• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spotkania z mieszkańcami nt. Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Trasą Kaszubską pojedziemy najszybciej w 2019 r. Trasą Kaszubską pojedziemy najszybciej w 2019 r.

W listopadzie i grudniu mieszkańcy miejscowości położonych przy planowanej Trasie Kaszubskiej będą mogli zapoznać się szczegółowo z planami tej inwestycji. W Gdyni konsultacje odbędą się 18 grudnia.



Czy uczestniczysz w spotkaniach związanych z realizacją inwestycji w sąsiedztwie?

Rusza akcja informacyjna na temat budowy Trasy Kaszubskiej. W listopadzie i grudniu odbędą się spotkania z mieszkańcami w tej sprawie. To dobra okazja, by szczegółowo zaznajomić się nie tylko z ustalonym już przebiegiem trasy.

- Spotkania z mieszkańcami będą dotyczyły przedstawienia rozwiązań projektowych na poszczególnych odcinkach drogi ekspresowej na etapie koncepcji programowej. Na spotkaniach będzie można zadawać pytania projektantom i zgłaszać uwagi. Ponadto w ciągu tygodnia od danego spotkania będzie można pisemnie przesłać uwagi i wnioski do przedstawionych rozwiązań - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Urzędnicy i projektanci zaczynają od Lęborka. Kolejne spotkania wyznaczono w Nowej Wsi Lęborskiej, Łęczycach, Szemudzie (dwa spotkania - w Szemudzie i Bojanie), Chwaszczynie (gmina Żukowo) i Gdyni. Spotkania będą się odbywały przez cały listopad do połowy grudnia br.

Na tydzień przed planowanym każdym spotkaniem na terenie gminy lub miasta zostaną rozwieszone plakaty zawierające informacje o terminie oraz miejscu spotkania. Można będzie także ustalić je na stronie projektu budowy Trasy Kaszubskiej.

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.

Terminy spotkań z mieszkańcami

Miasto Lębork w dniu 5 listopada 2015 r. o godz. 18 w Sali Rajców (nr 101) Urzędu Miejskiego w Lęborku przy ul. Armii Krajowej 14.
Gmina Nowa Wieś Lęborska w dniu 12 listopada 2015 r. o godz. 18
Gmina Łęczyce w dniu 19 listopada 2015 r. o godz.18
Gmina Luzino w dniu 26 listopada 2015 r. o godz.18
Gmina Szemud (dwa spotkania)
Szemud w dniu 1 grudnia 2015 r. o godz. 18
Bojano w dniu 3. grudnia 2015 r. o godz. 18
Gmina Żukowo (Chwaszczyno) w dniu 10 grudnia 2015 r. o godz. 18
Miasto Gdynia w dniu 18 grudnia 2015 r. o godz. 18

64-kilometrowa inwestycja podzielona na dwie mniejsze

Trasa Kaszubska, która będzie miała kategorię drogi ekspresowej, ma mieć ok. 64 km długości. Droga będzie w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę. Dodatkowo na każdej jezdni pojawią się pasy awaryjne. Kierowcy mają podróżować tam z maksymalną prędkością 120 km/h.

Przypomnijmy, że budowa Trasy Kaszubskiej została podzielona na dwie części. Pierwsza to budowa 32-kilometrowej drogi od miejscowości Leśnice na zachód od Lęborka do miejscowości Luzino. W ramach tego przedsięwzięcia powstanie nie tylko obwodnica na południe od Lęborka, ale też pięć drogowych węzłów, czyli jadąc do Trójmiasta: Lębork Południe, Lębork Wschód , Łęczyce, Strzebielino, Luzino.

Ponadto inwestycja zakłada budowę miejsca obsługi podróżnych w Bożym Polu. Obiekt będzie miał drugą kategorię, a to oznacza, że oprócz miejsc postojowych i toalety pojawi się też stacja paliw. Natomiast na wspomnianej Obwodnicy Lęborka zostanie wybudowana ok. 1,5-kilometrowa estakada nad rzeką Okalicą.

Węzeł Wielki Kack po przebudowie w ramach Trasy Kaszubskiej. Węzeł Wielki Kack po przebudowie w ramach Trasy Kaszubskiej.
Druga część to również ok. 32-kilometrowy odcinek drogi, który zaczynać się będzie w Luzinie, a kończyć ma w Gdyni w dzielnicy Wielki Kack. Tutaj wykonawca zbuduje sześć węzłów drogowych - Szemud, Koleczkowo, rozbudowany węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zrealizowany Węzeł Chwaszczyno, który umożliwi skomunikowanie z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), węzeł Rdestowa przy Polifarbie.

W miejscowości Kamień natomiast zostanie otwarte miejsce obsługi podróżnych. Obiekt będzie miał trzecią - najwyższą kategorię. To oznacza, że ewentualny najemca będzie mógł tam wybudować oprócz stacji paliw także hotel. Mniejsze miejsce obsługi podróżnych, bo pierwszej kategorii pojawi się nieopodal Sychowa.

Czytaj też: Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni

Przekrój poprzeczny przez jezdnię. Przekrój poprzeczny przez jezdnię.
Trwają przetargi

Pod koniec września gdański oddział GDDKiA ogłosił przetargi na wyżej wspomniane części. Zainteresowane firmy i konsorcja mają czas do 16 listopada na złożenie wniosków o dopuszczenie do przetargów.

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański.

Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA powinni zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Kryterium oceny ofert w obu przetargach zostało określone następująco: cena - 90 proc., gwarancja - 5 proc., termin realizacji - 5 proc.

Drogą pojedziemy pod koniec 2019 r. lub dopiero w 2020 r. w zależności od zakończenia procedury przetargowej i uzyskania pozwoleń.

Budowa dróg na Pomorzu. Budowa dróg na Pomorzu.

Miejsca

Opinie (107) 2 zablokowane

  • Jeszcze nie było tak żeby wszyscy byli zadowoleni. Mniej gadać a szybciej robić .

    • 13 4

  • Świetnie! Budować jak najszybciej! Jestem ZA!

    Wokół takiej 64km trasy zaczną powstawać nowe miejsca pracy, bo miejsca te będą, w konsekwencji tej inwestycji, jedne z najlepiej skomunikowanych w naszym regionie i ogólnie w północnej Polsce i zachodnio-północnej. Będzie praca, ludziom będzie trochę lepiej w tym kraju.

    • 15 7

  • Do Pana Michalskiego (1)

    Mmay nadzieje, że na tych spotkaniach pokazywane mapy i projekty będą w oparciu o altualne mapy a nie jak dotychczas o te sprzed 20 lat, na których nie ma wielu ulic, dróg i zabudowań powstałych 20, 15 czy 10 lat temu.
    Uwagi z tym związane, jak i dotyczące przeciętych dojazdów, braku przejść czy przejazdów rowerowych, nie wspominając o grubej zwierzynie typu sarny były wysyłane do GDDKiA jak i do Transprojektu. Ale trafiały do kosza, jak to zwykle bywa.

    ---
    Na spotkaniach będzie można zadawać pytania projektantom i zgłaszać uwagi. Ponadto w ciągu tygodnia od danego spotkania będzie można pisemnie przesłać uwagi i wnioski do przedstawionych rozwiązań - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA

    • 8 9

    • skad wiesz ze trafily do kosza?

      • 6 1

  • Dla Gdyni, oraz powiatów Wejherowskiego i Puckiego ta droga niewiele zmieni potrzebny jest OPAT! (1)

    • 12 24

    • W której miejscowości/wsi mieszkasz?

      że wypowiadasz się za mieszkańców Gdyni oraz powiatów: wejherowskiego i puckiego?

      • 12 5

  • 18 grudnia to piątek! (2)

    Spotkanie tylko dla emerytów i bezrobotnych?

    • 7 4

    • dodatkowa odpowiedź powinna być do ankiety: (1)

      Czy uczestniczysz w spotkaniach związanych z realizacją inwestycji w sąsiedztwie?
      - nie, ponieważ są organizowane w godzinach mojej pracy.

      Już kilkakrotnie zwróciłam na to uwagę, że konsultacje UM z mieszkańcami odbywają się w tygodniu pracy i w godzinach pracy.
      No i nie wiem czy mnie to jeszcze zastanawia ;) to raczej jasny przekaz na to, że UM wcale nie jest zainteresowany głosem mieszkańców, a robi te spotkania bardziej dlatego aby nikt im nie zarzucił że ich nie robi. No bo kogo stać na to aby zwalniać się z pracy i iść na konsultacje?

      • 6 3

      • przecież spotkania rozpoczynają się o 18...

        • 5 0

  • no i to jest właśnie beznadziejne

    zjazd z obwodnicy na trasę Kaszubską. Oczywiście na końcu zjazdu postawią znak ustąp pierwszeństwa, dzięki któremu będą się tworzyć piękne korki na zjeździe z obwodnicy, a na niej samej auta już będą stać na pasie awaryjnym. Takie sytuacje widzimy codziennie na różnych zjazdach. Szkoda, że nikt nie chce robić wiaduktów, aby można było zjechać na taką trasę bez konieczności zatrzymywania się i czekania, aż ktoś łaskawie nas puści. Wywalą mnóstwo kasy, a kroki będą nadal....

    • 4 12

  • nie wiem czy dobrze to odczytuję, ale czyżby w końcu budowa z jednym pasem więcej?

    co prawda "awaryjny" ale to już coś (perspektywicznie można to potem wykorzystać jako trzeci pas) bo 2 pasy + awaryjny + pobocze :)

    do tej pory mam wrażenie, że wszystkie nowe drogi to nadal 2 pasy + pobocze

    • 7 0

  • od kiedy to trwa przetarg na metropolitalna?

    na razie to jest tylko zaproszenie do skąłdania ofert i na tym się pewnie skonczy caly cyrk z tą bezsensowną trasą

    • 3 6

  • Nie tendy droga (12)

    Nieprawidłowości w projektowaniu, analizach i wyborze wariantów realizacyjnych drogi ekspresowej S6 i OMT spowodowały, że koszt realizacji tych odcinków drogi S6 jest wyższy o około 1 miliard 400 milionów zł od zasadnego, racjonalnego rozwiązania.
    GDDKiA nigdy nie przedstawiła społeczeństwu kompleksowych analiz wyboru wariantu przebiegu drogi ekspresowej na odcinku od Lęborka do A1/S7 i Obwodnicy Metropolitarnej Trójmiasta. Inwestor nigdy nie dowiódł, że jego projekt jest zgodny z celami programu budowy dróg, wytycznych rozwoju sieci dróg UE i akceptowalny społecznie. Niestety, zarówno przygotowanie inwestycji jak i tzw. szczegółowe analizy obarczone są zasadniczymi wadami i powinny być zweryfikowane na podstawie zunifikowanych kryteriów oceny. Porażającym jest fakt, że analizy wyboru wariantu realizacyjnego Trasy Kaszubskiej (S6) i Obwodnicy Metropolitarnej Trójmiasta (OMT) nie zawierają fundamentalnych kryteriów oceniających stopień realizacji założonych celów inwestycji. Wytyczne UE dotyczące metodologii przeprowadzania analiz przedstawiają zasady, które zapewniają większą spójność i dyscyplinę sporządzanych wniosków o środki z UE. Pierwszą rzeczą, jaką należy określić są cele działań niezbędnych do zaspokojenia zaistniałej potrzeby. Należy rozważyć różne opcje i ocenić, która opcja może najlepiej przyczynić się do realizacji założonych celów.
    Założone cele budowy dróg S6 i OMT i zastosowane kryteria oceny wariantów są niespójne z celami w skali makro.
    Przebieg drogi S6 należy rozpatrywać łącznie na całym odcinku od Lęborka do Gdańska. Inwestycja powinna w większym stopniu realizować wytyczne UE, krajowych dokumentów i uwzględniać cele strategiczne województwa pomorskiego i oczekiwania społeczne.
    Odcinek drogi S6 od Lęborka do Gdańska powinien być kompilacją dotąd oddzielnie projektowanych odcinków drogi. Oba projekty są ze sobą słabo zintegrowane i odnosi się wrażenie, że są zlepkiem oderwanych od siebie dróg lub, że OMT ma uzasadnić i ratować, niekompatybilną z celem głównym inwestycji początkowej ( Lębork-A1/S7), niefortunnie zaprojektowaną, nieracjonalną TK.
    Droga S6 od Lęborka powinna być prowadzona śladem wariantu II lub III do węzła Luzino a następnie śladem wariantu B lub C do Miszewa (lub węzeł Nowy Tuchom) i dalej obok Żukowa do Straszyna wg śladu z projektu OMT. Taka trasa, racjonalna, lepiej spełnia podstawowy cel zadania inwestycyjnego kreowanego przez wymóg priorytetu sieci TEN-T i celów wyartykułowanych w dokumentach powiązanych.
    Zachodzi pytanie jak zaproponowana trasa racjonalna spełnia zalecenia i jak realizuje cele, w jakich kryteriach jest lepsza lub gorsza od trasy forsowanej przez GDDKiA.
    Dane ogólne
    - długość trasy ok. 69,7 km, trasa jest krótsza o ponad 21 km; (skrócenie budowy trasy S6 o 24 km)
    - koszt ok. 5,2 mld zł, obniżenie kosztów budowy o ok. 1,4 mld zł , oszczędności wynikają z zaniechania budowy odcinka TK od Milwina do Wielkiego Kacka w tym dwóch złożonych wielopoziomowych węzłów w Chwaszczynie i Wielkim Kacku;
    - skrócenie odległości przejazdu od kilkunastu do ponad dwudziestu kilku km to jest, w niektórych jazdach, o prawie 40 %,
    - oszczędności paliwa ok. 160 tys ton rocznie (wg prognoz ruchu 2030 r.) i wynikające z tego zmniejszenie obciążenia środowiska + rakotwórcze pyły, gazy eksploatacyjne;
    - skrócenie średniego czasu przejazdu ok. 20 minut co przy prognozowanym natężeniu ruchu daje oszczędność ok.10 000 godzin/dziennie roboczogodzin.
    Dodam jeszcze, że projekty na poziomie STEŚ i Raporty OOŚ spotkały się z krytyczną oceną społeczeństwa, Biegłego i Komisji Krajowej Ochrony Środowiska, także ze względu na brak ich rzetelności i obiektywności.
    (dodam mapkę - jeżeli wejdzie)

    • 8 13

    • jak nie tenDy, to ktUreNdy inRZynieŻe? (3)

      • 6 2

      • czytanie z zrozumieniem sie kłania:)

        • 1 2

      • nie tędy droga

        Przykro mi ( należy czytać co się napisało) - a którędy ma przebiegać droga można przeczytać we wpisie. Moim zdaniem ten ewidentny błąd nie umniejsza wartości merytorycznej i jej nie podważa.
        Sądzę, że jednak ktoś przeczyta całość.
        Pozdrawiam czujnego czytelnika.

        • 2 1

      • to nie jest wpis inżyniera, to jest bełkot , niestety "nitendy"

        • 2 1

    • jak widzę takiego byka w tytule, to dalej nie czytam z obawy o higienę umysłową (2)

      • 4 4

      • (1)

        "Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy"

        • 1 1

        • to nie jest błąd tylko ewidentne braki w edukacji

          które podważają zaufanie do wiedzy merytorycznej autora.

          • 6 4

    • ktoś z brakami edukacyjnymi z podstawówki pisze o nieprawidłowościach natury inżynieryjnej

      Nie będę czytać z obawy o własne życie, mógłbym umrzeć ze śmiechu

      • 7 4

    • TK (3)

      W pełni zgadzamy się z krytyczną opinią tej inwestycji, kosztownej i po prostu nieracjonalnej. Szczególnie absurdalny jawi się ostatni odcinek drogi dojazdowej z węzła Chwaszczyno do Gdańska, prowadzony wyraźnie po granicy Gminy Żukowo i wprowadzający cały ruch w ulicę Kielnieńską i Spacerową. Wyraźnie więc widać że projekt nie kieruje się racjonalnością przebiegu drogi (najkrótsza, najprostsza itp. ) tylko są inne uwarunkowania.... Takie rozwiązanie to oczywiście absurd, już teraz zawsze zakorkowana Osowa będzie w takim układzie zupełnie nieprzejezdna. Ponadto wyprowadzenie do ul. Kielnieńskiej następuje na tak ukształtowanym terenie, że nie ma możliwości poszerzenia drogi , JEZIORO!!!!! a węzeł zaplanowano na powierzchni pochyłej z górki, piaszczystej. Już teraz cała droga w tym miejscu cały czas osypuje się. Zachowano również zasady bezpieczeństwa w ruchy, bo co innego - jak nie nagły zakręt i zwężenie drogi, zapewni kierowcom bezpieczny przejazd!?
      PS. Proszę autora wpisu o kontakt, albowiem chcemy podjąć kroki racjonalnej zmiany planu dla dobra przyszłych pokoleń , jako mieszkańcy na trasie TK.

      • 2 2

      • "W pełni zgadzamy się" - masz schizofrenię, że piszesz w liczbie mnogiej?

        • 1 2

      • "W pełni zgadzamy się" - masz schizofrenię, że piszesz w liczbie mnogiej?

        • 1 2

      • "W pełni zgadzamy się" - masz schizofrenię, że piszesz w liczbie mnogiej?

        • 1 2

  • (4)

    Może zacznijmy od nazwy ! Bardziej pasuje Trasa Pomorska . W przyszłości OPAT można nazwać Kaszubską .

    • 4 9

    • Adasiu, jeszcze mało wiesz o życiu. (3)

      Jest to Trasa Kaszubska(od Gdyni Wielki Kack/ Chwaszczyno do Lęborka włącznie), bo wiedzie przez Kaszuby. Powiat pucki to "Morzanie" albo "Rybaki", to takie morskie kaszuby, jednak już nie te prawdziwe, tam gdzie ich serce, przez które wiedzie Trasa Kaszubska.

      • 5 1

      • (2)

        Trasa ma łączyc woj. Pomorskie z Zach. Pomorskim . A poza tym Kaszub brzmi niesmacznie.

        • 0 6

        • Widać, że nawet nie wiesz gdzie się kończy pomorskie

          a zaczyna zachodniopomorskie. Trasa Kaszubska to nazwa odcinka Gdynia - Lębork.

          • 4 0

        • Kaszub ci niesmaczny? Ty z Danzig, czy może z Warsiawy, ekscelencjo?

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane