• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowy autobus połączył w weekend Gdynię i Gdańsk

Krzysztof Koprowski
20 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tylko w najbliższą sobotę będzie można bezpłatnie podróżować linią autobusową, łączącą Gdańsk z Gdynią, o historycznym numerze 101. To jedna z atrakcji Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Tylko w najbliższą sobotę będzie można bezpłatnie podróżować linią autobusową, łączącą Gdańsk z Gdynią, o historycznym numerze 101. To jedna z atrakcji Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

W poniedziałek każdy posiadacz auta będzie mógł za darmo podróżować komunikacją miejską w Trójmieście. Wcześniej, bo w weekend, odbędzie się sporo atrakcji - wszystkie związane z trwającym Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu.



Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu został ustanowiony przez Komisję Europejską w 2002 r. i ma na celu kształtowanie postaw komunikacyjnych, które pozwolą na lepsze wykorzystanie przestrzeni miasta, zasobów naturalnych oraz ochrony środowiska. To w skrócie przekłada się na promowanie alternatywnych wobec auta środków przemieszczania się - komunikacji miejskiej, rowerów czy ruchu pieszego.

Choć Tydzień Zrównoważonego Transportu trwa już od 16 września, to w Trójmieście większość wydarzeń z tej okazji zaplanowano na najbliższe trzy dni.

W sobotę Gdańsk z Gdynią ponownie połączy linia autobusowa 101, którą pamiętają z pewnością starsi mieszkańcy Trójmiasta. Została ona bowiem uruchomiona zaraz po wojnie (do 1954 r. jako linia A, potem 101, a od 1986 r. ponownie jako A), a zlikwidowana dopiero w 1990 r. w związku ze zmianami gospodarczymi oraz przekształceniami w zakresie organizatorów komunikacji miejskiej w Trójmieście.

Tym razem przez jeden dzień w roku autobusy na tej linii będą kursowały między dworcem głównym w Gdyni zobacz na mapie GdyniUrzędem Wojewódzkim w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska, zatrzymując się na każdym przystanku po drodze (trasa wiedzie przez gdyńskie ulice: Dworcową, 10 Lutego, Świętojańską, al. Zwycięstwa, sopocką al. Niepodległości i gdańską al. Grunwaldzką, al. Zwycięstwa, Błędnik, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie, Okopową).

Na trasę skierowanych zostanie sześć nowoczesnych przegubowych autobusów (trzy z ZKM Gdańska oraz trzy, zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG, z PKM Gdynia). Spod Urzędu Wojewódzkiego, jak i dworca z Gdyni autobusy będą odjeżdżały równo co 30 minut począwszy od godziny 10. Ostatni kurs z obu przystanków przewidziano na godzinę 18:30. Przejazdy na linii 101 są całkowicie bezpłatne (w odróżnieniu od Dnia bez Samochodu, na linii 101 nie trzeba być mieć dowodu rejestracyjnego).

Także w sobotę zorganizowany zostanie festyn na Skwerze Kościuszki i okolicach Akwarium w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. W godzinach 10-16 przygotowano wydarzenia skierowane do dzieci, młodzieży, jak i całych rodzin.

- Będą interaktywne spektakle, poruszające tematykę bezpieczeństwa pieszych i zrównoważonego transportu, fachowe porady dla rowerzystów, nauka tańca irlandzkiego i coś dla małych artystów, czyli malowanie kartonowych modeli środków transportu - wylicza Katarzyna Sierpińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Od tego dnia będzie można też korzystać z nietypowego parkingu rowerowego, który jest jednocześnie miejscem relasku i punktem widokowym, a powstał w ramach projektu Parkingowej (r)ewolucji.

Czytaj też: Nietypowe trybuny i antresola mają zachęcić do komunikacji miejskiej i roweru

Na Skwerze Kościuszki pojawią się też dwa trolejbusy, a najmłodsi uczestnicy imprezy, poprzez twórczą pracę, dowiedzą się dlaczego warto nimi jeździć, poznają ich trasy oraz zabytki i miejsca związane z trolejbusami.

Warto pamiętać, że w sobotę obszar Skweru Kościuszki i Molo Południowego będzie zamknięty dla ruchu samochodowego. Z innej okazji, ale również w sobotę, zamknięta będzie ul. Świętojańska.

Czytaj też: Czy można zamknąć ulice w centrum Gdyni?

Komunikacja miejska powinna być przede wszystkim...

W niedzielę uruchomiona zostanie w Gdyni okazjonalna bezpłatna linia autobusowa 304, która połączy Polankę Redłowską zobacz na mapie GdyniDworcem Morskim-Muzeum Emigracji zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską, Plac Kaszubki, Jana z Kolna (powrót ul. Starowiejską), Janka Wiśniewskiego oraz Polską. 304 będzie funkcjonowała w godzinach 9:50 - 17:50 co 30 minut z odjazdami z obu pętli zawsze 20 i 50 minut po pełnej godzinie (to nawiązanie do historycznego rozkładu linii 104).

Na obsługi tej linii skierowane zostaną dwa zabytkowe autobusy: Jelcz 043 (tzw. Ogórek) z ZKM Gdańsk oraz Kultowy Ikarus 260.

Trasa do Muzeum Emigracji i Dworca Morskiego nie jest przypadkowa. To własnie w niedzielę Zarząd Komunikacji w Gdyni oraz Przewozy Autobusowe Gryf organizują w godz. 10-17:30 na pętli wystawę historycznych ciężarówek, zaadaptowanych do przewozu osób. Główną atrakcją będzie samochód ciężarowy GMC CCKW-353, identyczny jak kilkanaście eksploatowanych w Gdyni zaraz po zakończeniu II wojny światowej.

Także w poniedziałek na gdyńskich ulicach pojawią się historyczne pojazdy. Tym razem będą to zabytkowe trolejbusowy, kursujące na linii 326 między Gdynią Grabówek SKM zobacz na mapie GdyniGdynią Orłowo SKM Klif zobacz na mapie Gdyni wg rozkładu jazdy ważnego w niedzielę i święta tj. co 40 minut od godz. 10 do 18. Przejazd na tej linii jest dla każdego bezpłatny.

Poniedziałek to też Dzień bez Samochodu, a to oznacza, że wszystkie linie tramwajowe, autobusowe, trolejbusowe, a także pociągi SKM są całkowicie bezpłatne dla właścicieli lub współwłaścicieli samochodu z ważnym dowodem rejestracyjnym oraz dowodem tożsamości. Bez zmian niestety pozostają zapisy taryfowe dla pozostałych pasażerów, którzy nie mają auta - w tym dniu (z wyjątkiem bezpłatnej linii 326) trzeba posiadać podczas podróży ważny bilet.
09:26 22 WRZEśNIA 14

Dziś Europejski Dzień bez samochodu (5 opinii)

W związku z tym dla wszystkich właścicieli i współwłaścicieli aut bezpłatny przejazd w pociągach SKM za okazaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z dowodem tożsamości podczas kontroli biletów. Taką samą ofertą mają dziś ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni.
W związku z tym dla wszystkich właścicieli i współwłaścicieli aut bezpłatny przejazd w pociągach SKM za okazaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z dowodem tożsamości podczas kontroli biletów. Taką samą ofertą mają dziś ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (145) 2 zablokowane

  • dsgdg

    taki autobus powinien jezdzic ZAWSZE zamiast SKM !!!!
    a w zasadzie razem, jako alternatywa

    • 8 3

  • powrót 101

    Sądzę, że wszystkich pasażerów ucieszyłby powrót linii 101. Oczywiście z założeniem , że przystynki byłyby wg starego schematu a nie tak jak dzisiaj

    • 9 0

  • brawo Gdynia!!!

    BRAWO SZCZUREK!!!

    • 2 2

  • oj jeżdził,jeżdził !!!

    czerwony autobus za czasów komuny! - komuny nie chcę lecz taka linia jak dawny101 przydałaby się -nawet "czerwona" !!!

    • 5 1

  • ciekawe jak rozkładowo to wyglada

    • 1 0

  • to transport alternatywny (4)

    1) Autobus taki jak ten 101 jadąc od Pustek w Gdyni aż do Gdańska Oruni być może rozładowałby ruch samochodowy - bo może wielu ludzi jeżdżących na trasie Gdynia-Gdańsk skorzystałoby z takiej możliwości.

    2) Autobus taki byłby alternatywą do SKM-ki.

    3) SKM-ki powinny stać się szynobusami - byłby bardziej ekonomiczne i mogłyby częściej kursować.

    4) To także alternatywa dla trolejbusów jeżdżących po gdyńskiej trasie. Jazda gdyńskim trolejbusem stałaby się bardziej komfortowa

    5) ceny biletów powinny spaść bo jeździłoby może więcej ludzi linią 101

    6) autobusy na gaz są tańsze od autobusów benzynowych -warto o tym pomyśleć

    • 5 0

    • żadna linia autobusowa nie będzie alternatywą dla SKM ze względu na prepustowość (2)

      1) pojemność jednego składu SKM to pół tuzina autobusów, w dodatku SKM jeździ w cyklu 7-15 minut; wkrótce dojdzie druga linia SKM (oficjalnie zwana PKM)
      2) konkurowanie na tej samej trasie mija się z celem; nie ma sensu "odciążać" SKM, a SKM ma poważną przewagę nad jakimkolwiek ruchem drogowym (m.in. nie stoi w korkach)
      3) ludzie z SKM sami wiedzą najlepiej co jest najbardziej ekonomiczne; czym więcej pasażerów, tym większe możliwości optymalizacji (nie da się osiągnąć dobrego wyniku ekonomicznego pustymi przewozami)
      4) nie ma sensu robić linii autobusowej "odciążającej gdyńskie trolejbusy"; jeśli jest zwiększone zapotrzebowanie na jakimś odcinku trolejbusowym, to skraca się takt tej linii lub wprowadza przegubowiec
      5) ceny biletów nic nie powinny; obecne są zaniżone ze względu na liczne dopłaty (większość pasażerów komunikacji zbiorowej płaci 50% lub mniej; resztę płacą podatnicy z pośrednictwem Skarbu Państwa i samorządów lokalnych)
      6) autobusy na gaz, podobnie jak benzynowe, wypuszczają w mieście CO2 i spaliny; trolejbusy robią to w elektrowni (często poza śródmieściem); poza tym nie wiem skąd ta informacja,m że zasilane gazem są tańsze, bo ja słyszałem, że są dużo droższe (część kosztów potem zwraca się w eksploatacji, ale to interes równie ryzykowny jak ogrzewanie olejem opałowym; rząd w każdej chwili może zmienić wysokość akcyzy)

      • 3 1

      • dyskusja :) (1)

        1) to prawda autobusy nie wygrają z SKM - PKM nie ma nic wspólnego z SKM na trasie Gdynia-Gdańsk.
        2) wystarczy odrobina dobrej woli. To pomysł. Może on zostać wprowadzony w życie jeśli ludzie chcieliby go zaakceptować. Ktoś kto być może nie będzie chciał czekać 5 - minut na dworcu w Gdyni Cisowej będzie chciał wsiąść do autobusu zamiast do pociągu jadącego do Gdyni.
        3) Tu także nie zamierzam ingerować. To tylko pomysł -alternatywny,wydaje mi się patrząc na parametry techniczne szynobusów i SKM-ek że te pierwsze są po prostu bardziej ekonomiczne i tańsze
        4) Patrzę na to od strony ludzkiej. Stoję na przystanku co 5 minut odjeżdża trolejbus....albo...właśnie autobus jadący w tym samym kierunku co zamierzam...mam wybór stojąc na przystanku...mogę wśiąść do przeciążonego trolejbusu lub poczekać na pusty autobus i vice-wersa.
        5) Tak to prawda, ale same podatki nie załatwią sprawy. W Estonii przejazdy autobusem są w miastach bezpłatne bo tak zadecydował rząd by przeznaczyć środki pieniężne UE na ten cel - czy zrobił źle ? Myślę że można z ceny 3 złotych zejść do 2,5 lub nawet 2 złotych przy dobrej woli wszystkich zainteresowanych. Dużo pieniędzy pochłonęły u nas automaty do wydawania biletów. W jednych miejscach sprawdziły się one w innych nie bardzo.
        6) gaz LPG jest tańszy od benzyny bezołowiowej, ciągle słyszę o ekologii tego gazu który podczas spalania nie wydziela spalin i środków rakotwórczych, ale podobno i na oleju rzepakowym można jeździć

        • 3 0

        • Nie opowiadaj bajek, nie w Estonii są darmowe przejazdy autobusem a jedynie w Tallinnie (i to tylko dla mieszkańców miasta), nie decydował o tym rząd tylko władze Tallinna i pieniądze na to nie idą z żadnych funduszy unijnych tylko z budżetu miasta. Tallinn wydaje na to rocznie ok. 30 mln euro a należy pamiętać, że transport publiczny w Tallinnie jest kilkukrotnie słabiej rozwinięty niż w samym Gdańsku. Wedle sporządzonych raportów, po zniesieniu opłat liczba korzystających z komunikacji publicznej wzrosła o niecałe 2%.

          • 2 0

    • jest jeszcze jeden ważny argument

      mniej przeciążone autobusy czy trolejbusy to komfort jazdy nie tylko dla pasażerów ale także dla osoby prowadzącej pojazd. Nie musi ciągle się bać o przeciążenia na zakrętach, nie musi wydawać ciągle biletów - ma większy luz dla siebie.

      • 1 0

  • Jeśli już kiedykolwiek mają taką linię uruchamiać, to niech robią to w sezonie turystycznym, (1)

    początek dadzą na Skwerze a nie dworcu PKP. Mogłaby to być nawet linia specjalna TT (Turystyczne Trójmiasto) w cenie jak inne specjalne (czyli 4 PLN za zwykły bilet lub w ramach metropolitalnego 24- i 72-godzinnego). Oczywiście linia specjalna pośpieszna, w większości po trasie linii do Rębiechowa (może z tą różnicą, że jadąca obok HSW i stadionów i wyjeżdżająca z powrotem na szlak na wysokości SKM Redłowo), ale spod parku w Oliwie jadąca dalej na Główne Miasto (Brama Wyżynna), najlepiej przez Węzeł Kliniczna z przystankiem koło Muzeum Solidarności.
    No i przewodnik audio w autobusie musowo (informacje o miejscu, do którego podjeżdża autobus, a może nawet jakieś wstawki z reklamą bieżących imprez w okolicy następnego przystanku).
    Poza sezonem parę kursów w ostatni weekend miesiąca albo podobnie (dla lokalsów).

    • 1 0

    • ?

      dlaczego nie wprowadzić czegoś co dobrze funkcjonuje na stałe ?

      • 2 0

  • Ankieta

    komunikacja miejska powinna spełniać co najmniej dwie role przede wszystkim, nie tylko jedną: nie może np. być tania, ale niedostosowana dla niepełnosprawnych już nie zawsze.. Wtedy, gdy będzie stanowiła realną alternatywę dla samochodów, zawierając właśnie te elementy czy wymogi łącznie, będzie szansa, by ograniczyć ruch samochodów i w ogóle cokolwiek zmienić na drodze do zrównoważenia transportu w mieście..

    • 1 0

  • Akurat 101 opini :))

    moja będzie 102 :)

    • 2 0

  • Tania i atrakcyjna cenowo

    powinna być względem warunków panujących w pojeździe. Tłok, gorąc i pocieracze powinny windować cenę w dół ;)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane