• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni etap prac drogowych w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Budowa Forum Gdańsk z perspektywy Biskupiej Górki. Na środku koparka równa zasypany teren po dawnym wiadukcie. Budowa Forum Gdańsk z perspektywy Biskupiej Górki. Na środku koparka równa zasypany teren po dawnym wiadukcie.

Najpóźniej do końca czerwca potrwa budowa węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. W wakacje nowymi wiaduktami pojadą jednak tylko tramwaje. Autobusy pojawią się tam dopiero wiosną przyszłego roku, już po oddaniu całej inwestycji. Same roboty przy budowie nowego układu drogowego w centrum są już zaawansowane w 80 proc. i powinny się zakończyć wczesną jesienią.



Co sądzisz o nowym układzie drogowym wokół Forum Gdańsk?

Mija półmetek prac przy budowie nowego węzła przesiadkowego w centrum Gdańska. Drogowcy zamknęli dotychczasowy wiadukt, po którym jeździły tramwaje pod koniec stycznia. Od tamtej pory linie jadące na południe Gdańska jeżdżą objazdem przez Hucisko i 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Już wiadomo, że tramwaje wrócą na nowy węzeł na przełomie czerwca i lipca.

- Docelowo w środkowej części węzła będą zatrzymywać się tramwaje, obok wytyczone zostaną po dwa buspasy dla autobusów miejskich oraz perony dla podróżnych. Ponadto od strony południowej powstanie ścieżka rowerowa, a od północnej - ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy z nowych udogodnień korzystają już od kilku miesięcy, jeżdżąc w tym miejscu po dwóch zupełnie nowych wiaduktach drogowych - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu w Doraco - firmie, która jest generalnym wykonawcą infrastruktury drogowej przy Forum Gdańsk.
Początkowo z nowego węzła przesiadkowego będą mogli korzystać jedynie pasażerowie korzystający z tramwajów i kolejek SKM. Autobusy pojadą tamtędy wiosną 2018 r., już po oddaniu całej inwestycji. ZTM musi przygotować bowiem rozkłady i zaplanować przebieg nowych tras linii jadących przez i do Śródmieścia. Aby nowe miejsce, z którego codziennie będą korzystać tysiące mieszkańców było jak najbardziej przyjazne podróżnym, pojawią się tam także elementy małej architektury. Jej część - np. szklane ekrany - mogłyby zostać zainstalowane już teraz, ale w obawie przed aktami wandalizmu ich montaż przełożono na później.

Aby umożliwić kierowcom komfortowy przejazd z Armii Krajowej w 3 Maja w kierunku Huciska w miejscu niedawno wyburzonych dwóch przęseł wiaduktu powstanie nowy łuk dwupasmowej drogi. W miejscu tym do niedawna była zachowana rezerwa technologiczna przy torach kolejowych, która została zasypana, a wcześniej - jak mówią drogowcy - była wykorzystana jako noclegownia dla bezdomnych.

  • Skrzyżowanie Trasy WZ z 3 Maja będzie rozbudowane w ostatnim etapie robót.
  • W miejscu po dawnym wiadukcie wkrótce pojawi się nowy łuk dwupasmowej jezdni łączącej Armii Krajowej z 3 Maja.
  • Takich ekranów mogłoby być więcej, ale wykonawca obawia się, że będą łatwym celem dla grafficiarzy i wandali.
  • Tym odcinkiem 3 Maja kierowcy pojadą na przełomie maja i czerwca.


Obecnie prowadzone są prace na pasie w kierunku nowego skrzyżowania przy Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje rondo oraz wjazd i wyjazd z naziemnego parkingu i dalej - Urzędu Miejskiego. Prace mają zakończyć się na przełomie maja i czerwca i wówczas kierowcy pojadą nowym odcinkiem drogi (wzdłuż murów między Armii Krajowej a Huciskiem). Później drogowcy przejdą na jezdnię w przeciwnym kierunku. Także przed wakacjami rozpocznie się modernizacja, a w zasadzie budowa nowej konstrukcji drogowej na wlocie i wylocie z Armii Krajowej w 3 Maja. Roboty mają być prowadzone etapami, by w jak największym stopniu zminimalizować utrudnienia dla kierowców.

