• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę oficjalne uruchomienie kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
16 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę

Przy dźwiękach werbli muzyków pobliskiej filharmonii, po godz. 21 w sobotę, uruchomiona zostanie kładka łącząca brzegi Ołowianki i ul. Wartkiejzobacz na mapie Gdańska. Uroczystość odbędzie się rok po rozpoczęciu budowy i co najmniej 13 lat po pojawieniu się pierwszych planów dotyczących powstania przeprawy.



Czy będziesz korzystać z kładki na Ołowiankę?

O sensie i idei budowy kładki mającej skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką mówiono i pisano już w 2004 roku. Od samego początku wielkim orędownikiem jej budowy był Roman Perucki, dyrektor Filharmonii, która mieści się na Ołowiance. Obecnie przebywa za granicą, ale przybędzie na uroczystość 17 czerwca.

- Marzyłem o tej kładce od dłuższego czasu. Bez wątpienia spowoduje ona rozwój tego fragmentu miasta i części za wyspą Ołowianka - mówił kilka lat temu.
Pierwotnie kładka miała usprawnić komunikację przede wszystkim zmierzającym do Filharmonii. Jednak z biegiem lat, gdy na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje (m.in. trzy hotele, kilka budynków mieszkalnych, marina, komisariat, liczne restauracje i bary), to grono jej potencjalnych użytkowników wyraźnie wzrosło.

Nic więc dziwnego, że opór przeciwników budowy kładki (część środowiska żeglarskiego, obawiającego się utrudnionego dostępu do mariny oraz grono skupione wokół prof. Andrzeja Januszajtisa, uważające, że kładka zepsuje nadrzeczną panoramę Gdańska) okazał się zbyt słaby, by wstrzymać budowę przeprawy - opóźnił ją jedynie o rok.

  • Jedna z pierwszych symulacji, jak mogłaby wyglądać kładka (2004 rok)
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Gdańscy żeglarze-architekci zaproponowali budowę tunelu, który ich zdaniem mógłby być alternatywą dla kładki.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż olbrzymiego zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja.

Muzyczna inauguracja kładki

W sobotę, o godz. 21, po zakończeniu koncertu promenadowego, którego druga część odbędzie się na scenie letniej i będzie dostępna dla wszystkich, kładka zostanie opuszczona i udostępniona pieszym. Uwaga: najpierw przejdą nią zgromadzeni na Ołowiance, a dopiero później będzie można korzystać z przeprawy w obu kierunkach.

Przed i w trakcie uroczystości Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze wykona takie kompozycje, jak walc z filmu "Trędowata" autorstwa Wojciecha Kilara oraz suity z takich filmów jak "Gladiator", "Evita" czy "Titanic".

Budowa kładki na Ołowiankę kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a prawie 8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.

Kładka będzie otwierana o pełnych godzinach

Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch operatorów wyposażonych w radiotelefony, dzięki którym będą kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14.

Tor wodny w obrębie kładki będzie posiadał typowe oznakowanie nawigacyjne, ale też sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek.

Komunikaty w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) będą informować przechodniów o zamykaniu i otwieraniu kładki.

W sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) przeprawa będzie podnoszona o pełnych godzinach - od godz. 7 do godz. 24. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.


Sterownia kładki na Ołowiankę.



Pierwsze próby unoszenia kładki odbyły się w maju, a więc ok. miesiąca, przed jej oficjalnym uruchomieniem.

Opinie (200) 4 zablokowane

  • %% (2)

    SZkoda ze bez przejazdu dla samochodów

    • 4 5

    • i rowerów

      • 2 2

    • i pociagow skm

      • 3 0

  • po co kladka, po co tunel, po co te naprawy drog, po co te wiadukty itp....

    • 3 5

  • Na trochę "zieleni" choćby donic z kwiatami zabrakło kasy ?!!!

    • 7 0

  • Budyn powinien zostac opuszczaczem i podnoszczaczem kladki

    Dobra praca dla Budynia

    • 5 3

  • Waska jakas ta kładka (7)

    Będzie problem z przejazdem rowerów i jednoczesnym przechodzeniem pieszych.
    Obok tej nadbudówki-sterowni to chyba pojedynczo, tylko jedna osoba się zmieści

    • 1 3

    • Zapamiętajcie cykliści bo nie będziemy powtarzać! (1)

      Kładka nie jest do przejazdu rowerów. Rower można prowadzić obok siebie - jak pieska.

      • 4 2

      • Miasto zapowiadalo ze bedzie sluzyc tez rowerzystom wiec bzdury pleciesz?

        • 1 0

    • rower w łapkę i się prowadzi, jak po przejściach dla pieszych (2)

      • 1 1

      • akurat na przejsciu do jezdze (1)

        jest dopuszczone

        • 0 1

        • jesteś dowodem że karta rowerowa jednak jest potrzebna.

          • 0 1

    • za przejazd rowerem mandat - 500 zł.

      • 0 2

    • w sumie...

      poważna sprawa, jeszcze dwaj grubi Niemcy się zaklinują i zaklną na śmierć...

      • 1 0

  • nazwa kladki (1)

    Falus Adamowicza.Jaka kladka taka nazwa.

    • 1 3

    • No nie, fatalna nazwa

      To komplement dla pana A. sądząc po wielkości kładki i to że co chwila jest podnoszona

      • 3 1

  • Niestety został (2)

    zniszczony jeden z najpiękniejszych widoków na Gdańsk. Zbyt mocna , agresywna forma samej kładki i pseudo-nowoczesna sterownia. Prof. Januszajtis miał rację, niestety naród szczurów lądowych nie może się przeprawiać małymi promami jak Holendrzy, Szwedzi czy Duńczycy. My musimy mieć "ziemię" pod stopami. Jedyna korzyść to ta, że będzie można przyjechać na wyspę gdzie jest dużo miejsc parkingowych i przejść na starówkę gdzie nie ma gdzie parkować. Zadziała odwrotnie niż było zamierzone.

    • 7 5

    • nie tak do konca. kladke da sie zdemontowac jak zaczna sie awarie (1)

      a to juz niedlugo

      • 1 1

      • Tylko o to chodzi

        że jak zaczną się awarie to zaspawają ją na stałe.

        • 1 1

  • obiecanki cacaanki (1)

    Kierownice miały być obłożone drewnem, a tu lipa.

    • 4 0

    • nawet lipy nie ma

      jest znowu brzoza

      • 2 0

  • Ten pomysł z kolejką na łuku

    Jest jeszcze do wykorzystania w przyszłości.
    Można w ten sposób połączyć Młode Miasto i Polski Hak, kiedy będą tam wybudowane atrakcje. Miała być tam Nowa Opera chyba czy wieża widokowa

    • 1 1

  • Na osi kładki, przy Grodzkiej jest fajna chałupinka

    Tylko trzebaby ją odremontować

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane