• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Krzysztof Koprowski
25 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Odnowione kamienice przy ul. Białej 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.

Po latach zapomnienia, kamienice w śladzie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu wreszcie doczekały się remontu. Z zewnątrz cieszą oko nowymi elewacjami oraz jednolitą stolarką okienną, wewnątrz wymieniono instalacje. W tym roku ruszą prace budowlane w kilku kolejnych budynkach.



Jak oceniasz pomysł remontu kamienic w śladzie Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona, czyli nakreślona po wojnie wizja budowy bezkolizyjnej drogi biegnącej wzdłuż torów kolejowych przez środek Trójmiasta, przez wiele lat nie pozwalała na jakiekolwiek inwestycje na tym terenie.

We Wrzeszczu z tego powodu przez lata nie remontowano kamienic, ponieważ: "w przyszłości mogą zostać wyburzone". To o tyle dziwne, że wciąż nie wiadomo, czy Droga Czerwona kiedykolwiek powstanie. Jej realizacja nie jest zapisana w żadnym dokumencie inwestycyjnym na najbliższe lata.

W 2015 r. nieoczekiwanie ogłoszono zamiar wyremontowania budynków znajdujących się w rezerwie terenowej Drogi Czerwonej (oraz tuż przy niej) we Wrzeszczu. Po nieco ponad roku od tych deklaracji, można już podziwiać pierwsze efekty prac.

  • Planowany przebieg Drogi Czerwonej.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Biała 12-13-14 przed remontem.
  • Biała 12-13-14 przed remontem.
  • Wyremontowana kamienica Wajdeloty 14.
  • Wyremontowana kamienica Wajdeloty 14.
  • Podwórze między kamienicami 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.
  • Podwórze między kamienicami 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.
Nieruchomości Biała 12-13-14 zobacz na mapie Gdańska oraz Wajdeloty 14 zobacz na mapie Gdańska zyskały nowe elewacje wraz z jednolitą stolarką okienną, lepsze izolacje fundamentów oraz nowe instalacje wewnętrzne. Zagospodarowano również podwórze między budynkami, gdzie pojawiły się elementy małej architektury.

Dodatkowo ścianę od strony Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska zdobi artystyczny mural z ryciną dawnego browaru, który funkcjonował w bliskim sąsiedztwie kamienic.

Niestety estetykę świeżo wyremontowanych kamienic psują już talerze satelitarne oraz reklamy w lokalach użytkowych. Czy miasto, będące właścicielem budynków, zamierza przymykać oko na ten problem?

  • Mural na kamienicy Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
- Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych wystosował pisma do najemców informujące o kategorycznym zakazie umieszczania na elewacjach anten i innych elementów naruszających elewacje bez naszej zgody oraz nakazał zdemontowanie tych, które zostały już założone - mówi Agnieszka Kukiełczak, rzecznik GZNK. - Ponadto wysłano stosowane pisma do najemców lokali użytkowych w sprawie należytej dbałości i estetyki reklam umieszczonych w widocznych miejscach.
Obecnie prace remontowe toczą się w budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska. W 2016 r. wykonano docieplenie ścian zewnętrznych oraz fundamentów, nowe posadzki w piwnicy oraz remont stropu nad piwnicą. Wstawiono też nową stolarkę okienną. W I kwartale br. GZNK planuje remontować wolne lokale, znajdujące się w tym budynku.

  • Kamienica przy ul. Białej 5, w której wykonano już większość prac budowlanych.
  • Kamienica przy ul. Białej 4. Tu prace budowlane rozpoczną się w tym roku.
  • Kamienice przy ul. Białej 11-Wajdeloty 15B. Tu prace budowlane rozpoczną się w tym roku.
  • Kamienice przy ul. Białej 11-Wajdeloty 15B. Widok od strony podwórza.
  • Budynek Biała 11A przeznaczony do rozbiórki.
Na rozpoczęcie prac budowlanych czekają wciąż kamienice przy ul. Białej 4 zobacz na mapie Gdańska oraz Białej 11-Wajdeloty 15B zobacz na mapie Gdańska. Do wyburzenia przeznaczono natomiast niewielki budynek pod adresem Biała 11A zobacz na mapie Gdańska.

- Posiadamy już dokumentację i pozwolenie na budowę dla tych nieruchomości. Rozpoczęcie robót remontowych planowane jest w roku bieżącym. Jeżeli chodzi o budynek przy ul. Białej 11A, procedura dotycząca rozbiórki zostanie uruchomiona po wykwaterowaniu budynku (do wykwaterowania pozostaje jeden lokal) - zapowiada Kukiełczak.

Miejsca

Opinie (181) 1 zablokowana

  • NIE dla Drogi Czerwonej! (13)

    • 217 90

    • (4)

      droga czerwona jest idiotyzmem. Kupa terenów pod zabudowę mieszkaniową czy biurową w bezpośredniej odległości od komunikacji miejskiej. Po co budować na Gdańsku południe i pakować hajs w komunikacje miejska drogi etc. Jak można pozwolić na zabudowę tych terenów i oszczędzić na infrastrukturze.

      • 39 12

      • niestety lobby deweloperskie przegrywa tą bitwę z lobby drogowym (3)

        • 8 2

        • (2)

          Kolejny który widzi wszędzie spisek? Nie martw sie jest praca do ciebie w mon

          • 3 6

          • niedostrzeganie pewnych zależności (1)

            jest typową przypadłością leminga

            • 3 2

            • mówisz, że wszyscy jadą autostradą pod prąd?

              a wystarczyło uważać na lekcjach

              • 0 2

    • (1)

      Może inny przebieg tej drogi, bez wyburzania zabytkowych budynków albo tunel?

      Ps. budynki wyglądają bardzo ładnie.

      • 7 4

      • ta droga, nawet w tunelu jest zbedna

        Nie ppmoze, a zaszkodzi. Tu powinno byc miasto, a nie na poludbiu czy pod obwodnica

        • 3 0

    • co mieszkasz obok? (2)

      Co za ludzie!!! Jeździć to by się chciało ale nie pod moimi oknami co? Budowa dróg to podstawa! Mamy parę uliczek zrobionych za komuny A samochodów cały czas przybywa.

      • 5 17

      • cos ty ..

        ... rzechow przybywa , nie samochodow .

        • 3 2

      • Zbudujesz więcej dróg, to będzie ich przebywać jeszcze więcej

        • 6 1

    • nareszcie ...

      ktos kto decyduje poszedl po rozum do glowy . Dla mieszkancow wygoda , dla wszystkich Gdnszczan mily widok .

      • 4 1

    • (1)

      Przeciez metropolie postawili to gdzie niby ta droga by szla

      • 3 1

      • zauwaz, ze pod metropolua jest miejsce na dwa pasy w kazda strobe

        • 1 0

  • TAK dla Drogi Czerwonej! (4)

    • 141 190

    • NIE NIE NIE (3)

      Nie dla drogi czerwonej, antymiejskiej trasy szybkiego ruchu wzdłuż torów kolejowych przez środek gęstej zabudowy miejskiej!!!

      • 25 19

      • TAK dla drogi czerwonej (2)

        Jak się nie znasz na urbanistyce i planowaniu kanałów komunikacyjnych to się nie wypowiadaj!

        • 14 20

        • (1)

          racja, droga czerwona to prawdziwy kanał

          • 10 4

          • kanał z blachosmrodową gnojówką

            • 9 5

  • w polsce prowizorki i tymczasowość są najtrwalsze (1)

    więc mrzonki o czerwonej drodze do daleka przyszłość, szczególnie przy rządach pis Gdańsk nie dostanie kasy, a kamienice postoją jeszcze kilkadziesiąt lat i niech to jakoś wygląda, bo ruina chwały nie przynosi

    • 37 8

    • Jesli to dzieki PiS nie powstanie ten koszmarny idiotyczny pomysl to chyba zaczne glosowac na tych Miesiewiczow

      • 6 3

  • ) (7)

    Piękne te elewacje,oby tylko za szybko się nie zabrudziły,wszak zanieczyszczenie powietrza duże a i 20 letnich aut coraz więcej na drogach.

    • 25 17

    • w tym miejscu akurat rdzawy pył z torów szybko przybrudzi elewacje (1)

      • 4 0

      • zależy jaki tynk zastosowali

        • 2 0

    • szkoda, ze od razu wisza satelity :( (2)

      powinien byc zakaz na frontach takich kamienic montowac talerzy.

      Z moich obserwacji w roznych krajach zauwazylem prosta zaleznosc: satelity - slamsy.

      Jesli idziesz ulica i nie ma widocznych talerzy mozesz sie mniej bac. W dzielnicach biedoty zawsze jest ich mnostwo.

      • 14 1

      • (1)

        Dlatego ci ludzie powinni być przeniesieni do zwykłych bloków, a reprezentacyjne kamienice oddać w prywatne, zamożne ręce, które zagwarantują odpowiedni poziom.

        • 3 1

        • slusznie

          Problem polega na tym, ze z nieznanego ppwodu te mieszkania zostana sprzedane plebsowi za 10%.

          Wlasnie chcialem kupic mieszkanie we Wrzeszczu i wlasciciele dawnych komunalek to jest horror. Plebs ppczul, ze ma na cos wplyw i blokuje rozwoj. Bedzie coraz lepiej, ale to jednak ludzie, doa ktorych wazniejsze, aby ktos nie mial niz aby im bylo dobrze. Taki homo sovieticus

          • 1 0

    • sama ilość aut na drogach w mieście wpływa na zanieczyszczenie, czy to 20letnie czy 5

      syfią tak samo a na dodatek koszty stworzenia nowych samochodów które mają pojeździć parę lat i trzeba je wymieniać na kolejne, również wpływają na zanieczyszczenie środowiska (produkcja i utylizacja nie są bez wpływu na środowisko)

      • 2 1

    • Akurat w tej okolicy aut niewiele. za to masz pociąg oraz pewnie sporo pieców - przy niedocieplonych budynkach to lepsze od autostrady.

      • 2 0

  • (15)

    Droga Czerwona zagładą dla Wrzeszcza i Gdańska!!!

    • 105 40

    • zapewne masz rację (9)

      tak samo jak droga zielona dla Przymorza i Oliwy

      • 20 9

      • Dlaczego dla Oliwy to zagłada? (8)

        Przecież kompletnie ją omija!!!!! Zresztą na Przymorzu nie spowoduje wyburzeń i nie jest blisko żadnych zabudowań.

        • 7 12

        • Nie chodzi o wyburzenia we Wrzeszczu (7)

          jak ktos chce to moze wyburzyc te kilka kamienic i na ich miejscu stworzyc cos lepszego, bardziej miejskiego i generujacego zycie miejskie (park, plac, inna zabudowe).

          Natomiast eksterytorialne trasy sprawiaja, ze:
          - jeszcze wiecej ludzi wyjedzie z miasta, bo "nie ma korkow i 10 minut samochodem do centrum"
          - jeszcze wiecej ludzi zacznie dojezdzac samochodem do miasta
          - jeszcze gorzej sie bedzie zylo w miescie, bo spaliny, bo halas, bo same przelotowki i strach dziecko puscic
          - jeszcze wiecej ludzi wyjedzie z miasta, bo "nie ma korkow i 10 minut samochodem do centrum"
          - jeszcze wiecej drog przelotowych sie wybuduje, bo przeciez korki i trzeba cos z tym zrobic.

          Miasto nalezy aktywnie kreowac, nie pasywnie reagowac na to, co sie stalo. Sadzicie, ze Glowne, Stare i Dolne Miasto samo przez sie tak sie rozwinelo? W takim ksztalcie? No akurat nie.

          • 5 9

          • tylko tunele

            tylko tunele

            • 3 2

          • (2)

            Droga zielona zmniejszy ruch w oliwie. Jest daleko od zabudowan na przymorzu wiec nie obniży jakości życia halasem. Nie wszystkie duże drogi są zle

            • 8 6

              • 2 3

            • a założymy się?

              • 1 1

          • cały dziki zachód (1)

            Ma bardzo dużo dróg i jakoś ludzie potrafią jeździć komunikacja. Tutaj nie ma dróg A o komunikacji wiejskiej lepiej nie mówić.

            • 2 2

            • bredzisz jak potluczony

              Na 'dzikim' zachodzie jest gunwo - nie miasta.

              • 0 0

          • W takim Berlinie chyba już nikt nie mieszka w centrum bo mają tam autostrady miejskie! Wrzeszcz jest już od lat podzielony przez kolej i jakoś to nikomu nie przeszkadza ale jak powstaje ulica dwupasmowa to już krzyk! Ludzie mieszkają z dala od centrum gdyż czynsz jest wielokrotnie mniejszy niż w dużej dzielnicy( np Śródmieście). Hipokryzją zaś jest budowa autostrady z drogowskazami jak najlepiej dojechać do Centrum

            • 2 2

    • (4)

      Jakieś argumenty? Czy takie bajdurzenie?

      • 2 6

      • argumenty są powszechnie znane (3)

        • 2 1

        • (2)

          ja nie znam

          • 1 0

          • poszukaj (1)

            w archiwach Trojmiasto peel dowolnej dyskusji na temat budowy tej drogi

            • 0 0

            • żadnych konkretów

              • 1 0

  • Droga czerwona jest niezbędna (13)

    Oczywiście, że nie powinna miec 3 pasów ruchu w każdą stronę i bezkolizyjnych skrzyżowań. Jednak musi powstac, w formie zwyczajnej miejskiej ulicy (jak np. Nowe Ogrody/Kartuska),choćby po to by odciążyć Grunwaldzką.
    Po przeniesieniu części ruchu na Drogę Czerwoną, Grunwaldzką można by uspokoić (więcej skrzyżowań, przejść dla pieszych i prędkość 50km/h).

    W dodatku w tej chwili jak jest wypadek albo remont na Grunwaldzkiej to całe miasto stoi, bo brak jest alternatywy. Droga Czerwona chociaż częściowo rozwiąże ten problem.

    • 51 105

    • (10)

      Czerwona potrzebna, ale właśnie w formie bezkolizyjnej i 2x2 pasy. Taki rodzaj drogi powoduje najmniej zanieczyszczeń i najlepiej odciąży Grunwaldzką. Grunwaldzka w takim przypadku mogłaby być miejską aleją zredukowaną do 2x2 pasy i uspokojonym ruchu.
      Zysk dla kierowców i mieszkańców w postaci lepszej tkanki miejskiej.

      • 5 30

      • Bez sensu (6)

        Jest Grunwaldzka więc nie widzę potrzebu budowy nowej drogi by uspokajać ruch na głównej arterii miejskiej. Nie jesteśmy tacy bogaci by trwonić pieniądze na lewo i prawo.

        • 18 5

        • droga czerwona mialaby biec wzdluz torow SKM (5)

          Jesli ktos potrzebuje jechac z Glownego do Oliwy do zapraszam do SKM czy PR. Na pewno szybciej.

          Na pewno dla calego miasta taniej, ciszej i bez zadnych awantur i odszkodowan.

          Droga Czerwona jest wymyslem z zupelnie innej epoki. Epoki, kiedy wyburzono pierzeje pieknych przedwojennych kamienic we Wrzeszczu, aby rozorac miasto Grunwaldzka.

          • 21 3

          • (2)

            a przede wszystkim epoki, w której główne miasto było spalone i zburzone i dopiero zastanawiano się czy je odbudowywać, czy wybudować w jego miejscu szerokie arterie, w tym m.in. drogę czerwoną

            • 4 1

            • (1)

              Jakbyś zobaczył, jakie projekty na infrastrukturę drogowa mieli przed 1945 Niemcy, to byś ich od razu nazwał nazistami. To co proponuje budyń to naprawdę średniowiecze.

              • 0 0

              • Niemcy, szczegolnie w tamtym czasie, nie mieli racji w bardzo wielu sprawach

                • 1 0

          • CIekawe jaki byłby koszt budowy tej drogi. Może opłacałoby się puścić skm co 5 min prze 20 lat w cenie jej wybudowania. Polecam porównanie kosztów budowy tunelu pod pachołkiem z wykupem mieszkań w całej osowej

            • 3 0

          • A do Tczewa? Albo Malborka? Albo choćby kawałek w bok od Pruszcza? Grunwaldzka na wysokości akademii tp +/- 60 tysięcy samochodów na dobę. Tylko nieliczne jadą tam, dokąd można dojechać skm-ką lub tramwajem.

            • 1 0

      • (2)

        Tylko,że taka droga czerwona zachęci do podróży samochodem i w rezultacie spowoduje jeszcze większe korki. W mieście budujmy ulice, a autostrady poza miastem.

        Co nie zmienia faktu, że droga jako taka jest potrzebna. Dolny taraz coraz bardziej się zabudowuje, jedna Grunwaldzka nie da rady przejąć całego ruchu.

        • 9 5

        • po prostu wyremontujmy/przebudujmy ulicę Białą, zamiast budować Drogę Czerwoną

          • 6 1

        • Jeśli zbudujesz autostradę logiczne że wzrośnie ruch samochodów - prędkość będzie konkurencyjna z innymi środkami transportu. Jednakże nie buduje się dróg szybkiego ruchu z jednej wsi do kolejnej tylko z miasta do miasta i tak koło się zamyka. Popatrz na drogowskazy może zrozumiesz

          • 0 0

    • Ot logika ekologa: (1)

      "Zbudujmy drogę czerwoną, na której ruch będzie uspokojony lub ograniczony do zera(!), a następnie zbudujmy więcej skrzyżowań i ograniczeń prędkości(!) na Grunwaldzkiej, która nadal będzie, w rzeczywistości, obsługiwała duży ruch." WTF?!

      Żeby, głąbie, ograniczyć ruch (odciążyć) jednej drogi, to trzeba zbudować drugą alternatywną drogę, która będzie pozwalała bezkolizyjnie ją szybko pokonać.

      • 0 3

      • No chyba praktyka pokazuje, że jednak nie masz racji

        • 2 0

  • po co ta droga?? postawcie na tramwaje i drogi rowerowe. Rowerek to przyszłość!!! (9)

    • 58 35

    • Rowerek w zimie, na jesień z zakupami i z wózkiem z dzieckiem. (3)

      • 4 9

      • (1)

        taa, uwielbiam ten argument.
        Nagle wszyscy mają dzieci i codziennie robią zakupy na cały tydzień. Zrozumcie, że nie byłoby korków gdyby jeździli autami Ci, którzy muszą bo mają taką pracę (przemieszczają się bardzo często, wożą sprzęt, dostarczają coś) albo tacy, którzy akurat tego dnia zawiozą sobie większe zakupy do domu lub załatwiają tego dnia więcej niż jedną rzecz na mieście.
        Jeśli jeździ ktoś z punktu A do punktu B to niech jedzie KM.

        • 12 3

        • właśnie, właśnie, przecież mógł napisać, że jest kurierem

          • 5 0

      • zapomniałeś o codziennie kupowanej wersalce i odwożeniu babci do szpitala

        • 12 2

    • (2)

      są tacy co stawiają na rowery kosztem innych. Rozbiera się linie kolejowe po to by zbudować ścieżki dla rowerów, potem zaś dziwią się skąd się biorą samochody w mieście?

      • 1 3

      • gdzie rozebrano linie kolejowa, aby w jej miejscu zbudowac sciezka rowerowa? (1)

        Trzymajmy sie faktow

        • 1 0

        • Linia kolejowa Pszczółki Skarszewy, Krokowa Puck...dalej wymieniać?

          • 0 0

    • Zwłaszcza zimą i dla emerytów.

      • 3 3

    • Na tramwaje nie trzeba stawiać. One stają same z siebie. Szkoda tylko ludzi ganiających po torowiskach. A tak nawiasem - sprawdź, ile samochodów przejeżdża grunwaldzką i wymyśl, jak byś tych ludzi przewiózł tramwajami, zwłaszcza, że duża część pojazdów jedzie poza gdańsk.

      • 2 0

  • Czerwonych sporo to i rezerwę trzymają...

    • 30 11

  • Ot rządy Budynia! (6)

    Taki wielki wizjoner Adamowicz niewie co zrobić z Dr.Czerwoną. Kilka lat się zastanawia aż może ceny pospadają to wtedy coś hapnie dla siebie. Z pieniędzy miasta zrobi sobie całą infrastrukturę a później na końcu kupi. To Budynia sposób na takie kamienice

    • 18 47

    • pisiewicz (1)

      szykuj się lepiej na miesiecznice.

      • 9 2

      • Ktora zmiana nie byla dojna?

        • 1 0

    • (2)

      Radny PiS pokazał już podejście jego partii do tematu jeżdżąc bez prawa jazdy z dzieckiem bez fotelika - taki jest ich poziom , juz wolę Adamowicza z dwojga złego , przynajmniej w Gdańsku cos się dzieje - inwestycje a nie tak jak w dziurach zarządzanych przez PiSowe ...tam tylko kościoły jak nie remontują to nowe budują , zmiana nazwy ulic na jakiś kaczyńskich , pomniki lichych bohaterów itd

      • 10 2

      • (1)

        A ja wolę uczciwego przyszłego Prezydenta, który nie musi mieć 36 kont bankowych

        • 2 7

        • Jeżeli jedynym atutem ma być uczciwość to dość słabo. Wielu uczciwych okazywało się kompletnymi nieudacznikami, przynoszącymi więcej szkód niż pożytków. Biedny "uczciwiec" jest większym zagrożeniem niż przedsiębiorczy "cwaniak". Ten pierwszy nawet o siebie nie jest w stanie zadbać więc jak można mu powierzyć swoje interesy ? To taka łyżka dziegciu do wizji świata rządzonego przez uczciwych ideowców.

          • 4 0

    • ot rządy Jarka.

      rozdać bezrobotnym i dzieciorobom.

      • 2 0

  • (5)

    Droga Czerwona to mokre sny urbanistów z BRG i PG.

    • 57 14

    • (1)

      komuchow mowmy po imieniu

      • 3 5

      • nie wiem, czy komuchow. Podaj jakies dowody

        Na pewno urbanistycznucj ignorantow.

        Ale pewnie mieszkaja gdzies w domku pod miastem, a Wrzeszcz dla nich to slamsy, ktore nalezy zaorac, zeby jasnie wielmozny pan mogl szybciej jezdzic samochodem.

        • 8 4

    • (1)

      jest jeszcze nieśmiertelne BPBK

      • 2 1

      • nie zapominaj o królach życia z DRMG ;)

        • 1 1

    • A twoje mokre sny, domorosły "urbanisto"?

      Chyba życie z rowerem w pokoju i gęsta komuna z wzajemnym zaglądaniem sobie do garów.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane