- 1 Deweloper remontuje miejsca rekreacji (73 opinie)
- 2 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (161 opinii)
- 3 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (300 opinii)
- 4 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 5 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (157 opinii)
- 6 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (12 opinii)
Jeden chętny do modernizacji tramwajów
Do modernizacji ponad 15-letnich tramwajów zgłosił się tylko jeden chętny. To wielkopolska firma Modertrans, znana z przebudowy tramwajów, które trafiły do Gdańska z Niemiec. Nikt nie był natomiast zainteresowany przetargiem na krótkie, 8-metrowe autobusy.
W ramach zadania przewidziano m.in. odnowienie wnętrz, w tym wymianę siedzisk, mechanizmów drzwi, oświetlenia, a w przypadku "stoczternastki" także montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących piasek pod koła tramwajów, zwiększając tym samym ich przyczepność do szyn.
Wygląd zewnętrzny tramwaju 114Na zostanie zachowany, a elementy jego wyposażenia będą przechowywane przez najbliższe 20-30 lat, aby w przyszłości służył jako pojazd historyczny. Ostatecznie zrezygnowano również z wymiany przodu i tyłu w tramwajach NGd99, choć pierwotnie planowano zlecić taką przebudowę.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
- W przetargu ofertę złożyła tylko firma Modertrans. Za modernizację czterech tramwajów NGd99 zaproponowała cenę 7 mln 40 tys. zł netto, zaś za modernizację tramwaju 114Na - 940 tys. zł netto - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Oferta Modetransu będzie teraz sprawdzana pod kątem spełnienia kryteriów formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, a zaproponowana cena zyska akceptację ZKM-u, pierwsze odświeżone tramwaje ujrzymy jeszcze w tym roku.
Modetrans ma spore doświadczenie w modernizacji tramwajów dla Gdańska. To właśnie ta firma odpowiadała za przebudowę wagonów typu N8C sprowadzonych z Dortmundu oraz Kassel, a także za modernizację jednego z dwóch tramwajów Konstal 114Na.
Spółka-córka poznańskiego MPK wyprodukowała i przebudowywała również tramwaje dla Poznania, Szczecina, Elbląga, Wrocławia oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Bez powodzenia zakończyło się natomiast postępowanie przetargowe na zakup dwóch krótkich - ok. 8-metrowych autobusów - tzw. minibusów. Żadna firma nie złożyła oferty.
- Jak najszybciej ogłosimy ponownie przetarg na zakup tych autobusów - zapowiada Mongird.
Oferty można jeszcze składać w trwających postępowaniach na zakup trzech autobusów o długości ok. 10 metrów (tzw. midibusów), dziewięciu 12-metrowych (autobusy o standardowej długości) oraz dziewięciu 18-metrowych "przegubowców".
Rozładunek pierwszego tramwaju N8C z Kassel po przebudowie przez Modertrans. Materiał z marca 2015 r.
Miejsca
Opinie (89) ponad 10 zablokowanych
-
2016-05-08 18:09
jak będą jeżdziły tak jak teraz to będzie porażka z tą modernizacją::( (2)
- 46 23
-
2016-05-09 05:46
Nie nazekaj, Wujek Pawel to zaradny czlowiek i wie co robi (1)
innaczej by go ciagle nie wybierali i by nie mial tylu mieszkan.
- 11 6
-
2016-05-12 16:22
Narzekaj a nie nazekaj, Kasiu bo
tata sie za ciebie wstydzi w Brukseli.
- 0 0
-
2016-05-08 18:14
(12)
Z nowoczesnością obecnych składów nie da się dyskutować. Ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że stare 105 były bardziej przestronne.
- 115 16
-
2016-05-08 20:11
(6)
W nowych jest za mało foteli, ludzie stoją zamiast siedzieć
- 30 5
-
2016-05-08 20:15
To gdzie jeszcze byś chciał te fotele? Na dachu? (5)
Jak chcesz zawsze siedzieć w tramwaju to se zostań motorniczym.
- 21 26
-
2016-05-08 22:00
Jak nie mogę siedzieć w tramwaju zawsze mogę (3)
w swoim samochodzie.
Może przed ofensywą modernizacyjną i budową nowych odcinków trzeba było pomyśleć o szerszej skrajni jak zrobili w Olsztynie?
Może rozwiązanie tramwaju 32m który ma aż 4 przeguby nie jest najlepsze? Zobacz tramwaje twist - dłuższe i mniej członów.
Może trzeba pokombinować a nie myśleć że się nie da?- 21 1
-
2016-05-09 08:40
(1)
W innych miastach sie da. W Krakowie jezdzi tramwaj jaki ma 100 miejsc siedzacych, a nie 40 jak w Gdansku
- 4 2
-
2016-05-09 09:23
To był pociąg.
Nie zwróciłeś uwagi przy wsiadaniu.
- 5 4
-
2016-05-09 12:20
Kolejne kupowane tramwaje mają być dwuczołowe i mieć długość 42 metry.
- 0 1
-
2016-05-09 21:00
To porównaj sobie wnętrze Pesy i Bombardiera, będziesz wiedział gdzie mogą być te fotele.
- 1 0
-
2016-05-08 21:13
Bo są bardziej przestronne, przynajmniej jeśli porównać z Swingami (4)
Niestety Swingi w porównaniu z Jazzami Duo wyglądają jak prototypy przy finalnym produkcie. Swingi mają zwykłe wózki, co wymusza zabudowanie części wnętrza i to niewygodne ustawienie krzeseł pod kątem, co ogranicza przestrzeń. Jazzy mają wózki bezosiowe, dzięki czemu jest więcej miejsca. Jeszcze mocno pochyła podłoga na przegubach, podczas gdy w Jazzach jest ona prawie płaska i niepraktyczne rozmieszczenie niektórych poręczy, choć w Jazzach też idealnie nie jest, bo nadal górne poręcze są za wysoko dla ludzi średniego wzrostu.
- 22 1
-
2016-05-09 01:00
czego się czepiasz (3)
gdzieś ta myśl inżynieryjna musi powstawać - przecież nie na korpo-mitingach, tylko właśnie po takich smutnych doświadczeniach, że w starej 105-tce siadało więcej narodu, niż w nowoczesnym swingu. swingi świetnie wyglądają z zewnątrz i łamią serca na prezentacjach w powerpoincie, ale tak na codzień to ja wolałem kolebiące 105-tki
- 15 3
-
2016-05-09 13:20
(2)
Mi najlepiej jeździ się Bombardierem :) Szkoda, że ich tak mało jest
- 7 0
-
2016-05-09 17:36
tramwaje PESY są najgrosze w całym taborze dla peunosprawnego pasażera (1)
ergonomia na pałę!
- 0 0
-
2016-05-09 17:40
"Peunosprawnego" - Ty Misiu na serio?
- 0 0
-
2016-05-08 18:14
(9)
Tylko żeby skóry na siedzeniach były
- 38 15
-
2016-05-08 18:18
(4)
Jeszcze jakieś życzenia ,to niewiele.
- 5 4
-
2016-05-08 19:28
Jeszcze alufelgi i spoilery.
- 16 2
-
2016-05-08 19:31
Ja tak nieśmiało bym poprosił o jakiś chip tuning. i może karbonowe klamki? prosze...
- 14 1
-
2016-05-08 19:33
I jeszcze tłumiki, buczące tłumiki to podstawa.
- 12 2
-
2016-05-09 18:03
i antenka na dachu ;)
- 1 0
-
2016-05-08 19:43
(1)
mówi się - żeby tramwaj "był w skórze"
- 12 1
-
2016-05-09 09:49
Wersja
Ja poproszę w hajlajnie w tedei :D
- 4 0
-
2016-05-09 12:56
skora
Bedzie od pasjb b5. Moze zrobia przy okazji cip tuning hehe
- 0 0
-
2016-05-12 16:24
Skóra? To jest swinstwo i po jakims czasie smierdzi.
- 0 0
-
2016-05-08 18:36
tramwaje (1)
Od lat kupują złom ,nie do naprawy nowe są sprowadzane nie na nasze wymogi polskich rozkładów i przepływu ludności, Władza daje zarobić obcym nie polskim zakładom, bo siedzi w kieszeni u niemców.
- 50 74
-
2016-05-08 19:40
Na wymogi naszych rozkładów to muszą teleporter wynaleźć.
- 21 3
-
2016-05-08 18:39
tram (1)
Nie lepiej oddać te tramwaje po taniości gdzieś w biedniejsze rejony Polski? Tam sobie wyremontują a u nas sie kupi nowe.
- 40 39
-
2016-05-08 19:09
Tramwaj to nie samochód. Te jak na tramwaje są jak nówki
- 28 7
-
2016-05-08 18:56
(8)
Mam nadzieję, że będą to pierwsze składy z WC na pokładzie, niektóre trasy w Gdańsku są bardzo długie.
- 32 52
-
2016-05-08 19:23
oraz miejsca sypialne i kuszetki (1)
- 37 1
-
2016-05-09 14:55
Parę razy jechałem wieczorem na miejscu sypialnym
Ale to w dawnych studenckich czasach. Ech, pętla na Stogach o 23 wyglądała tak romantycznie...
- 2 0
-
2016-05-08 19:39
z wagonami barowymi (3)
- 30 0
-
2016-05-08 19:41
(1)
Wagon barowy z piwem i fast foodem juz masz w co drugim składzie.
- 35 0
-
2016-05-09 12:49
jestem za !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2016-05-09 18:09
tak, Wars musi byc
- 1 0
-
2016-05-09 02:22
w domu... (1)
.. się wysikaj, a nie w tramwaju!
- 6 2
-
2016-05-09 10:51
E tam wysikaj, a jak dwojka wyskoczy?
Od razu wszyscy by mieli niezapomniana podroz
- 3 0
-
2016-05-08 19:01
Halas (2)
Moze ktoś wpadnie na pomysl jak zmodernizować tory by tramwaje nie halasowaly, mysle ze Nobel gwarantowany!
- 23 24
-
2016-05-08 19:41
(1)
Nic nie trzeba wymyślać. Takie tory są w każdym mieście na zachód od Odry.
W Polsce może będą, gdy znowu trafi pod niemiecką okupację.- 12 9
-
2016-05-08 22:15
Tory zawsze będą głośne. Na Zachodzie są tak samo głośne jak w Polsce. Metal, tarty o metal zawsze będzie dużo głośniejszy i mniej komfortowy niż gumowe opony autobusu jadące po asfalcie z domieszką kauczuku, którego to pas jezdni został wyznaczony zamiast torów tramwajowych.
- 5 2
-
2016-05-08 19:11
Oddajmy je do biednej Gdyni. Może w ciągu kilku lat uda im się w końcu wybudować choć jedną linię ;) (2)
- 51 38
-
2016-05-09 00:29
My mamy trajtki. Gdańsk i Elbląg mają tramwaje. Tylko Elbląg nowocześniejsze.
- 9 6
-
2016-05-09 06:21
myślisz że nas to ubodło?
ja się cieszę że tych szrotów u nas nie ma....i jestem zadowolona że mamy nasze trajtki....za to ty udowodniłeś że masz kompleksy...
- 4 10
-
2016-05-08 19:15
firma Bojanowskiego czy Lisieckiego?...
- 30 15
-
2016-05-08 19:37
Modernizacja ponad 15 letnich tramwajów? (2)
U mnie do kupienia są 15 letnie Passki w TeDeju i to są igiełki nówki sztuki po pierwszym właścicielu w Polsce i nic nie trzeba modernizować tylko lać i jeździć.
- 25 27
-
2016-05-08 22:06
moze pogadamy o tych paskach
- 5 1
-
2016-05-08 22:56
Cóż w tym dziwnego ?
Przeciętny tramwaj rozpoczyna pracę o 4 rano a kończy o 22-24. rozpędza się i hamuje nie tylko na światłach ale i na przystankach - nie ma maszyn wiecznych
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.