• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Krzysztof Koprowski
8 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans. Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans.

Do modernizacji ponad 15-letnich tramwajów zgłosił się tylko jeden chętny. To wielkopolska firma Modertrans, znana z przebudowy tramwajów, które trafiły do Gdańska z Niemiec. Nikt nie był natomiast zainteresowany przetargiem na krótkie, 8-metrowe autobusy.



Czy ZKM Gdańsk dobrze dba o stan techniczny tramwajów?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku ogłosił przetarg na modernizację jednego tramwaju Konstal 114Na z 1997 r. oraz czterech pojazdów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r.

W ramach zadania przewidziano m.in. odnowienie wnętrz, w tym wymianę siedzisk, mechanizmów drzwi, oświetlenia, a w przypadku "stoczternastki" także montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących piasek pod koła tramwajów, zwiększając tym samym ich przyczepność do szyn.

Wygląd zewnętrzny tramwaju 114Na zostanie zachowany, a elementy jego wyposażenia będą przechowywane przez najbliższe 20-30 lat, aby w przyszłości służył jako pojazd historyczny. Ostatecznie zrezygnowano również z wymiany przodu i tyłu w tramwajach NGd99, choć pierwotnie planowano zlecić taką przebudowę.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

- W przetargu ofertę złożyła tylko firma Modertrans. Za modernizację czterech tramwajów NGd99 zaproponowała cenę 7 mln 40 tys. zł netto, zaś za modernizację tramwaju 114Na - 940 tys. zł netto - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99. ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99.
Oferta Modetransu będzie teraz sprawdzana pod kątem spełnienia kryteriów formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, a zaproponowana cena zyska akceptację ZKM-u, pierwsze odświeżone tramwaje ujrzymy jeszcze w tym roku.

Modetrans ma spore doświadczenie w modernizacji tramwajów dla Gdańska. To właśnie ta firma odpowiadała za przebudowę wagonów typu N8C sprowadzonych z Dortmundu oraz Kassel, a także za modernizację jednego z dwóch tramwajów Konstal 114Na.

Spółka-córka poznańskiego MPK wyprodukowała i przebudowywała również tramwaje dla Poznania, Szczecina, Elbląga, Wrocławia oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Bez powodzenia zakończyło się natomiast postępowanie przetargowe na zakup dwóch krótkich - ok. 8-metrowych autobusów - tzw. minibusów. Żadna firma nie złożyła oferty.

- Jak najszybciej ogłosimy ponownie przetarg na zakup tych autobusów - zapowiada Mongird.
Oferty można jeszcze składać w trwających postępowaniach na zakup trzech autobusów o długości ok. 10 metrów (tzw. midibusów), dziewięciu 12-metrowych (autobusy o standardowej długości) oraz dziewięciu 18-metrowych "przegubowców".

Rozładunek pierwszego tramwaju N8C z Kassel po przebudowie przez Modertrans. Materiał z marca 2015 r.

Miejsca

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • jak będą jeżdziły tak jak teraz to będzie porażka z tą modernizacją::( (2)

    • 46 23

    • Nie nazekaj, Wujek Pawel to zaradny czlowiek i wie co robi (1)

      innaczej by go ciagle nie wybierali i by nie mial tylu mieszkan.

      • 11 6

      • Narzekaj a nie nazekaj, Kasiu bo

        tata sie za ciebie wstydzi w Brukseli.

        • 0 0

  • (12)

    Z nowoczesnością obecnych składów nie da się dyskutować. Ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że stare 105 były bardziej przestronne.

    • 115 16

    • (6)

      W nowych jest za mało foteli, ludzie stoją zamiast siedzieć

      • 30 5

      • To gdzie jeszcze byś chciał te fotele? Na dachu? (5)

        Jak chcesz zawsze siedzieć w tramwaju to se zostań motorniczym.

        • 21 26

        • Jak nie mogę siedzieć w tramwaju zawsze mogę (3)

          w swoim samochodzie.
          Może przed ofensywą modernizacyjną i budową nowych odcinków trzeba było pomyśleć o szerszej skrajni jak zrobili w Olsztynie?
          Może rozwiązanie tramwaju 32m który ma aż 4 przeguby nie jest najlepsze? Zobacz tramwaje twist - dłuższe i mniej członów.
          Może trzeba pokombinować a nie myśleć że się nie da?

          • 21 1

          • (1)

            W innych miastach sie da. W Krakowie jezdzi tramwaj jaki ma 100 miejsc siedzacych, a nie 40 jak w Gdansku

            • 4 2

            • To był pociąg.

              Nie zwróciłeś uwagi przy wsiadaniu.

              • 5 4

          • Kolejne kupowane tramwaje mają być dwuczołowe i mieć długość 42 metry.

            • 0 1

        • To porównaj sobie wnętrze Pesy i Bombardiera, będziesz wiedział gdzie mogą być te fotele.

          • 1 0

    • Bo są bardziej przestronne, przynajmniej jeśli porównać z Swingami (4)

      Niestety Swingi w porównaniu z Jazzami Duo wyglądają jak prototypy przy finalnym produkcie. Swingi mają zwykłe wózki, co wymusza zabudowanie części wnętrza i to niewygodne ustawienie krzeseł pod kątem, co ogranicza przestrzeń. Jazzy mają wózki bezosiowe, dzięki czemu jest więcej miejsca. Jeszcze mocno pochyła podłoga na przegubach, podczas gdy w Jazzach jest ona prawie płaska i niepraktyczne rozmieszczenie niektórych poręczy, choć w Jazzach też idealnie nie jest, bo nadal górne poręcze są za wysoko dla ludzi średniego wzrostu.

      • 22 1

      • czego się czepiasz (3)

        gdzieś ta myśl inżynieryjna musi powstawać - przecież nie na korpo-mitingach, tylko właśnie po takich smutnych doświadczeniach, że w starej 105-tce siadało więcej narodu, niż w nowoczesnym swingu. swingi świetnie wyglądają z zewnątrz i łamią serca na prezentacjach w powerpoincie, ale tak na codzień to ja wolałem kolebiące 105-tki

        • 15 3

        • (2)

          Mi najlepiej jeździ się Bombardierem :) Szkoda, że ich tak mało jest

          • 7 0

          • tramwaje PESY są najgrosze w całym taborze dla peunosprawnego pasażera (1)

            ergonomia na pałę!

            • 0 0

            • "Peunosprawnego" - Ty Misiu na serio?

              • 0 0

  • (9)

    Tylko żeby skóry na siedzeniach były

    • 38 15

    • (4)

      Jeszcze jakieś życzenia ,to niewiele.

      • 5 4

      • Jeszcze alufelgi i spoilery.

        • 16 2

      • Ja tak nieśmiało bym poprosił o jakiś chip tuning. i może karbonowe klamki? prosze...

        • 14 1

      • I jeszcze tłumiki, buczące tłumiki to podstawa.

        • 12 2

      • i antenka na dachu ;)

        • 1 0

    • (1)

      mówi się - żeby tramwaj "był w skórze"

      • 12 1

      • Wersja

        Ja poproszę w hajlajnie w tedei :D

        • 4 0

    • skora

      Bedzie od pasjb b5. Moze zrobia przy okazji cip tuning hehe

      • 0 0

    • Skóra? To jest swinstwo i po jakims czasie smierdzi.

      • 0 0

  • tramwaje (1)

    Od lat kupują złom ,nie do naprawy nowe są sprowadzane nie na nasze wymogi polskich rozkładów i przepływu ludności, Władza daje zarobić obcym nie polskim zakładom, bo siedzi w kieszeni u niemców.

    • 50 74

    • Na wymogi naszych rozkładów to muszą teleporter wynaleźć.

      • 21 3

  • tram (1)

    Nie lepiej oddać te tramwaje po taniości gdzieś w biedniejsze rejony Polski? Tam sobie wyremontują a u nas sie kupi nowe.

    • 40 39

    • Tramwaj to nie samochód. Te jak na tramwaje są jak nówki

      • 28 7

  • (8)

    Mam nadzieję, że będą to pierwsze składy z WC na pokładzie, niektóre trasy w Gdańsku są bardzo długie.

    • 32 52

    • oraz miejsca sypialne i kuszetki (1)

      • 37 1

      • Parę razy jechałem wieczorem na miejscu sypialnym

        Ale to w dawnych studenckich czasach. Ech, pętla na Stogach o 23 wyglądała tak romantycznie...

        • 2 0

    • z wagonami barowymi (3)

      • 30 0

      • (1)

        Wagon barowy z piwem i fast foodem juz masz w co drugim składzie.

        • 35 0

        • jestem za !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 0 0

      • tak, Wars musi byc

        • 1 0

    • w domu... (1)

      .. się wysikaj, a nie w tramwaju!

      • 6 2

      • E tam wysikaj, a jak dwojka wyskoczy?

        Od razu wszyscy by mieli niezapomniana podroz

        • 3 0

  • Halas (2)

    Moze ktoś wpadnie na pomysl jak zmodernizować tory by tramwaje nie halasowaly, mysle ze Nobel gwarantowany!

    • 23 24

    • (1)

      Nic nie trzeba wymyślać. Takie tory są w każdym mieście na zachód od Odry.
      W Polsce może będą, gdy znowu trafi pod niemiecką okupację.

      • 12 9

      • Tory zawsze będą głośne. Na Zachodzie są tak samo głośne jak w Polsce. Metal, tarty o metal zawsze będzie dużo głośniejszy i mniej komfortowy niż gumowe opony autobusu jadące po asfalcie z domieszką kauczuku, którego to pas jezdni został wyznaczony zamiast torów tramwajowych.

        • 5 2

  • Oddajmy je do biednej Gdyni. Może w ciągu kilku lat uda im się w końcu wybudować choć jedną linię ;) (2)

    • 51 38

    • My mamy trajtki. Gdańsk i Elbląg mają tramwaje. Tylko Elbląg nowocześniejsze.

      • 9 6

    • myślisz że nas to ubodło?

      ja się cieszę że tych szrotów u nas nie ma....i jestem zadowolona że mamy nasze trajtki....za to ty udowodniłeś że masz kompleksy...

      • 4 10

  • firma Bojanowskiego czy Lisieckiego?...

    • 30 15

  • Modernizacja ponad 15 letnich tramwajów? (2)

    U mnie do kupienia są 15 letnie Passki w TeDeju i to są igiełki nówki sztuki po pierwszym właścicielu w Polsce i nic nie trzeba modernizować tylko lać i jeździć.

    • 25 27

    • moze pogadamy o tych paskach

      • 5 1

    • Cóż w tym dziwnego ?

      Przeciętny tramwaj rozpoczyna pracę o 4 rano a kończy o 22-24. rozpędza się i hamuje nie tylko na światłach ale i na przystankach - nie ma maszyn wiecznych

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane