• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dostawę 10 szynobusów dla PKM podpisana

Maciej Naskręt
2 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana. Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana.

Pomorska Kolej Metropolitalna dostanie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej Pesy. We wtorek w południe władze samorządu województwa podpisały umowę na ich dostawę. Ich zakup pochłonie ok. 114 mln zł, z czego 70 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.



W poniedziałek na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik przy ul. Słowackiego podpisano umowę na zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Kontrakt podpisali marszałkowie województwa Mieczysław Struk oraz Ryszard Świlski i wiceprezes spółki PESA Robert Świechowicz wraz z prokurentem Maciejem Maciejewskim.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która wykona zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów nastąpi w maju 2015 roku. Pierwszy skład ma pojawić się jeszcze w grudniu tego roku.

- To najważniejszy i jeden z największych przetargów na tabor ogłoszony przez nas. Wartość całkowita inwestycji, w tym zakup, to 146,7 mln zł, kwota dofinansowania to 70,2 mln zł - przypomina Mieczysław Struk.

- Nowe składy są solidne, powinny kursować przynajmniej 30 lat na torowiskach Pomorza - zapewnia Robert Świechowicz.

Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została podpisana w Warszawie 2 czerwca br. przez członków Zarządu Województwa Pomorskiego i dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.

Przypomnijmy, że składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Zobacz panoramę sferyczną wykonaną w poniedziałek na gotowej konstrukcji wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego. Panorama wymaga zainstalowanej wtyczki Silverlight.


Jedna para drzwi na człon, nie za mało?

Każdy z członów 10 spalinowych zespołów trakcyjnych ma mieć tylko jedną parę drzwi. To może się okazać poważną wadą w czasie eksploatacji. Wsiadanie i wysiadanie pasażerów będzie trwało dłużej, co nie pozostanie bez wpływu na czasy przejazdu.

Inwestor broni jednak decyzji o zakupie. Tłumaczy to po pierwsze aglomeracyjnym charakterem połączeń na linii PKM. Po drugie, składy po zelektryfikowaniu linii PKM mają trafić na tory do Kwidzyna, Chojnic, czy Bytowa. Ostatnim argumentem jest liczba pasażerów po otwarciu linii, która nie będzie początkowo w pełni obłożona. Liczba pasażerów ma rosnąć wraz z upływem lat.

Plany: pociąg co 15 minut. Maksimum: pociąg co 3 minuty

Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Osowy pociąg ma pojechać co 15 minut. Co 30 minut prawdopodobnie pojedzie pociąg do Gdyni i w kierunku Kaszub. Jak to ostatecznie będzie wyglądało, wciąż nie wiadomo.

Pociągi PKM będą wjeżdżały w Osowej (linia Gdynia - Kościerzyna) i we Wrzeszczu (linia Gdynia - Warszawa) na tory, którymi zarządza PKP PLK. Właśnie ruch na wspomnianych szlakach będzie miał największy wpływ na częstotliwość przejazdu pociągów PKM.

Niemniej, gdyby liczba podróżnych była ogromna, PKM może wpuszczać pociąg na swoje tory co trzy minuty. Dziś pociągi SKM jeżdżą maksymalnie co siedem i pół minuty.

Budowa PKM gotowa w 70 proc.

Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii dalekobieżnej (E65), najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym.

Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zmniejszyć opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E65.

- Generalnie inwestycja zrealizowana jest w 70 procentach. Wspólnie z wykonawcą założyliśmy, że w tym roku czeka nas sroga zima i z najważniejszymi pracami chcemy przed nią zdążyć - mówi Trojmiasto.pl Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM - inwestora budowy linii.

Wydarzenia

Dzień otwarty PKM

Zobacz także

Opinie (118) 3 zablokowane

  • (5)

    Pociąg dalekobiezny ma więcej drzwi. Będzie kongo w godzinach szczytu jak w Dortmundach przed modernizacja.

    • 135 7

    • Urzędnicy... (2)

      ...województwa zakładają....Szkoda,że ci "decydenci" nie przejechali sie w sezonie Newagami SA 137 i 138 na Hel.One maja identyczny układ drzwi jak te z Pesy.Wsiadanie i wysiadanie było koszmarem...Poza tym,jak zrozumiałem decydenci zakładaja,że Pesa bedzie "zasuwała" pod górę 120 km/h :-)))) Niech to włożą miedzy bajki....

      • 25 3

      • (1)

        Jeżeli eksperci tak twierdzą to nie podważaj ich zdania, dobrze?

        • 7 11

        • Krzysiu jest ekspertem od ekspertów :)

          • 7 0

    • Ludzie ludzie (1)

      Czy jeszcze nie wiecie o co chodzi? Za kilka lat stwierdzą że szynobusy są przepełnione witedy zelektryfikują sieć w 3 miescie za kase unijną na ochronoe środowiska... Wtedy tez kupią tutaj coś na wygląd SKMek a te 10 szynobusów puszczą na Kartuzy i inne wioski.

      • 8 2

      • Ale taki plan był akurat od początku.

        Te szynobusy będą kursować po PKM do czasu elektryfikacji linii.

        • 6 1

  • Brawo (2)

    Naprawdę nie mogę się juz doczekać

    • 62 7

    • (1)

      Czego się nie możesz doczekać, codziennie będziesz teraz pasażerem? Lubisz kolejowe wycieczki po wsiach?

      • 2 17

      • ja to lubie

        takie ranne wycieczki "po wsiach"do pracy ,i powroty do mojego domu na wsi ,do swojego M6,z ogrodem i stawem ,fajna sprawa .

        • 25 0

  • Cos mało tych drzwi. (9)

    Ludzie jak ludzie, a co będzie gdy rower tam wejdzie. Jeden lub więcej?
    Czy taka była specyfikacja zamówienia? Ktoś na głowę upadł?

    • 86 5

    • Rowery (7)

      Zawsze zastanawiam się po co ludzie jeżdżą komunikacją miejską z rowerami,chyba po to ma się rower aby na nim jechać ,rozumiem może się popsuć

      • 13 34

      • Juz tłumaczę (3)

        W cywilizowanym kraju jadąc np z Kościerzyny do Gdańska trzymał byś zaparkowany rower na parkingu rowerowym w gdańsku głównym. I wtedy z glownego dojezdzal bys sobie rowerem do pracy. Ale że u nas kradną jak w Rosji na placu czerwonym to trzeba całe zelastwo wozić ze sobą.

        • 41 4

        • W cywilizowanym kraju, a nawet mieście, to do dworca i z dworca do punktu docelowego jedzie się rowerem MIEJSKIM! No ale u Budynia są inne priorytety.

          • 10 5

        • To w żadnym cywilizowanym kraju nie byłeś. (1)

          Rowery kradną WSZĘDZIE. A jak nie same rowery to same siodełka bez którego też nie pojedziesz więc nie wmawiaj innym że gdzie indziej jest różowo.

          • 3 1

          • W Holandii 2 lub 3 łańcuchy na rower to normalka, alisci nie chodzi tu o jakiś mega drogi rower gorski, lecz o typowego szrota na którym jeździ wiele ludzi, a Amsterdamie większość.

            • 1 0

      • No tak zapomniałem że Ty wszędzie autem. Czasami się dojeżdża kilka kilometrów do dworca i z dworca do pracy, ale nie tobie było za ciężko ruszyć swój rozum

        • 8 3

      • rower jest dobry na małe lub średnie odległości

        np. do 7 kilometrów, rower wspomagany elektrycznie do 12 kilometrów. Dalsze odległości do pokonywania codziennie są dobre dla wytrawnych rowerzystów. Dla zwykłych mieszkańców na większe odległości najlepszy jest wariant rower + kolej, chociaż w USA i Kanadzie są proste bagażniki do przewozu rowerów na przedniej masce autobusów miejskich (załadowanie rowerów trwa ok. 7 sekund) - czyli możliwy jest sensowny układ rower plus autobus. Oczywiście warto dążyć do stworzenia sensownego systemu strzeżonych, darmowych (piętrowych) parkingów dla rowerów na stacjach SKM i PKM dla dojeżdżających i systemu publicznego roweru trójmiejskiego obejmującego całe Trójmiasto dla dojeżdżających.

        • 5 1

      • Przychodzi pewien wiek, że po wieloletnim jezdzeniu rowerem, chętnie podjezdza sie komunikacją ostatni etap, szczególnie gdy jest pod górkę.

        • 1 0

    • Mało...

      ...bo konstrukcja zarówno Pesy jak i Newagu nie daje możliwości wbudowania dodatkowych drzwi jako ...niskopodłogowych

      • 8 1

  • ilość drzwi to absurd, ale urzędnik jak zwykle wie najlepiej

    najwyżej zrobi się kolejny przetarg i powoła kolejną komisję..
    może modyfikacja :D
    i wsiadanie/wysiadanie przez drzwi kabiny maszynisty z uściskiem dłoni pracownika - to by była EUropa

    heh

    • 89 0

  • ciekawe zdjęcie (3)

    pani sobie poszła a cień pozostał

    • 28 1

    • druga Hiroszima Panie

      kolego

      • 11 1

    • Całe szczęście ze wspomniałeś o tym problemie, sugestia zostanie przekazana do weryfikacji u administracji.

      • 1 1

    • To znak!

      Ludu, upamiętajta się!

      Tych, co podnieśli świętokradczą dłoń na substancję zabytkową dosięgnie klątwa kościoła w Brętowie!
      Inwestycja sczeźnie!
      Wszystkie pomrzeta!

      Biada tym, którzy zniszczyli najlepsze co było!

      • 4 4

  • a jak tam z pozwoleniem na budowę? (3)

    nadal wszystko jest nielegalne ? Jak to się rozstrzygnęło w sądzie ?

    • 24 22

    • Wszędzie musisz wtykac swój czerwony nos od picia?

      • 8 7

    • No właśnie. (1)

      To dowód, że nie żyjemy w państwie prawa tylko bezprawia. Niektórzy to umieją kręcić lody, no nie!

      • 2 1

      • Po lewej...

        ...jak się odwrócisz.

        • 1 0

  • Ekstra sprzęt (3)

    już nie mogę się go doczekać na naszych torach. Super się prezentuje.

    • 17 18

    • Ma paskudne barwy,za mało wyraziste,szare. (2)

      Jestem zdecydowanie za kolorami obecnie spotykanymi-są kolorowe,jaskrawe-fajnie z daleka pociągi się prezentują (te w kierunku na Kościerzynę i z powrotem do Gdyni - także te do Malborka)

      • 1 2

      • Przeczytaj jeszcze raz, (1)

        kolory jeszcze nie są ustalone;)

        • 0 1

        • Mozna przypuszczać, że lepsze nie będą od zaprezentowanych

          • 0 0

  • dobrze iż nie jedna para-wejście do maszynisty ;) ciekawe ile zaoszczędzili na drzwiach... (2)

    to tak jak z autostradami,nie przewidzieli,że będzie tyle samochodów jeździło po nich i wybudowali dwupasmowe zamiast trzypasmowe,teraz dali 3 pary drzwi a składy mają jeżdzić 30 lat,jak jedne padną to dopiero jaja będą hehe

    • 27 8

    • z autostradami (1)

      jest problem na bramkach, a nie dlatego, że są 2 pasmowe. 3 Pasmowe powinny być odcinki końcowe czyli obwodnica 3miasta

      • 9 5

      • autostrady w środowisku miejskim pasują jak świni siodło

        • 2 0

  • liczba pasażerów po otwarciu linii (2)

    świetnie już zakładają że nie będzie obłożenia lini . trzeba było kupić wobec tego drezyny tańsze w eksploatacji . ciekawe ile będziemy dokładać , jakie koszty biletów skalkulują . pozdrowienia dla tłączących się do kolei metropolitalnej. jaka metropolia taka kolej/

    • 39 8

    • pamiętaj, źe to redaktor napisał (1)

      • 0 6

      • tak ale cytując inwestora!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 3 2

  • PESA dla PKM (6)

    Wystarczy przejechać się w sezonie letnim pociągiem PR z Kościerzyny do Gdyni lub odwrotnie , aby poznać uroki podróżowania pociągami z PESY. Wrażenia niezapomniane.

    • 29 15

    • Raz w życiu jechales na targi wełny i zostałeś ekspertem.

      • 16 7

    • W Koscierzynie jest ciekawiej niz w tym Trojmiejskim slumsie (4)

      Super jest trasa do Koscierzyny i kulturalni ludzie jezdza a nie menele z blokerni wielkiej plyty z dziadowa trojmiasta. Trasa piekna przez male miejscowosci i z pieknymi widokami na lasy i piekne pola. Bynejmiej zurlandi wsiowej z tych patolskich blokerni nie ma. Ludzie z Koscierzyny sa poprostu kulturalniejsi i sympatyczniejsi ! nie jecza ze jezdza do pracy co dnia z Koscierzyny . Trojmiasto to jeczaca patologia hamburgerow bez kultury. Koscierzyna jest piekna i ma najwyzsza kulture bo tam mieszkaja normalni ludzie..

      • 12 12

      • "BynajmNiej" to nie "przynajmniej"!!

        • 1 0

      • Trochę racji w tym jest,

        ale zbyt uogólniasz ;)

        • 0 2

      • pomimo tego

        Nie zamieniłbym nawet trojmiejskiej blokerni na dom w Koscierzynie

        • 3 0

      • Kłania się czytanie tekstu ze zrozumieniem ( chodzi o artykuł )

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane