• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma na Yme zdemontowana. 13,5 tys. ton na katamaranie

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".
  • Wadliwa platforma MOPU została usunięta ze złoża Yme przy użyciu specjalistycznego statku "Pioneering Spirit".

Wadliwa platforma MOPU została usunięta z norweskiego złoża Yme, którego częściowym właścicielem jest Grupa Lotos. Konstrukcje pokładów platformy zostały zdemontowane przy użyciu jednostki "Pioneering Spirit", największego na świecie statku, przeznaczonego do instalacji i demontażu platform wydobywczych.



Cała operacja została zlecona szwajcarskiej spółce Allseas. Jest ona właścicielem specjalistycznego statku "Pioneering Spirit", który używany jest właśnie przy pracach demontażowych platform oraz do układania rurociągów podmorskich. Długość całkowita statku wynosi 382 metry, z urządzeniami do układania rurociągu wzrasta do 477 metrów. Szerokość statku wynosi 124 metry. Zanurzenie operacyjne, w zależności od prac zmienia się od 10 do 25 metrów. Pojemność brutto wynosi 403 342, a nośność 50 tys. ton.

Czytaj też: Lotos usunie platformę ze złoża Yme

"Pioneering Spirit" to katamaran. Pierwotnie do jego budowy planowano wykorzystać kadłuby dwóch supertankowców. Przestrzeń między dziobowymi częściami statku wyposażona jest w osiem podnośników hydraulicznych, przeznaczonych do chwytania i podnoszenia nadwodnej części platformy. Na rufie zamontowano też specjalną wychylną konstrukcję do wydobywania i ustawiania podwodnych części platform.

Udziały w złożu Yme Lotos kupił w 2008 roku. Złoże położone jest w południowej części norweskiego sektora Morza Północnego, 110 km od brzegu. W przeszłości było ono eksploatowane przez koncern StatoilHydro. Wydobycie miało ruszyć pierwotnie w 2009 roku. Jednak termin rozpoczęcia prac kilka razy przekładano, ponieważ nierozwiązany pozostawał problem niesprawnej platformy wiertniczej.

W lipcu 2014 roku ewakuowano pracowników z powodu poważnego pęknięcia platformy. A to oznaczało kłopoty także dla Lotosu. W drugim kwartale 2012 roku Lotos odnotował ponad 500 mln złotych straty netto. Czynnikiem, który miał kluczowy wpływ na wyniki grupy był właśnie odpis na złoże Yme. Lotos, który na inwestycję wyłożył około 2 mld złotych, został zmuszony do kolejnego odpisu na złoże, które miało potroić jego wydobycie ropy. Pojawiły się nawet informacje, że Lotos rozważa sprzedaż tej koncesji. Straszono też sądem, ale ostatecznie udało się usiąść do stołu.

Więcej: Największa platforma Lotosu gotowa do drogi z Emiratów Arabskich do Norwegii

Negocjacje między stronami zostały rozpoczęte w czerwcu 2012 w Gdańsku z inicjatywy Grupy Lotos. 2 lipca 2015 roku konsorcjanci otrzymali decyzję norweskiego Ministerstwa ds. Ropy i Energii, która zwalniała ich z konieczności dostarczenia zrewidowanej koncepcji zagospodarowania złoża i zobowiązywała konsorcjantów do przedstawienia planu likwidacji złoża lub innego sposobu jego zagospodarowania w przypadku zmiany decyzji. Konsorcjum, którego spółka Lotos Exploration & Production Norge jest 20-proc. udziałowcem, pozyskało środki finansowe na dokonanie operacji demontażu platformy w ramach porozumienia zawartego z dostawcą platformy - spółką Single Buoy Moorings.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem ponownego planu zagospodarowania złoża YME. Ma on być gotowy na początku 2017 roku. Wówczas Lotos podejmie decyzję, czy chce dalej uczestniczyć w projekcie, czy też go sprzedać i inwestować w inne złoża w Norwegii.

Platforma Baltic Beta od środka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (24)

  • ile teraz można zarobić na platformie? (2)

    • 11 2

    • Zależy kto Cię zatrudni.
      Od kilkudziesięciu Złotych do dwóch tysięcy Złotych za dzień pracy.
      Jest o co walczyć :-)

      • 6 2

    • Pracuję na LPB bida aż piszczy ,chyba pójdę na kontrakt bo tu cienko.

      Zarobki marne jakieś 5000 zł za dwa ciężkie tygodnie pracy ,po 12 godz/dziennie . Na budowie murarz może zarobić 6500 zl a spawacz w stoczni 6000 zł. Nie polecam pracy w Lotos Petrobaltic .Bida aż piszczy .

      • 9 1

  • Szukający pracy (2)

    Zatrudni mnie tam ktoś?

    • 6 6

    • (1)

      Musisz mieć kilka kursów i to nie tanich i mieć sporo szczęścia .Na portalu morskim znajdziesz wszystkie odpowiedzi co potrzeba i jak trzeba to zrobić

      • 5 1

      • I kilkuletnie doświadczenie na offshorach...

        I to z całkiem specjalistycznych i sporych statków-wtedy jest szansa dostać się tam...

        • 1 1

  • Szkoda że Pioneering Spirit nie wybiera się do Gdańska. Ale kolos! Oglądałbym.

    • 16 0

  • Jeżeli wymagana jest skomplikowana technicznie naprawa to tylko GSR może pomóc. (2)

    • 7 6

    • Haha hahahaha

      • 3 4

    • Platforma idzie na złom

      Nie nada się już niestety do niczego !!

      • 3 0

  • skąd w nazwie słowo - Spirit ? Ktoś wie (2)

    skąd w nazwie słowo - Spirit ? Ktoś wie?

    Stena SPIRIT
    Pioneering SPIRIT

    Ciekawy jestem... waszej opinii...
    Ktoś mnie oświeci:)?

    Lektura komentarzy zawsze zaczynam "czytanie" ... jak sa OK - ide do treści artykułu.

    • 5 2

    • od Kwaśniewskiego

      hehe

      • 6 0

    • Statek miał się nazywać Pieter Shelte, założyciel firmy Heerema, poprzedniczki Allseas. Ale ponieważ Schelte był hitlerowcem w czasie wojny były protesty. To zmieniono nazwę na Pioneering Spirit, zachowując dla "wtajemniczonych" inicjały Pietera Schelte, czyli PS.

      • 0 0

  • A może ...

    ....kierownik platformy nauczyłby się prawidłowo wymawiać ,,...Petrobaltic ,, , a nie petrobałtik,, przecież to nie jest rosyjska platforma , tylko polska .!

    • 8 0

  • kolejne straty (1)

    CZY polski biznes za granicami kraju ma ciagle ponosic straty . kto wreszcie za to odPOwie /

    • 10 6

    • Kaczyński

      • 3 1

  • Ile wtopili tam milionów $ prezesi Lotos Petrobaltic ?! (2)

    800 milionów ? Więcej ? Wbrew ostrzeżeniom związków zawodowych w Lotos Petrobaltic Olechnowicz stwierdził że Bałtyk nie jest perspektywiczny i utopił miliardy w Yme . Straty i doprowadzenie przedsiębiorstwa Lotos Petrobaltic na skraj opłacalności i ZERO odpowiedzialności . Przy takim zarządzaniu jaki był w LPB to i kopalnia złota była by nierentowna . Gdzie jest odpowiedzialność tych panów ? Samo dowołanie ze stanowiska nie załatwia sprawy .

    • 23 7

    • A co Ciebie to obchodzi? (1)

      Nie powinieneś teraz fedrować? A ile MLD pln Polska utopiła w to wasze schodzenie pod ziemię?

      • 3 6

      • On jest górnikiem naftowym, nie tym od wungla

        • 3 0

  • Ciekawostka na temat tego statku a w sumie jego nazwy !!

    https://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Pioneering_Spirit

    • 1 1

  • (1)

    Platforma zostanie zezlomowana wcześniej 22 sierpnia nastąpiła operacja o cięcia nóg platformy który trwał cała noc i dzień. Na specjalnych podnośnika cześć mieszkalna została odtransportowna na odległość 500 m. Obecnie jest transportowany do portu Lutelandet w Sogn og Fjordane do złomowania.
    Jest to największa afera w Norwegii nazywana Skandalem .

    • 5 0

    • piaskowalem ten szrot zamiast blachy ma kit z okien powkladany w dziury

      Malowanie burt na 700 mikronow tragedia. Farby więcej niż stali

      • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane