• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • (8)

    Zwykła polska beznadzieja ...

    • 162 31

    • (2)

      No niestety racja :(

      • 10 2

      • (1)

        Coz, trodnosc ma swoje podloze w historii i uksztaltowaniu terenow Trojmiasta.
        Kiedys nie przewidywano gwiezdzistego rozchodzenia sie linii nie mowiac o wielopoziomowym ukladzie. Ale tez z tych samych powodow paryskie metro jest podziemna koleja. W Gdansku pewno byloby trodno ze wzgledu na wode i zabytki.

        • 2 1

        • obydwa zabytki i obydwa cieki wodne

          kudy tam do nas Berlinowi, czy innemu Lądkowi
          czy tam Warszawie

          • 1 1

    • Pytanie (3)

      Czy to oznacza, że jadąc np. z przystanku Gdańsk Wrzeszcz do przystanku Gdańsk Śródmieście, musiałbym się przesiadać na kolejną skmkę w Gdańsku Głównym...?

      W takim wypadku, mając z 5-7 min. do najbliższej kolejki lepiej przejść się tam pieszo. Na to samo wyjdzie...

      • 2 10

      • (2)

        dojedziesz bezpośrednio kursem który nie będzie kierowany do pruszcza czy tczewa

        • 4 0

        • to w zasadzie dokąd ten pociąg dojedzie? (1)

          jak wróci, i jak bardzo się to 'opłaci' dla jednego przystaneczku?

          • 2 3

          • no zakładam iż stacją końcową i początkową przestanie byc główny; a jak to się opłaci to dowiemy się po cenie biletu

            • 6 0

    • Pruszczanie nabijają kasę SKM

      Przecież codziennie wielu z nas, ludzi z Pruszcza jedzie do Gdańska - do szkoły, na uczelnię, do pracy. Przecież my pasażerowie z Pruszcza to istotny i smaczny ;) kawałek tortu. Co to za innowacyjna inwestycja, która nie obejmuje i nie korzysta z potencjału - choćby w postaci biletów kupowanych przez podróżujących z Pruszcza i dzielnic południowych? Pff... słabo.

      • 16 1

  • To po jaką cholerę to budują, idiotyczna inwestycja jak większość za rządów budynia. (5)

    • 159 57

    • To inwestycja SKM (2)

      on nie ma z tym nic wspólnego

      • 26 9

      • owszem...

        ...ale jest wykonywana za jego rządów, tak jak np. obalono Kadaffiego czyż nie?

        • 12 3

      • wazeliniarz skoro niema nic wpólnego to dlaczego budyń chwali sie tą inwestycją!

        To typowe dla POlityków jak ze stadionem najpierw sie chwalili ze to ich zasługa ale jak sie okazało ze mamy tylko straty to juz nie ich wina to tych przed nimi!

        • 11 2

    • dobre pytanie, skąd te minusy?

      • 3 7

    • Piękne zadaszenie

      i pewnie 50 metrów bez dachu po wyjściu na peron zanim dojdziesz pod ten dach

      • 1 0

  • A ile tych pociągów do Pruszcza jeździ dziennie? (15)

    przed remontem jeździło z 5. Bez różnicy.

    • 56 46

    • ale byłaby szansa by jeździło ich więcej - Pruszcz na pewno by zyskał (3)

      • 38 5

      • i nie tylko Pruszcz

        • 2 1

      • (1)

        a co mnie pruszcz. Dla Pruszcza buduja ta skm?

        • 6 17

        • to cie Pruszcz

          że chyba lubisz stać na Trakcie godzinami? no i dla kogo w takim razie jeśli nie również dla Pruszcza?

          • 23 1

    • kiedyś jeździły nawet do Iławy (4)

      czy Elbląga, ale "stoczni już nie ma" (a co ciekawe, idiotyczny przystanek odległości 1 tramwajowego nadal jest i to pełnoprawny), elektrowni też nie będzie, a i ta metropolia też jakaś taka 'uboga', byle do Kowal/Kolbud...

      • 8 1

      • Naucz się liczyć (3)

        Z przystanku Gd-Stocznia dfo Głównego jest po torach kilometr. To co najmniej 2 przystanki tramwajowe (od Chodowieckiego poprzez Bramę Oliwską do Dworca). Czyli błąd 100% :)

        • 4 7

        • Od końca peronów Gdańska Głównego, do początku peronu Gdańsk Stocznia

          jest...
          300m. Od kas na dworcu głównym, do kładki nad przystankiem Stocznia raptem 600m.
          Tak więc listłah ma rację.
          Kilometr to odległość taryfowa, która na PKP nijak ma się do rzeczywistej. Kiedyś odcinek Gda Gł - Gda Stocznia liczony był jako 2km...

          • 12 0

        • conajwyżej 2 (1)

          a ile jest między kolejnymi? poza kolejnym Wrzeszcz-Zaspa (który jest też śmieszny, ale chociaż obsługuje wielkie blokowisko przy odbiciu lini tramwaju)

          • 0 3

          • Odległość miedzy nowym przystankiem Gdańsk Stadion-Expo a starym Gdańsk Kolonia to jeden pociąg. Proponuje postawić tam taki jeden i pobierać opłaty.

            • 1 0

    • należy pamiętać że im więcej ludzi w skm

      tym mniej na drogach, jestem więc całym sercem za rozbudową SKMki w kierunku pruszcza jak i tej powstającej do rębiechowa dalej w kierunku np. kolbud.

      • 26 1

    • (3)

      Synu Dawida, powinieneś rano wstawać do pracy, byś zobaczył ilu ludzi za chlebem jedzie pracować, ciężko pracować a nie takie dyrdymały wyspiywać. Pięć. Jak bydło upchani podróżują.

      • 15 1

      • wiesniaki (2)

        W......na wioski

        • 1 12

        • (1)

          a kto Ci mleko na serek do kanapek wyprodukuje i jabłka do ciasta zbierze? biednyś smyku z gimnazjum.

          • 7 0

          • tatuś powinien koniecznie przeczytać czego synka nauczył

            na pewno byłby dumny

            • 5 0

    • własnie nie 5

      tylko przed samym remontem jeździło około 10 jak nie więcej...

      • 5 0

  • Te rybie głowy są całkowicie bezmyślne (2)

    SKM nadaje się do mocnego przewietrzenia.

    • 97 13

    • po prawdzie to nie jest wina SKM

      PLK miała możliwość zbudowania docelowego układu torowego w obrębie Czerwonego Mostu, oczywiście tego nie zrobiono. Chociaż układ węzła nie podoba mi się ani trochę - jest możliwość zbudowania węzła piętrowego i należałoby z tej możliwości skorzystać. Trochę kasy na beton ale ile terenu można oszczędzić. No i jeszcze debilny parking między przystankami a CH - nie można zbudować POD?

      • 5 0

    • bezmyslne bylo budowanie skm srodmiescie zamiast Węzła Czerwony Most

      • 2 1

  • Tylko jedno pytanie ! (1)

    Kiedy to idiotyczne niedopatrzenie zostanie naprawione. Nie ma sensu teraz gadać o czerwonym moście czyli inwestycji której po prostu na razie nie ma tylko wpinać jak najszybciej linię skm przed stacją śródmieście.

    • 61 5

    • Jak nie wiadomo o co chodzi...

      to zrobi się kolejny przetarg na przebudowę itd. Pamiętajcie, że największe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach... Idiotyczne jest dla tych co nie maja udziału w zyskach.

      • 11 2

  • Znając niezawodność SKM będą ogromne problemy z dojazdem od Gdańsk Śródmieście do Gdańsk Główny. (1)

    Więc o co tyle krzyku?

    • 37 4

    • Z buta będzie szybciej i zdrowiej ;-)

      • 12 0

  • Mój Boże, (6)

    czy to taki problem pociągnąć 200 metrów torów, żeby linia SKM łączyła się z torami dalekobieżnymi za przystankiem Śródkieście? Wytłumaczcie mi to, bo chyba jestem po prostu za głupi.

    • 131 9

    • @ X

      jeśli chodzi o politykę s-ki skm to faktycznie jesteś za głupi, by ją zrozumieć . no, ale nie jesteś sam.

      • 41 3

    • (3)

      dla mnie też nie problem zintegrować tory i rozkłady z nowym peronem i skoro i tak pociąg jedzie po torach PKP spółki xxx to jak na 5 min wjedzie na tory i peron PKP SKM to chyba się nic nie stanie wielkiego ? Ale jak już ktoś tu wspomniał polityka i rozumowanie zarządzających PKP spółek wszelkiej maści jest nie do ogarnięcia... swoją drogą Dr. Prezydent ;) powinien się ogarnąć i zabrać głos w tej sprawie...

      • 19 0

      • tory dalekobieżne nie mogą być tak łatwo połączone z torami SKM (2)

        pamiętaj że tam jest tworzona magistrala kolejowa i tacy łosie jak ty będą potem się żalić w komentarzach że SKMki przez swoją małą prędkość blokują pociągi dalekobieżne.

        • 5 10

        • a to nie miała być SZYBKA kolej miejska? (1)

          a może cała idea przystanku Gd Śrdm jest od początku poroniona?

          • 10 1

          • jest dobra i potrzebna

            Uważam to za błąd, że nie będzie połączenia, ale póki częstotliwość kursowania pociągów na południe jest tak niewielka, nie ma co uznawać tego za najgorsze wydarzenie roku.

            Choć uważam, że zrobiono głupotę nie łącząc tych linii.

            • 3 1

    • Tak to problem...

      Zabrakło koordynacji projektów. Widocznie jak projektowano przebudowę ukladow torowych pkp w 2002 roku, to skm jeszcze nie analizowala takiej koncepcji. Skoro analiza była tak dawno, do niej dostosowywano projekt i ten projekt realizowano z unijnym wsparciem do końca 2014 roku. Odbiory zgodności realizacji z koncepcja potrwają jeszcze pewnie do końca tego roku, a unijne wsparcie może być od tego czasu przez 5 lat cofnięte, jeżeli naruszy się wstepna koncepcje. Także owszem niby tylko tory (i rozjazdy) to niewielki problem, ale konieczność oddania funduszy unijnych to już większy problem./

      • 0 0

  • ??!! (2)

    Po co stacja z której nie będzie mógł korzystać każdy? Dzielnice południowe i południowe okolice gdańska już są zakorkowane. Miasto w głównej mierze rozwija się właśnie w tym kierunku... Zamiast robić wszystko aby ruch samochodowy rozładować właśnie poprzez rozwój lini skm i zachęcić kierowców do przesiadki w komunikację miejską, to robi się coś tak mało praktycznego. Pytam się więc po co wydawać tyle pieniędzy i budować coś co do końca nie jest przemyślane ani praktyczne?

    • 76 4

    • Czytałeś artykuł??

      Tu nie chodzi o Gdańsk tylko o PRUSZCZ I TCZEW.

      Ta stacja powstaje tak naprawde tylko dla południowych pól.. przepraszam dzielnic Gdańska!! I to co napisałeś jest totalną nieprawdą!!
      Z Takich Łostowic przyjedzie tram. wysadzi ludzi na wjadukcie na Armii Krajowej i zawróci po większą ilość osób. Ludzie pójdą na SKM i wsio w miasto dalej albo do Sopotu i tyle :)

      • 4 7

    • będzie bliżej do pracy w urzędzie wojewódzkim :-)

      • 13 0

  • wszyscy narzekaja oczywiscie (7)

    sami umielibyscie zrobic to lepiej na pewno

    nie znam sie na kolei, ale to chyba logiczne ze nie mozna tak po prostu sobie podczepic stacji dalekobieznej do istniejacego torowiska :/ poza tym wszyscy by wtedy narzekali, ze pociagi dalekobiezne nie kursuja wedlug rozkladu z powodu prac remontowych

    jaki jest niby problem w tym, zeby sie przesiadac w gdansku glownym na pociagi do pruszcza i tczewa?

    • 19 66

    • (1)

      Aha czyli jazda w przeciwnym kierunku niż się chce czyli ze Śródmieścia SKM-ką jeżdżącą rzadko do Głównego a potem przesiadanie się też na SKM-kę jeżdżącą jeszcze rzadziej do Tczewa to nie problem? Gratuluję bezproblemowego i światłego podejścia do życia. Nie znajdujesz problemów tam gdzie własnie są. Do tego te tory dalekobieżne są właśnie teraz przebudowywane więc w niczym nie powiększyłoby to utrudnień. utrudnienia będą później jak będzie sie to robić na raz już przebudowanych torach. Ale wiadomo po co robić raz jak można dwa razy i skasować za robotę też dwa razy.

      • 16 4

      • Nie mówię, że to nie problem, mówię że nie rozumiem ROZMIARU twojego narzekania w tej sprawie. Też mi WIELKI problem podjechać niecałe dwie minuty w przeciwnym kierunku i spędzić potem pół minuty na przesiadkę. No błagam.

        A fakt, że tory dalekobieżne są obecnie przebudowywane NIE ZNACZY, że można pod nie łatwo podpiąć nową stację SKMki. Wręcz przeciwnie, doszło by pewnie do całkowitego paraliżu prac jakby miała tam wejść kolejna ekipa i coś grzebać.

        Na całym świecie są stacje takie jak ta planowana w Śródmieściu, np. żeby dojechać do High Street Kensington w Londynie trzeba się przesiąść w Earl's Court mimo, że to nadal ta sama District Line.

        • 0 3

    • Wszystko jest trudne i skomplikowane, gdy mózg szwankuje.

      • 9 3

    • a czy na kolei jest ktoś, kto zna sie na kolei?

      • 12 0

    • Czy Niemcy mają takie problemy?

      • 7 2

    • tylko ze my, trolle internetowe
      nie trzepiemy takiej nieprzytomnej kasy
      za to że wymyślanie, nadzór, zatwierdzanie itp zatwardzenie

      my jesteśmy za to bezustannie DOJENI z kasy dla tych nieudaczników co te kasę trzepią

      • 1 0

    • no jest problem

      jest problem bo nie ma z czego się przesiadać ośle! skm-ki kursują co 15min z gdyni do gdańska a do czego się przesiądziesz w stronę pruszcza? baran jeden

      skm-ka musi chodzić conajminiej do pruszcza a najlepiej do tczewa

      • 0 0

  • skmka dla urzedu

    budowa przeprowadzana z myślą tylko o pracownikach urzędu marszałkowskiego. jakby pomyśleli o mieszkańcach to pociągnęliby ją choćby na wysokość małomiejskiej lub starogardzkiej skąd codziennie rano najwięcej rano zajeżdża.

    • 79 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane