- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (424 opinie)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (106 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (118 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (256 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (100 opinii)
Jaki śmigłowiec SAR dla Marynarki Wojennej?
Mają dbać o bezpieczeństwo marynarzy i pasażerów statków na ponad 30 tys. kilometrów kwadratowych Bałtyku, a do dyspozycji mają zaledwie dwa ciężkie śmigłowce i dwie mniejsze maszyny. Sytuacja Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w ostatnich latach jest więcej niż trudna. Na razie wiadomo, że Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej planuje zakup śmigłowców ratownictwa morskiego.
Maszyny należą do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W razie potrzeby, mają udzielić pomocy marynarzom, żeglarzom i innym osobom, które znajdują się w polskiej strefie odpowiedzialności SAR. A liczy ona ponad 30 tys. km kw. i ciągnie się od Świnoujścia poprzez wody na południe od duńskiego Bornholmu a kończy w rejonie granicy z obwodem kaliningradzkim.
Przed laty śmigłowce ratownictwa morskiego pełniły całodobowe dyżury w Gdyni Babich Dołach i w Darłowie. Tyle że problemy sprzętowe spowodowały ograniczenie dyżurów wyłącznie do tej drugiej lokalizacji.
Pod koniec 2015 r. w artykule pt. Kto zareaguje, gdyby w Trójmieście doszło do zamachu? informowaliśmy, że w Darłowie całodobowy dyżur pełni tylko jeden śmigłowiec. Z reguły musi się on wznieść w powietrze w ok. 20 do 30 minut od momentu otrzymania zadania, a lot do Trójmiasta zająłby mu ok. 50 min. Wprawdzie Marynarka Wojenna mogłaby wysłać do akcji kolejną maszynę, ale czas liczony byłby już w godzinach.
Brak polsko-francuskiego porozumienia i pilna potrzeba operacyjna
Wśród powodów takiej sytuacji było m.in. uziemienie maszyn z powodu wyczerpanych resursów oraz sprawa remontów i modernizacji śmigłowców. Jak podawała Brygada Lotnictwa, na początku 2014 r. Inspektorat Uzbrojenia podpisał z PZL-Świdnik (wtedy własność AgustaWestland, obecnie Leonardo) umowę na przebudowę pięciu najstarszych śmigłowców typu W-3. Chodziło o trzy maszyny ratownictwa morskiego i dwie transportowe.
Po czym ponad dwa lata później, w grudniu 2016 r. pojawiła się informacja: "Obecnie trwa odbiór pierwszego zmodernizowanego śmigłowca oraz oblot techniczny kolejnych dwóch". Poważne problemy sprzętowe, poza ograniczeniem możliwości działań w polskiej strefie SAR, spowodowały też ograniczenia możliwości szkolenia załóg śmigłowców.
Śmigłowiec ratowniczy Anakonda podczas pokazu w Gdyni. Film z 2012 r.
Obecnie BLMW ma do dyspozycji jedynie dwie Anakondy i dwa ciężkie Mi-14PŁ/R. Tyle że jeden z tych ostatnich, z powodu wyczerpania resursu, zostanie uziemiony prawdopodobnie na przełomie 2017 i 2018 r. W tej chwili Brygada liczy, że na Wybrzeże powrócą zmodernizowane śmigłowce.
- W przypadku pierwszego z pięciu śmigłowców W-3, które w 2014 roku trafiły do Świdnika, pomyślnie zakończono procedurę oblotu technicznego. Jest sprawny i w ciągu kliku dni powinien trafić do naszej jednostki w Gdyni. Mam nadzieję, że w ślad za nim wrócą do nas kolejne maszyny - informuje kmdr. ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Powrót Anakond nie rozwiąże jednak problemu starzejących się Mi-14PŁ/R. Rozwiązaniem miał być swego czasu planowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej zakup maszyn dla Marynarki Wojennej w ramach przetargu na śmigłowce wielozadaniowe.
Wśród 50 maszyn, jakie miała pozyskać Polska, osiem miało być w wersji do zwalczania okrętów podwodnych, a sześć w wariancie CSAR (Combat Search and Rescue). Polska ostatecznie wybrała francuski śmigłowiec H225M Caracal. Tyle że w związku z brakiem porozumienia dot. umowy offsetowej nie doszło do realizacji kontraktu.
Pod koniec ubiegłego roku MON zapowiedziało więc pozyskanie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej 14 śmigłowców. Natomiast według najnowszych zapowiedzi ministerstwa ma zostać kupionych 16 maszyn. Miałyby trafić do Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej.
Poniżej prezentujemy jeden amerykański i trzy europejskie śmigłowce, które teoretycznie mogłyby wchodzić w grę jako następcy używanych do tej pory Mi-14PŁ/R.
AW101 produkowany przez Leonardo Helicopters (wcześniej AgustaWestland)
AW101 to włoski śmigłowiec, którego maksymalna masa startowa to 15,6 tony. Maszyna ma prawie 23 metry długości i ponad sześć i pół szerokości. Napędzana jest trzema silnikami, z których każdy ma 1884 kW mocy, a maksymalna prędkość to 277 km/godz.
W standardowych zbiornikach śmigłowca (istnieje też możliwość zamontowania dodatkowych) mieści się ponad 5100 litrów paliwa. Przy locie na trzech silnikach maksymalny zasięg wynosi 1363 km. Natomiast przy jednym mniej - według wyliczeń włoskiego producenta - zasięg zwiększa się o ponad 10 procent, a długość lotu to 6 godz. i 50 min.
Załoga śmigłowca liczy standardowo od czterech do sześciu osób, a maszyna jednorazowo może podjąć ponad 20 osób potrzebujących pomocy. Co więcej, Leonardo Helicopters przekonuje, że w awaryjnych sytuacjach wielkość kabiny pozwala na ewakuację ponad pół setki osób. Maszyna wyposażona jest zarówno w boczne drzwi, jak i w rampę załadunkową.
Jako śmigłowiec SAR używa go m.in Dania, Portugalia i Kanada. Na AW101 zdecydowała się również Norwegia, która zastępuje tymi maszynami śmigłowce Westland Sea King.
Śmigłowiec amerykańskiego koncernu Sikorsky
Wśród śmigłowców, które mogłyby zastąpić Mi-14PŁ/R jest również amerykański S-92. Maszyna mierzy ponad 21 m długości, jej maksymalna masa startowa wynosi ponad 12 ton, a prędkość maksymalna 306 km/godz.
Według wyliczeń koncernu Sikorsky, S-92 zabiera 2333 kg paliwa, a poza tym może wykorzystywać dodatkowe zbiorniki. Standardowy zasięg maszyny to 865 km. Śmigłowiec posiada zarówno boczne drzwi, jak i rampę załadunkową. W zależności od potrzeb może np. transportować 18 osób w pozycji siedzącej.
Poza tym Sikorsky produkuje mniejsze od S-92 śmigłowce Black Hawk. Maksymalna masa startowa tych ostatnich nie przekracza jednak 10 ton. Wprawdzie amerykański koncern jest właścicielem PZL Mielec, jednak w tamtejszym zakładach produkowane są kabiny UH-60M, a także przeznaczone na rynki poza Stanami Zjednoczonymi S-70i. Jeśli Polska chciałaby kupić S-92, musiałaby wziąć udział w programie Foreign Military Sales.
H225M Caracal produkowany przez Airbus Helicopters
Francuski H225M jest długi na 19,5 i szeroki na 3,5 metra. Jego maksymalna masa startowa wynosi 11 ton, a napędzany jest przez dwa silniki o mocy 1,776 kW każdy. Standardowo Caracal może zabrać ponad 2200 kg paliwa (jest też możliwość skorzystania z dodatkowego zbiornika), a maksymalna prędkość maszyny wynosi 324 km/godz.
Jak deklaruje producent, maksymalny zasięg przy założeniu ekonomicznej prędkości to 909 km. Z kolei maksymalny czas trwania lotu wynosi do czterech godzin i dwudziestu minut. Wprawdzie w oficjalnej broszurze na stronie producenta nie podano, ile poszkodowanych osób może podjąć śmigłowiec w wersji SAR, wyliczono natomiast możliwości H225M w wariancie ewakuacji medycznej.
I tak kabina śmigłowca poza członkami załogi może pomieścić 11 noszy z rannymi, a kolejnych pięciu poszkodowanych ma miejsca siedzące. Poza tym maszyna dysponuje bocznymi drzwiami.
Wśród państw, które wybrały H225M w wersji SAR jest Malezja, która postanowiła zastąpić nimi amerykańskie Sikorsky SH-3 Sea King. Natomiast Indonezja zamówiła Caracale w wersji CSAR (Combat Search and Rescue). Caracale wybrała również Polska w ramach przetargu na śmigłowce wielozadaniowe. Kontrakt o wartości ponad 13 mld złotych nie został jednak podpisany, ponieważ Polska i Francja nie osiągnęły porozumienia w sprawie offsetu.
NH90 produkowany przez NHIndustries
Maszyna o długości 19,5 i wysokości ponad pięciu metrów produkowana jest przez europejskie konsorcjum, które należy do Airbus Helicopters, Airbus Helicopters Deutschland, Leonardo Helicopters i Fokker. Masa startowa śmigłowca wynosi 10,6 tony, a jego napęd stanowią dwa silniki o mocy ponad 1500 kW każdy.
NH90 może zabrać nieco ponad dwie tony paliwa (istnieje też możliwość skorzystania z dodatkowych zbiorników), natomiast jego maksymalny zasięg i prędkość (dane dla wersji basic) to odpowiednio 982 km i 300 km/godz. Maksymalny czas trwania lotu wynosi z kolei pięć godzin. Poza tym maszyna posiada zarówno boczne drzwi, jak i rampę załadunkową.
Śmigłowce w wariancie SAR zamówiła m.in. Szwecja, Norwegia i Finlandia. Pozyskanie NH90 przez Polskę jest natomiast mało prawdopodobne. A to choćby z uwagi na to, że w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, do którego realizacji ostatecznie nie doszło, Airbus Helicopters i Leonardo wystawiły swoje maszyny - były to odpowiednio H225M Caracal i AW149.
Przeczytaj też: Jaka jest przyszłość Marynarki Wojennej?
Miejsca
Opinie (162) 4 zablokowane
-
2017-02-18 12:00
(17)
ten żółty ładny jest
- 39 7
-
2017-02-18 12:25
To bierzemy. (13)
Mundury będą ładnie wyglądać :D
- 11 2
-
2017-02-18 13:11
Wygląd nie jest istotny. (7)
Sprzęt nie ma ładnie wyglądać, tylko ma być skuteczny i niezawodny. To nie rewia mody, tutaj chodzi o ludzkie życie. Śmigłowiec może być brzydki niczym potwór z filmów grozy, ale ma nie zawieść w krytycznej chwili. O to tu chodzi.
- 5 16
-
2017-02-18 13:16
Przecież się wygłupiamy. (6)
- 21 0
-
2017-02-18 13:18
(5)
Aha.
Nie wiedziałem- 6 6
-
2017-02-18 13:49
(3)
ja się nie wygłupiam, żółty ładny
- 11 3
-
2017-02-18 14:04
(2)
A jakby go pomalować na czarno i wstawić przyciemniane szyby, to też będzie ładny?
- 7 0
-
2017-02-18 22:11
Tak, matowy hardkorowy!
- 3 0
-
2017-02-19 00:14
Ja bym mu tłumik zmienił i rurę na komin z leroy merlin
- 3 0
-
2017-02-18 17:38
Nie wiedziałeś że to nie portal o śmigłowcach tylko trójmiasto.pl?
- 2 2
-
2017-02-18 14:56
Tusk Berry Mx35 (4)
- 2 9
-
2017-02-18 14:57
Tusk Kundell Marine (3)
- 7 9
-
2017-02-18 22:16
(2)
Kaczka nielot ,jeden start i bum.
- 6 2
-
2017-02-19 01:10
... ble miala dwa krzesla zamontowane.
- 1 0
-
2017-02-19 09:57
odwal sie od Kaczora Donalda
Donek to dobry lotnik. Dolecial do Peru ch wie po Co, I wrocil
- 0 4
-
2017-02-18 12:30
Rzeczywiscie wyglada najlepiej. Najbatdziej pasuje do SAR.
- 4 4
-
2017-02-18 13:08
Wolniejszy od Caracali, ale b. pojemny i z większym zasięgiem. (1)
Czyli wszystko to, czego Polska nie potrzebuje. My nie jesteśmy Kanadą z wybrzeżem na 250tys. Km, lepsze będzie coś z mniejszym zasięgiem i pojemnością, ale za to szybkie.
- 8 5
-
2017-02-18 18:00
nie tylko prędkość się liczy
mniejszy ma mniejszą dzielność, tzn że nie poleci przy 8-10 w skali beauforta
a na morzu podczas sztormu to się liczy, a nie prędkość
chyba że będą służyły do wożenia d*py Misiewicza lub Antka, wtedy prędkość ma znaczenie- 6 2
-
2017-02-18 12:02
No no powodzi się (1)
Takie "dżambo dżety" to już coś . Nic tylko pogratulować
- 4 17
-
2017-02-19 19:35
normalne kraje to kupują swoje (jeżeli są)
a PL produkuje śmigłowce
tylko że tu musi być wszystko "zagramaniczne"- 0 3
-
2017-02-18 12:03
(3)
za dolara śmigłowiec
- 19 2
-
2017-02-18 13:45
Daj spokój! (2)
Nie trzeba nawet dolara.
Cytując klasyka to "polski lotnik nawet na drzwiach od stodoły poleci", a stodół to ci panie mamy więc niż ruski i amerykanie czołgów i samolotów razem wziętych. Więc teoretycznie nasze teoretyczne państwo jest światowym mocarstwem, które w razie jakiejś wojennej zawieruchy wszystkich drzwiami od stodoły nakryje.- 7 3
-
2017-02-18 14:09
może importować latające dywany ? (1)
też nie drogo,
- 7 0
-
2017-02-19 09:59
na dywanach lataja w pewnych krajach
- 0 0
-
2017-02-18 12:04
Minister Antoni M. i tak zrobi co chce (5)
Pewne zajmie się konstrukcją własnego modelu przy wsparciu Misiewicza i Jannigera.
- 91 24
-
2017-02-18 12:52
Już do znudzenia z tym co piszesz
tasujesz się przy tym, czy co?
- 4 29
-
2017-02-18 13:20
Przez 8 lat zaniedbań nie byłeś taki wygadany (3)
szczekaj, ale konstruktywnie
- 9 22
-
2017-02-18 13:33
Uwierzyłeś...
...w te zaniedbania, pewnie po wysłuchaniu zdrowasiek w Radiu MaRyja.
Własnych oczu do oglądania kraju wokół siebie przez te lata - nie miałeś?- 25 9
-
2017-02-18 13:33
Tjaaaaaa... (1)
Bo przez osiem lat były takie cyrki w MON jak teraz...
Aptekarze, dzieciaki, zerwane przetargi i laserowe długopisy...- 22 7
-
2017-02-18 18:51
Cud,miód, ultramaryna
Antek całą kasę da hochsztaplerowi z Torunia a ten przy pomocy niezliczonej liczby "cudotworiteli" uratuje wszystkich bez pomocy helikopterów.
P.S. a jak nie wypali, to pojawią się drony.- 13 4
-
2017-02-18 12:10
Antek wariacie, (20)
Jakby nie patrzeć Caracale miały najlepsze parametry.
- 72 44
-
2017-02-18 12:17
Bajki opowiadasz (13)
Przestarzala konstrukcja.
Kiedys na Hel tez nam wciskali stare armaty i w ostatnim momencie kupilismy inne- 5 29
-
2017-02-18 12:49
Pytanie. (10)
A jaki śmigłowiec byłby dla naszego kraju odpowiedni? I pytam poważnie.
- 11 0
-
2017-02-18 13:13
amerykańskie (9)
po prostu są najlepsze, koniec tematu
na pewno nie francuskie, oni trzymają z ruskimi, to by był błąd- 6 31
-
2017-02-18 13:38
Polecam porównać specyfikację oferowanych maszyn. (7)
"Golasy" z USA droższe niż "ubrane" Francuzy, nieopłacalny dla nas hamerykański offset vs nowa fabryka żabojadów w Polsce...
Przestań łykać propagandę PiSiorów i zacznij myśleć samodzielnie pelikanie dojnej zmiany.- 34 8
-
2017-02-18 13:46
nie mój poziom rozmowy (6)
- 6 14
-
2017-02-18 15:10
Co? Za wysokie progi? (5)
No tak, wzorem Pawłowicz potraficie tylko pluć jadem i kłamać na zawołanie jak Jarozbaw I Bezzębny..
- 20 5
-
2017-02-18 18:53
rynsztok synku, zapisałeś się do KOD-u? (4)
:)
- 4 13
-
2017-02-18 19:23
Nie córeczko, do młodych Misiów :) (3)
Rynsztokiem ci śmierdzi, bo masz usta za blisko nosa.
- 9 3
-
2017-02-18 19:34
o tym poziomie mówiłem, jesteś zwykłym chamem (2)
sprawy państwa i narodu Cię omijają
nie odpisuj już, nie mam czasu na takich zajadzonych pstryczków, tyle co sobie popiszesz w necie :))- 3 8
-
2017-02-18 21:23
dzięki tym "sprawom państwowym" (= paranoicznemu knuciu PISu ) jak będziesz miał wypadek na promie, jak rybak zachoruje, jak jacht zacznie tonąć, to pisiory zaintonują modły zamiast wysłać helikopter
i potem wyciągną łapę z tacą- 13 1
-
2017-02-18 22:09
Chama to masz i to nie jednego w swojej kamaryli pis-uarowskiej i wszyscy cuchniecie moczem psychoprezia z pisuaru.
- 8 3
-
2017-02-18 18:55
na pewno nie francuskie, oni trzymają z ruskimi, to by był błąd
Wiadomo, przecież sprzedali Mistrale ruskim przez podstawionych Egipcjan za 1 dolara.
- 4 8
-
2017-02-18 13:14
i kija daly. poza tym, e niemieccy artylerzysci mieli na czym sie szkolic :)
- 3 3
-
2017-02-19 13:38
dajesz się karmić papką medialną
z wszystkich śmigłowców w przetargu ta konstrukcja jest akurat najmłodsza jeśli patrzeć na datę pierwszego oblotu- sikorsky i agusta są starze o kilka lat. natomiast gdybyś miał odrobinę wiedzy w temacie, wiedziałbyś, ze nie ma to znaczenia- tu technologia jest dostosowywana na bieżąco i powstają po prostu kolejne wersje, tylko szkielet kadłubu pozostaje ten sam- a to ma najmniejsze znaczenie.
- 4 0
-
2017-02-18 15:40
nie Caracale (1)
nie Caracale są najlepsze, nie najnowsze, a niektórzy się ich pozbywają.
na pierwszym miejscu umieściłbym AW101 (zasięg, ilość osób), następne NH90, dopiero trzecie z tej listy to H225 Caracal (brak rampy), no i S-92- 6 8
-
2017-02-18 19:00
AW101 eksploatowali Kanadyjczycy w wersji ratowniczej, ale do zadań ZOP zakupili jednak zupełnie inne maszyny. Co daje do myślenia, nieprawdaż?
NH90 miały poważne problemy wytrzymałościowe, właśnie z tylną częścią kadłuba i rampą ładunkową.
Caracal to logiczne rozwinięcie poprzednich konstrukcji, cenionych i wciąż eksploatowanych.
Rozważania to zresztą akademickie, zważywszy, że ani AW101, ani S-92, ani NH-90 nikt jakoś nam nie zaoferował.
I jeszcze jedna kwestia - kto niby Caracali się pozbywa? Caracale są kupowane.- 14 3
-
2017-02-18 16:26
leming co ty mozesz o tym wiedziec wiesz tylko tyle i le ci wcisneli bajek.reszta do ciebie niedociera! (2)
- 1 8
-
2017-02-18 19:56
... to zupelnie inaczej niz ty - Suwerenie.
- 7 0
-
2017-02-18 20:31
Ty pelikanie lepiej zamilcz
- 2 3
-
2017-02-18 19:50
Caracali nie bedzie - taka kara dla Francuzow za nie dostarczenie Mistrali.
...plus ten "prztyczek w nos" Francuzom - sprzedaz za dolara itp.
Przeciez widac od razu dla kogo minister MON robi.- 10 0
-
2017-02-18 12:15
(2)
Caracal
- 37 22
-
2017-02-18 14:11
może karakan ? (1)
wszędzie doleci.
- 4 4
-
2017-02-18 18:57
może karakan ? wszędzie doleci.
A idiota wszędzie emanuje swoim idiotyzmem.
- 5 3
-
2017-02-18 12:16
Najlepsze (5)
są rosyjskie , proste i bardzo wytrzymałe na wszystkie warunki i sprawdzone !!!!!
- 25 51
-
2017-02-18 12:17
(3)
Model, rok wypuszczenia na rynek, konfiguracja ???
- 12 1
-
2017-02-18 13:39
(2)
Wertuszka Smiglowcowa, rok 1975, konfiguracja: Czytyrie Bomby i Awtomat
- 19 0
-
2017-02-18 14:16
Dobre, poprawiles mi humor...dzieki :)
- 4 0
-
2017-02-18 19:00
Wertuszka Smiglowcowa, rok 1975, konfiguracja: Czytyrie Bomby i Awtomat
Do tego babuszka z rewolucji,dla relaksu po służbie.
- 2 0
-
2017-02-18 14:20
Wszystko by było pięknie gdyby Rosja nie dokonywała systematycznie kolejnych agresji we wszystkich suwerennych demokratycznych państwach, które wyrwały się spod wpływu ZSRR.
- 9 1
-
2017-02-18 12:18
Polskie (3)
Zawsze mamy dobre pomysly, cenione przez innych a sami swojego nie doceniamy
- 25 12
-
2017-02-18 18:09
xD
- 3 0
-
2017-02-18 18:52
(1)
A, a może mi pani/pan powiedzieć, które polskie?
- 5 1
-
2017-02-18 19:02
które polskie?
No te tam.
- 3 2
-
2017-02-18 12:19
nie ważne jaki,
ważne jak szybko
- 18 7
-
2017-02-18 12:25
(9)
Przecież my też produkujemy świetne śmigłowce nie można kupić Polskich tylko jak zwykle wszystko z zagranicy.
- 19 47
-
2017-02-18 12:36
jakie to są te polskie śmigłowce? (6)
- 21 5
-
2017-02-18 12:51
PZL Świdnik (5)
- 3 24
-
2017-02-18 13:09
Świdnik produkuje takie duże maszyny?? Ciekawostka.
Chyba, że na zapleczu i potajemnie.- 26 3
-
2017-02-18 13:10
sprzedane dla AgustaWestland czyli Włosko-Brytyjskiej firmy w 2010 roku (1)
- 16 0
-
2017-02-18 14:44
Merytorycznie ok.
Ale rusycyzmy w treści nie do akceptacji! Sprzedane komu? czemu?
- 2 6
-
2017-02-18 18:53
Swidnik to obecnie własność firmy Leonardo. W dodatku nie wywiązuje się nawet z planowych remontów i modernizacji W-3RM Anakonda.
- 10 0
-
2017-02-19 13:48
nie jest polski, tylko robiony w polsce.
różnica jak z 'polskimi' obozami śmierci.
do tego anakondy są zbyt małe- zapotrzebowanie dotyczy większych śmigłowców, których pzl nie ma w swojej ofercie (chyba, ze jako agusta).- 7 0
-
2017-02-18 14:36
(1)
kłamco - twoi partyjni kolesie sprzedali za bezcen Polski przemysł lotniczy i teraz nie ma Polskich śmigłowców czy samolotów a nawet silników
- 7 13
-
2017-02-18 22:23
Polski przemysł lotniczy
Kukuruźniki, Iskry, Migi 7 i te pozostałe rupiecie sowieckie.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.