• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • tak to jest

    • 0 0

  • (1)

    Prom powinien być tylko dla pieszych i rowerzystów w miejscu: od końca nowej promenady, przy Porcie do Westerplatte.

    • 9 2

    • i do latarni...

      • 3 0

  • to są jakieś jaja (16)

    Nowy tunel i brak w nim ścieżek rowerowych. Jak trzeba być bezmyślnym żeby o tym nie pomyśleć w fazie projektowania. Następnie sztapel ludzi w urzędzie te projekty widział i o zgrozo zatwierdził !!!! Co więcej wszyscy teraz rowerowi ulice potrafią podzielić na pól i oddzielić pasem białym dla rowerów. Czyli co za dwa lata ktoś pomyśli i zrobi w dwóch kierunkach po pasie dla rowerów. Bo kierowca zdolny i będzie musiał się zmieścić ;) Ja osobiście wolałem jak było kiedyś rowery na ulicach karta rowerowa znali przepisy. Teraz rowery mogą jeździć pod prąd znajdują się tam gzie się ich kierowca nie spodziewa ( ale mogą ) lepiej było że jak jeden kierunek to dla wszystkich.

    • 5 30

    • (6)

      jestes po gimnazjum?

      • 10 2

      • (5)

        ja z rocznika gzie jeszcze gimnazjum nie było

        • 2 6

        • (4)

          Czyli jak podstawówka nie miała nawet 8 klas...
          ok

          • 6 2

          • (2)

            miała 8 klas. Tylko nie rozumie chcesz mnie obrazić ? Czy podyskutować na temat tunelu. Może masz inne zdanie chętnie je przeczytam. Ilu Polaków tyle zdań. Napisz co myślisz o tunelu

            • 1 4

            • (1)

              odpowiem za niego
              Tunel nie przewiduje przejazdu rowerów ze względu na aspekt ekonomiczny i bezpieczeństwo - to tak działa nie tylko w Polsce. Twoje pozostałe uwagi są słuszne.

              • 6 1

              • Zaskoczyłeś ( aś ) mnie nie wiem co napisać......... Bardzo logiczna odpowiedz. Zero jadu konkrety. Fajnie że ktoś jeszcze jest normalny ;) nie wiem ile masz lat ale Mądrość bije z Ciebie Pozdrawiam serdecznie

                • 2 1

          • Pewnie byś nie ukończył, kurzy móżdżku.

            Żeby ukończyć taką podstawówkę trzeba było coś umieć, poza pedałowaniem.

            • 0 0

    • (2)

      Ogólnie jest zakaz jazdy rowerem w tunelach. Aby był tam dopuszczony ruch rowerów trzeba by zrobić trzeci tunel tylko dla rowerzystów.

      • 9 2

      • bujda! (1)

        nie ma zakazu ruchu rowerów w tunelach. Jest zakaz tworzenia DDR, chodników i torów tramwajowych w tym samym ustroju, co jezdnia.

        • 1 5

        • trzech kretynów nie potrafi zrozumieć, że wymogi techniczne to nie PoRD

          • 1 0

    • Rowerzyści na Obwodnicy (1)

      Powinni coś podobnego zrobić na Obwodnicy. Specjalny transport dla rowerzystów aby dojechali aż do Gdyni z Pruszcza Gd. Ewentualnie dodatkowy pas dla nich też się przyda

      • 1 4

      • Są ścieżki rowerowe, o które tak płaczecie to nimi jezdzijscie! Jak nie to trzeba znaleźć pracę w Pruszczu Gd.

        • 3 1

    • Ehh masz rację kolego, dodałes ode mnie +, ale dziwnym trafem go nie naliczylo..

      • 0 0

    • jaja to ty opowiadasz (2)

      w zadnymn tunelu tego typu na swiecie nie ma sciezek rowerowych miedzy innymi dlatego zeby rowerzysta jadacy tunelem nie zostal wciagniety pod tira
      nie bede ci wyjasnial czemu tylko w tunelu to sie moze zdarzyc bo tego uczyli w szkole wiec twoje zdziwienie jest absolutnie nie na miejscu

      oczywscie mogli zrobic obok drugi tunel za kolejne grube miliony asle jaki jest sens robienia tunelu dla kilku rowerzystow co tamtedy by przejedzali?

      jak dlamnie to za przyczepke w autobusie rowewrzysci powinni placic bo nie dosc ze specjalnie dla nich musza kupic przyczepke ponosic kosty jej utrzymania i jeszcze zatrudnic kolkejna osobe co bedize im rowery montowala
      czemu reszta spoleczenstwa ma sie na to skladac?

      • 2 1

      • z tym wciąganiem to taka brednia że powtarzać mogą ją tylko skrajni idioci

        • 1 0

      • myślenie idioty który patrzy kategoriami dnia dzisiejszego skąd wiesz jakie będzie zapotrzebowanie za 10-20 lat?Minął ledwo rok i już problem widać skoro urzędowe budyniowe głupki robią nerwowe ruchy najpierw autobus z drogimi biletami i żenującą częstotliwością potem jakaś przyczepka a teraz nawet prom- reaktywacja widać że urzędasy nie myślały jak projektowali a teraz nieudolnie próbują wyjść z tego z twarzą

        • 0 0

  • A ja chcę zwrócić uwagę na linie podmiejskie, gdzie w przyszłym roku będą problemy. (4)

    I jest to niemal pewne, gdyż przetarg na obsługę linii podmiejskich wygrała firma spod Lublina, która nie ma żadnego doświadczenia w obsłudze komunikacji miejskiej, zaproponowała bardzo niską stawkę za wozokilometr 5,79 zł, co na takie miasto jak Gdańsk jest stawką wręcz głodową. Nawet w GTiA i PKS brakuje kierowców, a ciekaw jestem jak ta firma przy znacznie niższych niż tam zarobkach chce znaleźć kierowców...

    • 4 5

    • Białorusini i Ukraińcy będą jeździć,a wozy szybko zostaną zajeżdżone,bo przy takiej stawce,to nie ma mowy o porządnym serwisie i przyzwoitych pensjach dla obsługi.

      • 6 1

    • (1)

      Najwidoczniej ta firma spod Lublina może sobie pozwolić na taką stawkę za wozokilometry. Mało tego. Podobno ma zamiar zaproponować kierowcom stawkę godzinową w wysokości 20zł. Gdy na przykład GAiT oferuje kierowcom stawkę 13.50zł. Skąd na to wszystko firma spod Lublina weźmie pieniądze? Być może jest inaczej zarządzana. I na przykład nie zatrudnia tyle osób w biurze co GAiT.

      • 7 0

      • tia dadzą 20 zł ale na własnej działalności jak w irexie w Gdyni

        • 1 0

    • Może nie będą kraść

      Moze

      • 3 0

  • Dawać prom!

    Grzelaki

    • 4 6

  • Tunel dla rowerow (8)

    Czy nie lepiej pomyśleć nad przebudowa tunelu dla rowerzystów, droga ewakuacyjne stoi i się kurzy. Może zamiast wydawać pieniądze na autobusy, przyczepki, kierowcę itd. Pomyśleć nad takim rozwiązaniem

    • 2 25

    • a koszt przebudowy i utrzymanie przerzucić na rowerzystów (5)

      • 13 0

      • ok pod warunkiem ze kierowcy oddadza miastu za tunel (4)

        wyszlo mi ze kazdy kierowca wisi miastu ok 5tys za tunel plus 50zl utrzymanie co roku.

        • 3 10

        • my kierowcy aut płacimy za paliwo - jakiś % idzie na drogi a rowerzyści? (1)

          • 8 3

          • nie idzie. drogi w miescie buduje miasto, a miasto nie ma zadnych wplywów z z tytulu podatkow w paliwie.

            • 2 8

        • zdajesz sobie sprawe (1)

          ze to z podatkow kierowcow zbudowano ten tunel?

          sama akcyza w benzynie to ponad 30 mld zlotych

          teraz dolicz sobie vat od tej benzyny i vat od akcyzy bo w polsce jako jedynym kraju na siwecie do akcyzy dolicza sie vat ot taki podatek od podatku

          • 0 4

          • Gdańsk wyłożył na tunel 350mln zł i rocznie utrzymanie to 12mln
            Gdańsk nie ma nawet 1gr z tej twojej akcyzy.

            Więc kierowcy nie dokładają się nawet grosza więcej niż inni mieszkańcy.

            • 3 2

    • A jak jezdzic?

      Jak jeździć drogą ewakuacyjną? " w booook"??
      Przecież nie ma trzeciego tunelu :)))

      • 1 0

    • A księża na księżyc

      • 0 0

  • Bareja na całego :))) Ech te gdańskie urzędnicze miernoty... (1)

    • 7 6

    • Porozmawiajmy o lotnisku w Kosakowie :)

      • 0 2

  • prom (4)

    Uruchomic prom w rozsądnych godzinach i po kłopocie

    • 7 9

    • a za utrzymanie zapłacą rowerzyści czyli jakieś 1,6 mln zł rocznie (3)

      • 6 1

      • (2)

        ok pod warunkiem ze za utrzymanie tunelu (12mln rocznie ) zaplaca kierowcy.

        • 1 4

        • płacimy w podatku za paliwo a rowerzyści? (1)

          • 4 2

          • tunel utrzymuje miasto ze swoich srodkow. Miasto nie ma grosza z podatkow w paliwie

            • 2 5

  • Latwo uzasadnic niska frekwencje (1)

    Jesli obecnie w autobusie moze byc transportowanych tylko kilka rowerow.

    • 11 6

    • Po coś macie te ścieżki rowerowe..

      • 0 1

  • Zrobić pas dla rowerzystów (3)

    Wystarczy zamknąć prawy pas w tunelu i przerobić go na drogę rowerową. Dla samochodów wystarczy jeden pas i ograniczenie prędkości do 30 km/h. W końcu powinniśmy poszerzyć strefę TEMPO 30 dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

    • 9 17

    • A w zimie? (2)

      A poza sezonem rowerowym korki na pasie dla rowerów a na pasie dla samochodów.? Zabawni są ci ideolodzy.

      • 9 1

      • (1)

        Mój pomysł i tak jest absurdalny. Chociaż dopuszczenie ruchu rowerów w tunelu (może i tunelem awaryjnym?) warto rozważyć.

        tak samo warto na nowych węzłach przesiadkowych pkm - autobus - pociąg wyznaczyć postoje taxi. Przez brak takich postoi podróżni bardzo często zamawiają taksówki na przystanek strzyża.

        • 0 6

        • No i co ci w tym przeszkadza?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane