stat

Przedwojenny gdański tramwaj w Krakowie

12 marca 2017, 12:00
Krzysztof Koprowski
artykuł historyczny

Kraków pochwalił się odbudowanym przedwojennym tramwajem Ring z Gdańska. Pojazd ten trafił do Małopolski w latach 80. z myślą o utworzeniu muzeum komunikacji miejskiej, do czego ostatecznie nie doszło. Drugi z tramwajów tej serii został sprowadzony do Gdańska w ubiegłym roku.



Gdy w lutym 2016 r. gdański Ring po trzech dekadach ponownie wrócił do Gdańska, mówiło się o odnowieniu jeszcze jednego tramwaju tej serii, który pozostał w Krakowie.

W środę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie publicznie przedstawiło efekt 16-miesięcznej pracy nad przywróceniem blasku Ringowi.

Został on pomalowany w powojenne gdańskie barwy, a na bocznych ścianach umieszczono napisy WPK Gdańsk - Gdynia, pozostawiając jednocześnie tabliczki producenta Waggonfabrik Danzig (dzisiaj na terenach tej fabryki działa Stocznia Północna).

Tramwaj będzie wykorzystywany na Krakowskiej Linii Muzealnej. Jest on trzecim pojazdem, który nie pochodzi z Krakowa - w zbiorach tego miasta jest jeszcze zabytkowy wrocławski tramwaj i elektrowóz.

- Tramwaj w wersji przedwojennej miał nieco więcej rozmaitych drobiazgów, które w czasach powojennej biedy, braku surowców zostały zlikwidowane. Tramwaj, który macie państwo w Krakowie, wygląda identycznie jak tramwaj, który jeździł w Gdańsku w latach 50. i 60. - powiedział podczas prezentacji Ringa w Krakowie Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów (do niedawna ZKM Gdańsk).
Prace nad tramwajem, który pozostał w Krakowie, zostały w całości sfinansowane przez MPK. GAiT zapłacił natomiast MPK ok. 920 tys. zł za odbudowę Ringa, który wrócił do Gdańska w ubiegłym roku.



Tramwaje Ring wyprodukowano w Gdańsku w 1930 r. w liczbie zaledwie sześciu sztuk z myślą o obsłudze nowej linii przez al. Legionów do ul. Kościuszki (ówczesnej Ringstrasse - stąd nazwa tramwaju).

W latach 80. dwa ocalałe tramwaje trafiły do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji miejskiej. Wówczas były to już wagony techniczne, wyposażone w wirniki do odśnieżania torów. Ponieważ muzeum nigdy nie powstało, pojazdy przez ok. 30 lat były przechowywane na terenie zajezdni Nowa Huta i dopiero w ostatnich dwóch latach doczekały się odbudowy na wzór przed- i powojenny.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Rozładunek tramwaju Ring w lutym 2016 r.


Materiał archiwalny

Przejazd odrestaurowanego tramwaju Ring po Gdańsku w maju 2016 r.

Czy oba tramwaje Ring powinny wrócić do Gdańska?
42%

tak, przecież nie powstało ogólnopolskie muzeum komunikacji

22%

tak, bo ten tramwaj nigdy nie kursował liniowo w Krakowie

25%

nie, gdański tramwaj w Krakowie będzie świetną promocją miasta

11%

nie, wystarczy jeden egzemplarz w Gdańsku

łącznie głosów: 731