• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Stena Germanica" na metanol przeciera szlaki

Wioletta Kakowska-Mehring
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach.

"Stena Germanica", pierwszy na świecie prom napędzany metanolem wyruszył w swoją pierwszą podróż. Po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, należącej do Remontowa Holding olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy jest już gotowy do obsługi linii Göteborg - Kilonia.


Czy Trójmiasto jest ważnym punktem w branży transportu morskiego?


Przebudowa "Stena Germanica" rozpoczęła się pod koniec stycznia br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane było przez unijny projekt "Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wyniósł około 22 mln euro. Projekt realizowany był przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä - wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - firmą Methanex Corporation. Teraz "Stena Germanica" jest pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem.

- W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. Być może część wykona również stocznia z Gdańska.

W Remontowej został zmodyfikowany jeden z czterech działających na promie silników, a trzy pozostałe zyskały nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki "Stena Germanica" będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo.

Metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego i może być stosowany w czystej postaci jako paliwo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem. Odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym, będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc., azotu (NOx) o 60 proc., cząstek stałych (PM) o 95 proc. a dwutlenku węgla (CO2) o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym. Podobnie jak w przypadku LNG potrzebna jest przebudowa silników oraz wymiana zbiorników na paliwo. Zaletą metanolu jest mniejszy koszt konwersji silników w porównaniu z innymi ekologicznymi paliwami. Systemy bunkrowania metanolu są o wiele prostsze i bezpieczniejsze niż systemy tankowania LNG.

Statek ledwo wypłynął, a już zdobył uznanie. Podczas konferencji Green Ship Technology, która odbyła się w ubiegłym tygodniu w Kopenhadze Stena Line otrzymała tytuł Armatora Roku właśnie za przebudowę promu "Stena Germanica". Jury uzasadniło swoją decyzję tym, że jest to trzecia silna alternatywa, która ma szansę rozwoju w zrównoważonym transporcie w strefach SECA (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zaliczany jest obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.

Remontowa Holding - natężenie prac w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Miejsca

Opinie (39) 1 zablokowana

  • Remontowa!!

    Tak trzymać i do przodu - miło czytać jak ta firma się rozwija.
    Gratulacje!

    • 91 4

  • Remontowa rządzi!

    • 56 8

  • Nie doją pństwowej kasy i mają się dobrze.

    A marsjanie ile w tym roku będą nas kosztować?

    • 66 7

  • (5)

    Remontowa to nie stocznia, to stan umysłu.

    Tylko tam stracisz zdrowie za garść miedziaków.

    • 35 41

    • (2)

      fachowcy nie narzekają,
      narzekają jedynie...

      • 23 5

      • (1)

        szkoda, ze nie mamy fachowców od zarządzania...

        • 7 17

        • gdyby nie było fachowców od zarządzania to remontówka już dawno by padła, a skoro ma się dobrze to znaczy, że jest dobrze zarządzana.

          • 35 3

    • Trzeba było się uczyć! a nie, filozofować.

      • 13 0

    • Ciekawa diagnoza. Choroba podobna do ADHD, trzeba za.....ć, ale dobrze płacą.

      • 2 0

  • Czy to ten statek będzie pływał po martwej Wiśle przy kamiennej grobli? (1)

    Tam gdzieś ludzie mają zakaz wstępu bo niszczą środowisko?

    • 9 29

    • trollu a kysz uciekaj do swej nory ....

      • 18 2

  • (4)

    No właśnie. Stena zbiera uznanie, a Remontowa zrobiła swoje i niech teraz wraca do roboty. Gdzie prom będzie chadzał? Goeteborg - Kilonia? Ale żaden z tych portów nie leży w Polsce... co mnie obchodzą cudze osiągnięcia? Ja chcę takich sukcesów w Polsce i dla Polski! Nasi inżynierowie okrętowi porozjeżdżali się po świecie, bo w Polsce wolą robić brudnymi łapami oscypki i meble z wikliny.
    Remontowa niczego nie rozwiązuje. Jest zwykły warsztatem samochodowym dla aut, którymi jeżdżą inni.
    To żaden sukces. To wielka porażka.

    • 24 69

    • (1)

      Łał, jak ja ci zazdroszczę umiejętności przekucia zwykłej notki prasowej w opis straszej porażki polskiego przemysłu... Trzeba być prawdziwym życiowym optymistą, i mieć ogromne zasoby pozytywnej energii, by poświęcać ją pisaniu takich komentarzy :)

      • 21 3

      • najwazniejsze ze ty masz sie z czego cieszyc. gratuluje. i smiej sie od ucha do ucha... moze kiedys dostaniesz order za optymizm. tacy sa tez potrzebni.

        • 0 0

    • czego to MARSjanie nie napiszą, żeby tylko umniejszyć zasługi konkurencji (1)

      • 7 1

      • oczywiscie, marsjanie nie maja nic innego do roboty tylko non stop umniejszac i umniejszac..... ale remontowa dzielnie robi swoje. i niech tak bedzie.

        • 0 0

  • Na metanol nawet promy teraz będą pływać ale w Gdańsku się uparli na ropniaki i stary niemiecki złom na szynach! (1)

    Bo kolesie partyjni dostali w łapę na kolejne mieszkania o których zapomnieli :)

    • 9 15

    • LNG

      To jest racja. Mógł być metanol, a jeszcze lepiej LNG, jak autobusy w Gdyni.

      • 0 3

  • Działacze GKS Wybrzeże powinni natychmiast uderzyć do Steny o sponsoring.

    W końcu to naturalny kierunek :)

    • 8 6

  • O jakie paliwo tu chodzi? (2)

    Metanol - alkohol metylowy, czy metan - gaz błotny.

    • 3 10

    • Jak błonty jak z d*py?

      • 3 0

    • po metylaku

      pij szybciej bo się ściemnia

      • 1 0

  • Ciekawe po jakim czasie zwraca się koszt dostosowania do tego paliwa... (3)

    I czy będzie można zatankować w jakimś innym porcie jeśli przyszłoby kursować Germanice na innej trasie?

    • 3 0

    • Samo to, że jest eko

      i nie jedzie za nim mazutem - już ok

      • 0 1

    • metanol rozwiązuje kilka innych problemów (1)

      nie musi być ciągle grzany, spala się czyściej. Może zasilać instalację elektryczną przez DMFC. Dostawa metanolu też nie jest szczególnie kłopotliwa - można go transportować koleją i przetłaczać bez specjalnych instalacji.

      • 3 1

      • a do tego jego produkcję można oprzeć o prąd z fotowoltaiki czy wiatraków w momentach nadwyżek w sieci

        w tym kierunku idą Niemcy

        a Polska będzie dalej bronić węgla jak Częstochowy betonując system enregetyczny rodem ze skansenu XX wieku...

        • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane