• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaj dotarł do Gdańska z Modertransu na specjalnej lawecie.

Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z 16 tramwajów kupionych w niemieckim Kassel. Pojazd został zmodernizowany w wielkopolskich zakładach Modertrans w sposób podobny jak 46 tramwajów z Dortmundu.



Rozładunek tramwaju tradycyjnie odbył się na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska, choć tym razem pojawiło się kilka niewielkich trudności. Tramwaj na specjalnie przystosowanej lawecie dotarł ok. pół godziny przed czasem, a przy zjeździe na gdańskie tory zaklinował się jeden z wózków pojazdu. Niezbędna była siłowa interwencja pracownika.

Po ok. godzinnej operacji rozładunku, tramwaj został odholowany przez tzw. Dortmunda do zajezdni Wrzeszcz (tramwaj musi przejść jazdy testowe i uzyskać homologację, by móc poruszać się o własnych siłach).

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

- Uzyskanie niezbędnych dokumentów i dopuszczenie tramwaju do liniowej jazdy z pasażerami zajmie kilka tygodni - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zakupione pojazdy zostały wyprodukowane w latach 80. (przypuszczalnie w 1981 r.). Gdańsk zapłacił za nie ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił firmę Modertrans, która za ich modernizację otrzyma ok. 18,3 mln zł netto.

Tramwaje z Kassel nie będą nowością dla pasażerów, ponieważ to niemal identyczne konstrukcje jak pojazdy z Dortmundu. Największe różnice dostrzegalne są w obrębie dachu. N8C z Kassel oryginalnie mają dwa pantografy, podczas gdy ich odpowiedniki z Dortmundu miały tylko jeden odbierak prądu.

Na dachu zmodernizowanych wagonów z Kassel pojawiły się też instalacje systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej (tramwaje z Dortmundu mają klimatyzację tylko jednej kabiny motorniczego). Nie zostały one w żaden sposób osłonięte, więc nieco gryzą się z estetyką pozostałej części pojazdu.

Na bokach pojawiły się też niewielkie kamery, ułatwiające pracę motorniczemu i rejestrujące obraz wokół pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku kolizji i ustalania winowajcy.

Czoła pojazdu utrzymane są w identycznej stylistyce jak zmodernizowane tramwaje z Dortmundu. Wnętrze kabiny motorniczego doczekało się jednak kilku kosmetycznych zmian.

W przestrzeni pasażerskiej zamiast ekranów LED zainstalowano duże monitory informacji pasażerskiej, o wyglądzie zbliżonym do tych, które są w Pesach. Z racji klimatyzacji, lekkiej modyfikacji został poddany też system oświetlenia. Fotele są nowe, choć pod względem układu powielają oryginalne wnętrze. Bez zmian pozostawiono też drzwi oraz okna w części wysokopodłogowej.

W środkowym członie, który w toku modernizacji wymieniono na niskopodłogowy, pojawiła się też ręczna rampa dla niepełnosprawnych, której nie ma w przebudowanych tramwajach z Dortmundu.

Organizacja ruchu tramwajów w obrębie tymczasowej krańcówki na Siedlcach.


Tramwaje z Kassel po modernizacji nadal zachowują dwukierunkowość, dzięki czemu będą mogły być wykorzystywane na trasach, gdzie nie przewidziano pętli (np. przy przystanku PKM Brętowo) lub podczas tymczasowej organizacji ruchu z zastosowaniem rozjazdu nakładkowego - obecnie tego typu rozwiązanie funkcjonuje na Siedlcach, gdzie do obsługi linii 10 i 12 skierowano dwukierunkowe Dortmundy oraz Pesy Jazz Duo.

- Kolejne tramwaje z Kassel, zmodernizowane w wielkopolskich zakładach, będą dostarczane sukcesywnie do Gdańska w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Modertrans na przebudowę wszystkich pojazdów ma czas do końca września br. - zapowiada Mongird.

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • ) (16)

    Dziwne tramwaje z 1981. OK, zmodernizowane, ale nie lepiej kupić te z 2015?

    • 63 90

    • (10)

      A kasa spada z nieba? Ty oczywiście jeździsz najnowszym mercedesem z salonu?

      • 43 13

      • leming cymbale tak spada z nieba A jak budowali stadion to tez pewnie z nieba spadła! (7)

        Warszawa o raz inne miasta dostały kredyt i dotacje europejskie na nowe autobusy i tramwaje.A kasa na dopłacanie kilku dziesięciu milionów do strat stadionu rocznie to z nieba spada lemingi? A kilkadziesiąt milionów na pseudo reklamowe akcje miasta to z nieba lemingi spada?

        • 15 39

        • ale się mądrość rozdarła ....

          • 28 5

        • TKM

          • 0 2

        • BRAWO ZKM (2)

          Moglibyście tylko przyspieszyć sprowadzenie tych Helmutów i będzie gitara , a 105tki do muzeum ;)

          • 15 7

          • (1)

            105i sprzedać do elbląga kasa będzie

            • 10 1

            • Nie ten rozstaw osi ;)

              • 2 1

        • Trochę Ci nie wyszło gamoniu... (1)

          W Warszawie i innych miastach też rzadzi PO....., a nie Twoje oszołomstwo...

          • 9 8

          • leming ty nieudawaj ze zrozumiałes bo własnie udowodniłes ze głupi jestes

            Niema znaczenia kto i jaka partia gdzie rządzi tylko jak to robi Bo właśnie w innych miastach gdzie rządzi PO takiego syfu nie kupują !

            • 4 11

      • Nie jezdzi...

        ..to jest ten kretyn co ma stałą wartę na Trójmiasto.pl i usiłuje dać pierwszy komentarz

        • 12 2

      • Spada nie spada ale mamy przecież własne fabryki i nie musimy złomu sprowadzać

        • 7 2

    • PESY? Z nimi jest więcej problemów. Serwis producenta w przypadku większości usterek radzi "resetować", tj. wyłączyć cały tramwaj, odczekać ze 3 minuty i ponownie załączyć. Na trasie...

      • 21 4

    • (2)

      ... nie mówiąc już o jakości zabezpieczeń antykorozyjnych w PESAch. To są ekologiczne tramwaje - ulegają biodegradacji. Dortmundy je przeżyją. Z Alstomami (nowymi NGD99) też było mnóstwo problemów. Jedynie Bombardiery są ok. Ale za drogie. Przetargu nie wygrają.

      • 21 3

      • (1)

        bombardiery sa niewygodne

        • 1 13

        • Bo mają dużo siedzeń. To kwestia specyfikacji przetargu.

          • 6 1

    • Lepiej

      • 0 0

  • Radujmy się, niemiecki złom dotarł do Gdańska. (7)

    Niemiec pewnie płakał jak sprzedawał, jeździł tylko w niedzielę i co tydzień ma dzwonić żeby posłuchać dźwięku zamykanych drzwi.

    • 108 84

    • (1)

      oj Janusz, nie przesadzaj.. :)

      • 14 12

      • Daj spokój Seba.

        • 4 6

    • kolejne bedą słuzbowe auta po niemieckich urzednikach dla kolesiów Budynia :)

      naturalnie do modernizacji :)

      • 15 5

    • (1)

      i jeszcze gonił do granicy żeby odkupić ;)

      • 16 5

      • Ale budyń go kijem pogonił mówił ze nie odda za zadne skarby

        nawet za bursztynową komnatę :)

        • 2 0

    • Gonił do granicy...

      Jw

      • 3 0

    • No. To ja panu proponuję przeprowadzkę do m.s. Słoikowa.

      Tam metro oddali do użytku, wie pan? Nowiutkie, nowoczesne, a i tak narzekają... Ja nie wiem ale może ten kolor zbyt jaskrawy był?... W każdym razie tam pan się zapewne wtopi w tłum, znajdzie koleżków o podobnym podejściu (bo jak wiadomo w warszawce rynek skupu buraka na wysokim poziomie...) a i "stopiąteczką" sobie pan pojeździ... Będzie faaajnie polecam ;) Może Icaru... a nie przepraszam już się pan nie przejedzie... Przecież warszawka rok temu oddała chyba Icaruski na żilety. Kilka... ba... wiele ładnych lat po Gdańsku. Ale nie, dobra - czas na wnioski: generalnie lepiej jeździć starą zdezelowaną PRAKTYCZNIE NIE MODERNIZOWANĄ 105Na z lat 70-tych, niż N8C z 80-tych, skupionymi za tylko 2,8 mln zł za 16 tramwajów, a zmodernizowanymi za 18 mln. PS. Za 16 tramwajów z 2015 wyszłoby chyba tak z 8 razy więcej. Pozdrowionka.

      • 1 0

  • No i świetnie (18)

    Ta forma wymiany starych 105tek bardzo dobra. W Warszawie, czy Poznaniu nadal jeżdżą stare tramwaje, a u nas już wkrótce wszystkie będą na przyzwoitym poziomie, jak autobusy. Jesteśmy dopiero krajem na dorobku(25 lat wolności) więc nie stać nas na tylko nowy tabor.

    • 115 31

    • (2)

      w Poznaniu czy Wawie nie trzeba nic na szybko wymieniac to sobie jezdza. Nasze 105 byly tak dorzniete, ze zeby miec tabor np ze sprawnymi hamulcami postojowymi trzeba wymieniac na byle co - byle wymieniac

      • 18 5

      • A warszawskie i poznanskie to z jakiego powodu nie sa rozniete? (1)

        • 1 5

        • Tam się dba o tabor a nie ma wyrabane..

          u nich komunikacja jest o wiele większa niż w Gdańsku (mówimy o ilości taboru) wiec wiadomo, że wymiana w miare sprawna nie wchodzi w gre.. A u nas.. Jak to w Gdańsku, Wylane, zepsute? to wyieni się i tak zabawa trwa.. Tak było przez lata z 105 kami i już powoli dzeje się z Pesą... Norma;/

          Nież UM zacznie w końcu WYMAGAĆ od ZKM porządnego poziomu obsługi, a nie jak teraz zabawa w kotka i myszke...;/

          • 12 2

    • jak słyszę "kraj na dorobku" to się we mnie krew gotuje. (5)

      propaganda dla deb.li i tanie usprawiedliwienie biedy. w tym czasie można kraj na nowo postawić.

      • 24 17

      • to zacznij od siebie (3)

        a nie puste slogany opawiadasz...

        • 9 13

        • daleko nie trzeba patrzeć; słownia,estonia oni nas już dawno prześcigneli (2)

          daleko nie trzeba patrzeć; Słownia,Estonia oni nas już dawno prześcignęli. Kiedyś porównywano nas Czechami, Węgrami a teraz porównuje się nas z Bułgarią i Rumunią.

          • 19 11

          • Z Czechami? Węgrami? (1)

            Dopiero teraz się do nich zbliżamy, a Węgrów dogonilismy.
            Rumunia marzy, żeby pójść naszą drogą. Rumuni u nas są niedoceniani ( i myleni z Romami) ale oni też zrobili skok po 90 latach. Łyknęli Bułagarię już dawno a za demoludów Bułgaria była daleko przed nimi.

            • 6 7

            • nas niema zkim porównywac bo jestesmy za wszystkimi wtyle!!

              Rumunia to nas doawno przescigneła pod kazdym wzgledem!!To oni maja 5 robotów operacyjnych w szpitalach POlska 1!!! To oni maja fabryki samochodów które sa hitem sprzdarzy takze w POlsce jak Dacia!!Mozna tak długo wymieniac !!

              • 7 5

      • Ty chyba biedy nie widziałeś!!!

        • 4 1

    • lemimg przygłupie tak to sobie tłumacz kolejne 10 lat i wiecej (1)

      wszystkie miasta które podałes bedą miały nowe fabrycznie tramwaje i autobusy podpisały kontrakty i brały kredyty!!W Tym kraju a w szczególności w budynilandzie zaczyna sie wszystko od d*py strony!!Stadion za 1,5miliarda i kilkadziesiat milionów straty rocznie to wtedy juz kraj niejest na dorobku tylko tłumaczą sie ze nas stac bo jestesmy tygrysem europy!.Ale jak trzeba cos dla mieszkanców kupic to wtedy kraj na dorobku!!Ty sie leming wal gumowym młotkiem to moze wtedy sie obudzisz jak cie w Chu*ja robią!

      • 12 14

      • dobre :-)

        Dorobkiewiczom przypomnę, że przed 89 r. kiedy to mogliśmy pochwalić się rosnącym w siłę przemysłem, jedną z największych flot handlowych na świecie, tysiącami oddanych mieszkań lokatorskich (połowa mieszkańców Polski do dziś w nich zamieszkuje), hutami, kopalniami, stoczniami, cukrowniami to nasz dług w przeliczeniu na złoto był trzykrotnie niższy niż obecnie. Przez 25 lat pseudo wolności nie wybudowaliśmy nawet tego co zdążyliśmy sprzedać po PRL-u.
        Nie chwalę PRL-u, ale to co się dzieje dziś to mały pikuś w porównaniu do tego jak nas wykorzystywano przed 89 r. Dziś wysysa się z nas ostatnią krew. Tyramy po 15 godzin w biedronkach i innych pierdzistonkach by tylko związać koniec z końcem.

        • 4 7

    • W 105 zima przynajmniej dziala ogrzewanie, a latem otwierasz okna i jest przewiew. W dortmundach zima ogrzewanie dziala sporadycznie i tylko pod kilkoma siedziskami, a latem jest zaduch ( brak klimatyzacji, a okna to takie male lufciki)

      • 7 2

    • magistrat za publiczne pieniądze wynajmuje trolli

      by rozsiewały nieprawdziwe wiadomości

      • 6 3

    • Dlaczego zatem limuzyny służbowe są nowe i na europejskim poziomie? Nie mogą być kilkuletnie zmodernizowane?

      • 9 0

    • A w Zurichu normalnie, a nie tylko od święta jeżdżą stare zadbane tramwaje. (2)

      Nie tylko służą codziennie mieszkańcom, ale są jeszcze dodatkową atrakcją turystyczną. Różnica jest taka, że oni potrafią potrafią dbać.
      Nasze 105 też tak mogłyby służyć, ale trzeba by je od czasu do czasu wyremontować, zrobić porządny przegląd, itd.

      • 8 4

      • sadze, ze to troche jak z zabytkowym samochodem (1)

        Mercedes jest fajny. Zuk juz nie robi wrazenia.

        Jesli masz 30 letniego mercedesa to w sumie niewiele odczujesz roznicy w jezdzie porownujac to z 5 letnia corsa. Ale jak masz 30 letniego malucha to niezbyt masz ochote nim jezdzic.

        NIe mam nic przeciwko temu, aby odpowiednie pojazdy jezdzily i 100 lat. Jednak musza to byc solidne konstrukcje.

        • 12 3

        • Konstal 105 to była solidna konstrukcja

          Najlepszy dowód na to, ze jeszcze jeżdżą.
          A za 15 lat najpóźniej nie będzie w Gdańsku żadnej z tych przereklamowanych PES kupionych w ostatnich latach - rozlecą się. Szczególnie przy poziomie brygad remontowych naszego ZKM.
          Byłem miesiąc temu w Krakowie i jeździłem ich 105=kami. Kurna, wszystko działa, hamulce też. A trasy po Starym Mieście są tak kręte, ze u nas nie ma z czym porównywać. I pełno bruku. Rozmawiałem z motorniczym i wyjaśnił mi, że mechanikom tak patrzą na łapy, ze jak coś tylko spieprzą, to od razu po wypłacie lecą. Trzeba kupić części - to się kupuje albo zleca dorobienie. Nie ma rozkradania starych wozów na części jak u nas.

          • 6 1

    • 25 lat nowej niewoli a nie wolności..

      Wolność to była przed wojną. Od 1939r zmienia się tylko okupant. Najpierw byli Niemcy, potem Związek Radziecki, a teraz jest Unia Europejska. Czwartego już chyba nie poznamy, bo za 10-20 lat nasz kraj zwyczajnie przestanie istnieć.

      • 4 2

  • (4)

    Dortmundy przed modernizacją też miały dwa pantografy.

    • 29 6

    • Bzdura..... (3)

      .....

      • 4 1

      • Miały. Do dziś w kabinach jest przełącznik pantografów.

        • 4 3

      • (1)

        OK. Przejrzałem zdjęcia niezmodernizowanych Dortmundów i rzeczywiście na żadnym nie widać drugiego pantografu. Ale mógłbym przysiąc, że jeden z pierwszych które przyjechały do Gdańska miał dwa.

        • 6 1

        • jako pierwsze...

          ....przyjechały 1133 i 1140 z jednym pantografem nożycowym.Być może na pewnym etapie modernizacji w latach 90-tych w Dortmundzie ten drugi pantograf został zdemontowany,ale w niemieckich źródłach nie znalazłem takiej informacji.Jeśli jest jakiś przełącznik,jak pisze Q ....to może jest coś "na rzeczy"

          • 3 1

  • Były Dortmundy, są i Kassele.

    To może jeszcze Bydgoszcze byśmy wprowadzili?

    Ps. Pisownia "Bydgoszczu" będzie chyba niepoprawna politycznie...

    • 34 5

  • Niby złom, ale i tak wygodniej się nimi jeździ niż Swingami. (1)

    • 26 38

    • ale przynajmniej wyprodukowane przez polaków
      na emigracji :D

      • 6 0

  • Dziś na pętli Łostowice-Świętokrzyska znowu był Dzień Pieszego Pasażera.

    A w tramwaju jak już przyjechał tłok i nagrzewnica pracująca pełną parą.

    • 39 4

  • Aż dziwne, że Pan Prezydent osobiście nie pilnował rozładunku... ;-) (1)

    Jak rozumiem kampania wyborcze się skończyła? ;-)

    • 67 7

    • no miał nowet pociagnąc do zajezdni ,ale zaspał :)

      • 13 1

  • Plusy, minusy. (7)

    +

    -cicha praca
    -możliwość zachowania czystości (porównanie do PEStek,w których na podłodze oraz ścianach czy trzaskających drzwiach, widać dość mocno zużycie) pod warunkiem, że się o nią dba (podłoga, siedzenia, elementy wykończeniowe)
    -siedzenia (wygodne, nie brudzące się)
    -stosunek siedzeń do miejsc stojących (i tych i tych jest wystarczająco, może oprócz części końcowej, gdzie małe drzwi są trochę nie tego)

    -

    - duża awaryjność (szczególnie zimą,drzwi środkowe)
    - brak klimy latem,brak normalnego ogrzewania zimą (w większości pojazdów jest/był z tym problem; nowe mają mieć klimę-zobaczymy)
    - cieknące okna w niektórych składach (co widać szczególnie w porze deszczowej na gumie pod oknami)
    - ten schodek wysuwany nie zawsze działa

    Ogólnie jak za taką cenę, nie jest źle.

    • 50 11

    • Jak dla mnie mało jednak jest tych miejsc stojących.

      A przynajmniej za mało.

      • 7 1

    • zaden drogi złom niema zadnych plusów

      • 3 13

    • Co jak co, ale w 105 z "klasycznymi" grzejnikami jak buchnelo cieplo to warunki lepsze niz w dortmunach, a latem otwieralo sie okna i zadna klima nie potrzebna.

      • 4 5

    • PODSTAWOWA WADA - POJEMNOŚĆ

      Jeszcze pare lat temu (2007?) na 8-semce jeździły 3x 105 Na, obecnie dominują helmuty o pojemności .... 1,5x 105 Na. Najważniejsza jednak zamiast zachowania komfortu podroży jest propaganda, w końcu cel jaśnie panującego jest wyznaczonego - 100% taboru niskopodłogowego/ częściowo niskopodłogowego. .

      • 6 1

    • środkowe.... (1)

      drzwi w części niskopodłogowej to "nasz patent",cieknące okna.....no cóż w pierwszych modernizowanych "Dortmundach" chciano zaoszczędzić na wymianie okien i uszczelnień....a co do dodatkowego stopnia,to są sprawne ale wysuwane są tylko na przystankach bez wyspowych,są wysuwane,jeśli motorniczemu się....zechce.

      • 2 1

      • To ja wiem,że wysuwane są gdzie jest potrzeba

        Ale że na przystanku Mickiewicza, linia 8,gdzie można by to robić,nie każdy schodek w Helmucie działa...i wiem to od motorniczych.
        Jak się coś rzadko używa,to to zanika albo się psuje...i tak jest właśnie w tym przypadku.
        A konserwacja to wiemy...póki nie odleci albo ktoś tego nie zgłosi to znaczy działa :-)

        • 3 0

    • Plusy?

      Silnik i hamulce. Reszta to minusy: skrajnie niewygodne wnętrze bez uchwytów dla stojących pasażerów, wysoka podłoga, drzwi i schodki zamiast siedzeń po przeciwnej stronie w stosunku do peronu.

      • 3 1

  • Niemiec tak dbał, że w śmietniczkach znalazłem papierki po Ferrero Rocher.

    • 31 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane