• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie debata "Rowery kontra samochody"

Krzysztof Kochanowicz
7 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Laboratorium Innowacji Społecznych i Docs Against Gravity Trójmiasto kontynuują cykl filmowy zatytułowany "Klimat na zmiany". W czwartek, 10 sierpnia, po projekcji filmu "Rowery kontra samochody" w reżyserii Fredrika Gerttena, w dyskusji poświęconej rowerzystom w Trójmieście, udział wezmą Jakub Furkal - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia im. Tomasza Milewskiego - Kajetan Lewandowski. Debata jest otwarta.



Debata jest otwarta
Odbędzie się w czwartek, 10 sierpnia w godzinach od 18 do 21 w Gdyni, w Laboratorium Innowacji Społecznych, al. Zwycięstwa 96/98 zobacz na mapie Gdyni

Rowery czy samochody - batalia nadal trwa, a aktywiści z całego świata przekonują, że rower to skuteczne narzędzie do zmiany otaczającej rzeczywistości. Radykalna rewolucja w tym zakresie jest potrzebna, jeśli chcemy ochronić świat przed pogłębiającymi się zmianami klimatycznymi. Na Ziemi jest już miliard samochodów, ale według prognoz do 2020 roku ta liczba ma się podwoić. Stoimy na granicy przepaści.

Film pokazuje, co by się stało, gdyby dzisiaj więcej miast funkcjonowało jak Amsterdam i Kopenhaga, gdzie 40 proc. mieszkańców codziennie porusza się rowerem. Poznajemy aktywistów z całego świata, którzy dążą do zastąpienia samochodu rowerem. Aline z São Paulo to aktywna przedstawicielka lokalnego ruchu rowerzystów, która jeździ po Ciclofaixa w São Paulo, trzydziestokilometrowej trasie rowerowej na Paulista Avenue, gdzie jeden pas otwarty jest wyłącznie dla rowerzystów. Uświadamia ona mieszkańcom São Paulo pozytywne aspekty poruszania się rowerem, co wcale nie jest łatwe, bo co cztery dni ginie tam jeden rowerzysta.

Z kolei burmistrz Toronto - Rob Ford z uporem znakuje ścieżki rowerowe, chcąc w ten sposób wygrać batalię z samochodami. Najlepsze warunki dla rowerzystów oferuje jednak Kopenhaga, gdzie setki rowerzystów poruszają się po ulicach wypierając ruch samochodowy z miasta. Czy politycy i decydenci na całym świecie pójdą za tym przykładem i odważą się stanąć do walki z samochodowym lobbingiem?

Na program zatytułowany "Klimat na zmiany" składać się będą projekcje istotnych społecznie, uznanych filmów dokumentalnych oraz spotkania z ekspertami, którzy dzięki specjalistycznej wiedzy i zdobytemu doświadczeniu, wzbogacą zaprezentowany film dodatkowym komentarzem i przeprowadzą dyskusję z widzami.

Cykl jest współfinansowany ze środków Miasta Gdyni, realizowany przy współpracy z fundacją Okonakino i Against Gravity, organizatorem jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie Millennium Docs Against Gravity FF, który od dwóch lat obywa się również w Gdyńskim Centrum Filmowym.

>>>Więcej informacji na temat wydarzenia na Facebooku

Wydarzenia

Rowery kontra samochody

projekcje filmowe, wykład / prezentacja

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Najważniejsza jest symbioza (60)

    Rowerzyści niech jeżdżą po ulicach ale niech to robią zgodnie z przepisami i jeżdżą w kamizelkach odblaskowych by byli ZAWSZE widoczni, kierowcy zaś niech ich nie spychają i ustępują kiedy przy skręcie przecinają im drogę. Tylko co poradzić z pieszymi, którzy wychodzą na ścieżkę czy ulicę bez rozglądania się, którzy przebiegają przed maską i przechodzą na czerwonym zagapieni w telefon?

    • 84 14

    • No tak a pieszym skrzydla (8)

      Niech lataja I nie zawracaja d*py jezdzacym...

      • 15 12

      • nie, tylko niech czekaja na zielone (7)

        a przechodzac przez ulice niech robia to zgłowa

        • 12 5

        • ty jej nieposiadasz najpierw jej poszukaj :) (6)

          • 2 11

          • jak kierowca przejedzie na czerwonym to obraza majestatu i lecą gromy (4)

            Ale jak pieszy wlezie na czerwonym przed samochód lub rower to już wszystko jest w porządku... Ech ta polska mentalność.... Wstyd!

            • 12 9

            • chyba jest na odwrót

              • 3 7

            • kompletnie odwrotnie (2)

              w polsce wszyscy jezdza na czarwonym bo hamulce im sie zuzywaja jak uzywaja i nazywają to łamanie prawa jazdą na "późnym żółtym" zamiast się przyznać do błędu i powiedzieć "nie będę jeździł/a na czerwonym"

              • 8 6

              • (1)

                Nie znam w Polsce bardziej niebezpiecznej grupy ludzi niż kierowcy samochodów.

                • 2 4

              • I rowerzyści też pozostawiają wiele do życzenia

                • 3 0

          • Czyli uważasz że przechodzenie na czerwonym jest ok?

            Gratuluję takiego myślenia. Żyj długo....

            • 2 3

    • (6)

      Niestety kwestię widoczności rowerzystów nie da się załatwić nakazując im nosić kamizelki. Choćby się cały błyszczał i świecił jak choinka, to nic nie da jeśli kierowca nie spojrzy w jego kierunku. I to jest rzeczywisty problem, a nie jakieś kamizelki.

      • 17 10

      • rowerzyste w zarówiastym wdzianku (5)

        łatwiej dostrzec na drodze niz takiego ubranego na czarno, zwlaszcza gdy pada lub jest pochmurno

        • 12 3

        • jak bedziesz jeżdził zgodnie z przepisami piracie drogowy to kazdego zobaczysz wczesniej (4)

          • 7 18

          • sorry jeżdze przepisowo... (2)

            ale ty zafajdany cyklisto już widać nie! Jakimś dziwnym trafem nie są potrącani Ci ubrani w żarówiaste ubranka tylko Ci na czarno lub szaro.... będziesz widoczny to będziesz bezpieczny... i lepiej się przyznaj ile razy potrąciłeś pieszego i ile razy skakałeś miedzy chodnikiem, ścieżka a ulicą by tylko jechać według własnego samouwielbienia zamiast przepisowo...

            • 19 9

            • (1)

              Z mojego doświadczenia wiem że nawet 10W CREE nie pomaga.

              Kierowcy to święte krowy jedzie i wszyscy mu z drogi. Jak TIR to jeszcze się zatrzyma ale na pieszego czy rowerzystę to nie spojrzy.

              Także twoje wywody to bełkot.

              • 9 15

              • wytrzeźwiej a później pisz....

                • 10 6

          • nie wymyślaj własnych teorii tylko posłuchaj mądrzejszych od siebie

            praw fizyki nie oszukasz,

            przepisy dotyczące oznakowania i oświetlenia, widoczności i czasów reakcji
            są oparte na obliczeniach fizyków i na danych dotyczących ludzkiego oka
            i tego jak i przy jakim natężeniu światła oko widzi obiekty lub ruch (to dwie różne sprawy)

            piesi są o zmroku niewidoczni,
            tak działa ludzkie oko,
            dlatego właśnie nie należy przekraczać prędkości dopuszczalnej,
            chodzi tu o odległość w której można zobaczyć pieszego lub rowerzystę,

            nie należy też wchodzić pod nadjeżdżające pojazdy
            ani zakąłdać, że kierowca nas widzi,
            kierowca nas nie widzi, fizyka się kłania,
            dokładnie obliczenia dostępne i jawne

            • 12 0

    • (10)

      Pieszy, rowerzysta, kierowca... Wszystkich obowiązują przepisy z kodeksu drogowego. I są tutaj 2 drogi:
      -wszyscy będą rozumieć sens istnienia tych przepisów, jak i traktować się nawzajem z szacunkiem w ruchu drogowym
      -wszyscy bez wyjątków i konsekwentnie będą karani za przewinienia i łamanie ww. przepisów

      Każde z tych rozwiązań doprowadzi do unormowania ruchu na drogach, ale tylko jedno z nich jest naprawdę poprawne.

      • 12 0

      • masz racje (9)

        ale i tak uważam, że bycie widocznym i myslenie to podstawa. Pieszy myśli, że jak widzi samochód to, że kierowca też widzi pieszego. A to nie prawda. Pieszy zobaczy samochód z 300m a kierowca pieszego z 30 lub gdy jest już za późno na manewr...

        Niestety nadal jest też wielu kierowców co nie właczaja świateł lub maja chińczyki zamotnowane, których nie widać. Rowerzysci nie używaja lampek a jeśli juz ktoś taką ma, to swieci sobie na koło co i jemu i innym nic nie daje....

        • 15 1

        • dokładnie tak jak napisałeś

          wystarczy wpisać w goole "widocznośc pieszego po zmierzchu" (po angielsku)

          • 7 1

        • (7)

          może wystarczy zwolnić?

          • 4 8

          • nawet jadac 20 na 50 nie zobaczysz pieszego na czas po zmroku (2)

            zrozum, zapewnienie sobie odpowiedniej widoczności to podstawa!
            jeżede samochodem, ale jak ide gdzieś pieszo, zwłaszcza tam, gdzie nie ma chodnika to robie wszystko by kierowca mnie widział. Nie mam odblasków to właczam latarkę w telefonie, ide lewą stroną i swiece za siebie, gdy widzę z przodu swiatł to swiece przed siebie tak by kierowca miał szanse mnie zobaczyć!

            • 10 2

            • (1)

              to do okulisty

              • 0 3

              • za krótko żyjesz by pewne rzeczy zrozumieć!

                • 2 0

          • Zwalniam cię!

            Zwalniam cię! z pisania głupich komentarzy.

            • 8 0

          • cymbale bedzie widoczny po sa oswietlone ulice oswietlone chodniki a ty tumanie masz oswietlenie! (2)

            • 0 4

            • Zastanów się najpierw. Pomyśl jeszcze 3 razy

              A później pisz tumanie.... Nie będę Ci tłumaczyć oczywistego. Zrób samochodem 30tys km w ciągu roku jako kierowca to zobaczysz w czym problem.

              • 2 0

            • to ze kierowca ma swiatła nie znaczy ze widzi rowerzyste

              rower też musi miec właczona lampke i dobrze ustawiony odblask 1 i 2... sam musi być widoczny. ty widzisz samód z oddali bo ma wlaczone swiatła... widać juz zapomniałeś jak było, gdy nie było obowiązku jazdy w dzien na swiatłach....

              • 2 0

    • jasne najlepiej niech piesi tez chodza wszystcy w kamizelkach odblaskowych dla wygody piratów drogowych (8)

      Rowerzysta i pieszy jest wszędzie traktowany jak święta krowa ,i tam ma byc w Polsce!Trzeba eliminować ruch tego złomu zatruwającego śmiertelnie z ludzi z miasta!
      A ten trol nawet nie zna znaczenia słów które wypisuje bo ich nierozumie!!

      • 4 15

      • ja chodzę dla własnego bezpieczeństwa! (2)

        • 8 2

        • to jeszce zamontuj sobie kolorowe swiatełka na kamizelce i najlepiej przebiez sie za chionkę :) (1)

          • 1 3

          • Wystarczy że czytam wypowiedzi takiego idioty jak ty.

            • 2 1

      • to wyjedz tam gdzie cie na rekach będą nosić trolkienie...

        • 8 1

      • Czytanie ze zrozumieniem to wciąż problem. (3)

        Tak samo jak używanie słów, których się nie rozumie lub nazywanie kogoś trollem mino, że samemu się nim jest...

        • 8 1

        • ty jestes typowym burakiem ani pieszym ani rowerzystą tylko burakiem typowym za kierownicą (2)

          i te twoje wpisy wielokorotnie to potwierdziły takim jak ty burakom powinno sie odbierac prawo jazdy.

          • 0 3

          • I tu się mylisz

            Ale tak to już jest. Rowerzyści myślą że są święci i najważniejsi. Jeździj dalej jak debil ale jeśli twoja zafajdana kierowca dotknie mnie gdy będę szedł chodnikiem to lepiej dla ciebie jeśli sam się usuniesz. Jesteś tylko rowerzystą. Gdybyś również był pieszym i kierowcą to byś umiał się przyznać do swoich błędów. W każdej materii.

            • 2 0

          • własnie to twoje wypowiedzi nie wnoszą nic poza obrażaniem innych

            brak Ci argumentów a tym bardziej brak godności by się przyznać do tego jakim jesteś człowiekiem i jak bardzo nie znasz przepisów, jak bardzo masz w poważaniu innych uczestników ruchu (pieszych i kierowców). Zdaj najpierw kartę rowerową a później ubiegaj się o prawo w dyskusji, gdyż ani merytorycznie ani mentalnie nie jesteś na to gotowy na chwilę obecną!

            Prawda jest taka, że każdy kierowca zna przepisy, ale cześć z tych osób łamie je świadomie. Zaś rowerzyści są wiekszym zagrożeniem, gdyż te przepisy znają tylko Ci mają kartę rowerową lub prawojazdy, ale niestety większość ich nie zna i ich łamanie jest nieświadome co jest dużo gorsze...

            "nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania"

            • 2 0

    • (3)

      pojechałeś z tymi kamizelkami, może jeszcze kolorowe czapeczki

      • 5 6

      • a może poprostu włączyć myślenie i obowiązkowe swiatła cała dobę (2)

        ustawione na stacji diagnostycznej a za ich brak od razu mandat jak dla kierowców?
        jezeli nie zależy Ci na własnym bezpieczenstwie to ubierz sie na czarno i wyjedz na obwodnice swoim makrokeszowym rowerkiem... skoro żal ci 20zł na kamizelkę odblaskową lub oswietlenie, które nie pasuje ci do rurek?

        • 7 1

        • (1)

          Stacja diagnostyczna i lampki rowerowe czy leci z nami pilot patafianie?

          • 0 1

          • O jakie to pełne treści....

            Przeczytaj jeszcze raz....
            Dlaczego gdy brakuje Ci argumentów to zaczynasz być agresywny i obrażasz innych? Czujesz się z tym lepiej? Twoje ego zostaje polechtane czy o co Ci chodzi? Jeśli masz problem od siodełka to może warto zaczerpnąć porady lekarza lub wziąć jakiś Permen czy co...... Zamiast od razu obrażać innych....
            Wstyd.

            • 0 0

    • ostatnio jedna pani ..... (18)

      miała pretensje ,że rowery jeżdżą za szybko .... no to wnioskując, że skoro rower jadący średni 15-18 km/h jest za szybki to znaczy ,że samochody , są o wiele za szybkie bo mogą jechać 50 km/h a jada 60+ i trzeba tą prędkość im przyciąć. Przypominam ,że rowerzyści mogę jeździć z prędkościami jakie są dozwolone dla pojazdów mechanicznych, tylko z racji ograniczeń napędu jadą 10-35 km/h ... i to jest za szybko ? Może po prostu zróbmy tak drogi aby rowerzysta nie wyjeżdżał zza domu lub samochodów na jezdnie , na której zresztą wielokrotnie ma pierwszeństwo bo uderzy go z podporządkowanej kierowca-nieudacznik co prawo jazdy kupił.

      • 2 6

      • rowerzysta na drodze ma takie samo prawo i obowiazki jak kierowca samochodu (16)

        jezeli wyskakuje zza innego pojazdu lub przeszkody na jezdnie przed inny jadacy pojazd to jest to wymuszenie zagrozone mandatem, jeżeli zaś swym postepowanie doprowadza do kolizji lub wypadku wówczas może otrzymać mandat od policji za spowodowanie kolizji w ruchu drogowym od 300-600zł. a dodatkowo może a nawet musi liczyc się z sądowym nakazem pokrycia szkód, jesli poszkodowany złoży taki wniosek.
        Tak więc Panie i Panowie rowerzyści - jeździjcie z głową a pierwszeństwo macie tylko na drodzę dla rowerów.
        Osobiście proponuję, by każdy uczestnik ruchu drogowego (kierowca, rowerzysta,pieszy) trzymał się swojego ciągu komunikacyjnego i stosował się do znaków pioniowych, poziomych i sygnalizacji swietlnej.

        • 10 2

        • (15)

          na drodze dla rowerów na przejazdach rowerowych nawet na chodnikach i przejściach rowerzysta TEŻ ma pierwszeństwo. a na jezdni wedle przepisów ogólnych czy też znaków. Także coś ci dzwoni ale idź jeszcze poczytaj.

          • 2 8

          • Jeżeli samochód przecina (5)

            przejazd rowerowy wykonując manewr to tak. Ale to działa też w drugą stronę. Jeżeli rowerzysta przecina szlak drogowy po którym poruszają się pojazdy a znaki lub sygnalizacja świetlna nie stanowi inaczej, muszą te pojazdy przepuścić.

            KRD się kłania bikerze....

            • 5 2

            • (4)

              "szlak drogowy"? Co to za twor? Co ty wymyslasz. Musi ustapic jak wlacza sie do ruchu np.. Czyli musi byc znak ze np. Jest koniec drogi rowerowej. Na kazdym przejezdzie rowerzysta jest swietą krową. Na kazdym. Przepisy prawa ruchu drogowego

              • 1 4

              • I tu się mylisz.

                Piszesz o przejściach dla pieszych i chodnikach. A za chwilę już o czym innym. Naucz się przepisów a później się odzywaj.

                • 3 1

              • Haha (2)

                "na chodnikach i przejściach rowerzysta TEŻ ma pierwszeństwo".... Ale brednie.... Trzymaj tak dalej..... Haha

                P.s. tam pieszy ma pierwszeństwo a rower się przeprowadza. Jak samochód potraci cię gdy ty rowerem będziesz przejeżdżał przez przejście to szykuj się na mandat asie.

                • 3 0

              • (1)

                mandat możliwe ze też otrzyma ale sprawcą wypadku będzie kierowca.

                • 0 3

              • Sprawcą w tym wypadku będzie rowerzysta na przejściu dla pieszych

                Gdyby to był przejazd rowerowy a kierowca miałby czerwone to kierowca dostanie. Jeśli rowerzysta miał czerwone a był na przejeździe to też tylko rowerzysta dostanie.

                • 2 0

          • Błąd. Rowerzysta nie ma prawa być na chodniku (8)

            Chyba ze pełni opiekę nad dzieckiem do lat 7 które jedzie chodnikiem z zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
            Wiec doczekać się nim zaczniesz kogoś pouczać.

            • 6 1

            • bzdura (7)

              chodnik to kazda czesc drogi przeznaczona dla pieszych( zrodło przepisy prawa o ruchu drogowym). u nas wiekszosc chodnikow jest oznaczonych jako "ciag pieszy nie dotyczy rowerów" albo ciąg pieszo-rowerowy. Pamietaj ze znaki są NAD przepisami ogólnymi. czyli mozna po wiekszosci chodnikow normalnie rowerem jechac

              • 0 4

              • Powodzenia w takim myśleniu. (2)

                Potrącenie mnie na chodniku a spotkamy się w sądzie debilu.

                • 3 1

              • (1)

                Co nie zmienia faktu ze rowerzysta ma prawo jechać po chodniku. pretensje do urzędników proszę kierować

                • 2 3

              • Nie ma prawa.

                Ma możliwość skorzystania z chodnika w ostateczności przy zachowaniu szczególnej ostrożności i ustępowania pierwszeństwa. A przez przejście dla pieszych rower się przeprowadza.

                • 2 1

              • Większej głupoty nie czytałem od dawna (3)

                Mam tylko nadzieję że się nie rozmnażasz.... Bo PiSzesz takie głupoty....
                A tak serio. Musi być znak c13/c16 aby tak było z tych jest promil więc nie pisz glupot.
                Lepiej się przyznaj wszechznawco ile razy:
                Przejechałeś rowerem po przejściu
                Ilu pieszych potraciles
                Ile razy jechałeś chodnikiem zamiast ścieżka
                Ile razy przejechałeś lub przeszedłeś na czerwonym
                Ile razy wymyśliłeś pierwszeństwo
                Ile razy stworzyłeś zagrożenie
                Ile razy przeciales skrzyżowanie po przekątnej bo tak było ci łatwiej
                Ile razy zagroziles bezpieczeństwu dzieci na chodniku
                Ile razy jechałeś nawalony na rowerze lub czymkolwiek innym

                Powiem ci jedno
                16 lat za kierownicą, zero mandatów, zero wypadków a jestem też pieszym i byłem rowerzystą dopóki taki debil jak ty swoim zachowaniem nie wysłał mnie do szpitala gdzie później jeszcze przez 2 miesiące miałem problem z pamięcią.... Taki cwaniak jak ty tylko mocny w gębie jest a jak przychodzi co do czego to ucieka z miejsca zdarzenia. Więc zamknij paszczę i naucz się przepisów idioto.

                • 2 3

              • (2)

                twierdzisz ze to promile? no to proszę

                Gdańsk
                drogi rowerowe : 117km
                chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego 52km.

                te promile to prawie 30% całej infrastruktury rowerowej

                • 1 3

              • A ty i tak wszędzie czujesz się panem i władcą

                I uważasz że tylko ty masz rację bo twoja racja jest najtwojsza...

                • 2 0

              • I nawet nie jesteś w stanie odpowiedzieć na pytania....

                Więc o czym to świadczy? Widzisz drzazgę w czyimś oku ale całego lasu w swoim już nie....

                • 2 0

      • A dla mnie ślimaki to sprinterzy

        Nie nadążam za nimi na rowerze. A automobile to wymysł Szatana.... O jaki ja głupi jestem....
        A tak serio to jaki problem jest pomyśleć i zadbać o swoje bezpieczeństwo (być widocznym, chodzić dobrą stroną chodnika i ulicy gdy chodnika brak, nie wchodzić na ścieżkę dla rowerów). Czy to aż takie trudne włączyć myślenie?

        • 6 0

    • Tytuł debaty jest zły

      Powinien być "bezpieczeństwo i respektowanie przepisów - pieszy, rowerzysta i kierowca to też uczestnik ruchu"

      • 2 0

  • (3)

    IMO, największy grzech aktywistów i ich równie zatwardziałych przeciwników to wychodzenie z założenia, że rower i samochód służą w 100% do tego samego. Zaś grzechem planistów jest uparte mieszanie wszystkich rodzajów ruchu drogowego. Po to oddzielamy np ruch pieszy od samochodowego, żeby było bezpieczniej. Więc skąd nagle pomysł, żeby ruch rowerowy musiał być na siłę przemieszany z jednym albo drugim? I może planiści mają świetne pomysły, tylko ludzie nie bardzo wiedzą jak z nich skorzystać ;)

    • 44 10

    • Niestety przestrzeń nie jest z gumy. Rowery separuje się od samochodów na dużych ruchliwych ulicach, ale w strefach równorzędnych tempo 30 miejsce roweru jest na jezdni.

      • 9 2

    • Ruch jest w Polsce oddzielany, ponieważ przy obecnej kulturze i rozwadze jego uczestników (a dokładniej w większości ich braku) nie da się zapewnić im względnego bezpieczeństwa w inny sposób.

      • 3 0

    • separowanie ruchu rowerowego to skrajny debilizm bo właśnie na stykach tego separowanego ruchu z ruchem samochodowym są wypadki

      • 2 1

  • (3)

    Rowery kontra samochody? Zawsze będzie 0:1.

    • 29 13

    • to poczekaj na jakiś remoncik estakady czy innej ważnej drogi (1)

      • 0 3

      • Ciężko z czytaniem ze zrozumieniem,oj ciężko.

        • 2 0

    • Organizacje zajmujące się programami ochrony zdrowia alarmują: Spaliny diesla powodują raka

      Jak podają australijskie organizacje działające na rzecz zdrowia, przebywanie przez dłuższy czas w oparach oleju napędowego zwiększa ryzyko zachorowań na raka płuc.
      Zgodnie z wyliczeniami australijskiej organizacji Council Cancer, każdego roku z powodu przebywania przez kilka godzin dziennie w oparach oleju napędowego u co najmniej 130 osób pojawiły się komórki rakowe. Eksperci zwracają uwagę na to, że do tej pory uważało się, ze wdychanie spalin może być szkodliwe dla kobiet w ciąży czy astmatyków, jednak nikt nie mówił o ryzyku związanym z możliwością zachorowania na raka. Lekarze skupiali się w dużej mierze na uświadamianiu pacjentów o ryzykach jakie niesie ze sobą działanie promieniowania UV czy azbestu, a także palenie papierosów czy nadmierne spożycie alkoholu.

      Obawy Council Cancer potwierdziła agencja Światowej Organizacji Zdrowia zajmująca się badaniem przypadków zachorowań na raka, która sklasyfikowała opary oleju napędowego w grupie czynników najbardziej rakotwórczych. Zdaniem ekspertów WHO długotrwałe wdychanie spalin może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka płuc aż o 40 procent. W grupie wysokiego ryzyka są przede wszystkim pracownicy pojazdów takich jak pociągi, autobusy, traktowy, a także mechanicy pracujący w warsztatach czy na stacjach benzynowych. Terry Slevin, przewodniczący komisji środowiskowej Council Cancer zwrócił uwagę na fakt, iż ryzyko zachorowań może zmniejszyć włącznie klimatyzatora czy szczelne zamknięcie okien, które odetnie dopływ szkodliwych spalin do kabiny pracownika.

      Z badań przeprowadzonych przez ekspertów Council Cancer wynika, że każdego roku na szkodliwe działanie oparów oleju napędowego narażonych jest ponad trzy miliony australijskich pracowników. W związku z tym, organizacja zaapelowała do władz oraz pracodawców o zmianę warunków pracy, tak, aby pracownicy nie byli narażeni na pogorszenie swojego stanu zdrowia. W ramach Narodowego Miesiąca Bezpieczeństwa Pracy wypuszczono również serię specjalnych nagrań, które miały uświadamiać Australijczyków o zagrożeniu, które płynie z długotrwałego wdychania spalin.

      • 0 0

  • (6)

    Sciezki z obu stron ulic jak to jest w cywilizowanych krajach. A urzednicy, ktorzy sa odpowiedzialni za plany zagospodarowania wydajac pozwolenia deweloperom, robiac to niech mysla o poszerzeniu infrastruktury drogowej a nie o kawie z wiadra.

    • 42 6

    • nie wymyślaj własnych historii (2)

      to nieprawda, że w cywilizowanych krajach są ścieżki po obu stronach,

      na zachodzie ścieżki są po jednej stronie
      i to jest standard

      • 1 4

      • (1)

        dla niego zachod to pewnie szczecin to nic dziwnego.

        • 2 2

        • w szczecinie są pasy rowerowe/ drogi rowerowe po obu stronach jezdni.
          Tam się ostatnimi czasy bardzo zmieniło na plus. Czego nie można powiedzieć o trójmieście. U nas się tylko likwiduje drogi rowerowe nie tworzy, na rzecz chodników z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

          • 2 2

    • (2)

      i chodniki z obu stron ulic, bo jak jest z jednej to pieszy ma prawo iść jezdnią po drugiej stronie

      • 1 1

      • (1)

        a gdzie nie ma chodników z obu stron?
        jakies straszne zapupie musi byc

        • 2 2

        • nie ma chodników po dwóch stronach na obrzeżach miast

          to standard na całym świecie,
          zwykły rozsądek i logika

          • 0 0

  • Więcej samochodów to (3)

    więcej zgonów na raka. Taka jest rzeczywistość

    • 32 47

    • Więcej twoich postów (2)

      Większy rak mózgu.

      • 13 6

      • Ale to prawda, zaś twoje drwiny wynikają wyłącznie z niewiedzy lub ignorancji. (1)

        Badania potwierdzają, że spaliny samochodowe przyczyniają się do różnych chorób - w tym do nowotworów.

        "Gdyby statystyki uwzględniały zgony wywołane spalinami aut, liczba śmiertelnych ofiar transportu drogowego w Polsce wzrosłaby o ponad 60 proc. - informuje "Gazeta Wyborcza".

        "Według informacji resortu środowiska rocznie przez spaliny umiera w Polsce około 2000 osób. - A nawet więcej - mówi dr hab. inż. Artur Badyda z Politechniki Warszawskiej. Ocenia on, że nieco ponad 3 tys. Polaków umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczenia powietrza spalinami. Rakotwórczym benzo(a)pirenem, pyłami PM10 i PM2,5 oraz tlenkami azotu.""

        "100 tys. przypadków śmiertelnych przez spaliny silników Diesla
        Spaliny silników Diesla prowadzą rocznie do zgonów ponad stu tysięcy ludzi na świecie. Ponad trzydzieści tysięcy to ofiary nadmiernej emisji tlenku azotu. Wskazują na to najnowsze badania.

        Deutschland VW Abgas-Skandal Symbolbild (picture-alliance/dpa/J. Stratenschulte)
        Skandal z silnikami Diesla niemieckiego producenta samochodów VW unaocznił, że spaliny emitowane przez te silniki przekraczają normy emisji szkodliwych dla zdrowia substancji.

        Międzynarodowy zespół naukowców pod kierownictwem dwóch organizacji pozarządowych: Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (Council on Clean Trasportation -ICCT) oraz Environment Health Analytics (HEAL) przeanalizowało 30 raportów z badań emisji spalin silników diesla, związanego z tym zanieczyszczenia powietrza jaki i przypadki zachorowań z tego powodu.

        Specjalistyczny magazyn ”Nature” opublikował dane z tych analiz. Wynika z nich, że w 2015 r. zanieczyszczenia powietrza tlenkiem azotu emitowanym przez silniki Diesla doprowadziły do przedwczesnego zgonu 107 tys. osób na świecie. 38 tys. osób to ofiary przekroczonych norm emisji spalin pojazdów w miastach. 28 tys. zmarło na skutek nadmiernej emisji spalin autobusów i ciężarówek, a 10 tys. na skutek spalin samochodów osobowych z silnikiem Diesla."

        • 2 5

        • Tak... Pal dalej śmieciami w kominku

          To będziemy zdrowsi....

          • 3 1

  • samochód zawsze wygra. nie wymuszajcie pierwszeństwa rowerem, auto zawsze wygra. (4)

    • 43 13

    • do łaknących, pożądających władzy (3)

      owszem auto wygra w zderzeniu, do zabijania jest lepsze

      ale w polityce - rowerzyści zwyciężą z kierowcami

      bo rowerzystom bardziej zależy, są zdyscyplinowani i zaangażowani
      i zmiotą swołocz, która olewa ich interesy

      • 2 2

      • Czyli właśnie przyznales że rowerzyści to faszyści... (2)

        Oni też mieli i mają taką samą składnie i merytoryczny przekaz jak ty....

        • 1 2

        • (1)

          a ty jesteś komuszek kłamczusżek obłudniuszek
          zabijanie pieszych, rowerzystów, zwierząt- ci pasi
          a legislacja nakładająca ci kaganiec już nie?
          polubisz to, polubisz!

          • 0 1

          • Nie wiem co bierzesz ale lepiej odstaw bo tata weźmie pasa....

            Naucz się znaczenia słów które przepisujesz od innych trolli hejterze.

            • 0 0

  • ale

    ktoś wymyślił debatę, a czy policje zatrudnili do ochrony debaty? wiadomo przecierz,że ta debata jak i debaty- rowerzysta kontra pieszy i motocyklista kontra samochod są nie do roztrzygniecia, tylko wywołają burze.

    • 18 5

  • W sobotę na wlasne oczy (14)

    ujrzałem szczyt niedorozwoju umysłowego rowerzysty. Na Morskiej przy estakadzie, pusta ulica, kilka aut i pędzi karetka na sygnale. Ominęła auta stojące na światłach i po drugiej stronie skrzyżowaia na ścieżce wjeżdża tuman rowerzysta pod koła kartki, patrząc w oczy kierowcy i oczekując zatrzymania się. Przecież rowerzysta ma pierwszeństwo i wszyscy baczność - jeśli policja i nie zrobi z nimi porządku to naprawdę będzie dochodziło do kłopotów niewinnych ludzi.

    • 76 12

    • (4)

      A jaki jest niedorozwój umysłowy kierowcy, który wjeżdża na chodnik i zabija pieszych?

      • 7 25

      • biedaku, (3)

        ty naprawdę nic nie zrozumiałeś. Jak klasyczny homo sovieticus odpowiadasz niczym rosyjski aparatczyk amerykańskiemu urzędasowi: - A u was Murzynów biją!

        • 25 5

        • oceniasz zachowanie całej społeczności na pojedynczym przykładzie, gratuluję (2)

          • 10 16

          • dobrze ocenił

            wy mentalnie jesteście w głębokiej Rosji,
            nieliczni mają umysły człowieka w przeciwieństwie do religijnego, ruskiego popychadła jakim jest przeciętny, tak zwany, Polak

            • 5 4

          • Debili jest więcej, w piątek taki jeden jechał rowerem po obwodnicy na wysokości Osowy !!!

            • 10 0

    • Kolejny trol który zmysla bajki celowo ,kłamie oszukuje !!To nie pierwszy raz takie bzdury czytałem! (2)

      Pamiętam jak taki idiota jak ten pisał ze policja zatrzymała karetkę na sygnale by rowerzystę przepościć.

      • 6 14

      • uderz w stół a trol odbrzęknie

        • 7 1

      • Nie wierzę, że możesz być takim matołem,

        i wiedzieć lepiej, co ktoś widział na własne oczy i opisuje to zdarzenie.

        • 5 0

    • Popatrzyłeś mu w oczy i wiesz czego oczekuje? Naciągana ta twoja historia.

      • 2 3

    • "świat złożony z rowerzystów i wegetarian" (2)

      teraz jest taki trend w Europie i proeuropejskiej opozycji

      • 8 6

      • ujawnij się (1)

        chcesz świata pozbawionego rowerzystow wegetarian masonów żydów kodowcow niemców platformersów parawanowców psiarzy škodziarzy blondynów cellulitu deszczu fryzjerów rusków tefałenu podatków kataru krawęźników itd

        lecz sie

        • 5 3

        • Przecież to PiSowiec

          • 1 1

    • Przecież rowerzysta ma pierwszeństwo i wszyscy baczność

      nadinterpretacja!!! chlop sie zagapil,a ty robisz afere.(popatrz ilu kierowcow nie ustepuje miejsca,albo jada korytarzem za karetka)nie mowiac o tych ktorzy uciekali z korka pod prad jadac naprzeciwko karetki!!!!ps. sa jeszcze ci co jezdza pasem awaryjnym(zgroza!!!!)

      • 3 5

    • A jak ma się to do powyższego artykułu? Nijak. Wśród kierowców zdarzają się niedorozwoje z jeszcze większe niezdorozwoje z większą częstotliwością, którzy swoją bezmyślnością przyczyniają się do śmierci innych uczestników ruchu.

      • 0 0

  • w trojmiescie rowery jako glowny srodek transportu nie ma racji bytu (14)

    teren jest zbyt pagorkowaty malo kto podjedzie pod slowackiego czy kartuska a jeszcze wpuscic ich na szose to dopiero by sparalizowalo ruch

    • 39 32

    • bardziej już nie sparaliżuje

      • 7 2

    • Kolejny chwalacy sie głupota ,poco sie taki wypowiada i wypisuje swoje chore teorie. (6)

      Gdybys niebył głupi to byc przynajmniej pojechał na kartuska i zobaczył jak wielu rowerzystów jest na kartuskiej i jaki jest na niej ruch rowerzystów .Ale to kolejny trol który wszystkich ocenia posobie sam jest sasłym leniem smierdzacym co niepotrafi przejs 100 metrów na własnych nogach

      • 2 16

      • i wulgaryzmy zamiast argumentów (4)

        typowe

        • 10 2

        • (3)

          no bo jak dyskutowć z aroganckim ignorantem?

          nie jesteś w ogóle partnerem do rozmowy
          mamucie

          • 2 10

          • On jest partnerem do dyskusji. Ty zaś nim nie jesteś. Dlaczego? Otóż na postawioną tezę ty odpowiadasz argumentami "ad personam", które maja zdeprecjonować oponenta, a nie jego twierdzenie.
            A robisz to w tak obrzydliwym stylu, że można sobie wyobrazić ten plugawy ryj, z którego toczą się podobne obleśności. Można zaryzykować twierdzenie, że każdy biały człowiek, gdyby miał odbyt podobny do twojej mordy - wstydziłby się wydalać.

            • 4 2

          • gość ma rację, jeśli wzdłuż brzegu jedziesz to ok, jesteś na jednym poziomie (1)

            ale ilu ma ten luksus?

            Trójmiasto to nie Amsterdam czy Paryż, gdzie róznica wzniesień ynosi 5 metrów,
            w Trójmieście masz 100 do 140m róznicy

            OK, można rower z silniczkiem w ramie,
            ale to są koszty dodatkowe

            • 2 0

            • doucz się

              zapraszam do Oslo, Brukseli albo Insbruku, dość mocno rowerowych miast
              a pagórkowatych, że przy nich Gdańsk to

              "ni wyżyna, ni nizina - taka gmina
              spotkasz chłopa - gęba sina
              oj, nie wraca ci on z kina - taka gmina"

              a objawem pipidówia jest m.in. właśnie taka opinia

              • 1 2

      • Za to potrafi pisać po polsku, w przeciwieństwie do Ciebie. Za wiele się nie naprodukowałeś, ale gdybyś zdawał maturę z języka polskiego w czasach, gdy kultura wypowiedzi coś znaczyła, to wyłapałbyś "lampę" tylko za ten krótki tekst... 7 byków (pomijam brak polskich znaków diaktrycznych) - niezły wyczyn...

        • 1 0

    • (3)

      A Danii mają rację bytu, nawet w Norwegii mają rację bytu, ale w Trójmieście nie, bo nie. Ciekawe. Czy na pewno pagórki to główna przeszkoda? Czy raczej januszowata mentalność, która nakazuje jeździć wszędzie gdzie tylko się da i onanizować się na każdym kroku swoim spalinowym pojazdem? Ciekawe skąd to się bierze.

      • 5 3

      • bo Trójmiasto nie jest płaskie (1)

        to tyle

        • 1 2

        • i? wiekszosc i tak sie do gory nie zapuszcza

          • 1 0

      • A ty rowerowy onanisto rozumiem dzien w dzien jezdzis swoim rowerkiem?

        • 1 1

    • co powiesz o rowerach elektrycznych (1)

      • 0 1

      • Ze to juz nie jest rower tylko motorower hipokryto

        • 1 1

  • Najrozważniejszy użytkownik dróg? (27)

    Ten co jeździ samochodem, jeździ też motocyklem, często jeździ również rowerem i (co zrozumiałe) jest również pieszym. Taki kierowco-rowerzysto-pieszy ma oczy i uszy dookoła głowy i myśli za czterech. A swoją drogą jeśli każdy może wziąć rower i wiooooo na jezdnię to potem są efekty. I zastanawiam się też czemu samochód musi mieć światła 24h na dobę a rowerzyści często gęsto nawet w nocy jeżdżą po ulicach bez jakiegokolwiek oświetlenia i nikt tego nie egzekwuje?

    • 70 4

    • (17)

      A nawet jeśli mają jakieś oświetlenie to często są to symboliczne lampki, które kosztują 20 zł za 2szt. Brak u nas przepisów, które by unormowały jakość oświetlenia rowerzysty.

      • 11 3

      • (16)

        słabo znasz przepisy skoro sądzisz że ich nie ma. wszystko jest unormowane.
        przepisy są dobre, gorzej jest z ich przestrzeganiem.

        • 6 2

        • (15)

          To chętnie poznam przepisy normujące jakość oświetlenia w rowerze.

          • 5 1

          • (1)

            bez przesady co ty chcesz normować? kąty, moc, natężenie, barwę?
            nie dajmy się zwariować. ma być widoczna i tyle.

            • 9 1

            • Ale nie jest!

              • 2 0

          • Białe z przodu, czerwone z tyłu, mogą być pulsujące, używać w nocy lub w deszczu, muszą być widoczne ze 150 metrów.

            Brak oświetlenia w nocy to zmora również dla innych rowerzystów.

            • 12 0

          • § 53. 1. i § 56 z Rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów (11)

            niewiele tego jest, ale proszę :)

            • 5 0

            • Jest jedno ale (10)

              Pieszy poza terenem zabudowanym musi mieć odblask lub kamizelkę. Czemu to nie dotyczy rowerzystów którzy światełka jeśli mają to mają zawalone błotem lub niesprawne. Czemu na świętych rowerzystach nie wymusza się posiadania kasku i kamizelki odblaskowej a pasażerowie w samochodzie którzy są otoczeni stala i poduszkami muszą zapinać pasy? Czy rowerzyści są już tak święci że aniołowie ich pilnują?

              • 2 1

              • (2)

                a dlaczego na kierowcach nie wymusza się kasku i kamizelki?

                • 0 3

              • zwł. że od dawna udowodniono, m.in. statystycznie,
                że szansa urazu łba w 'dzwonie' samochodowym
                jest WIĘKSZA niż na rowerze
                a na urazówkach pełno jest zmotoryzowanych

                • 0 4

              • bo kask w samochodzie jest niebezpieczny

                a na rowerze ratuje życie. Nawet jeśli sam się przewrócisz bo nie trafisz na krawężnik lub gdy ktoś cie popchnie....

                • 2 0

              • (6)

                A temu **** że nigdzie się tego nie wymaga kask palancie po co są jakieś dowody że to cokolwiek daje czy skaczemy na kasę? Lampa rowerowa wcale nie musi kosztować fortuny

                • 0 3

              • Debilu (3)

                Kask rowerowy ratuje. Mnie uchronił przed trepanacja gdy jakiś debil na rowerze we mnie wjechał. On spierd... a ja zostałem sam..... Dlatego tłumaczę ci debilu że masz być widoczny i nauczyć się przepisów...

                • 2 0

              • (2)

                Mam ty gnoju wszystkie wymagane światła a przepisy znam lepiej od ciebie pojezdzij gnoju tyle co ja to pogadamy a trepanacja tego pustego łba by Ci pomogła

                • 0 1

              • Hmmm a nie znasz innych określeń? (1)

                Matka Cię nie nauczyła jak się rozmawia z ludźmi?
                Przez ciebie i twoje wypowiedzi osmieszasz całą populację rowerzystów. Sprawiasz że każdy teraz będzie postrzegał rowerzystę jako wulgarnego i niedouczonego idiotę.
                Zastanów się troszkę nad sobą bo sprawiasz wrażenie człowieka z jakimś problem.
                Martwię się o Ciebie.

                • 0 0

              • nie baranie nie będzie postrzegał jeżeli mi jakiś ch..j zaczyna ubliżać i pieprzyć bzdury to ja mam prawo sobie z nim rozmawiac jak chcę trzeba być wybitnym idiotą i kretynem by uwierzyć w bajeczkę że KASK RATUJE ZYCIE chcesz to w nią wierz a ode mnie się odpierd..l palancie i koniec rozmowy

                • 0 0

              • obrażanie i brak merytorycznego przekazu (1)

                brak wiedzy i myślenia.... nie obrażaj innych rowerzystów swoją tępotą

                • 2 0

              • załóż kask osiołku on cię uchroni od wypadku

                • 0 0

    • (8)

      Obowiązek używania świateł w dzień dotyczy pojazdów wyposażonych w światła mijania. Rower takich nie posiada.

      • 3 5

      • Ale przepisy zobowiązują (5)

        By światła w rowerze były sprawne i był wyposażony w odblaski

        • 4 0

        • (4)

          po zmroku. w dzień nie musisz mieć świateł. w dzień wystarczy tylny odblask.

          • 1 5

          • Tylny odblask (3)

            A ty i tak idziesz na czołówkę bo z przodu cię nie widać..... Douczyć się!

            • 3 0

            • (2)

              W dzień debilku nie widać roweru bez odblasku z przodu?

              • 0 2

              • A pojęcie zmniejszonej przejrzystości powietrza coś ci mówi? (1)

                Doucz się troszkę to może kiedyś staniesz się partnerem do rozmowy.

                Obrażając innych nie znając ich dajesz o sobie świadectwo. A wystarczająco mocno się już pigrazyles.
                Lepiej wyluzuj.

                Dobranoc!

                • 0 0

              • pojęcie zmniejszonej przejrzystości kiedy występuje w lecie w sierpniowy dzień z temperaturą ok 30 stopni?Poza tym pajacu już od dawna nie wymaga się przy rowerach białego odblasku nie widziałem go przy sprzedawanych obecnie rowerach gdzie zamontowany jest tylko odblask czerwony

                • 0 0

      • a powinien (1)

        współczesne diody led są bardzo wydajne i nie zużywają dużo prądu

        • 1 0

        • tak?Nie zużywają dużo prądu powiadasz to pojeździj tak z 8 godzin i zobaczymy ile ci z bateryjki zostanie wieczorem i nocą kiedy światło jest potrzebne poza tym po jaki ch.. używać w dzień światła w rowerze skoro pierw się widzi człowieka na rowerze a potem ledwo widoczne w słońcu światełko to chore o czym ty bredzisz chłopie

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum