przedłużona aż do rejonu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.

Za 23 369 346,92 zł chce zbudować odnogę trasy tramwajowej na os. Morena w ul. Bulońską konsorcjum firm MTM i Rajbud. Firma złożyła najkorzystniejszą cenowo ofertę w postępowaniu przetargowym. Trasa gotowa powinna być już w przyszłym roku, ale inwestor miał zarezerwowane ponad 7 mln zł mniej na tę inwestycję.



Nie wiadomo więc jeszcze, czy MTM i Rajbud zrealizują krótki, ok. 700-metrowy, odcinek torów tramwajowych w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do Myśliwskiej. Prace muszą być zakończone w ciągu 11 miesięcy od momentu podpisania umowy, co powinno nastąpić w ciągu kilku najbliższych tygodni. Jeśli przetarg nie zostanie unieważniony, bo inwestor zarezerwował na prace 15 998 692,07 zł.

Zakres inwestycji, poza trasą tramwajową, w ramach której powstaną dwa przystanki o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska, obejmuje też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Wraz z budową trasy dla tramwajów przewidziano też realizację drogi rowerowej wzdłuż ul. Bulońskiej.

Dodatkowo, wykonawca jest zobligowany także do uzupełnienia infrastruktury powstającego już przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Tam będzie musiał zrealizować toaletę publiczną, budynek socjalny oraz zadaszenie przejścia między przystankiem PKM a autobusowym przy ul. Rakoczego.

Podobnie jak ma to miejsce przy wspomnianym przystanku PKM Brętowo, także na końcu ul. Bulońskiej nie będzie pętli, a jedynie tory z rozjazdami pozwalające na zawracanie tramwajów dwukierunkowych.

Kursować będą tutaj więc przede wszystkim tzw. Dortmundy oraz tramwaje sprowadzone z Kassel (obecnie przetarg na ich modernizację został unieważniony, ale planuje się rozpisanie nowego), a także część z pięciu zakupionych nowych pojazdów Pesa Jazz Duo z bydgoskiej fabryki.

Budowa odnogi możliwa jest głównie dzięki oszczędnościom w przetargu na realizację "głównej" trasy na osiedle Morena, czyli od pętli Siedlce do PKM Brętowo. Ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł wraz ze środkami UE), zdecydowano się podzielić cały projekt na dwa etapy. Szczęśliwie dla budżetu miasta, trasa tramwaju do PKM-ki kosztować będzie 116 mln zł i z tego powodu udało się wygospodarować fundusze na odcinek w kierunku ul. Myśliwskiej.

Odcinek w ciągu ul. Bulońskiej choć stosunkowo krótki, ma także strategiczne znaczenie dla dalszej rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku. To właśnie od skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zostanie zbudowana kolejna trasa z komunikacją szynową (tzw. Nowa Bulońska Północna) w rejon ul. Jabłoniowej i Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z rozwidleniem w tzw. ul. Nową Politechniczną w stronę Wrzeszcza i Zaspy.

Złożone oferty na realizację trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej od Rakoczego do Myśliwskiej wraz z doposażeniem przystanku PKM Brętowo

1. MTM SA/Rajbud sp zoo - 23 369 346,92 zł brutto
2. WPRD Gravel/TOR-KAR-SSON - 23 811 643,15 zł brutto.

Czytaj też: Trasa tramwajowa na Morenę (Siedlce-PKM Brętowo) gotowa w 33 proc.

Miejsca

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • czekam na piękny, nowoczesny Gdańsk (1)

    a ja uważam, że ta inwestycja jest za droga, ceny są wygórowane, bo wszyscy chcą wyciągnąć pieniądze z państwowej i unijnej kasy; uważam, że nie powinno się teraz budować tego odcinka 700-set metrowego, tylko poczekać aż stanieje; i to nie jest żart; chociaż ulice te potrzebują naprawy; i najważniejsze: po co rozbudowywać linije tramwajową jeżeli budujemy szybką kolej metropolitalną, budujemy szersze i lepsze drogi dla coraz większej rzeszy samochodów, wszak każdy chce mieć samochód no i dobrze, tylko po co wtedy tyle tramwajów? czy miasto dobrze wszystko przemyślało? a może trzeba zrobić konsultacje społeczne, w których kierunkach dodatkowy transport jest potrzebny? W wielu miejscach Gdańska i to wcale nie na jakiś opłotkach, tylko całkiem w środku brakuje porządnych dróg, dojazdów do niektórych kompleksów czy małych osiedli mieszkaniowych; zbudujmy drogi, żeby karetki mogły dojeżdżać do celu, a mieszkańcy swobodnie do swoich domów; tramwaje odłóżmy na kiedyś; Bulońska potrzebuje remontu, ale wcale nie potrzebuje tramwaju, a że pas trawy został i czeka na niego to nieważne; psy będą miały gdzie kupę robić; w ogóle tramwaj z Bulońskiej do Warszawskiej??? czy to jakieś siencefiction?

    • 3 15

    • policz powierzchnię potrzebną na przejechanie 800 ludzi samochodami

      i tyle samo tramwajami, to może coś skumasz. Inwestycje w tramwaj pomagają również decydującym się na przejazd samochodem, gdyby nawet część dotychczas jadących tramwajami przesiadła się na samochody, miasto byłoby duużo bardziej zakorkowane niż jest już teraz

      • 4 1

  • gdzie sens??? (1)

    Jaki sens ma budowanie takiego krótkiego odcinka? Bez sensu powstaną na końcu tego obrzyna tory rozjazdowe do nawrotki, których później nikt nie będzie używał.
    Albo budować cała linię do Jabłoniowej, albo wcale.

    • 3 14

    • nie ogarniasz....

      .. to sie nie osmieszaj

      • 2 3

  • I tak pomału tramwaj dotrze do lotniska im. Walesy (2)

    I okaże się, że PKM jest psu na budę. To nie tylko moja prognoza.

    • 10 9

    • Najlepiej puscic tramwaj az do Bydgoszczy. Po co nam kolej !?

      • 6 0

    • Chyba Bolka

      • 2 2

  • pisze w artykule

    że TAK wyremontują. Gratulacje dla tych co plusiki dali , oznacza to to, że sami nie rozumieją co czytają.

    • 2 1

  • Tramwaje były dobre w porównaniu z dorożkami

    Tramwaj to był szczyt techniki i komfortu ale w porównaniu z wozem jadącym po błocie lub kocich łbach. Dzisiaj wystarczy autobus. Taniej i prościej.

    • 2 10

  • Błąd w artykule

    W zajawce artykułu jest błąd. Najniższa cena została pomylona o drobne 10 mln. zł - 33 369 346,92 zł :) . Trzy strony komentarzy i nikt nie spostrzegł... Czytanie ze zrozumieniem to nasza, narodowa cecha :P .

    • 0 0

  • 23 melony za 700 metrów tramwaju? chyba kogoś pogięło. Nie robić to złodziejstwo w biały dzień.
    Albo położyć po prostu tory + przystanki. A przekładanie infstraktuktury nie wiadomo po co i inne nie pierwszej potrzeby historie zrobić jak się będzie przelewało w budżecie.

    • 1 4

  • MIeszkam na ulicy Bulonskij i na Morenie... (1)

    ...cale moje dojrzale zycie. Niech sie cos zmieni w koncu bo ulice pamietaja czasy Gierka. Jestem za tramwajembdo konca ulicy Bulonskiej bo stamtad codziennie poginam do pracy.Sie pytam w takim razie czy ktos z tych wielce oburzonych i majacych najwiecej do powiedzenia w ogoleieszka na Morenie luv chociazby w okolicy.... :/

    • 5 0

    • a mleszkaj se dalej

      • 0 2

  • Kolejny przekręt.Dlaczego przy takich inwestycjach nie ma pełnej kontroli??

    Dlaczego Urząd Skarbowy patrzy na ręce zwykłego podatnika ,a na rządowe łapki przymyka oko???

    • 2 3

  • Redakcjo

    "Podobnie jak ma to miejsce przy wspomnianym przystanku PKM Brętowo, także na końcu ul. Bulońskiej nie będzie pętli, a jedynie tory z rozjazdami pozwalające na zawracanie tramwajów dwukierunkowych"

    Na pętli tramwaj zawraca a na rozjezdzie zmienia kierunek jazdy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane