• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy taki prom z aluminium zwodowany przez Aluship Technology

Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba statku zasilanego wyłącznie energią elektryczną.

W Gdańsku trwa nietypowe, bo dwudniowe wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną. Za budowę odpowiadała spółka Aluship Technology.



Jest to katamaran o długości 80 m i szerokości 20,8 m zbudowany na zlecenie norweskiej Stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG. Prom jest przeznaczony do przewozu 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Pływać będzie na krótkich trasach w Norwegii i rozwijać prędkość 10 węzłów.

Dotychczas budowano podobne konstrukcje jednak były one napędzane przez silniki hybrydowe - wykorzystujące nie tylko energię elektryczną, ale również silniki diesla. Prom zbudowany w Aluship Technology posiadać będzie zestaw akumulatorów, które ładowane będą na lądzie, a statek całą podróż odbywać będzie napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi.

Niskie zużycie energii przez prom było jednym z najważniejszych celów. Dlatego kadłub został wykonany całkowicie z aluminium. Wszystkie systemy na statku będą zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii i odzysku ciepła. Zamontowane zostanie oświetlenie LED oraz panele słoneczne.

Operacja wodowania promu jest bardzo nietypowa i trwa dwa dni.

- W poniedziałek kadłub nasuwany był na dok pływający - tłumaczy Jerzy Bielecki, project manager z Aluship Technology. - Po całkowitym nasunięciu jednostki dok przemieści się w rejon przeciwległego nabrzeża, gdzie woda jest wystarczająco głęboka. W nocy jednostka zostanie przestawiona na podpory o wysokości docelowej do wodowania i nastąpi faktyczne wodowanie. Następnie prom zostanie odholowany do nabrzeża Stoczni Gdańsk, skąd jednostkę podejmie holownik norweskiego klienta.

Dokumentację wykonawczą oraz pomoc techniczną dla wodowanego kadłuba zapewniła firma Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Wcześniej spółka Nelton przez 15 lat działała pod znakiem firmowym GSM Design Group i zapewniała pomoc projektowo - konstrukcyjną przy realizacjach jednostek pływających oraz offshore. Obecnie spółka zatrudnia 50 wysoko wykwalifikowanych inżynierów oraz managerów, którzy są rozlokowani w dwóch ściśle współpracujących biurach projektowych umiejscowionych w Pruszczu Gdańskim oraz Szczecinie.

Aluship Technology Sp. z o.o. jest europejskim liderem produkcji aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore oraz w dziedzinie konstrukcji dla lądowych obiektów inżynieryjnych.

W Gdańsku spółka funkcjonuje od 1993 roku, kiedy to jej właściciel postanowił przenieść siedzibę firmy z Hamburga. Dziś Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody, na której zlokalizowane są wszystkie budynki firmowe. Spółka zatrudnia ok. 170 osób.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Miejsca

Opinie (48) 4 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Droga redakcjo (2)

    film fajny ale proszę o sprostowanie (bo ciekawość mnie pochłonie) odnośnie "kadłuba zasilanego wyłącznie energią elektryczną"

    Po co kadłub zasilać energią elektryczną ?
    Statek to rozumiem ale żeby kadłub ?!

    • 35 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      ale jak to będzie miał kolor?>

      To je amelinium tego pomalujesz

      • 4 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Kadłuba STATKU który będzie zasilany energią elektryczną. STATKU a nie kadłuba!!! Polecam czytać dokładnie to co jest napisane.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Kolejny dowód na całkowity upadek i likwidację polskiego przemysłu stoczniowego!!

    • 10 27

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    (1)

    Mam nadzieję, że będzie pływać między Górkami Zachodnimi i Wschodnimi , skróci o 20 km trasę na Mierzeję Wiślaną i załatwi część problemu z mostem sobieszewskim. Sorry, żartowałem: najważniejsze ECS i Teatr Szekspirowski :((

    • 27 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      na górkach to mieszka ciemny proletariat

      to nie kuma że miasto potrzebuje teatrów i innych instytucji kultury

      • 0 3

  • Niemożliwe! (1)

    Przecież polskie stocznie są w stanie upadłości!

    • 21 8

    • byly po to zeby mozna bylo je przeksztalcic w dochodowe spolki dla znajomych

      proste?

      • 0 3

  • super (2)

    Ale kasy bym na zlomowcu dostal za taki kawal alu

    • 10 5

    • Lepiej weź się do roboty (1)

      Zamiast wykradać metale kolorowe

      • 2 0

      • kolorowe ?

        to je amelinum ! tego nie pomalujesz baranie

        • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    dokladniej

    kiedy to wodowanie

    • 11 0

  • Jak rozumiem zbudowano kadłub (2)

    Czyli przerobiono metal. A wyżej opłacalne wyposażenie już nie w Polsce?

    • 27 0

    • a co to ma za znaczenie? nie o tym jest artykuł. (1)

      • 1 4

      • A ma takie znaczenie

        Że lepiej jest pić w Szczawnicy
        niż szczać w piwnicy

        • 7 0

  • ale on brzydki fuuu (1)

    nie można było zrobić czegoś ekstra ??

    • 2 13

    • fakt, nasz biała flota ładniejsza i nowocześniejsza

      • 5 0

  • A myślałem że oni statków nie budują - tylko na papierze i na lewych fakturach. A tu jednak zaskoczenie ! (2)

    • 2 1

    • błąd (1)

      To nie statek, tylko kadłub. Statek musi mieć jeszcze wiele mechanizmów, które są w Polsce nie produkowane.

      • 4 3

      • gupek

        • 0 4

  • Z czego się cieszyć

    W metryce i tak będzie ze zbudowany w Norwegii.

    • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane