• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kuleją ułamki i przypadki. Wyniki sprawdzianu szóstoklasisty

Agata Rudnik
29 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
77 proc. z j. angielskiego, 72 proc. z j. polskiego, 68 proc. z niemieckiego, 60 proc. z matematyki i 34 z rosyjskiego - to średnie, wstępne wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów na Pomorzu. 77 proc. z j. angielskiego, 72 proc. z j. polskiego, 68 proc. z niemieckiego, 60 proc. z matematyki i 34 z rosyjskiego - to średnie, wstępne wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów na Pomorzu.

Według wstępnych wyników sprawdzianu szóstoklasisty 2015 r., podanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną uczniowie słabo poradzili sobie z mnożeniem i dzieleniem ułamków dziesiętnych oraz z rozpoznawaniem formy przypadku użytego w wypowiedzi wyrazu, za to świetnie z wyszukiwaniem treści ukrytych i podanych wprost.



Tegoroczne wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasisty są:

W piątek CKE podała wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasisty 2015 r. Ciężko jest je porównać z zeszłorocznymi, ponieważ w tym roku zupełnie zmieniła się formuła sprawdzianu. Poza większą do rozwiązania liczbą zadań z matematyki i polskiego uczniowie po raz pierwszy pisali też sprawdzian z języka obcego nowożytnego.

Zobacz pełną informację o wynikach sprawdzianu

Procentowe wyniki uczniów z Pomorza

Procentowe wyniki sprawdzianu szóstoklasisty w przypadku uczniów z Pomorza niewiele różniły się od wyników ogólnopolskich. I tak, za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego uczniowie z województwa pomorskiego uzyskali średnio 72 proc. maksymalnej liczby punktów, z matematyki uzyskali średnio 60 proc. maksymalnej liczby punktów, zaś za rozwiązanie zadań z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego - 77 proc. punktów, z języka niemieckiego - 68 proc. punktów i z języka rosyjskiego - 34 proc. punktów (informacji o wyniku sprawdzianu z języka francuskiego nie podano ze względu na małą liczbę zdających, zaś do testu z języka hiszpańskiego nie przystąpił żaden uczeń).

Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu przeprowadzonego w kwietniu 2015 r. dla uczniów z Pomorza. Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu przeprowadzonego w kwietniu 2015 r. dla uczniów z Pomorza.
Ogólnopolskie wyniki sprawdzianu szóstoklasisty

Ogólnopolskie wyniki sprawdzianu szóstoklasisty, na tle wyników uczniów z Pomorza, wypadły w większości tylko o 1 proc. lepiej. Średnia liczba uzyskanych punktów wynosiła kolejno: 73 proc. z języka polskiego, 61 proc. z matematyki, 78 proc. z języka angielskiego, 70 proc. z języka niemieckiego i 72 proc. (znacznie lepiej niż na Pomorzu) z języka rosyjskiego.

Z czym uczniowie poradzili sobie dobrze?

Wyniki tegorocznego sprawdzianu pokazują, że uczniowie z województwa pomorskiego dobrze poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego wymagającymi wyszukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (ukrytych).

Z matematyki wykazali się umiejętnością opisywania części danej całości za pomocą ułamka na podstawie informacji przedstawionej graficznie.

Uczniowie przystępujący do sprawdzianu z języka angielskiego, niemieckiego oraz rosyjskiego najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.

Zobacz też: Arkusze i odpowiedzi - sprawdzian szóstoklasisty 2015

Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu 2015 dla uczniów z Pomorza. Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu 2015 dla uczniów z Pomorza.
Co na sprawdzianie kulało?

Największą trudność szóstoklasistom z Pomorza sprawiło zadanie z języka polskiego z zakresu świadomości językowej, sprawdzające rozpoznawanie formy przypadka wyrazu użytego w wypowiedzi.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie, które wymagało umiejętności mnożenia oraz dzielenia ułamków dziesiętnych.

W przypadku języka angielskiego i niemieckiego najtrudniejszym dla uczniów okazało się oparte na tekście zadanie sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych.

Otrzymane rezultaty, dotyczące słabszych stron uczniów, są dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnymi rocznikami uczniów VI klasy.

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego sprawdzianu dostępne będą na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 24 sierpnia br.

Miejsca

Opinie (63) 3 zablokowane

  • Niestety, rośnie nam tępe pokolenie... (12)

    • 51 36

    • Tępe pokolenie? (11)

      Uważa pani(podejrzewam że jest pani kobietą), że szóstoklasiści(m.in.ja) są tępi. Niech pani sama napisze taki sprawdzian w tak krótkim czasie z języka polskiego, angielskiego i matematyki. Wtedy niech pani się wypowiada. A uważam że pani tego sprawdzianu nie napisała lepiej.

      • 15 34

      • ocena (5)

        Za taki poziom wypowiedzi pisemnej to dałbym maksymalnie 30%.

        • 22 9

        • szóstoklasiście, maturzyście czy studentowi? (4)

          Nie od razu Rzym zbudowano i nie od razu Mickiewicz napisał "Pana Tadeusza".

          • 9 4

          • hmm.. (3)

            Fakt, może nie do końca dobrałem prawidłową skalę ocen. Niech będzie 4+, w gimnazjum 4- ale w liceum to już by maksymalnie 3 było

            • 3 2

            • A na jakiej podstawie "będzie to 4+"? (2)

              Widzisz, ocenianie jest trudniejsze niż pozornie się wydaje. A stosowanie wartości numerycznych (stopni) nie jest najlepszym sposobem oceniania. No bo w zasadzie co mówi takiej osobie uczącej się? Co powinna poprawić, żeby było lepiej? Czego jej brakuje do tej 5?

              Uznaniowość to nie ocenianie.

              • 6 4

              • Bardzo swobodny stosunek do interpunkcji. (1)

                • 0 2

              • Klasyczny przykład "oceny nauczycielskiej", czyli stwarzającej poczucie winy, a nie pomagającej w rozwiązaniu problemu.

                • 3 2

      • (4)

        to nie wina dzieci to nauczyciele tepa uczą

        • 5 17

        • (2)

          A dlaczego dzieci nie uczą się tabliczki mnożenia ? Dlaczego rodzice dziwią się , że dziecko musi znać tabliczkę mnożenia na pamięć ?

          • 18 5

          • (1)

            Uczenie się na pamięć to głupota. Ważne by umieć liczyć, a nie wyklepać z pamięci. Dziecko może umieć tabliczkę mnożenia na pamięć, a nie wiedzieć jak się mnoży, tego chyba nie chcemy.

            • 2 6

            • Uczenie- nie pamięć.

              Oczywiście- szóstkę można dostać i za zrozumienie, inteligencję, i za wykucie na pamięć.

              • 0 0

        • nie, to rząd zmienił program nauczania

          i zabrał pieniądze, żeby dobrzy nauczyciele odeszli do innych zawodów
          i mamy skutek,
          rzesze matołów podatnych na katolicką propagandę

          • 4 2

  • Pytanie do ankiety. (3)

    Jakie były założenia tego sprawdzianu?
    "Wszyscy muszą zdobyć 100%"
    czy może
    "Dominanta powinna być w okolicach 75%"
    albo
    "Nikt nie powinien zdobyć mniej niż 50%"

    Żeby coś ocenić muszę znać kryteria. Jeśli nie mam kryteriów to moja ocena jest nieuzasadniona. I nie może być porównywana z oceną kogokolwiek innego.

    • 45 5

    • właśnie

      Słuszna uwaga.

      • 6 0

    • (1)

      Ponieważ to sprawdzian, który ma oceniać wyniki nauczania rocznika, a nie klasyfikować poszczególne dzieci (np. w celu przypisania do lepszego gimnazjum), to oczywistym jest, że rozkład nie powinien skupiać się wokół dominanty, anie też być zbyt płaski. Zresztą analizie raczej nie będą podlegały wyniki całościowe, a poszczególne umiejętności i tam średnie będą interesujące, dające wnioski na co należy położyć nacisk, a co dzieci umieją i tak, niezależnie od inteligencji. Ten histogram u góry można dość prosto przeliczyć na rozkład normalny IQ, ale od dawna wiadomo, że mądrzejsza połowa dzieci jest mądrzejsza niż ta głupsza połowa :)
      Istotne jest to, jakie elementy edukacji nie zadziałały, a żeby to wykryć egzamin musi być średniotrudny, a nie odsiewający w sposób dyskretny.

      Oczywiście mamy najlepszych dzieci są dumne, a najgorszych mówią, że pytania były tendencyjne :)

      • 1 0

      • Uprzejmie proszę o klaryfikację

        Czy sprawdzian ocenia wyniki nauczania czy określa czego nauczyli się uczniowie?

        Niby różnica żadna, ale w rzeczywistości jedno i drugie niekoniecznie są ze sobą skorelowane.

        • 0 0

  • Ułamki i przypadki? (8)

    Takie podstawy? No bez jaj. Za chwilę się okaże, że to jest tak strasznie trudne, że dopiero w gimnazjum zaczną tego uczyć.

    • 54 3

    • (1)

      Ulamki dziesietne?Przepraszam a od czego sa kalkulatory?Cofnijmy szie o 50 lat kiedy zabraniano korzystania z suwakow i trzeba bylo robic obliczenia na ;piechote;

      • 2 27

      • kalulator

        Na teście szóstoklasisty nie można korzystać z kalkulatorów:)

        • 8 0

    • taki jest teraz poziom (3)

      ostatnio słyszałam gimbazę w autobusie, jak się żaliła że nie poradziła sobie z testem, panienka pochwaliła sie że przy dodawaniu ułamków skróciła sobie npo przekątnej licznik z mianownikiem...

      tak że tego...

      • 13 1

      • Te przypadki (2)

        Testy konstruowane są tak, żeby złapać ucznia na tym, czego nie umie, a nie sprawdzić jego wiedzę. W zadaniu z przypadkiem podano rzeczownik w Bierniku, który ma taką samą formę w Mianowniku. Większość pewnie zaznaczyła Mianownik, bo nie sprawdziła formy w kontekście zdania. Gdyby rzeczownik był w innym przypadku, pewnie większość poprawnie odpowiedziałaby na pytanie.

        • 3 4

        • Młodzież w takich przypadkach wstawia dopełniacz, stąd niezauważanie biernika

          • 2 0

        • polska język, trudna język

          po to jest czytanie ze zrozumieniem

          • 2 0

    • Rośnie Nam pokolenie "DZIECI FACEBOOK'A" - i to stąd bierze się ta nieumiejętność liczenia i poprawnego pisania. (1)

      Rodzice nie powinni mieć tylko i wyłącznie pretensji do szkoły i nauczycieli o brak umiejętności liczenia i pisania u swoich dzieci ale,również do samych siebie.

      Rodzic powinien zainteresować się swoim dzieckiem,sprawdzać jego wiedzę pytać a nie tylko "Co w szkole?" a później pretensje mieć do szkoły i nauczycieli.

      Szkoła i nauczyciele mają obowiązek uczyć ale,to rodzić w domu powinien usiąść z dzieckiem w domu i sprawdzić jak dziecko sobie radzi w szkole z programem nauczania.

      Gorzej jak rodzic sam nie ogarnia programu nauczania na poziomie szkoły podstawowej bo i tacy się zdarzają no to już wtedy tylko prosić kogoś z bliskich o pomoc lub załatwić korepetycje ale,to już nie mały wydatek a nie każdego na to stać.

      • 8 2

      • Rozumiem, że nie jesteś jeszcze rodzicem.

        Zatem jesteś szczawikiem przed 30., który już zaliczył gimnazjum i 3-klasowe liceum, albo starym koniem, który nie dość, że nie umie wychować dzieci, to nawet nie wie, jak się rozmnożyć.
        Najbardziej przerażający byłby fakt, gdybym się w swojej ocenie pomylił i byłbyś rodzicem >>rosnącego pokolenia "dzieci facebooka", o brak umiejętności liczenia i pisania

        • 0 1

  • I będzie jeszcze gorzej (1)

    Młodzi ludzie mało czytają książek tylko opracowania, liczą za pomocą kalkulatora, a nie pisemnie, i takie są wyniki.
    Na szczęście matury już zmieniają formę.

    • 37 8

    • Co do tego kalkulatora, to powiedz to przyszłym księgowym.

      • 2 12

  • Tępe pokolenie rośnie nam niestety, żeby z rosyjskiego był wynik 34% to już kpina w biały dzień. (7)

    Z matematyki nie móc poradzić sobie z ułamkami i procentami?! To może zamiast tych reform wróćmy do tego co było uczone kiedyś; mocne podstawy bez autorskich wybryków w programie.

    • 38 10

    • (2)

      te pretensje to do nauczycieli program w podstawówkach to w przedszkolu powinni przerabiac nie ma mnożenia dzielenia nie ma nic gamonie nam rosną ale jak zraca sie uwagę to ci powiedzą taki program nauczania i co ?

      • 0 9

      • (1)

        W każdej klasie jest różna pod względem wymagań grupa rodziców . Wystąpisz przed szereg i ostro podniesiesz poziom , to ci zaraz larum podniesie grupa nic niewymagająca od dziecka . Nie dogodzisz wszystkich . Fakt, program w szkołach jest bardzo zaniżony. Taki nakaz z góry.

        • 5 1

        • Program w szkołach jest zaniżony i nawet tego nie ogarniają ???!!!!! To co te dzieci ogarniają?!

          Chyba tylko na włączyć komputer,zarejestrować się na portalu FACEBOOK wstawić milion głupkowatych zdjęć i jeszcze gorszych opinii na wzajemny temat.!

          • 2 2

    • dwie lektury w calym roku co to ma byc kadre mamy taaaaaaak wspaniałą ze tylko wola o pomstę do nieba

      • 3 7

    • pogratulowac tylko tym co ich przygotowali brak słów

      • 4 2

    • (1)

      lepiej wróćmy do 8 klas tak jak było kiedyś

      • 7 4

      • ile kiedyś było godz historii a teraz.

        • 4 2

  • Średnie wyniki uczniów w mieście Gdańsku!

    J. polski 77,6
    Matematyka 66,2
    J. angielski 84,5

    • 6 4

  • Proszę państwa, egzamin szóstoklasisty to błędna nazwa. (4)

    To sprawdzian dla szkół - jak nauczają. Szóstoklasista może nie napisać nic, a i tak go przyjmą do rejonowego gimnazjum lub do płatnego. Ocena z tego sprawdzianu nie wpływa na ocenę końcową!!!

    • 33 5

    • Nie do końca .

      • 3 6

    • tak jest

      Co to znaczy, że oceny są tajne??!!, jak mam odnieść wynik dziecka do innych dzieci? Bzdura kompletna

      • 1 2

    • Egzamin (łac. examen badanie) jedna z form sprawdzania wiedzy.

      • 1 0

    • jest jednym z kryteriów przyjęcia do wybranego gimnazjum czy klasy. Pewnie że gdzieś ucznia muszą przyjąć ale jak chce trafić do ciekawszej/lepszej klasy to wynik z egzaminu jest brany pod uwagę.

      • 0 0

  • 1/2 + 1/2 = 2/4 (4)

    Proste jak drut.

    • 24 18

    • 1/2+1/2 to 2/2 czyli jedna cała i to jest proste jak drut?

      • 4 8

    • ale się popisałeś 'elokwencją'

      • 0 0

    • Jak kłębek drutu

      • 0 0

    • Na poważnie tak napisałeś czy sobie jaja robisz? ;)

      • 0 4

  • Nauka (1)

    Niech powróci 8 klas a nie robią bałagan w edukacji. Na razie to jest z dzieci i młodzieży robione królików doświadczalnych z tymi testami wszystkimi. Szkoła powinna uczyć a nie stresować. A dzieci jak na razie się tylko stresują.

    • 54 11

    • a czym one się tak stresują? i co ma do tego 6 czy 8 klas podstawówki?

      • 5 2

  • To względne.

    Dajcie maluchom jakąś grę komputerowa albo coś futbolu i świata celebrytów od razu się wyniki poprawia, a nie tam jakieś ułamki. Kopernik był jeden i nie potrzeba ich 500.

    • 10 11

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane