• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • (56)

    Kiedy Nowa Świętokrzyska do Kowal? Korki są nawet o 19:00... Po tylu latach i dla tylu wyborców (Łostowice to ogromny obszar) miasto powinno WRESZCIE zadziałać.

    • 242 51

    • (5)

      Tere-fere, tereny, którymi Trasa PP miała być poprowadzona w kierunku Pętli Świętokrzyska są dawno zbudowane, nie ma rezerwy!

      • 15 21

      • Rezerwa oczywiście jest. Po co piszesz takie głupoty? (1)

        • 15 6

        • Gdzie jest ta rezerwa? Mylisz rezerwę pod drugą jezdnię Małomiejskiej z tą, na której stoi Polo Market i domy.

          • 8 10

      • i wpadasz z trasy PP w małomiejska-swietokrzyska (1)

        • 1 1

        • Tylko po co taka trasa, skoro jest Havla?

          • 3 7

      • Czyli Osowa platformiana wydy......a. Należało się frajerom.

        Naiwniaki.

        • 3 2

    • Kowale to nie Gdańsk tylko Gmina Kolbuty (17)

      Pytaj więc w Kolbudach

      • 73 11

      • DO Kowal, a nie PRZEZ Kowale. Naucz się czytać. Dojazd do obwodnicy i Przywidzkiej to inna historia...

        • 15 27

      • A czy ci mieszkańcy sa już zameldowani (15)

        w Gdańsku? Bo po rejestracjach to widać NOL,NEB itd. i tam płaca swoje podatki a tu maja wymagania...

        • 62 17

        • Tak, są zameldowani. (13)

          Nie rozumiem, o co chodzi? Nowa Świętokrzyska jest bardzo potrzebna. Możecie mówić wszyscy co chcecie, ale Gdańsk nie ma możliwości rozbudować się w inną stronę niż właśnie w stronę obwodnicy. Mieszka tam dużo ludzi, droga biedna, właściwie jej brak. Zaraz będą krzyczeć, że chodniki w starszych dzielnicach krzywe. Ja jestem ich prostowaniem, jestem za "odnową" starszych dzielnic ale macie tam tramwaje, kolejkę i rozbudowana infrastrukturę, więc zrozumcie też ludzi z nowych osiedli. Nie dajmy się zwariować.

          • 38 30

          • Gdańsk ma hektary pod zabudowę na Dolnym Tarasie (8)

            Spokojnie całe Południe zmieściłoby się między Marynarki Polskiej a Hallera, tam gdzie jest tramwaj i można w każdej chwili przywrócić SKM.

            • 31 17

            • raczej pitolisz (5)

              Południe to olbrzymi obszar.

              • 17 22

              • 4 piętrowe bloki porozrzucane jak obornik po polu (4)

                porównaj liczbę mieszkańców i obszar Południa z Wrzeszczem czy Zaspą

                • 28 14

              • Południe - 70 tys ludzi, faktycznie kilka bloków.... (3)

                • 25 7

              • Wrzeszcz tyle samo a powierzchnia 5 razy mniejsza (1)

                • 20 3

              • To się ciesz

                • 2 0

              • Na obszarze zaznaczonym na rysunku mieszka 95 tys.

                I to są dane z 2013 roku, obecnie sporo więcej.

                • 4 5

            • No tak ale mam tam postawić sobie karton?

              • 1 1

            • Na Południu powstaje kilkadziesiąt bloków rocznie.

              Zdjęcia z satelitarne z google są już dawno nieaktualne

              • 0 0

          • Ładnie napisałeś. I kulturalnie.

            Dobrze,że przyjechaliście z Olsztyna,Grajewa,Działdowa. Dobrze,że kupujecie tu mieszkania,pracujecie,kupujecie w sklepach. Nasze dzieci wyjechały wiele lat temu do lepszego świata i to miasto zaczęło umierać. Potrzeba nam świeżej,pracowitej krwi. Powodzenia !!! Nie przejmujcie się pyskowaniem parweniuszy,którzy tu przyszli pięć lat przed Wami.

            • 23 3

          • (2)

            Nie są meldowani , bardzo dużo osób płaci podatki poza Gdańskiem .

            • 2 2

            • (1)

              Badzo dużo płaci też w Gdańsku, bo podatki dochodowe wynoszą wszędzie tyle samo, a nawet "słoikom" nie chce się jeździć potem z każdą sprawą i wyjaśnieniami do Pierwszego i Jedynego Urzędu Skarbowego w Pierdziszewie. A meldunek nie ma z tym nic wspólnego, tylko zgłoszenie ZAP-3 do US. Zatem można mieć obce blachy, a płacić uczciwie podatek na Gdańsk.

              • 9 1

              • Mnie niestety życie zmusiło parę lat temu do zamieszkania w Gdańsku. Mam nadzieję że w ciągu 2-3 lat uda mi się stąd jednak wynieść z powrotem do Gdyni. Nie przemeldowałem się, nie będę wspierać Budynia. Podatki oddaję Mojemu Miastu.

                • 0 4

        • autochton wcale nie muszą być zameldowani w Gd. wystarczy przenieść się do urzędu skarbowego w Gd. i płacą tu podatki.

          • 4 2

    • Kowale to nie Gdańsk więc nie są to ani podatnicy ani wyborcy dla Gdańska. (8)

      Najtańsza opcja na udrożnienie Świętokrzyskiej to budowa świateł na granicy Gdańska i Kolbud wtedy GDA nie zablokują dróg gdańszczanom mieszkającym przy Świętokrzyskiej.

      • 44 14

      • (3)

        Przytekściłeś, jak łysy kulą na końcu warkocza o betonowy płot. Po pierwsze, piszę o Łostowicach (i Zakoniczynie), gdzie mieszkają gdańscy wyborcy,a nie o Kowalach. A po drugie,jakbyś tam był ostatnio,to wiedział byś,że świateł na granicy Gdańska i Kowal jest w bród.

        • 19 12

        • To trzeba ustawić jeszcze takie co będą trwały 5 min

          Tak by gdańszczanie mieli pierwszeństwo a nie mieszkańcy sąsiednich miejscowości. Wyprowadzili się i nie płacą podatków w Gdańsku to mogą postać w korkach.

          • 23 13

        • A skąd ma wiedziec jak wczoraj przyjechał z warmińsko-mazurskiego? (1)

          • 3 3

          • A co masz do warmińsko-mazurskiego...czy ktoś Ci tam ojca albo matkę zakatował. Ludzie od zawsze wędrowali z jednego końca Polski do drugiego ale to nie jest powód do tego, żeby kogoś obrażać. I żeby nie było, jestem mieszkanką Gdańska i tu płacę podatki i co dzień stoję w korkach na Południu, ale nikogo nie obrażam...

            • 0 1

      • (1)

        pamiętam jak wojsko"szlifowało bruk" chodząc na poligon w Lublewie, i to był jedyny korek na Małomiejskiej na obecnej drodze 221. Pięknie się wyprzedzało idącą kolumnę żołnierzy

        • 8 1

        • Także pamietam... Maszerowali z koszar na Łąkowej i szli przez Biskupią

          na poligon. Stary Chełm kończył się na rondzie a na nim pijalnia piwa Koliber... Za nią pola jak okiem siegnąć... i terkot niewidzalnego CKMu... Tak wyglądał obecny Chełm...

          • 5 1

      • Co tak skromnie, proponuję zasieki i esesmanów na rogatkach, jak 70 lat temu...

        ...gdy większość przodków dzisiejszych "rdzennych gdańszczan" pasała gęsi gdzieś pod Wilnem i Stanisławowem.

        • 4 3

      • Kowale jest to też dzielnica Gdańska (mała bo mała, ale dzielnica), a jak nie dowierzasz, zapraszam na wikipedie :)

        • 0 2

    • no właśnie kiedy Kolbudy wyłożą w końcu kasę na drogę do Gdańska bo na świętokrzyskiej korki nawet o 19!!!

      • 40 1

    • (1)

      chlopcze korkow nie widziales. To sa male ziemniaczki.

      • 19 4

      • To prawda, w wielu miejscach bywało gorzej. Tym niemniej, na przestrzeni lat ruch bardzo się tam zwiększył.

        • 8 1

    • Mieszkam w Kowalach i z dojazdem jest coraz gorzej. Możecie sobie udawać,że Kowale leżą 40km od Gdańska (9)

      ...,ale co to zmieni. Wszystkie okoliczne wzgórza zostaną zabudowane w przeciągu najbliższych 15 lat i co wtedy? Do Obwodnicy prowadzi jeden (!) pas.

      • 26 25

      • (8)

        Wtedy będziecie stać w Korkach jeszcze dłużej. Zrobi się 5 min światła i będziecie czekać na wjazd do Gdańska. Pierwszeństwo musi być dla Gdańszczan bo to oni płacą na te drogi, które wy korkujecie

        Najpierw inwestycje dla gdańszczan a później dla mieszkańców sąsiednich miejscowości

        • 46 14

        • Tramwaje zrób też tylko dla Gdańszczan nazisto w mordę kopany

          • 14 42

        • (1)

          A czy "gdańszczanie" z południa do obwodnicy dostają się drogą powietrzną? czy też jednka korkują świętokrzyską również na odcinku w Kowalach?!

          • 15 17

          • świętokrzyska

            kończy się wraz z Gdańskiem, w Kowalach jest Starowiejska

            • 4 2

        • weekend za pasem (4)

          a na weekend za miasto szanowny Pan jedzie gdzie? Może na wieś korkować gminne drogi?

          • 14 11

          • na wieś to wy wracacie (2)

            ja chodzę do teatru, na plażę i po knajpach

            • 16 10

            • mam nadzieję, że spcerujesz tylko do Jelitkowa i nie wydeptujesz piasku sopockiego.

              • 9 7

            • aaa, czyli gnojek

              bez rodziny i pewnie na utrzymaniu mamusi

              • 4 4

          • Idę spacerkiem nad morze lub jak dalej to lecę samolotem omijając Żukowo!!!! Po co tam jechać nad prywatne i zatłoczone jeziora pełne bachorow?

            • 10 5

    • Dlaczego nowa swietokrzyska idzie tylko do kowal zamiast do obwodnicy? (4)

      Mozna to zrobic w porozumieniu z Kowalami

      • 13 13

      • Najpierw musi być wola z ich strony na dorzucenie się do tej inwestycji

        Gdańsk nie będzie sam za to płacić

        • 32 1

      • w porozumieniu z Kowalami ? Kowale to gmina Kolbudy więc zapytaj wójta czy ma pieniądze (1)

        na pociągnięcie tej drogi dalej. Odpowiedź będzie znana.

        • 26 1

        • Guzik tam wiesz, to droga wojewódzka, zatem sam sobie wykombinuj,kto da pieniądze.

          • 4 5

      • mi to styka, ja płace podatki w gdansku wiec do kowal to nie ma po co jechac

        • 11 3

    • i co dalej? (1)

      dojedziesz do Kowal a tam staniesz w korku. bo kowale to już osobna gmina, która we własnym zakresie musiałaby dobudować szeroki odcinek od granic Gdańska do węzła Kowale

      • 15 3

      • Nie "we własnym zakresie", bo to była,jest i pozostanie droga wojewódzka.

        • 2 4

    • idą wybory to trzba mydlić ludziom oczka !

      Już zaczęli kombinowanie i rozdawanie kiełbasy wyborczej !

      • 5 7

    • ty sie niepodpisuje bo z prowincji jestes!

      • 0 3

    • Nowa Swiętokrzyska

      Jak do tej pory odwołano przetarg i wymyślono Nową Politechniczną....Ciekawe dlaczego....

      • 0 0

  • (36)

    Wreszcie coś się dzieje w tym kierunku!

    • 45 16

    • (12)

      Gdańsk przez ostatnie lata bardzo dobrze rozbudowuje drogi, w Gdyni zastój.

      • 38 9

      • (9)

        a jakiś przykład?

        • 4 14

        • (7)

          Trasa Słowackiego, tunel pod Martwą Wisłą, rozbudowa węzła Karczemki i Armii Krajowej, budowa południowej obwodnicy Gdańska i drogi, które są wymienione w tym artykule.

          • 20 6

          • (4)

            Daj spokój, Słowackiego, ta trasa została powinna być zrobiona co najmniej 15 lat temu... w Gdyni poważne inwestycje infrastrukturalne (trasa Kwiatkowskiego, węzeł wzgórze czy odcinek leśny do Chwarzna) już się zakończyły (został remont trasy przez Witomino) i w Gdańsku będzie podobnie za 3-5 lat.

            • 3 28

            • (3)

              hehe w Gdyni estakada też powinna być zrobiona co najmniej 20 lat temu.
              Poszerzenie Hutniczej albo tunel pod torami w niepotrzebne?

              • 19 1

              • W Gdyni nic nie potrzeba, mieszkańcy są zadowoleni :D

                • 24 1

              • (1)

                A potrzebne??

                • 1 6

              • Żeby rozładować korki tak

                • 6 1

          • No i nadal nie napisałeś, że w Gdynie tylko lotnisko nieudane (1)

            • 3 4

            • Fajna jest droga dojazdowa do lotniska w Gdyni - dziurawa i zakorkowana ul. Kwiatkowskiego, dobrze że to nie wypaliło, bo najpierw trzeba pomyśleć o dojeździe, a potem budować osiedla i lotniska.

              • 12 1

        • No właśnie nie ma przykładów...

          • 4 5

      • a podobno ostatnio w małopolsce cygana pobili (1)

        • 6 7

        • w oryginale

          to w Ameryce i murzynow ;)

          • 0 0

    • (22)

      Jezeli mają być dobre dojazdy od obwodnicy do centrum to nieuniknione jest rozbudowanie ul. Spacerowej do dwóch pasów.

      • 6 18

      • (21)

        Na Spacerowej problemem nie jest ilość pasów,tylko wąskie gardła na jej końcach.

        • 22 8

        • (7)

          Mi się wydaje, że zawalidrogi, które jadą 30 km/h i tamują ruch.

          • 10 10

          • (6)

            Masz rację.

            Wydaje ci się.

            To jakieś wyścigi do świateł na końcu?

            Jak pojedziesz dwa razy szybciej,to po prostu dwa razy dłużej poczekasz.

            • 18 4

            • (5)

              Ten kto ma czas i dojedzie wolniej poczeka dłużej, a ten kto dojedzie przed nim szybciej krócej proste.

              • 5 4

              • (4)

                Taaak, jak ja uwielbiam doganiać takich strusiów-pędziwiatrów na najbliższym skrzyżowaniu...

                • 10 3

              • (3)

                Jakoś jak tam jadę w nocy, to nikt mnie potem na skrzyżownniu nie dogania.

                • 4 1

              • (2)

                W nocy jedziesz 30 km/h?

                • 2 3

              • (1)

                Są tacy co jeżdzą

                • 3 0

              • Nie wiem,co na to odpowiedzieć. W końcu są i tacy,co się do amorów przebierają za zwierzątka. Jednak jest ich niewielu.

                • 3 0

        • W Gdańsku głównym problemem jest nadmiar samochodów (12)

          i przyjęcie założenia, że rozbudowa dróg jest głównym lub jedynym sposobem rozładowywania korków, gdy tymczasem nigdzie na świecie to się nie sprawdziło: walka z korkami przez poszerzanie ulic to jak walka z otyłością i nadwagą przez popuszczanie pasa. Całe szczęście, że w Gdańsku buduje się linie tramwajowe, PKM oraz sieć dróg dla rowerów, która ciągle daleka jest od kompletności.

          • 12 11

          • (8)

            Wczoraj moją mamę potrącił rowerzysta na przejściu dla pieszych na ścieżce rowerowej we Wrzeszczu, rowerzysta podniósł rower i pojechał dalej, mama ma złamane żebra. Rowerzyści pędzą na rowerach i myślą że wszystko im wolno.

            • 22 2

            • a mama się rozgląda, jak przechodzi? (5)

              Niestety ale nieraz mi ktoś wlazł prosto pod koła. Oczywiście bez rozejrzenia się, zatrzymania, jakiejkolwiek sygnalizacji zamiarów. W odległości takiej, że do zera wyhamować nie miałem szans. Nazwij mnie tym złym, ale rozglądam się. Zwalniam i tak na dojazdach do przejść przez ścieżki - ale co mi to da, jeśli ktoś wchodzi bez zastanowienia? Pod samochód, motor, tramwaj - też się wchodzi? Jest na to taki paragraf - wtargnięcie pod nadjeżdżający pojazd.

              • 4 7

              • (1)

                A czy przed przejściem dla pieszych kierujący pojazdem nie powinien zachować szczególnej ostrożności?

                • 9 1

              • zachowanie ostrożności to jedno

                zabranie czasu na reakcję - to drugie. Szczególna ostrożność - oczy dookoła głowy i ręce gotowe zacisnąć hamulec. Jazda 5km/h nie jest szczególną ostrożnością.

                • 3 3

              • cyklo-de-bile juz wylegli (2)

                A sciezki we Wrzeszczu sa wyjatkowo niebezpieczne. W wielu miejscach krzyzuja sie z trasami pieszych, duzy ruch i oczywisty w srodmiesciu lekki chaos poruszania sie uzytkownikow.
                To wymaga SZCZEGOLNEJ UWAGI cyklistow.
                Tymczasem obserwuje dziki ped obcislogacich na sciezkach, w stylu: Z DROGI SLEDZIE PAN ROWERZYSTA JEDZIE.
                Zupelny brak szacunku dla pieszych i niezrozumienie starszych osob, ktoremaja naturalne ograniczenia w uwadze, poruszaniu sie, sprawnosci, widzeniu.....

                • 7 3

              • uważać możemy (1)

                ale czy musicie wskakiwać pod rowery? Gdy sam idę piechotą rozglądam się przy każdym przejściu przez ścieżkę. Myślisz, że jadący 30km/h (to jest rozsądna prędkość na ścieżkach) rowerzysta ma szansę wyhamować, gdy wejdziesz pięć metrów przed nim, bo nagle przypomniałeś sobie o konieczności przejścia na drugą stronę? Gdy widzę grupę ludzi stojących przez przejściem - przepuszczę ich bez wahania. Gdy mi jednak ktoś wbiegnie pod koła a nie będę miał gdzie uciec - będę minimalizował własne obrażenia.

                • 2 3

              • ok, wobec takiego poparcia dla ostrożnej jazdy - od dzisiaj przestaję uważać

                kto mi wejdzie pod koła - szukajcie mu miejsca na Łostowicach.

                • 2 1

            • (1)

              Rowerzyści zachowują się tak samo jak kierowcy samochodów. Wywodzą się z tego samego społeczeństwa 😊

              • 6 1

              • nie tak samo

                przez to piesi się rozbestwili. Pod auto nie wejdą, bo może zabić (chociaż ostatnio było głośno o grupie Cyg... śniadych chłopaków rzucających się pod samochody, żeby wyciągnąć odszkodowania). Pod rower wskoczą - bo może zahamuje. Z rozsądnej prędkości 30km/h hamuje się dwie sekundy - można szybciej, ale z przelotem przez kierownicę i trafieniem pieszego najpierw sobą - a potem - dolatującym do nas rowerem. Ale przecież przez ścieżki można przechodzić bez rozejrzenia się, bo po nich nic nie jeździ.

                • 2 1

          • Głupie porównanie.

            • 4 1

          • (1)

            Idąc tym tropem, powinno się zakazać sprzedawania aut, bo to jest przyczyną korków.

            • 6 3

            • Pomijając oczywistą durnowatość tego pomysłu... A nie jest?

              • 5 0

  • (1)

    To brawo, tylko po co 'znamy' w tytule artykułu, artykułem informujemy, a nie nim się chwalimy!

    Widząc korki w okolicach szadółek mam wrażenie, że nigdy tam nie było założeń transportowych, więc cieszę się, że te są chociaż teraz.

    • 20 9

    • *a się nim nie chwalimy (miało być :)

      • 1 0

  • Przeparszam, ale to zdjęcie jest mylące. Przecież ulica po lewej stronie to Łódzka.

    • 24 8

  • (3)

    Najpierw developerzy zabudowali wszystkie bagna i łąki nie budując dróg, a teraz jest problem.

    • 77 17

    • (1)

      Deweloperzy budują osiedlowe uliczki, budowa dróg między osiedlami to zadanie miasta

      • 15 2

      • to jest droga wojewódzka

        • 1 1

    • co wazne tanio zbudowali

      a teraz wszyscy sie zrzuca, aby zbudowac tam drogi. Dodatkowo po zbudowaniu tych drog nalezy zdegradowac jeszcze bardziej srodmiescie, bo co da budowa drogi na polufniu jak trafi w zakorkowe drogi w centrum.

      Zbuduja. Wtedy ludzie przeprowadza sie jeszcze dalej "bo przeciez nie da sie tu zyc - taki halas i korki pod oknem".

      Prosta recepta na zabicie miasta, jako zbioru kilku punktow, do ktorych jeszcze warto jechac (koniecznie samochodem, bo nie ma innej opcji) i wielu autostrad / estakad.

      Wielka szkoda.

      • 5 3

  • Wspaniale!!! A na przyszłość - najpierw drogi, potem deweloperka. (8)

    • 85 13

    • (2)

      To by się nigdy nie udało, potrzeba mieszkań jest widocznie za duża żeby miasto dało rade do każdego osiedla zrobić extra dojazd

      • 17 2

      • (1)

        developer powinien zrobić, a nie miasto.
        No chyba że miasto kupi łąkę, odrolni, zrobi drogę, uzbroi - i zarobi na tym (czego szczerze miastom życzę, bo będzie można obniżyć podatki)

        • 10 1

        • co developer musi? Czlowieku mam ziemie, mam firme budowlana, buduje zgodnie z przepisami

          place podatki, robie infrastrukture zgodna z przepisami prawa. nie mam zamiaru budowac drogi w to czy inne miejsce. jezeli developerzy maja nie budowac to kto daje pozowolenia, kto zmienia grunty rolne na budowlane?

          • 7 5

    • czyli drogi przez pola? (3)

      a komuś zabronić budować? na jakiej podstawie?

      • 11 3

      • (2)

        na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Słyszałeś kiedyś o czymś takim?

        • 9 4

        • słyszałem że on określa warunki zabudowy (1)

          a nie nakazuje deweloperowi najpierw zbudować sieć dróg, a potem domy

          • 5 5

          • czyli jednak nie słyszałeś i nie wiesz jaką pełni rolę, a raczej jaką mógłby w mieście planowanym z głową.

            • 6 5

    • mylisz się, chodniki i drogi powinno śię kłaść tam gdzie ludzie wydepczą

      • 4 2

  • Nie budowac nowych drog tylko spryatac Miasto Gdansk (2)

    Gdansk Miastem Brudu i Smieci

    • 25 48

    • Jak Gdańsk jest wg ciebie miastem brudu i śmieci to co dopiero powiedzieć o Gdyni (1)

      • 15 7

      • W gdyni śmierdzi więc im odbija

        • 11 2

  • Nowa Politechniczna bez Nowej Bulońskiej Północnej nie rozwiązuje prawie żadnego problemu komunikacyjnego Południa (no, może oprócz korków na Sobieskiego, ale co Kartuską/W-Z/Łostowicką?), dopiero ich połączenie ma sens. Jednocześnie Nowa Bulońska Północna sama w sobie już przyspieszy ruch i uważam, ze to ona powinna być 1wsza.

    Nowa Politechniczna stała się teraz "medialna" stąd chyba jej wyniesienie na 1 miejsce.

    • 38 13

  • (11)

    Sorry, ale kogo obchodzi jakieś tam Południe? ;-)

    • 60 131

    • (3)

      to jedno z takich miejsc gdzie nie ma dylematu czy się wychodzi "na pole" czy "na dwór"..

      • 31 15

      • (1)

        Na Żabiance też się kiedyś pasły krowy i też na tą Żabiankę przybyłeś skądś!!!!!!!

        • 35 8

        • Na Żabiance pasły się żaby. Krowy pasły się na Karwinach. ;)

          • 36 2

      • nie ma\dylematu....bo wychodzi sie na pole:)

        • 3 3

    • Mnie

      • 16 3

    • Zaszył się w starych komunistycznych blokach i się mądrzy? ;-)

      • 13 6

    • żabianka ,,,

      kto płaci najwięcej podatków do miasta ten powinien dostawać 80% swoich wpływów żaby daleko w tyle

      • 5 4

    • JAKAŚ ŻABIANKA

      A kogo obchodzi syfiasta Żabianka pełna meneli jak nie masz pojęcia o sytuacji dróg to się nie wypowiadaj

      • 13 4

    • South (1)

      Jak widać po komentarzach oraz opiniach kolego z Żabianki delikatnie mówiąc g...wno masz do gadania :D To właśnie dzięki Twojej wypowiedzi okazało się, że Twoje, sorry twoje czasy już minęły. Idź lepiej posprzątaj pod swoim blokiem, bo śmierdzi od tego syfu u nas, a nie są to szadółki :P

      • 4 5

      • Lecz się kolego South ;-).. nie wiesz, o czym mówisz więc lepiej zamilcz...

        • 1 1

    • Ludzi mieszkających na południu?
      Nie myśl tylko o sobie :))

      • 0 1

  • Estakada WZ (3)

    Nie rozumiem dlaczego nie uznajemy za priorytet estakady nawet wyjazdowej nad Łostowicka na trasie WZ? Przecież wąskim gardłem jest przejazd Łostowicka w kierunku dzielnic południa.

    • 72 14

    • (1)

      Widać,żeś młody, nie pamiętasz czasów,gdy jednojezdniowa Łostowicka była wąskim gardłem.

      • 20 5

      • jak armi krajowej konczyla sie na lostowickiej, jeszcze nie bylo tylu blokow dookola a jaki koszmar sie tam odbywal

        • 8 0

    • Obywatel

      Poszła w zapomnienie, a miał tam być ogromny węzeł.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane