• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wnioski Rodzina 500 plus - warto sprawdzać ich status

Katarzyna Mikołajczyk
17 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wielu rodziców otrzymało już pierwsze pieniądze z programu "Rodzina 500 plus". Jednak nie wszyscy, Sprawdziliśmy dlaczego. Wielu rodziców otrzymało już pierwsze pieniądze z programu "Rodzina 500 plus". Jednak nie wszyscy, Sprawdziliśmy dlaczego.

Jeśli czekasz na wypłatę świadczenia z programu "Rodzina 500 plus", możesz sprawdzić, na jakim etapie postępowania jest twój wniosek. Warto zrobić to szczególnie w sytuacji, gdy składaliśmy go przez internet - nie każdy, jak się okazuje, zaistniał w systemie.



Świadczenie 500 plus na okres 2022/23. Gdzie, jak i kiedy złożyć wniosek?



Czy korzystasz z programu 500 plus?

Po świadczenie w wysokości nieopodatkowanych 500 zł miesięcznie na dziecko od 1 kwietnia 2016 roku ustawiła się długa kolejka. Jak radzą sobie realizujące program instytucje?

Znikające wnioski

W wielu przypadkach ze złożeniem wniosku i wypłatą pieniędzy z programu 500 plus nie było żadnych problemów. Nie każdy miał jednak to szczęście.

- Złożyłam wniosek przez stronę banku, w którym mam konto, zaraz na początku kwietnia. Po kilku tygodniach chciałam dowiedzieć się, na jakim etapie jest moja sprawa, dlatego zadzwoniłam do MOPR-u w Gdańsku. Ku mojemu zdumieniu dowiedziałam się, że mój wniosek nie dotarł - opowiada KasiaGdańska. - Obsługująca mnie pani poradziła, bym składając wniosek ponownie zrobiła to w formie papierowej, na wszelki wypadek.
Wszystkie wnioski składane przez Internet trafiają do ogólnego systemu krajowego i dopiero stamtąd do realizujących program ośrodków. Istnieje możliwość, że wniosek złożony w formie elektronicznej nie jest jeszcze widoczny w systemie - takie problemy i opóźnienia mogą pojawiać się w związku z dużym obciążeniem systemu krajowego.

- Nie dotarł do nas żaden sygnał, że wnioski złożone przez mieszkańca elektronicznie nie dotarły. Jednak trudno jest nam odpowiadać za funkcjonowanie zewnętrznych systemów informatycznych, tym bardziej wskazywać, gdzie może leżeć przyczyna błędów - mówi Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. - Od samego początku staraliśmy się nakłaniać gdynian do złożenia wniosków osobiście, gdyż daje to także 100-procentową pewność prawidłowego wypełnienia wniosku, bez konieczności korygowania.
Choć to właśnie błędy we wnioskach są najczęstszą przyczyną opóźnień, zdarzają się przypadki, gdy zawodzi system. W Gdańsku w pierwszych dniach działania programu przyjmowano ponad 1500 wniosków dziennie - opanowanie napływu dokumentacji i wprowadzenie wniosków do systemu było poważnym wyzwaniem. Ale nie tylko tu początek kwietnia był trudny dla podmiotów obsługujących program "Rodzina 500 plus" .

- Złożyłem wniosek 2 kwietnia w formie papierowej. Kiedy sprawdzałem pod koniec kwietnia jego status okazało się, że jeszcze nie został wprowadzony do systemu - opowiada Patryk z Gdyni. - W Urzędzie Miasta kazano mi po prostu czekać.
Wypłaty prawie na bieżąco

Praktyka pokazuje, że większość osób, które złożyły w Gdyni wnioski w formie papierowej na początku kwietnia, otrzymała już świadczenie.

- Półtora miesiąca funkcjonowania programu Rodzina 500+ pokazało, że obsługa w obydwu gdyńskich punktach jest sprawna, szybka i kompetentna - deklaruje Sebastian Drausal. - Pierwsi gdynianie pieniądze na koncie mają od 15 kwietnia, kolejne przelewy są realizowane bez zakłóceń.
Gdańsk także realizuje wypłaty - od 11 kwietnia. Pod koniec miesiąca pieniądze zaczął wypłacać też Sopot. O ile wnioski wypełnione są poprawnie, na świadczenie nie trzeba czekać tu długo.

Błędy we wnioskach

Najczęstszym błędem popełnianym przez wnioskodawców jest wpisanie niewłaściwego składu rodziny.

- Formularze wniosków są nie dla wszystkich jasne. Niektórzy wnioskujący na drugie dziecko nie wpisują danych pierwszego, jakby go w ogóle nie było. Oczywiście jesteśmy w stanie zweryfikować te dane, a w przypadku poważniejszych wątpliwości kontaktujemy się z wnioskodawcami telefonicznie, drogą mailową, prosimy o przyjście w celu wprowadzenia poprawek - mówi Edyta Zaleszczak-Dyks, kierownik Działu Świadczeń Rodzinnych. - Bardzo sprawnie funkcjonuje nasza infolinia. Od początku kwietnia przeprowadziliśmy blisko 9 tys. rozmów. W razie wątpliwości warto z niej skorzystać.
Internautów dziwi także fakt, że składając wniosek przez system bankowości elektronicznej nie mogą liczyć na to, że system nie przepuści nieprawidłowo wypełnionego formularza. Nie funkcjonuje mechanizm wymuszania przez system poprawienia błędów, a błędnie wypełniony wniosek prędzej czy później będzie wymagał poprawienia, co może spowodować opóźnienie w realizacji wypłaty świadczenia.

- Często popełnianym błędem jest także wpisanie we wniosku adresu niezgodnego z miejscem zamieszkania wnioskodawcy (wniosek składamy w gminie, gdzie mieszkamy) i brak załączników dotyczących dochodów przy składaniu wniosku na pierwsze dziecko - mówi Agnieszka Niedałtowska z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie.
Mylimy się też podając PESEL niezgodny z datą urodzenia oraz popełniając błędy w numerze konta do wypłaty świadczenia.

Pomoc przez telefon

Jeśli chcemy upewnić się, że nasz wniosek trafił tam, gdzie powinien i nie ma w nim błędów, a także dowiedzieć się, na jakim etapie jest jego rozpatrywanie - wystarczy zadzwonić pod podane numery infolinii (oprócz Gdyni, w której informacji o statusie wniosku nie udziela się przez telefon).

Pracownicy obsługujący program udzielają informacji, podpowiadają rozwiązania, sprawdzają status wniosku. Połączenia realizowane są bez konieczności oczekiwania na linii w długiej kolejce. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zadzwonić, by rozwiać obawy i mieć pewność, że możemy już tylko spokojnie czekać na wypłatę świadczenia.

Gdańsk

Bezpłatna infolinia w Gdańsk: 800 500 113
Telefoniczna rezerwacja wizyty: 58 326 79 85

Sopot

Informacja telefoniczna: (58) 551 09 04 lub (58) 551 61 63

Gdynia

Informacji udzielają pracownicy Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Gdyni pod numerami telefonów: 58 668-85-62 lub końcówki: 58, 63,68, 69, 70, 75, 76, 78, 79, 80, 81, 97, 98, 99.

Miejsca

Opinie (81) 1 zablokowana

  • ePUAP (2)

    Składałem wniosek przez ePUAP 2 kwietnia (w Gdańsku). Pieniądze dostałem na konto po ok 5 tygodniach. Niestety na ePUAPie nie ma statusu sprawy (tylko potwierdzenia dostarczenia chwilę po złożeniu). Także nie jest się tak naprawdę pewnym co się dzieje i czy cokolwiek się dzieje z naszym wnioskiem.

    • 16 4

    • (1)

      w tym kraju czas oczekiwania 5 tygodni to powód do radości a nie smutku :D

      • 6 0

      • a jak wygląda sytuacja w tamtym kraju ?

        dla porównania warto znać sytuację w tym, w tamtym i jeszcze w innym

        • 2 2

  • Gdynia (9)

    przed sekunda Pani z Wydzialu Spraw Spolecznych w Gdyni skonczyla ze mna rozmowe , powiedziala ze nie udzialaja zadnych informacji przez telefon poniewaz maja ich za duzo , zachowala sie bardzo niegrzecznie i rzucila sluchawka !
    Jak widac Panie urzedniczki niczego sie nie nauczyly , mijaja lata a tam dalej jest tak samo !!!!! zenada !

    • 64 12

    • Klient w krawaciebjest awanturujacy sie

      • 3 8

    • 500

      wszystko działa w 2 strony, sama byłam świadkiem zachowania ludzi w urzędach, wykrzykiwania - gdzie są k.... moje pieniądze.. zachowajmy obopólną kulturę i wszystko będzie dobrze

      • 19 7

    • (2)

      mi pani w WSS w Gdyni powiedziała, że przez telefon nie udzielają żadnych informacji, mogę sobie przyjść osobiście, a w ogóle to mają przecież trzy miesiące. wniosek złożony osobiście 4 kwietnia, sprawdzony przez przyjmującego

      • 7 2

      • precz z pisem (1)

        to ich wina

        • 3 10

        • nieistotne kto u władzy. Urzędnicy w Gdyni generalnie bardzo opieszali we wszystkim. Chamscy, niedouczeni. Często udzielają błędnych informacji (nie pisze tu o WSS ale i o innych wydziałach).

          • 9 5

    • Gratuluję (1)

      Ja jednego dnia próbowałam cały dzień i NIKT nie odebrał (a tyle numerów tel.).

      A co do chamstwa urzędników w Gdyni - przykład idzie z góry. Jaki prezydent tacy urzędnicy.

      • 7 8

      • od prezydenta to się

        trzymaj z daleka prostaczko

        • 10 9

    • nie jesteś klientem tylko żebrakiem

      więc siedź cicho bo jak Pani Urzędniczka będzie miała zły dzień to w ogóle nie zobaczysz żadnych pieniędzy - będziesz sobie mógł iść do sądu i się szarpać.

      Urzędnik odpowiada tylko przed prezydentem/wójtem/burmistrzem, a za jego błędy płaci gmina. Twoja opinia/zadowolenie z obsługi nie ma żadnego znaczenia.

      • 5 5

    • Jak to ktoś kiedyś pięknie skomentował:
      W państwach zachodniego kręgu kulturowego urzędnik jest w służbie obywatela, w cywilizacji wschodniej - obywatel jest na łasce urzędnika.

      • 12 1

  • Skąd ta wiadomość o udzielaniu informacji przez telefon? (9)

    Jak to się ma do ustawy o ochronie danych osobowych i tego, że nam tłuką do głów, że NIE MOŻNA udzielać informacji przez telefon czy świadczenia są przyznane czy nie?

    • 36 4

    • Błędne numery telefonów (6)

      500+ w Urzędzie Miasta Gdyni to zupełnie inne numery telefonów!

      Na wydanie decyzji urzędy mają 3 miesiące od daty złożenia wniosku.

      Warto byłoby zawrzeć w artykule takie informacje...

      • 9 4

      • (3)

        Nie wazne ile maja , pisza ze robia wszystko na bierzaco , kazdy powinien uzbroic sie w cierpliwosc ale , Gdynskie urzedniczki to szczyt bezczelnosci , po co one tam sa??Ciezko odpowiedziec na pytanie???? Grzecznie z czlowiekiem porozmawiac a nie traktowac go jak gorszego bo dzwoni z pytaniem??? Niech to bedzie 3 mce ale udzielenie informacji tak wniosek dotarl prosze czekac zalatwia sprawe. Za cos im placa. Dzieki temu programowi wiele ludzi dostalo prace zapomnieli chyba o tym. Przede wszystkim kultura i troche empati.

        • 7 1

        • Składać skargi na te purchawy, a nie się żalić

          • 6 1

        • Gość (1)

          a co chwilówka czeka do spłaty?

          • 0 11

          • nie, na Malediwy się wybieram i na kieszonkowe zabrakło

            • 14 0

      • zadzwoniłam na wyżej podany numer i (1)

        miły Pan z Urzędu w Gdyni udzielił mi wszelkich informacji na temat mojego wniosku.

        • 3 0

        • Nie udzielają informacji telefonicznie

          Ja dostałem bardzo miłą odpowiedź, że nie udzielają informacji telefonicznie, bo jest ochrona danych osobowych. Zanim napisze się artykuł, to proszę dowiedzieć się jakie są przepisy. Potem ludzie skarżą się na urzędników...

          • 1 1

    • Odnośnie podawanych informacji. (1)

      Uprzejmie informuję iż jedyne dane jakie podają na infolini to czy wniosek wpłynął i czy jest decyzja lub jej nie ma, zgodnie z tym co mi powiedziano sami nie mają wglądu w treść decyzji. Dzwoniłem i tylko takie dane podają, czy świadczenia zostały przyznane czy nie, tego nie mówią.

      -Pozdrawiam

      • 3 0

      • Mi nawet tego nie powiedzieli , tylko ze nic nie powie i koniec

        • 2 0

  • Bylam w Gdansku ul 3 maja szybko i sprawnie zalatwilam wnioski mila obsluga od pan urzedniczek ( grzeczne z poczuciem humoru ) po ochrone ktora milo i grzecznie wytlumaczyla gdzie mam sie udac aby tak dalej

    • 25 2

  • Dokladnie tak samo zostalam potraktowana przez gdynska urzedniczke. Siedza tam za jare , zostalo przyjetych tylu nowych pracownikow ze jak tam bylam to pot im z czola sie nie lał od nadmiaru pracy, wiec jedna obrazona damulka mogla by poinformowac o statusie wniosku jak robia to w innych miastach.

    • 16 7

  • Ogólna papierologia jak zwykle (2)

    Starałem się o świadczenie na drugie dziecko. Mają wgląd do danych z US, a oni każą mi wypełniać kwity jakbym się łapał na pierwsze. Do tego wezwali raz, po tygodniu drugi raz aby donieść coś jeszcze. Nie mogli tego zrobić za jednym razem?

    Jak z danych z US widać że się nie łapie na pierwsze dziecko to temat zakończyć. Jak ktoś ma inne zdanie, to odwołanie i wtedy robienie papierów.
    Ale zawsze urzędników musi być sporo i teczki grube jak akta w sądzie.

    • 9 7

    • tylko pamiętaj, że to nie wina urzędników - taki obieg ktoś sobie wymyślił a reszta na najniższych szczeblach chce czy nie musi to powielać niestety.

      • 3 0

    • U nas to samo

      Mąż 3 razy leciał, bo w kółko dzwoniła. Mają czas z decyzją do 4.07., jest 2.07. i ciągle nic

      • 0 0

  • wszystko o nas wiedza, a jakies wnioski trzeba wypelniac

    Czy nasze Panstwo nie wie ile mamy dzieci? Albo w jakim sa wieku?
    Co za problem poprostu przelewac kase?!!!

    • 19 12

  • (2)

    Po złożeniu wniosku elektronicznie dostaje się przecież UPO, tak samo jak przy składaniu PIT-u. W UPO napisali cytuję:
    'Uprzejmie informujemy, że Pani/Pana wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego został przesłany do organu właściwego (wójta, burmistrza/prezydenta miasta) ze względu na miejsce Pani/Pana zamieszkania.'
    Chcecie powiedzieć, ze mimo to lepiej dzwonić i sprawdzać, bo wniosku może nawet nie być w systemie? Paranoja....

    • 18 1

    • O właśnie!

      • 1 0

    • Chodzi o cos innego

      Ja składałam wniosek w kwietniu przez stronę banku i jedyne co dostałam do tej pory to potwierdzenie, że wniosek złożyłam i mam czekać na potwierdzenie o tym, że wniosek ten dotarł do odpowiedniego organu. Takiego UPO nie dostałam, czyli powinnam zadzwonić i sprawdzić co z nim się dzieje.

      • 3 0

  • W Gdańsku niezbyt grzeczny pan poinformował, że nie wydają decyzji od kilku tygodni (1)

    Decyzji, na podstawie których mają przelewać pieniądze. Na pytanie dlaczego, bo nie "proszę panią". Wniosek złożony na początku kwietnia, zweryfikowany pozytywnie przez MOPR pod kątem prawidłowości wypełnienia.

    • 16 3

    • Jeżeli ten pan szeplenił to rozmawialiśmy z tym samym, strasznie nieuprzejmy i arogancki. Na szczęście innym razem dodzwoniłem się i odebrała bardzo miła i uprzejma pani :)

      • 6 0

  • Gdańsk (5)

    Bezpłatna infolinia w Gdańsk: 800 500 113

    Od 2 godzin próbuję się dodzwonić- bezskutecznie :(
    Wniosek złożony 01 kwietnia przez ePuap, zero info zwrotnych.

    • 29 4

    • (1)

      Mają tylko 4 telefony :P Natomiast zainteresowanych jest masa

      • 4 2

      • Zwłaszcza po tym artykule ;)

        • 5 1

    • Buahahaha.....

      Można dzwonić....jajcami ;)

      • 4 1

    • Nie można się dodzwonić do Gdańska (1)

      Nie da się do nich dodzwonić i do tego infolinia zamyka połączenie po jakiejś minucie czekania. Podejrzewam, że nikt telefonów nie odbiera...

      • 2 0

      • Brak decyzji a minęło już dwa miesiące od złożenia....

        Ja próbowałam dodzwonić się na infolinię w gdańsku dwa dni i w końcu się udało. Wniosek złożyłam w formie papierowej 2 kwietnia i do tej pory nie został rozpatrzony. Gdzie moje dwie siostry które składały wnioski w tym samym miejscu co ja i w tym samym dniu decyzję dostały już na koniec kwietnia. Tragedia....

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane