stat

Nocne ćwiczenia załadunku rakiet

11 marca 2017, 18:00
Jakub Gilewicz

Są trudne do wykrycia, potrafią lecieć nisko nad wodą i mają zasięg 200 km. Przeciwokrętowe pociski RBS15 Mk3 to główne uzbrojenie trzech polskich okrętów rakietowych. W Porcie Wojennym Gdynia marynarze trenowali załadunek kontenerów z tą kluczową dla Marynarki Wojennej bronią.



Konwój pojazdów wjechał do portu pod osłoną nocy. Na nabrzeżu stanęły ciężarówki, żuraw samojezdny, wóz straży pożarnej i sanitarka. O umówionej godzinie w ciemności, od strony wody, pojawiły się światła.

ORP "Grom" szybko zbliżał się w kierunku konwoju. Mimo że okręt rakietowy ma prawie 50 metrów długości, podpłynął do nabrzeża i wyhamował ze swobodą niczym niewielka łódź motorowa.

- Wymaga to czucia okrętu, umiejętności przewidywania, jak zachowa się za chwilę i odpowiedniej, wyprzedzającej reakcji całej obsady sterówki, w szczególności dowódcy. Po prostu trzeba wiedzieć, jak bezpiecznie zatrzymać go w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie - opowiadał po zejściu na ląd kpt. mar. Andrzej Turkowski, dowódca okrętu rakietowego ORP "Grom".
Wystrzelić, uzupełnić rakiety i ponownie ruszyć w morze

Nieopodal zacumowanej jednostki stanął żuraw samojezdny, a obok niego pojawiła się ciężarówka. Po zdjęciu plandeki oczom ukazały się spoczywające na naczepie długie szare kontenery. Standardowo we wnętrzach takich zasobników znajdują się rakiety RBS15 Mk3. Są to wyprodukowane przez Saab Bofors Dynamics szwedzkie pociski typu woda-woda.

- RBS15 Mk3 to rakieta bardzo inteligentna, nisko lecąca i trudna do wykrycia. Jej przeznaczeniem jest zwalczanie okrętów potencjalnego przeciwnika - wyjaśniał kpt. mar. Turkowski.
Szwedzkie pociski są głównym uzbrojeniem trzech polskich okrętów rakietowych: ORP "Grom", ORP "Orkan" i ORP "Piorun". Na pokład każdy z nich może zabrać maksymalnie osiem kontenerów. Taktyka działania niewielkich okrętów rakietowych jest natomiast taka:

- Okręt ma szybko wyjść na pozycję do wykonania swojego zadania ogniowego, a po wystrzeleniu rakiet, szybko przenieść się we wskazane miejsce, uzupełnić zapasy bojowe i ponownie ruszyć w morze - wyjaśnia dowódca ORP "Grom".
Dlatego żołnierze i marynarze muszą umieć sprawnie i bezpiecznie prowadzić załadunek kontenerów z rakietami. Organizowane są więc cykliczne treningi, podczas których wykorzystuje się kontenery ćwiczebne, czyli bez rakiet. Mimo to nie ma taryfy ulgowej.

Żuraw, nawyki i marynarze

- Celem takiego przedsięwzięcia jest wyrobienie nawyków, doskonalenie umiejętności i wypracowanie optymalnego czasu załadunku rakiet - wylicza kpt. mar. Turowski.
I tak żuraw samojezdny ostrożnie podnosi kontener z naczepy, a żołnierze za pomocą lin obracają go w powietrzu. Po czym operator żurawia kieruje ładunek o długości ponad sześciu metrów nad pokład okrętu. Tam liny przejmują już członkowie załogi. Następnie kontener ostrożnie opuszczany jest na pokład - pusty waży 840 kilogramów, pełny prawie dwukrotnie więcej. Podczas akcji niezwykle ważna jest więc komunikacja.

- Dobry kontakt z dowódcą punktu załadunku, z żołnierzami, którzy są na lądzie i z marynarzami, którzy znajdują się na okręcie - przekonuje mat Dariusz Perski, operator żurawia samojezdnego.
- Współpraca to klucz do tego, aby szybko uzbroić okręt i uczynić go zdolnym do powrotu na morze, żeby wykonywał dalszą część swoich zadań - dodaje dowódca ORP "Grom".
Zobacz też norweskie pociski przeciwokrętowe NSM
Jakie nowe okręty przydałyby się najbardziej Marynarce Wojennej?
6%

fregaty

7%

korwety

17%

niewielkie okręty rakietowe

2%

patrolowce

18%

okręty podwodne

50%

wszystkie

łącznie głosów: 1096