W wakacje drogowcy pojawią się też na nowym skrzyżowaniu Nowego Podwala Grodzkiego z Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przejazd przez torowisko tramwajowe. Nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną między dworcem a Huciskiem zostanie jednak otwarte dopiero w przyszłym roku, bo ten fragment jezdni ma służyć głównie dostawcom do centrum handlowego.

Postęp prac widać też od strony Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Kończą się już roboty przy przedłużeniu wiaty na przystanku SKM Śródmieście. Zadaszenie zostało wydłużone z obu stron, by umożliwić w przyszłości pasażerom przejście "pod dachem" zarówno w stronę centrum, jak i tunelu pod Okopową na skwer przy kościele św. Trójcy zobacz na mapie Gdańska. W gotowym już tunelu wyeksponowano ścianę odkrytych podczas prac ziemnych pozostałości po bastionie Kot.

Wykonawca stan robót przy nowym układzie drogowym wokół Forum Gdańsk szacuje na ok. 80. proc. Ostatnie warstwy ścieralne na nowych odcinkach pojawią się na przełomie sierpnia i września. Jeśli nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności, po wakacjach kierowcom zostanie udostępniony - z wyjątkiem Nowego Podwala Grodzkiego - docelowy układ drogowy w centrum Gdańska.

  • Tędy ma przebiegać południowy odcinek Nowego Podwala Grodzkiego. Po lewej wzmocniona skarpa, na której wytyczona zostanie droga rowerowa.
  • Łączenia starej i nowej (wydłużonej) wiaty i peronu SKM Śródmieście.
  • Tunel kolejowy między SKM Śródmieście a Dworcem Głównym.
  • Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe przy zadaszeniu peronu SKM Śródmieście.
  • Po prawej stronie miejsce, w którym przebiegać będzie ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Nowy tunel pieszo-rowerowy między SKM Śródmieście a ul. Toruńską i skwerem przy kościele św. Trójcy.
  • W tym miejscu będzie rampa rowerowa łącząca tunel z ul. Toruńską.
  • Mur po dawnym bastionie Kot.

Miejsca

Opinie (151) 3 zablokowane

  • (7)

    wow

    • 32 29

    • szczur Kiedy u nas remonty?? (2)

      • 14 6

      • (1)

        A jaki to remont... stawiają szkaradztwo w centrum i ty chcesz to w Gdyni? Chyba jesteś tym opłacanym trollem z PiSu...

        • 8 16

        • Fakt,

          ohydna betonowa kupa, która zasłania wszystko, a urzędnikom zwłaszcza mózgi. Będzie super widok - zjeżdżasz Armii Krajowej w dół i zamiast starego miasta będzie widać wielką betonową ścianę z napisem Rossman, Lidl albo Pepco. Albo jakąś piękną nazwę Gdansk Inter Mega City Radunia Office and Kauf Center Forum by Paw Ł. Adamowicz.

          • 1 2

    • gdzie można się

      Zapisać na nauki jazdy po tym cudzie? Jestem z Wejherowa i nie wiem czy ogarne.

      • 17 7

    • Forum Radunia rośnie jak na drożdżach.

      Ciekawe co nam wyrośnie w mieście...??

      • 9 10

    • ale to paskudne (1)

      • 15 12

      • Koszmar, maszkara budowkana, kiszka urzędnica. Te słowa ię cisną się usta widząc tak paskudną budowlę. Ciekawe kogo będą sądzič? Architekturę, czy któregoš z kierowników lub wice prezydentów.

        • 5 5

  • Forum Beton (14)

    tragicznie wygląda ślepa ściana od strony UM

    ciekawe czy ferajna budynia jest zachwycona nową perspektywą zza swoich biurek

    • 252 52

    • to inna perspektywa (1)

      budyń & przyboczni siedza w dawnym Żak-u.

      • 25 10

      • Od kiedy?

        Jego wielmożność Ogr siedzi w urzędzie. Spogląda z góry i jest z siebie bardzo dumny. Zostawia Gdańsk zabetonowany.

        • 34 10

    • chyba (2)

      Ktoś namaluje jakieś ładne obrazy na tych murach?

      • 18 6

      • najlepiej Żołnierzy Wyklętych w wydaniu komiksowo-gimbusiarskim (1)

        • 34 8

        • stylizowane na tom of sweden

          • 3 2

    • Zapraszam na Pogorze Gorne

      Dojazd z Gdyni ok godzina po 16... w 200 tysiecznej dziurze. Władze do odstrzału mam nadzieję. Chciałbym ponarzekać u nas na takie inwestycje

      • 19 7

    • Obłoży się taflami szkła i będzie się odbijała panorama miasta.

      • 9 2

    • To przykład ściany więziennej - taki żart architektów.

      • 8 3

    • Uwielbiam podziwiać starówkę i śródmieście...

      ...przejeżdżając przez centrum Gdańska pociągiem. Piękne widoki, każdy musi to zobaczyć.

      • 4 1

    • Lepszy gdański Budyń niż pisowski spadochroniarz. (2)

      Paweł Adamowicz zmienił oblicze Gdańska.

      • 4 6

      • to prawda - zmienił (1)

        • 4 0

        • Tak.. zmienił. Gdańsk stał się wiochą.

          • 2 1

    • (1)

      przeciez ta ściana nie bedzie tak wygladac... obejrzyj wizualizacje , ta sciana bedzie miala elewacje i okna...

      • 1 4

      • Vellux

        Co jest bardziej prawdziwe. Beton w realu czy wirtualny obrazek?

        • 4 0

  • na rogaczewskiego masakra

    piesi nie mają wyznaczonego pasa ruchu, muszą poruszać się między samochodami !

    • 63 12

  • (34)

    Najważniejsze aby nie budować nowych dróg.
    Centra wielu miast budowanych z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów ulegają degradacji.
    Gdańsk nieuchronnie czeka los umierającego Detroit.

    • 63 140

    • Maniaki blaszanych rumaków już minusują, (9)

      a zachód w tym czasie robi dokładnie przeciwne działania niż w Gdańsku: samochody z miast na potęgę się wyrzuca, ogranicza, blokuje. Arterie się rozbiera i zastępuję siatką ulic dla LUDZI, nie dla aut.
      Ale w Polsce jak w lesie, zacofane wsioki w swoich blaszakach wciąż myślą że są najważniejsi na świecie.

      • 26 44

      • (3)

        Wszędzie na świecie jest podatek katastralny, który powoduje racjonalizację lokowania środków w nieruchomości, prowadząc w efekcie do harmonijnego, ewolucyjnego, przekształcania się miast, a nie budowanie na rympał z zasłoną dymną w postaci mniej lub bardziej durnych koncepcji "urbanistów" (vide ten od Kopenhagi).

        • 12 9

        • "ten od kopenhagi" skrytykował mocno to co się dzieje w Gdańsku (2)

          Skrytykował Forum Gdańsk, skrytykował Teatr Szekspirowski, skrytykował Drogę Zieloną, nieprzychylnie wypowiadał się o ECS i Muzeum WW2, wszystko określił jako projekty w ktorych zapomniano o ludziach, jako projekty które tworzyli architekci zamknięci z dala od świata w swoich biuro-twierdzach, który dzięki zbroi z wybujałej samooceny są odporni na jakąkolwiek krytykę.

          No chyba że jego wypowiedzi czytałeś w propagandowym szambie "gdansk.pl".
          Tam wszystko jest dowodem na doskonałość działania obecnej władzy.

          • 21 7

          • To, co krytykował to jedno. Ale to co proponuje to drugie. "Kalkowanie" pomysłów "z Kopenhagi" do Gdańska też jest bzdurą. Inne miasta, inne uwarunkowania.

            • 11 2

          • dokładnie tak

            • 1 1

      • byles kiedykolwiek tam? (2)

        Tak, masz racje, Zachod tak robi, ale najpierw sprawdz, gdzie przeniosl ruch aut. Jesli nie wiesz, to jedz np. do Paryza/Berlina/Brukseli lub tez do Bostonu (USA), wtedy sie dowiesz. Podpowiadam: zajrzyj - jak juz tam bedziesz - pod ziemie to zobaczysz siec przynajmniej 4-ro pasmowych jezdni i to pod samym centrum tych miast. Policz koszty. Moge Ci tylko podpowiedziec, ze Boston i stan Massachusset nie byli w stanie sfinansowac takiej drogiej inwestycji. Dopiero rzad federalny, czyli de facto Prezydent dolozyl miliardy dolarow.
        A w Bostonie bylem juz w 1972 r i juz wtedy widzialem na wlasne oczy koszmarne korki na wszystkich ulicach w centrum. Chcesz tego?

        • 9 2

        • (1)

          Sea dog czy sea wolf? (z wypowiedzią sie zgadzam).

          • 7 1

          • sie ma

            My w Polsce mowimy "Wilk morski", natomiast Anglicy mowia "Sea Dog' :))
            ot taka mala roznica. Mysle, ze maja do tego prawo:) Pozdro:)

            • 3 0

      • Może od razu centrum zburzyć i zaorać?
        Zresztą po tym co zrobiono w tym mieście to nie jest najgłupsza propozycja.

        • 7 2

      • Ale jak

        Mam do jechać do pracy skoro pracuje w centrum

        • 0 0

    • (1)

      To nie jest takie głupie to co napisałeś. Gdzie się nie ruszysz w centrum gdańska to trzeba uważać na samochód. Nie można spokojnie pospacerować wśród historii.

      • 19 13

      • A co jest w Gdańsku historyczne? Większość to historyzująca a nie historyczna, zabudowa. Np. Porównaj sobie pierzeję z Żurawiem dzisiejszą i tą sprzed wojny.

        • 7 5

    • Ciekawe czy byłeś kiedyś w Detroit?

      • 17 6

    • A ty w każdym temacie te same brednie (5)

      Wyprowadź sie na wieś skoro cie auta uwierają.
      Czy ty nie rozumiesz (oczywiscie ze nie rozumiesz) ze gdyby korzystanie z komunikacji miejskiej czy tam rowerów było szybsze, tańsze ,czystsze, itd to połowa ludzie nie korzystałaby z auta. Ale ty masz to w nosie. Pozamykalbys wszystkie ulice, porobił wszedzie ciągi piesze i zlikwidowalbys miasto, bo masz wizje!!!
      Tylko widzisz...popełniasz jeden zasadniczy blad. Uwazasz ze to co dla ciebie najlepsze (i tu strzelam...jestes singlem, ew.bezdzietny, młody, prace masz z buta do 10 min.masz pierdylion godzin wolnych w których wiercisz sobie palcem w pępku) jest najlepsze dla ogółu.
      Otóż nie jest!!!
      Budowac budowac budowac...im szerzej tym mniej korków (każdy fizyk ci to powie humanisto)

      • 30 14

      • albo emeryt który siedzi w domu i z nudów wypisuje głupoty...

        • 16 5

      • fizyk powie? (3)

        naukowo zostalo udowodnione, ze w przypadku samochodow i drog, nie zawsze szerzej i wiecej znaczy lepiej ;)
        A to zapatrzenie na samochody, to wlasnie najczesciej widoczne jest u tych, ktorzy ze wsi przyjechali niedawno do miasta.

        • 10 10

        • naukowo zostalo udowodnione (2)

          Ze samochod jest wygodniejszy niz tram, skm, bus itp

          • 12 5

          • wygoda ma niejeden wymiar (1)

            spać i relaksować się najwygodniej jadąc SKM

            aktywizować zdolność do refleksji jadąc rowerem

            samochodem w korkach może jest i chwilowo wygodnie, ale codzienna jazda w korkach na odległość mniejszą niż 7 km to absurd i tylko pozór wygody.

            dlatego wybieram rower+ kolej i czekam na metropolitalne veturilo

            • 1 12

            • Codziennie w 20 minut pokonuję trasę, którą komunikacją "robiłbym" ponad godzinę. Rower odpada, bo nie jadę sam.

              • 10 0

    • (2)

      Pitolenie głupot. Gdańsk i inne średnie i duże ośródki miejskie rozwijają się zbyt szybko - jak nowotwory - z powodu katastrofalnej polityki państwa. Koncepcja koncentracji produkcji, handlu i usług w większych miastach i wycofywanie się z prowincji (poprzez likwidację transportu i szkół) pospołu z "rabunkowym" zarządzaniem przestrzenią właśnie w owych większych ośrodkach musi prowadzić do katastrofy urbanistycznej.

      • 16 8

      • Sam jestes katastrofa (1)

        • 5 8

        • Ciebie nie przebiję.

          • 6 3

    • Sam jestes detroit ;)

      • 7 3

    • to slynny troll "kierunek szacunek" ;)

      "Mlodzieży" forumowa nie jaraj sie tak..hi hi

      • 4 1

    • RUCH TO ZDROWIE (2)

      A dlaczego niby mają myśleć głównie o potrzebach osób poruszających się samochodami? Oni są lepsi od tych, którzy takowych samochodów nie posiadają? Powinno się raczej myśleć o ścieżkach rowerowych, dla pieszych, wędrówkowych. Ruch, to zdrowie. Samochód, to zło i dla właściciela (czytać. lenistwo, brak ruchu, otyłość) i dla otoczenia - spaliny, korki, utrudnienia ruchu komunikacji miejskiej.

      • 5 10

      • Dlatego, że ścieżki rowerowe są dla określonej grupy osób: mieszkających w pobliżu (

        • 9 1

      • Osoby poruszające się samochodami płacą podatek drogowy. (To są milardy)

        Szach mat

        • 2 0

    • (2)

      Napisz może, po co twoim zdaniem są miasta?

      • 6 0

      • od pedałowania przez ped**arza pedomobilem (1)

        • 9 2

        • Dlaczego piszesz tak brzydko o rowerzystach?

          • 1 7

    • Detroit umarło przez lewactwo, roszczenia, zasiłki i napływ czarnego i latynowskiego

      przestepczego elementu.

      Było to i jest sztandarowe miasto amerykańskich socjalistów, nazwywanych tam demokratami (w XIX wieku demokracja i socjalizm to byłby zamienne słowa)

      • 15 2

    • Przestań już powtarzać te bzdury, drogi trzeba budować bo samochodów przybywa kilkakrotnie wiecej

      • 7 1

    • Już to wszystko pisałeś.

      Krótko mówiąc, chcesz tu zrobić drugie Hanoi.

      • 3 3

    • Budyń się cały czas uczy; kiedyś się nauczy i wtedy jego umysł będzie wart krocie...

      • 0 2

  • Kierownik budowy chyba wszędzie jeździ samochodem (1)

    Nikt nie myśli o pieszych. Od prawie dwóch lat zamknięty jest tunel pod lotem (wejście na przystanek autobusowy). Jakoś przy przebudowie jezdni potrafili poprowadzić objazd, a piesi muszą ganiać naokoło...

    • 124 14

    • Jeszcze się nachodzisz tunelami. Po oddaniu inwestycji miejsce pieszych będzie w tunelach, a na "wierzchu" będą samochody.

      • 7 1

  • (1)

    Na razie nie widać nigdzie tych 80% prac. Panuje ogólny rozpizdziel a drogi w około budowy są dziurawe.

    • 122 8

    • ciesz się że ci gigantycznych złotych cielców nie stawiają jak w Gdyni albo Świebodzinie tylko budują to co się przyda ... a tak na boku , ile rodzin mozna by wyzywić zgodnie z duchem miłosci bliźniego za te monumentalne pomniki pychy i prózności

      • 0 1

  • Gwałt urbanistyczny na historycznym centrum (11)

    Adamowicz musi odejść, jeśli to przetrwa, to będzie już oficjalnie wiadomo że gdańszczanie nie mają gustu i oczu, a kierują się jedynie interesami partyjnymi.
    Skończą budować biały kloc kina na rogu który zasłoni state miasto, to paru osobom otworzą się oczy. Ciekawe czy dostatecznie wielu.

    • 163 36

    • bo deweloperów i innych inwestorów

      nie interesuje widok na Stare Miasto !

      • 32 5

    • (8)

      Jak zastąpi go jakiś PiSior, to nic się nie będzie budowało - poza pomnikami Lecha Kaczyńskiego - i wtedy będziesz zadowolony!

      • 30 18

      • Oho, kolejny gdański leming klepiacy popagande UM (4)

        moze otwarcie pisz "albo budyń, albo zje was wszystkich PiS! nie istnieje nic innego, nie ma kandydatów z ugrupowań obywatelskich, nie ma kandydatów niezależnych, jest tylko ON - bohaterski paweł budyniowicz, który od lat dzielnie stawia czoła hordom pisu które chca podpalić gdańsk".

        że tak zindoktrynowane jednostki jak ty mają w ogóle prawo głosu, przeciez ty nie wyrażasz swojej opinii, tylko bezmyślnie klepiesz co ci gdańscy propagandziści nałożyli do głowy. mając takich wyborców to nigdy nie wyjdziemy na ludzi.

        • 26 12

        • ugrupowania obywatelskie

          To dopiero jest oszolomstwo kierujące się swoimi interesikami i tzw "parciem na szklo" badź na fotele...

          • 9 13

        • co zatem proponujesz? (2)

          to znaczy - kogo? Konkretnie odpowiedz.

          • 1 4

          • (1)

            W poprzednich wyborach - Lieder

            • 3 3

            • taaa ta

              pokazała gdzie ją ciągnie i komu tak naprawdę chciała służyć i do czego wykorzystała cały ten projekt obywatelski

              • 3 0

      • Skąd wiesz?

        • 2 0

      • Nie przyszło ci do głowy, że budując też można "spieprzyć"?

        • 8 0

      • czasem nic jest lepsze, niż zabudowywanie wszystkich wolnych terenów byle czym

        • 9 1

    • Centrum, jak wszystko co stare, marzy o gwałcie.

      • 1 2

  • parking forum z perspektywy Biskupiej Górki wygląda tragicznie! (13)

    betonowy moloch!

    • 112 15

    • To nie parking, to kino. I będzie jeszcze wyższe. (5)

      Parking będzie bardziej na lewo, też betonowy kloc bez duszy.

      • 30 2

      • Niestety to co powstaje to masakra (4)

        Haha, ja bym powiedział że parking właśnie z "duszą" (pustą przestrzenią w środku). Niestety projekt tego gargamela jest fatalny. Zainspirowany jarmarcznym klimatem naszego miasta, niestety nie tego oczekiwaliśmy po takim deweloperze, którego zachodnie projekty są o niebo lepsze. Dla mnie ten projekt to zacofana wizja, która mogła cieszyć oko jakieś 20 lat temu. Szkoda takiego terenu na parking naziemny dla >1000 aut. Takie parkingi powinni budować w Osowej lub Pruszczu Gdańskim, a nie w samym centrum jako najbardziej wyeksponowana część galerii handlowej która także powinna być na przedmieściach.

        • 29 6

        • skoro takie byly wymagania konserwatora zabytkow...

          Nisko rozczłonkowane budy "w nawiązaniu do istniejących" to skąd zdziwka co powstało ...

          • 10 1

        • (1)

          W Pruszczu a niby dlaczego?

          • 6 5

          • Bo Pruszcz to przedmieście Gdańska

            • 4 1

        • Parking dobra rzecz. Dobrze że będzie taki duży

          • 1 0

    • Kto by kiedyś pomyślał, że na Biskupiej wybudują taką wielką Forum Radunię ? (5)

      Ja tam w piasku się bawiłem, karabiny wykopywałem itd.

      • 9 7

      • Forum Gdańsk nie powstaje na Biskupiej tylko w Śródmieściu (4)

        A przystanek SKM jest na Zaroślaku, tak samo jak wiadukt który jest błędnie nazywany wiaduktem Biskupia Górka, tunel z Bastionem Kot tez leży na Zarośaku, tak samo jak dawne CKUMiE

        • 9 1

        • Weź w końcu sprawdź sobie ten rozkład jazdy pkp powojenny i zobacz jak tam nazywał się przystanek (3)

          który funkcjonował do lat 60 - Biskupia Góra. Rozkład PKP ze stacją Biskupia jest już od 1946 roku publikowany. Jest w internecie, poszukaj sobie.

          Petershagen - Hagen to teren zagrodzony i taki był w zakątku Biskupiej, w ramionach Wałów Biskupiej od strony południowej, później przetłumaczony na Zaroślak. Na jednej pocztówce napisali nazwę Petershagen, gdzie widnieje odcinek Raduni na wysokości Biskupiej i tego się uczepiłeś jak pijany płotu.

          Nie chce mi się Pisać o pierwszej kolejce linowej w Europie, która szła na Biskupią, o bastionach BISKUPIEJ itd itd.

          ale, nie chce mi się z tobą toczyć jakichś sporów itp. Wali mnie to co myślisz i sądzisz, jedyne czego chcę to tego byś nie wchodził pod moje posty i nie sr-ał mi wciąż swoich przygłupich tekstów,

          Masz takie samo prawo jak każdy to pisz swoje posty i pisz co chcesz, pisz nawet, że Zaroślak jest stolicą Europy, a nie wchodzisz do moich postów i wciąż nas-ywa-sz swoje przemyślenia czy co tam ci ślina na język przyniesie o Zaroślaku.

          w każdym bądź razie - od..ol się raz na zawsze, pisz swoje posty a do postów o Biskupiej nie wklepuj więcej swoich bzdurek.

          Bez odbioru.

          • 2 8

          • Jak długo będziesz pisał bzdury że Forum Radunia leży na Biskupiej Górce tak długo będziesz czytał moje posty pod swoimi, proste? A Petershagen to nie Bishofsberg, a Radunia nie płynie przez Biskupią, a swoje rozkłady PKP możesz wywiesić na murze powstającej galerii

            • 7 1

          • Do "No co za natręt" ... (1)

            ... frajerze nie unoś sie. Bo wszyscy coś wiedzą. Przystanek, który tu wspominasz do lat sześćdziesiątych to był bliżej Oruni pod Getezanem czyli obok Technikum Mechanicznego. Natomiast ten śródmieście jest tu bliżej dworca Głównego, więc może wszyscy maja trochę racji.

            • 5 0

            • Przystanek kolejowy o którym mowa przed wojną nosił nazwę Danzig Petershagen

              Nazwa wzięła się od dzielnicy na której się znajdował, dawna dzielnica Petershagen to dzisiaj Zaroślak, nie Bishofsberg ( Biskupia Górka ). Petershagen rozciagał się wzdłuż kanału Radunii, aż do kościoła Menonnitów

              • 5 1

    • Nie marudź Stefan, zjedz Snikersa

      • 4 0

  • (1)

    I słupku, tysiące słupków! Tak aby blachosmrodziarza nie parkowali na chodnikach, trawnikach, przejściach dla pieszych, przystankach...

    • 53 22

    • miliony słupków! każdy 1200 netto. Niech się suweren dołoży!

      • 17 7

  • Skrócono wiadukt żeby bezdomni nie mieli gdzie spać.
    Genialne .
    A nie lepiej było zostawić wiadukt a bezdomnym wybudować schronisko
    Było by taniej

    • 38 34

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane