• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
2 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji rośnie nieprzerwanie od kilku lat. Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji rośnie nieprzerwanie od kilku lat.

Około 175,4 mln pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej w Gdańsku w ubiegłym roku. To kolejny rok z rzędu, kiedy rośnie liczba użytkowników autobusów i tramwajów, choć przyrost pasażerów jest najmniejszy od kilku lat. Większe są również wpływy z biletów okresowych, spadły jednak dochody z biletów jednorazowych.



Z jakim biletem najczęściej podróżujesz komunikacją miejską?

175 mln 416 tys. 269 - tylu dokładnie pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej w Gdańsku w 2016 r. To prawie o 928 tys. więcej niż w 2015 r. Choć utrzymana jest tendencja wzrostowa, to jednak przyrost pasażerów był najmniejszy od 2009/2010 r., kiedy to z komunikacji skorzystało odpowiednio 147 mln 803 tys. 899 i 154 mln 936 tys. 795 pasażerów. W 2011 było ich 157 mln 077 tys. 625, w 2012 r. - 162 mln 258 tys. 991, w 2013 r. - 168 mln 000 tys. 399, zaś w 2014 r. - 170 mln 864 tys. 329.

- Jest to efekt konsekwentnie realizowanej polityki komunikacyjnej miasta Gdańska. Stawiamy na komunikację miejską, co znajduje odzwierciedlenie w potężnych inwestycjach w nowe torowiska, modernizację istniejących, czy też zakupy taborowe, umożliwiające podróż nowoczesnymi, wygodnymi autobusami i tramwajami - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Czytaj też: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską oraz Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Liczba pasażerów ZTM Gdańsk
Create column charts

Wraz z liczbą pasażerów rosną też wpływy ze sprzedaży biletów okresowych, kodowanych na Karcie Miejskiej. W 2014 r. dochód z ich sprzedaży wyniósł 51 mln 673 tys. 878 zł. Rok później było to 53 mln 972 tys. 821 zł, a w ubiegłym roku - 55 mln 386 tys. 650 zł.

Jednocześnie spada zainteresowanie ofertą biletów papierowych. Podczas gdy w 2014 r. uzyskano z ich sprzedaży 55 mln 112 tys. 369 zł, w 2016 r. było to 53 mln 433 tys. 229 zł.

Urzędnicy podkreślają, że wpływy z biletów przeznaczane są na dalszy rozwój komunikacji miejskiej, czyli m.in. na uruchomienie linii 268 na Kokoszkach, 269 na Osowej, 158 przez tunel pod Martwą Wisłą, większą liczbę kursów linii 227 oraz częstsze przejazdy tramwajów na gdańskie Południe. W planach są też dalsze remonty torowisk oraz zakup i remont taboru.

Czytaj też: Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów oraz Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Miejsca

Opinie (159) 10 zablokowanych

  • i dobrze (8)

    jeszcze tylko wywalić stare pudła tj 105N, kupić nowe tramy PESA albo Solarisy i będzie GIT

    • 79 28

    • 105 są najmniej awaryjne (1)

      • 22 4

      • Koń też..

        I co dalej?

        • 9 6

    • wywalić PESY dokupić Skody albo Tramino (2)

      • 9 7

      • Pesy to szajs i smyranie kolanem wspolpasażera (1)

        najlepsze bombardiery niemieckie

        • 11 3

        • bombardiery są kanadyjskie

          • 6 0

    • i niech wreszcie kupią nowe pociągi dla skm !

      • 3 1

    • Mi by się w Gdańsku marzył Moderus Gamma (1)

      • 3 0

      • A mi się marzy Konstal 52, albo coś jeszcze starszego, takie retro z restauracyjką, barkiem,

        z kelnerką, wygodnymi fotelami i lekko przyciemnionymi szybami, na 10-12 osób. Żeby sobie pojeździć po mieście, dobrze zjeść, popijając dobrą kawkę czy wódeczkę. Taka starodawna oaza spokoju i dobrego smaku, jak kapsuła czasu przemierzająca zgiełk, smród i bałagan rozhukanego współczesnego miasta.
        Myślę, że za 3 godzinną imprezę 3 tysiące + tyle co za żarcie, to chętnych by się trochę znalazło.

        • 1 0

  • (12)

    Jeszcze troche i spadnie, bo co chwilę tramwaje się psują. Ile można

    • 102 29

    • Czyli spoleczenstwo zbiednialo i nie stac juz nas na samochody ?

      • 6 18

    • (5)

      hm, mam 50 lat, często jeżdżę komunikacją miejską i jescze nigdy nie wysiadłem z niej, bo coś sie popsuło, także Twoja wizja mnie nie przekonuje...

      • 18 21

      • Po prostu, tego Dziadek nie pamiętasz... (1)

        • 8 16

        • Najlepszy komentarz :-) ale się uśmiałam :D ale racja, jeżdżę komunikacją miejską codziennie i często zdarzają się awarie... Podobno zakupili nowe tramwaje i autobusy. Może i lepiej będą wyglądać, ale awaryjność pewnie na tym samym poziomie. I z trakcją też często są problemy... szczególnie na Chełmie.

          • 6 1

      • (2)

        często czyli w sobotę na rynek trzy przystanki?
        Dojeżdżałem kilka lat, z przesiadkami, nie było tygodnia bez awarii, spóźnień (bez powodu) etc. Zimą to już kompletna katorga. Nigdy więcej.

        • 8 1

        • (1)

          Od 14 lat jeżdżę tramwajem do pracy. Potem z niej wracam również tramwajem. Od kiedy są PESy i Dortmundy wysiadałam raz z powodu awarii. Teraz mamy zimę, mrozy, na tramwaj czekam zazwyczaj nie dłużej niż kilka minut (mam dwa, którymi mogę jechać). Ale widzę, że co niektórym korona z głowy się mocno obsunęła i stuknęła w potylicę, skoro bzdury wygadują. Albo d*py zbyt wygodne i ciężko się czeka 3 minuty ;)

          • 11 4

          • To chyba w godzinach szczytu z Galerii Bałtyckiej do Dworca Głównego. Spróbuj z Oliwy na Stogi, albo gdziekolwiek z przesiadką.

            • 3 1

    • Punktualnie i sprawnie (2)

      Jak się przewozi 175 mln ludzi to czasami coś się psuje. Przez rok dojeżdżałem do pracy z Przymorza do Gdyni tramwaj>autobus, a powrót autobus>skm. Przez rok nie spóźniłem się do pracy ani razy mimo tego że podróż trwała aż godzinę dwoma środkami komunikacji.

      • 8 8

      • punktualność

        to prawda do pracy zawsze na czas ale do domu to już dużo gorzej

        • 0 0

      • Kilka razy dziennie to nie jest czasami....

        ... niestety.

        • 0 0

    • a to nie jest tak, ze niektóre dotychczasowe trasy podzielono na części z przymusem przesiadek? (1)

      dzięki temu liczą więcej pasażerów :-D

      • 17 0

      • Jak zbudują jeszcze ze trzy pętle przesiadkowe to będzie miliard :D

        • 5 0

  • Może ZTM zda sobie nareszcie z tego sprawę (7)

    że o godzinie 7 w dzień powszedni na trasie Dworzec - Opera jest taki tłok, że ludzie zostają na przystankach bo się nie mieszczą.

    • 176 5

    • Lostowice (4)

      Tak samo z łostowic do centrum, ludzie w tramwajach jak sardynki... :-/

      • 38 1

      • Kierunek Wrzeszcz - Oliwa (3)

        Między 7.30 a 8 rano jest katastrofa:
        - rozbudowa kampusu UG,
        - węzeł komunikacyjny Strzyża,
        - biurowce "Olivia Gate",
        - płatne strefy parkowania w Oliwie,

        to wszystko spowodowało, że ludzie też (jak wyżej) pozostają na przystankach, a ci którzy wezmą tramwaj szturmem, wyglądają jak sardynki w puszce.

        Pracownicy ZTM chyba kompletnie nie mają kontaktu z rzeczywistością, skoro nic z tym nie robią. Widzieć muszą, przecież te sceny rozgrywają się właśnie pod ich oknami.
        A wystarczyło by choćby na powrót przedłużyć trasę 5 do Oliwy, jak kiedyś 15.

        • 9 1

        • i zacząć kupować tramwaje 7, a nawet 9 członowe, zamiast tych małych 5. (1)

          • 3 0

          • Trasa Wrzeszcz-Oliwa

            Na tej trasie zawsze jest tłok tak jak napisał Dibbler powstało tam dużo nowych biurowców, rozbudowuje się duże osiedle Garnizon, Uniwersytet, często do tramwaju nie da się wejść. Wydłużenie tras do Oliwy na pewno rozwiązałoby częsciowo problem.

            W najbliższym czasie pasażerów tam przybędzie powstają kolejne biurowce wzdłuż Grunwaldzkiej, trwa rozbudowa kampusu UG i Garnizonu - także problem będzie narastał.

            • 3 0

        • Gdyby wydłużyć trasę linii 5...

          a właściwie przywrócić ją do stanu poprzedniego, jeździłaby do Oliwy, a nie do Strzyży i już trochę lepiej by było.

          • 11 0

    • xD

      Teraz to raczej nic nie zrobią przez pół roku. Woda sodowa im uderzy do głowy i palcem nie kiwną. Takie newsy to rak dla takich leniwych firm jak ZTM..

      • 5 0

    • Dlatego ja mam pomysł!

      Wymontować z tramwajów siedzenia! (zostawić kilka dla inwalidów, kobiet w ciąży itp.) Przy okazji spadną koszty utrzymania a wzrosną wpływy z biletów. Podobne rozwiązania od lat funkcjonują w Japonii. Większość ludzi prowadzi siedzący tryb życia i nie zaszkodzi im jak postoją te parę minut (poza tym większość pasażerów i tak stoi).
      Liczby tramwajów nie można zwiększyć bo i tak stoją jeden za drugim czekając nieraz po kilka minut.

      • 4 6

  • stare 105N były bardzo dobre, mało sie psuły części tanie (6)

    no i tańsze o 20 razy od tych nowych

    • 65 10

    • Lepsze niż te gruchoty z Niemiec

      Psują się o każdej porze a w pracy trzeba świecić oczami, bo ile razy można mówić 'tramwaj się znów zepsuł'

      • 13 4

    • 105 można upgradować, nie wiem dlaczego tej opcji nie wzięto pod uwagę

      tuningowane 105 na 114Na to najlepsze i najwygodniejsze tramwaje w całej flocie

      • 7 3

    • Taaaa,lepsze....

      bo prostsze w naprawie....taaaa.Podobno i wiejski kowal mógł je naprawić.Kawałek sznurka ,drutu,maszyna spawalnicza,kawał blachy i solidny młot.....To nic,że podłoga przegnita,elektryka "przebijała",częste pożary na skutek zwarcia,rozruch oporowy .....itd itp.A części niby kto produkował,że takie są tanie ?

      • 9 1

    • A jak się fajne do nich wjeżdżało na wózku inwalidzkim!

      • 7 0

    • A komfort jaki...

      szczególnie na wózku/z wózkiem/o kulach. Jak szarpnie to i młody straci nieraz równowagę. Klima też, a jakże - możesz sobie otworzyć albo zamknąć okno. SKMki też w ogóle zostawmy jakie są - jeżdzą 40 lat więc po co zmieniać. Części tanie, jest dobrze,

      • 16 0

    • a bo w Pesach dla starszych i niedołężnych to tak różowo

      28 miejsc siedzących, to przecież zadowolenie gminu

      • 8 1

  • (7)

    A ja jeżdżę samochodem, komunikacja miejska dostawała ode mnie dużo "ostatnich szans" i nic już mnie nie zachęci by zrezygnować z samochodu.

    • 79 51

    • Truj się smogiem (3)

      Smacznego

      • 17 18

      • panikarze

        • 3 3

      • Ta, bo jadąc tramwajem oddychasz krystalicznie czystym, górskim powietrzem

        • 6 1

      • Smogiem to ty nas tujesz paląc swoimi starymi skarpetami

        • 2 1

    • No i co

      Awaria zasilania

      • 0 5

    • kolejna bzdura ludzie od komunikacji miejskiej uciekaja i przesiadaja sie na auta

      "Bo z badań KBR z 2009 i 2016 wynika coś innego. W 2009 r. łączna liczba podróży wyniosła 850 tys. a udział transportu zbiorowego był 38%, co daje 323 tys. podróży.
      W 2016 r. wyniki KBR wskazały, że liczba podróży ogółem wzrosła do 869 tys, ale spadł udział transportu publicznego do 32%, co daje 279 tys. podróży. Oznacza to spadek o 14%."

      to zwykła propaganda jest

      • 3 1

    • Nie stać mnie na Tramwaj!

      Jestem zmuszony jeździć samochodem! , za droga przyjemność!
      mam 7 os. samochód wychodzę jak górnik wożąc ludzi do pracy!

      • 1 0

  • (4)

    Osobiście dojeżdżałem do pracy zarówno autobusem oraz tramwajem, ale w końcu przerzuciłem się na samochód, bo teraz dojazd do pracy mi zajmuje dwadzieścia minut, a komunikacją tłukłem się w tłoku i ścisku ponad godzinę. I ciągle słyszałem jak ktoś mówi po ukraińsku...

    Pozdrawiam i jeszcze jutrzejszy dzień w pracy, a później weekend :)

    • 80 50

    • Co ty do nich masz (3)

      Jesteś normalny?

      • 19 25

      • (2)

        ja tez nie lubie ukraincow to falszywy naród

        • 5 6

        • My jesteśmy fałszywym zaplesnialym narodem (1)

          A ty jesteś najlepszym przykładem buraka z wiochy.

          • 5 6

          • takim idiotom jak ty powinno sie obywatelstwo dobierac!

            Sam własnie dałes swiadectwo ze jestes burakiem i tym od których wyzywasz ,piszesz sam osobie!

            • 1 3

  • (3)

    Tak Grzelak potężne inwestycje ze codziennie awaria

    • 42 10

    • bardzo "mądre" te Twoje rozumowanie (2)

      auta też się codziennie psują, a nawet rowery ...

      • 3 8

      • "te rozumowanie?" (1)

        TO rozumowanie, TE rozumowania.

        Ciemna masa...

        • 5 3

        • Ej..Miodek..

          Nie czepiaj się ;)

          • 2 4

  • albo drogowka nie bierze w lape jak wczesniej (2)

    • 7 3

    • tylko ryby nie biorą

      • 3 2

    • A może

      -Dawać przestali

      • 0 0

  • niedługo będzie spadać wprost proporcjonalnie do liczby awarii (5)

    Aż dziw bierze, że ludzie jeżdżą tym złomem, w zimę nieogrzewane, w lato duszno i smród niemytych pach, niepunktualne i codziennie awarie....

    • 51 31

    • (2)

      no to śmierdzące pachy, czy awarie? coś mi tu zajeżdżasz jakimś frustratem, czy hejterem, który wiecznie marudzi....

      • 8 12

      • a ty zajeżdżasz gimbusem, który nie musi się użerać z ztm

        • 6 4

      • Ja niestety korzystam z komunikacji bo ne mam samochodu ani prawo jazdy bo sie do tego nie nadaję i tak jest ze latem smrod niemytych ludzi i nie tylko a teraz to prawie codziennie jakas awaria

        • 3 0

    • To interesujące, chyba korzystamy z innej komunikacji.

      • 7 6

    • złom - tego złomu jest już bardzo niewiele (zwłaszcza w porównaniu do pozostałych polskich miast)

      zimą nieogrzewane - no nie wiem, tylko stare egzemplarze, bo w nowych aż za ciepło

      duszno - jedynie tam gdzie nie ma klimy, a tam gdzie jest klima ludzie są kretynami i - choć to nielogiczne - otwierają okna

      smród - no to już kwestia higieny pasażerów, ale czasami też i choroby

      niepunktualne - tylko gdy jacyś mądrzy inaczej opóźniają odjazd kupując bilety u prowadzącego pojazd, jakiś mądrala w aucie stanie centralnie na torach albo zaniknie napięcie

      awarie - bez przesady, nie codziennie :)

      • 5 2

  • to tylko Ci co nie mają wyjścia

    te wszystkie awarie bardzo zniechęcają Gdyby było tak ok to nie byłoby takich korków

    • 45 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane